Werk & Studie alle pijlers

Studievertraging

25-05-2017 12:30 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allen,

Zojuist te horen gekregen dat ik mijn hertentamen niet gehaald heb. Het betrof mijn laatste mastervak.. Consequentie is nu dat ik dit jaar niet zal afstuderen en dat ik nog een klein jaar moet wachten om dat ene vak over te doen. Ik word er gewoon misselijk van als ik eraan denk.

Mijn vraag is nu.. wat moet ik in godsnaam een jaar lang gaan doen? Aangezien ik nog niet officieel ben afgestudeerd, zal het solliciteren een heel karwei gaan worden. Verder ga ik financieel echt in de knel raken, omdat ik ook nog een een jaar lang collegegeld moet betalen, voor 1 vak dus..

Zijn er mensen hier met soortgelijke ervaringen (dus een studievertraging van +- 1 jaar? En hoe hebben jullie die tijd ingevuld? Ik zit echt op dit moment ontzettend in de knoop ermee, dus ik hoop op wat positieve ervaringen. Alles was afgestemd om deze zomer af te studeren, dus jullie kunnen je waarschijnlijk voorstellen hoe ik me nu voel.

N.b. ik heb binnenkort nog een inzage van het hertentamen. Aangezien ik het net niet gehaald heb, hoop ik nog wat punten te sprokkelen. Heeft er iemand tips voor hiervoor?
Verzoek indienen bij de examencommissie voor een extra (lees eerdere) kans.
Daarnaast kan de opleidingsmanager ermee akkoord gaan dat je in de maanden dat je geen college volgt geen collegegeld hoeft te betalen. Dit zal ik eens opzoeken hoe dat zat bij onze opleiding ging.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn studie (is wel jaaaaaren geleden) mocht ik voor het laatste vak een mondeling hertentamen doen. Extra, omdat ik anders op 1 vak inderdaad een jaar over zou moeten doen. Misschien is dat nog een optie?
en een heel jaar: is er geen her in januari? Dat beperkt de schade.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
He, wat vervelend meid. Wat dat betreft is het Nederlandse systeem echt vervelend: je betaalt niet voor het aantal ECTS-punten, maar betaalt gewoon de volle pond voor een heel jaar. Ben wat dat betreft blij dat ik in België zit.

Echter: tegenslagen gebeuren wel eens in het leven. Ik zou inderdaad de eerder aangehaalde opties even onderzoeken: nog een extra kans vragen bij de examencommissie (het jaar is immers nog lang niet voorbij) of een afspraak maken over het collegegeld: misschien hoef je met een beetje geluk 'maar' een half jaar te betalen. Als het allemaal echt niet wil baten, zou ik gewoon een bijbaan zoeken. Misschien kan je bijles geven?

Je kan voor dat extra collegegeld ook gewoon wat extra vakken opnemen. Is er misschien een taal die je wil leren? Nu heb je de kans om daar een minor in te doen. Ook dat zal wellicht wat bureaucratisch geregel zijn, maar plan gewoon wat activiteiten, want van niks doen word je inderdaad ongelukkig. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige universiteiten is er in het reglement iets opgenomen voor mensen die 1 vak niet hebben gehaald waardoor ze niet kunnen afstuderen. Heb je de OER etc al doorgelezen of geinformeerd bij je faculteit? Soms mag je bijvoorbeeld vervroegd nog een tentamen voor dat vak maken.

En ben je de enige die in deze situatie zit of zijn er meerdere studenten?
Was het tentamen over het algemeen wel goed gemaakt.
Je kan bij de bespreking kijken ook kijken of de formulering van de vragen wel zo waren dat de je de vragen alleen op 1 manier kan interpreteren.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Vaak kun je in zo'n situatie een extra tentamen afleggen. En studeren kan ook gewoon. Ook als je nog niet bent afgestudeerd. Je kunt op je diploma zetten 2015-heden: Master XYZ. Dan is het duidelijk dat je zo goed als afgestudeerd bent. Ik ben op die manier gewoon in een baan in mijn vakgebied terecht gekomen terwijl ik nog een tentamen moest doen en mijn leidinggevende heeft zelfs nooit meer geïnformeerd of ik inmiddels was afgestudeerd. Voor je tentamen kun je tegen die tijd wel een snipperdag nemen. Volgens mij is het behoorlijk gebruikelijk dat mensen al in de laatste fase van hun studie een baan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.

Helaas is op mijn universiteit de 'laatste-vak regeling' afgeschaft, waardoor ik niet meer in de mogelijkheid ben om een nieuw hertentamen of wat dan ook te maken. Het tentamen is over het algemeen goed gemaakt, hoewel er veel 5en tussen zitten, dus dat kan enige houvast bieden.

Het probleem zit mij meer erin hoe ik dat jaar ga opvullen. Ik kan inderdaad aangeven dat ik nog 1 vak heb openstaan, maar er zijn wellicht vele kandidaten die gewoon netjes hun master diploma behaald hebben.. Voor nu zie het ernaar uit dat ik moet hopen op de inzage en wellicht de betreffende professor kan uitleggen dat het net niet halen van dit hertentamen grote gevolgen heeft (financieel/persoonlijk). Wie weet is hij in een goede bui....
Basjeee01 schreef:
25-05-2017 17:01
Bedankt voor de reacties.

en wellicht de betreffende professor kan uitleggen dat het net niet halen van dit hertentamen grote gevolgen heeft (financieel/persoonlijk). Wie weet is hij in een goede bui....
Mag hopen dat de professor hier niet gevoelig voor is, is niet bepaald professioneel. Maar hoop voor je dat er iets goed is wat eerst fout is gerekend.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een extra minor doen, nog een stage lopen, vakken in het buitenland volgen, als student assistent werken bij je vakgroep je kunt zelfs een andere eenjarige master volgen! Mogelijkheden genoeg!
Maar volgend mij kun je vanaf dit schooljaar ook per vak betalen, daar zou ik je eens in verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was een afspraak maken bij het decanaat. Die zijn hier voor en kunnen je helpen waar nodig, zij kennen namelijk alle regels omtrent zulke situaties. Jij bent echt niet de enige die met dit bijltje moet hakken. Kan mij namelijk niet voorstellen dat je écht voor één vak nog 2000 euro mag betalen, en die ook nog eens aan het einde van het schooljaar mag doen.
Wat bij ons ook wel eens gebeurt is bij (een van de) eerste tentamenmomenten in het jaar een extra herkansing voor iemand die nog een vak moet halen.

Heb je al contact gehad met het decanaat trouwens?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, heb je hier al echt persoonlijk contact over gehad? Vaak blijkt er ineens meer mogelijk als je het gewoon persoonlijk bespreekt. En dan niet dat iemand je ineens onterecht extra punten geeft, maar bv een extra opdracht, of een mondeling tentamen. Maak een afspraak bij de studieadviseur en praat erover. Niet bij een balie of per mail, maar echt in persoon met degene die er over gaat. Nee heb je, ja kun je altijd nog krijgen.
Sowieso zou ik me pas in februari weer inschrijven dan.. kan bij de meeste opleidingen. En met het decanaat gaan praten.
Ga eerst naar de professor en bespreek je situatie. Ga daarna naar de studieadviseur/decanaat en bespreek het ook met hem/haar. Ga samen met hem/haar een brief opstellen naar de Examencommissie , en vragen voor extra (mondeling) herkansing in dit collegejaar. En als dit niet het gewenste effect heeft, hier beroep op aantekenen. Gewoon alles op alles zetten.

Daarnaast kan je bij de meeste universiteiten (waarvan ik weet) een regeling krijgen dat je alleen een maand collegegeld hoeft te betalen voor de maand waar je het laatste vak hebt. Dit wordt alleen in speciale gevallen gedaan, waar dit zeker wel onder valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven