Werk & Studie alle pijlers

Wat is jouw definitie van succesvol zijn?

30-05-2017 08:10 29 berichten
Ik heb me onlangs gerealiseerd dat mijn definitie van succesvol zijn (in werk/loopbaan) veel te maken heeft met erkenning krijgen. En eigenlijk is dat een definitie die me helemaal niet gelukkig maakt.
Dus ik wil gaan bekijken welke definitie van succes beter bij me past.

Toen werd ik benieuwd naar hoe andere mensen succes voor zichzelf definieren.

Dus........wat is jouw persoonlijke definitie van succes (op het vlak van loopbaan)?
Dat je jezelf blijft ontwikkelen.
Jezelf kunt redden
Alle reacties Link kopieren
Als je de wereld verandert zoals Edison, Einstein en Darwin dan kom je de eerste 100 jaar nog in de geschiedenisboekjes.

Iedereen kent natuurlijk ook de uitvinder van het internet, de magnetron en de tv.

Als je minder getalenteerd bent moet je het van je familie en vrienden hebben om belangrijk te worden gevonden, maar enkele jaren na je dood ben je sowieso grotendeels vergeten. "Weet je nog die Kwintessens? Ze leefde in de tijd van de laptop, de iphone e.d. Het stenen tijdperk was dat." ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Iemand die succesvol is heeft prettig werk en een fijn leven en dat is in balans.

Dus geen 70 uur per week werken en je gezin en vrienden amper zien.
Dingen voor elkaar krijgen die maatschappelijk gewenst zijn of vooruitgang betekenen zodat ze de samenleving ten goede komen. Deels misschien ook wel met erkenning, want zolang er geen draagvlak voor is in de samenleving dan krijg je die dingen (hoe belangrijk je ze zelf ook vindt) ook niet voor elkaar. Maar het hoeft geen erkenning te zijn in die zin dat ik met naam en toenaam bekend sta om het bereiken van bepaalde doelen. Succesvol zijn heeft er voor mij meer mee te maken dat je een balletje kan laten rollen waardoor bepaalde standpunten en zaken die vooruitgang betekenen bij een grotere doelgroep gaan leven en gerealiseerd kunnen worden. Dat vind ik denk ik "succesvol zijn".
True success is living by your values (Russ Haris).
En die waarden zijn voor iedereen verschillend en bepaal je zelf.
Rondag schreef:
30-05-2017 08:28
True success is living by your values (Russ Haris).
En die waarden zijn voor iedereen verschillend en bepaal je zelf.
Hier sluit ik me bij aan.

En in praktisch opzicht: ieder succes telt! Ik werk momenteel met een kind met een spraak/taalachterstand. Er is nog niet duidelijk hoe dat komt een hoe groot de kans is op verbetering. Elk woord dat ik begrijp is er één! Ook al is dat soms maar een woord per dag!
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt naar persoonlijke definities, dus voor mij:
vrijheid; van financiele vrijheid (leuke baan bedoel ik dan) tot vrijheid in denken en gaan & staan
gezondheid; op wat kleine mankementjes na (die samen best een enorm aantal mankementen zijn, maar ach)
geluk; flinke portie mazzel in het leven helpt ook

en daardoor heb ik kinderen die lekker opgroeien en tijd om full time te werken, full time voor ze te zorgen. Tijd om leuke vriendschappen te onderhouden. Bestuurswerk te doen, vrijwilligerswerk etc.
Mooie verscheidenheid zie ik.

Dat leven/werken volgens mijn eigen waarden is wel belangrijk voor me. Net als creatief kunnen zijn.
En iets doen dat verder gaat dan commerciele belangen.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week werd mijn opa begraven. Hij werkte vanaf zijn 14e in de techniek en deed zo veel nuttig en handig werk. Thuis was hij ook altijd in de moestuin en schuur bezig met zijn handen. Waar hij meest trots op was, zijn kinderen, kreeg daardoor eigenlijk te weinig aandacht. En nu hij dood is zie je wat er achter blijft: juíst zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Ik vind werk vaak erg overrated. Een enkeling doet bijzonder werk dat een stempel achterlaat op de wereld, of heeft een uitzonderlijk talent. De rest werkt om de maatschappij draaiende te houden en rond te komen. Ik haal daarom veel liever mijn 'zin' uit andere dingen dan werk.
Alle reacties Link kopieren
PlayingTheAngel schreef:
30-05-2017 09:09
Ik vind werk vaak erg overrated. Een enkeling doet bijzonder werk dat een stempel achterlaat op de wereld, of heeft een uitzonderlijk talent. De rest werkt om de maatschappij draaiende te houden en rond te komen. Ik haal daarom veel liever mijn 'zin' uit andere dingen dan werk.
door mijn werk heb ik de (financiele) vrijheid om vrijwilligerswerk te doen. En door mijn werk heb ik een netwerk, waar ik voor diverse ´goede doelen´echt iets aan heb.
Alle reacties Link kopieren
Een fijne tijd hebben met collega's. En met vrijwilligerswerk mensen helpen.
Succesvol in het klein:

Ik werd zojuist gebeld door de stichting waarvoor ik sinds vijf maanden invalwerk doe. Of ze me voor mogen stellen bij twee scholen voor een baan voor volgend schooljaar!
Helemaal leuk, ik heb her en der dus een goede indruk achter gelaten.
Alle reacties Link kopieren
Zzper hier, dus eigenlijk geen collega's. Twee kleine kindjes (2,5 en 1) waarvan eentje met een medische conditie. Als ik sommige criteria die hier genoemd worden aan zou houden dan ben ik niet succesvol te noemen. Wél ben ik een liefdevolle moeder voor mijn kindjes en doe ik mijn werk met plezier. Ik haal mijn waarde uit wat ik voor anderen beteken en dat hoeft niet groot te zijn.
PlayingTheAngel schreef:
30-05-2017 09:09
Afgelopen week werd mijn opa begraven. Hij werkte vanaf zijn 14e in de techniek en deed zo veel nuttig en handig werk. Thuis was hij ook altijd in de moestuin en schuur bezig met zijn handen. Waar hij meest trots op was, zijn kinderen, kreeg daardoor eigenlijk te weinig aandacht. En nu hij dood is zie je wat er achter blijft: juíst zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Ik vind werk vaak erg overrated. Een enkeling doet bijzonder werk dat een stempel achterlaat op de wereld, of heeft een uitzonderlijk talent. De rest werkt om de maatschappij draaiende te houden en rond te komen. Ik haal daarom veel liever mijn 'zin' uit andere dingen dan werk.
Hier ben ik het wel mee eens, op verschillende manieren. De waarde van werk ligt niet alleen meer in geld verdienen, maar ook heel sterk in je ontwikkelen, bijdragen etc etc. In mijn beleving (in mijn banen / tak van sport) moet je ook helemaal gaan voor je baan, het moet zo'n beetje het belangrijkste in je leven zijn. Daar heb ik moeite mee. De balans (waar iemand hierboven het ook al over heeft en die voor mij heel belangrijk is) is een beetje zoek.
sssssst schreef:
30-05-2017 09:31
Succesvol in het klein:

Ik werd zojuist gebeld door de stichting waarvoor ik sinds vijf maanden invalwerk doe. Of ze me voor mogen stellen bij twee scholen voor een baan voor volgend schooljaar!
Helemaal leuk, ik heb her en der dus een goede indruk achter gelaten.
Dat is fijn Sssst!
Ik heb lang werk gehad waarbij ik er echt voor anderen was, anderen een stuk op weg hielp in hun leven. Nu wil ik me meer gaan richten op dingen die me gelukkig maken, waar ik blij van word. Mijn creativiteit bijv. en autonomer zijn, dat zijn twee belangrijke dingen voor me.
Maar het betekent ook dat ik me minder ga richten op werk waarbij ik anderen help. Soms voelt dat wel egoistisch.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
30-05-2017 09:12
door mijn werk heb ik de (financiele) vrijheid om vrijwilligerswerk te doen. En door mijn werk heb ik een netwerk, waar ik voor diverse ´goede doelen´echt iets aan heb.
+1
Door mijn werk heb ik de energie om een leuk leven te hebben. Ik weet dat ik heel veel geluk heb gehad. De afgelopen 3,5 jaar had ik een functie waar ik zo blij van werd dat ik als ik thuis kwam altijd energie over had om nog meer te doen. Vrijwilligerswerk, sporten, sociaal doen met vrienden en familie, huishouden, hobby's niets was te veel. Nu ben ik een paar maanden werkloos en ik voel me rot, energieloos en ik kom nergens aan toe ook al heb ik heel veel meer tijd. Dat doet werk voor mij, dus ja, als ik straks ga werken gaat het af en toe lastig zijn om alles te combineren wat ik wil, maar als ik niet werk vind ik dat nog lastiger.....
Kaaaaaaaatje schreef:
30-05-2017 10:52
+1
Door mijn werk heb ik de energie om een leuk leven te hebben. Ik weet dat ik heel veel geluk heb gehad. De afgelopen 3,5 jaar had ik een functie waar ik zo blij van werd dat ik als ik thuis kwam altijd energie over had om nog meer te doen. Vrijwilligerswerk, sporten, sociaal doen met vrienden en familie, huishouden, hobby's niets was te veel. Nu ben ik een paar maanden werkloos en ik voel me rot, energieloos en ik kom nergens aan toe ook al heb ik heel veel meer tijd. Dat doet werk voor mij, dus ja, als ik straks ga werken gaat het af en toe lastig zijn om alles te combineren wat ik wil, maar als ik niet werk vind ik dat nog lastiger.....
Wat herkenbaar. Ik die oproepwerk door Hemelvaartsdag en toeval al meer dan een week niet gewerkt. Mijn huishouden is gelijk weer een beetje achter want morgen kan het ook. Nu net voor morgen opgeroepen dus ik moet even flink aan de bak.
Alle reacties Link kopieren
sssssst schreef:
30-05-2017 10:57
Wat herkenbaar. Ik die oproepwerk door Hemelvaartsdag en toeval al meer dan een week niet gewerkt. Mijn huishouden is gelijk weer een beetje achter want morgen kan het ook. Nu net voor morgen opgeroepen dus ik moet even flink aan de bak.
Ik wil al de hele ochtend sporten en dan een sollicitatiebrief sturen (ook al hoop ik dat ik vandaag nog gebeld wordt dat ik de baan waar ik vorige week derde ronde gesprek had heb). Maar ik heb online geshopt, het viva forum van voor naar achter gelezen, drie keer mijn twitter opnieuw geopend en mezelf gefrustreerd dat ik nog niets heb gedaan.
Dan ga ik dus echt liever werken en dan 's avonds nog even snel sporten.
Wat een leuke vraag, Kwintessens, vooral omdat je eerlijk toegeeft dat je best gevoelig bent voor erkenning van anderen. Dat heb ik ook, al vind ik dat soms zwak van mezelf. Ik word er best blij van als ik vooruit ga in loon, het aantal uren van mijn aanstelling, de titel achter mijn naam. Echt "uiterlijke" dingen dus. Daarnaast heb ik succeservaringen op een ander vlak: als ik iets doe wat ik eerder niet durfde, als ik merk dat ik ergens beter in ben geworden, of als ik iets doe op een manier die me zelf goed lijkt in plaats van volgens de regeltjes.

Wat ik merk bij de andere antwoorden: maken jullie nog een verschil tussen een "succesvol" leven en een "waardevol" (zinvol) leven, of overlappen die twee termen elkaar volledig? Volgens mij slaat "succes" op het resultaat van je handelen en "waardevol" op het handelen zelf. Zoiets. Je zegt bijvoorbeeld niet dat je succesvol bent geweest in je rij-examen wanneer je bent gezakt. Je kunt wel zeggen dat je erg je best hebt gedaan. Hoe zien jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Mijn definitie van succes is dat ik dingen doe die ik belangrijk vind en dat ik die zo goed mogelijk doe.

Als ik kijk naar mijn persoonlijke waarden zitten daar nogal wat dingen bij die gewoon makkelijker te realiseren zijn in een baan dan thuis. Dus mij helpt het om te werken.
Succesvol zijn is voor mij: jezelf nuttig maken in de maatschappij en zorgen dat je jezelf (naar beste vermogen) kunt redden.

Meer op werk gericht: hard werken, dingen voor elkaar krijgen, zinvol werk doen, jezelf ontwikkelen. Ik wil af en toe dat gevoel hebben van "yes, het is gelukt!" als een lastige klus af is.

Succes is voor mij niet direct gekoppeld aan erkenning krijgen, alhoewel het wel leuk is als je inspanningen zo nu en dan opgemerkt worden.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 30-05-2017 11:12
33.63% gewijzigd
Goeie vraag Covina

Als je faalt, of iets lukt niet ofzo, dan kan dat zinvol en waardevol zijn omdat je ervan leert en daardoor groeit. Dat is voor mij ook succesvol: groeien. Maar dan zeker ook als persoon, dus ook onafhankelijk van werk.

Waar ik een beetje mee worstel is eigenlijk mijn behoefte om die twee dingen te verenigen. Mijn leven / loopbaan zo inrichten dat hij waardevol is voor mezelf in de zin van: passend bij wie ik echt ben, zodat ik mijn potentieel volledig kan benutten. Dat zou het grootste succes zijn, als dat zou lukken. Maar uiterlijkheden en onzekerheden zitten me daarbij nog danig in de weg. Toch denk ik dat het heel belangrijk is om zo te gaan leven. En dan moet ik misschien wel inleveren in inkomen, status etc. etc.
Het zou mooi zijn als ik daarmee ook iets moois of waardevols voor anderen kan doen, maar dat is op dit moment niet het belangrijkste voor me. Tenminste, niet waardevol zoals een arts of leraar of iemand die in de psychiatrie werkt waardevol werk doet. Misschien wel in de zin van mooie dingen maken waar andere van kunnen genieten. Maar dat is een andere klasse van waardevol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven