Werk & Studie alle pijlers

Lastige situatie op werk

10-08-2017 20:01 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele weken geleden heb ik gehoord dat mijn afdeling wordt opgeheven. Ik heb een OT en dus is mijn werkgever verplicht om mij een vervangende baan aan te bieden. Ondanks deze "luxe" baal ik ontzettend van de situatie.

Ik heb een leuke baan opgezegd (eveneens met vast contract) om een klein jaar geleden in mijn huidige functie te starten. Een leuke baan met veel nieuwe uitdagingen. Nu kom ik, zonder dat ik hierom gevraagd heb, mogelijk in een baan terecht waar ik helemaal nooit zin in heb gehad.

Ik ben dus ook maar om mij heen gaan kijken naar andere banen extern. Op zich een paar leuke opties lopen, maar allemaal niet dingen waar ik ooit van gedroomd heb. Intern zijn de aangeboden functies gewoon een stap terug en ik ga daar geen energie uit halen. Daar komt bij dat ik de manier waarop mijn huidige werkgever omgaat met de situatie echt afschuwelijk vind. Geen enkele vorm van empathie, hulp of begrip. Mijn andere collega's hebben inmiddels (op eigen kracht) een andere baan gevonden, waardoor alle werkzaamheden voorlopig bij mij liggen. Ik doe dus nu meerdere banen voor een werkgever die van mij af wil. Daarnaast word ik elke dag meermaals gebeld met de vraag of ik al iets besloten heb. Ik voel hier stress van, want naast werkzaamheden van meerdere mensen moet ik ook opeens een beslissing nemen waar ik geen idee van heb. Als dit maanden zou spelen, zou ik begrip hebben hiervoor, maar nu niet.

Hoe zouden jullie omgaan met deze situatie? Mijn idee is nu om zsm extern maar een baan aan te nemen, zodat ik daar weg kan. Maar ja, is dat wijsheid?
Ik ben vooral opzoek naar een frisse blik, want ik overzie het nu even niet meer.
Hangt er vanaf, is het in jou vakgebied makkelijk om een andere leuke baan te vinden? Zo ja, lekker solliciteren,
zo nee dan maar blijven en hopen dat ze intern wat leuks voor je kunnen regelen.
Ik zou beiden doen. Intern een andere baan uitkiezen als tijdelijke oplossing en ondertussen extern solliciteren voor een baan waar je wel echt warm voor loopt. Wat langer bij deze werkgever blijven geeft een mooier plaatje op je CV dan nu snel extern iets aannemen en daar na korte tijd ook weer vertrekken voor iets anders dat beter bij je past.
Je kan toevallig niet terug naar die leuke baan van vorig jaar?
Of iets in datzelfde bedrijf?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-08-2017 20:25
Je kan toevallig niet terug naar die leuke baan van vorig jaar?
Of iets in datzelfde bedrijf?
Goeie! Zou ik kunnen overwegen ja.

Overigens ben ik niet bang voor het niet vinden van een baan. Ook niet voor een kortere periode op mijn CV, hiervoor altijd minimaal 3 jaar bij een werkgever gewerkt dus een keer een 'foute keuze' kan.

Het zit mij vooral niet lekker hoe dit gaat. De opgevoerde druk maakt dat ik niet meer helemaal helder heb wat ik nu eigenlijk wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou is snel je oude werkgever contacteren en als dat je niks oplevert snel verder solliciteren. :)
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Ja, daar hebben werkgevers in dergelijke situaties nogal eens een handje van, helaas. Ik heb het gelukkig alleen meegemaakt als OR-lid (er moet dan liefst gisteren een advies komen van de OR en er wordt dan niet beschroomd om betreffende medewerkers te vertellen dat de OR de boel ophoudt). Maar dan ben je met een groep en zijn er geen persoonlijke gevolgen zoals bij jou. Ik vind het slecht werkgeverschap, dus als het een optie is om terug te gaan naar je vorige werkgever zou ik dat serieus overwegen. Al vind ik het advies van Numnerzoveel om op meerdere paarden te wedden ook een goeie.
Alle reacties Link kopieren
-NummerZoveel- schreef:
10-08-2017 20:19
Ik zou beiden doen. Intern een andere baan uitkiezen als tijdelijke oplossing en ondertussen extern solliciteren voor een baan waar je wel echt warm voor loopt. Wat langer bij deze werkgever blijven geeft een mooier plaatje op je CV dan nu snel extern iets aannemen en daar na korte tijd ook weer vertrekken voor iets anders dat beter bij je past.
Dit zou ik ook adviseren. Het solliciteert een stuk fijner als je wat meer zekerheid hebt en je voelt minder snel de druk om maar iets aan te nemen. Als je voor jezelf in gedachten houdt dat het maar een tussenstation is, voelt het ook minder 'zwaar' (stapje terug, minder uitdaging).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
En vraag degene die jou meerdere keren(??) per dag belt met de vraag of je al iets hebt besloten, van je nek te gaan en dat je het wel laat weten als je iets besloten hebt. Wat een absurd gedrag.
...
Rooss4.0 schreef:
11-08-2017 15:26
En vraag degene die jou meerdere keren(??) per dag belt met de vraag of je al iets hebt besloten, van je nek te gaan en dat je het wel laat weten als je iets besloten hebt. Wat een absurd gedrag.
Of dat ze zich beperken tot 1 keer per week.

Als ik werk van verschillende mensen erbij moet nemen heb ik wel betere dingen te doen dan meerdere keren per dag zulke onzin-telefoons te beantwoorden.
Maandagochtend om 9 uur zouden ze mij mogen bellen, maar de rest van de week houden ze zich maar in.
Tornacense schreef:
11-08-2017 17:41
Of dat ze zich beperken tot 1 keer per week.

Als ik werk van verschillende mensen erbij moet nemen heb ik wel betere dingen te doen dan meerdere keren per dag zulke onzin-telefoons te beantwoorden.
Maandagochtend om 9 uur zouden ze mij mogen bellen, maar de rest van de week houden ze zich maar in.
Hoe het vaak is geregeld bij reorganisaties, is dat er een externe wervingsstop van kracht blijft zolang er nog interne herplaatsingskandidaten zijn. De interne kandidaten kunnen dan eerst kiezen, en daarna worden er pas weer anderen van buitenaf aangenomen. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij de organisatie van TO geregeld is, maar het kan dus maar zo zijn dat er op dit moment verschillende afdelingen met mensen tekort moeten draaien, in afwachting van de keuze van TO. Haar collega's hebben allemaal al gekozen, dus kennelijk is er al wat tijd verstreken, en dan is het niet ongebruikelijk dat de druk op een gegeven moment wordt opgevoerd, simpelweg omdat de organisatie als geheel last heeft van de afwachtende houding van de herplaatser.
Alle reacties Link kopieren
-NummerZoveel- schreef:
11-08-2017 18:02
Hoe het vaak is geregeld bij reorganisaties, is dat er een externe wervingsstop van kracht blijft zolang er nog interne herplaatsingskandidaten zijn. De interne kandidaten kunnen dan eerst kiezen, en daarna worden er pas weer anderen van buitenaf aangenomen. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij de organisatie van TO geregeld is, maar het kan dus maar zo zijn dat er op dit moment verschillende afdelingen met mensen tekort moeten draaien, in afwachting van de keuze van TO. Haar collega's hebben allemaal al gekozen, dus kennelijk is er al wat tijd verstreken, en dan is het niet ongebruikelijk dat de druk op een gegeven moment wordt opgevoerd, simpelweg omdat de organisatie als geheel last heeft van de afwachtende houding van de herplaatser.
In dit geval is er geen sprake van een reorganisatie. Ook geen sprake van een teruglopende business. Enkel een wens om bepaalde werkzaamheden (kan niet heel specifiek zijn ivm herkenbaarheid) van commercie naar care over te brengen.
De druk die wordt uitgeoefend is een tactische overweging: als zij mij vaker bellen is de gedachte dat ik sneller beslis. Op die manier kan de afdeling op een 'stille' wijze worden opgeven, zonder dat er intern sprake lijkt van een gedwongen keuze. In mijn voordeel is het op dit moment niet om gewoon maar iets aan te nemen. Ik kan tal van redenen noemen: teruggang wil ik niet op CV, ik mis de motivatie voor de functies, de organisatie valt mij vies tegen op deze manier etc. Mijn voorkeur heeft het om extern een baan te vinden, alleen helpt de druk niet bij het beslissen van wat dan echt leuk is. Desalniettemin alvast wel een stapje verder.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een vervelende situatie inderdaad en ook irritant: het is alleen maar in het belang van henzelf. Ik lees tussen de regels door dat je het nieuwe niet ziet zitten, dan zou ik dat ook niet doen. Je schrijft het zelf ook al: de organisatie stelt je teleur. Dat gaat echt niet veranderen, dus denk ik dat je inderdaad beter extern kunt gaan zoeken.
In je openingspost heb je het er wel over dat er een aantal weken verstreken zijn.

Wat zou jij willen dan, een paar extra weken om te beslissen wat je leuk vindt? Je snapt toch ook wel dat dat geen optie is?

Ik zou ook intern een baan aannemen en in de tussentijd verder solliciteren.
Tadderak30 schreef:
11-08-2017 20:23
In dit geval is er geen sprake van een reorganisatie.

De organisatie herstructureert de werkzaamheden en daardoor vervalt een afdeling. Dat is een reorganisatie.

Ook geen sprake van een teruglopende business. Enkel een wens om bepaalde werkzaamheden (kan niet heel specifiek zijn ivm herkenbaarheid) van commercie naar care over te brengen.

Teruglopende business is slechts één van de vele redenen waarom organisaties reorganiseren. Organisaties mogen hun bedrijf zo inrichten als zij menen dat dat het beste is, om welke reden dan ook.

De druk die wordt uitgeoefend is een tactische overweging: als zij mij vaker bellen is de gedachte dat ik sneller beslis.

Natuurlijk willen ze dat je snel beslist, want jij houdt in je eentje nu de hele reorganisatie op.

Op die manier kan de afdeling op een 'stille' wijze worden opgeven, zonder dat er intern sprake lijkt van een gedwongen keuze.

Een organisatie geeft als het goed is altijd de voorkeur aan een oplossing in goed overleg. Bij gedwongen ontslagen is namelijk niemand gebaat, en zeker ook de medewerkers niet.

In mijn voordeel is het op dit moment niet om gewoon maar iets aan te nemen. Ik kan tal van redenen noemen: teruggang wil ik niet op CV, ik mis de motivatie voor de functies, de organisatie valt mij vies tegen op deze manier etc.

Maar de organisatie draait toch niet om jou en jouw behoeften? Het is heel vervelend voor jou, omdat jij nog niet zolang geleden met hele andere verwachtingen aan deze baan begon, maar reorganisaties en het veranderen van functies zijn tegenwoordig een heel normaal onderdeel van het werkende leven en gebeuren overal. De tijd dat we aangenomen werden voor een functie en dat tot ons pensioen konden doen, ligt echt ver achter ons. Als werknemer zul je daarin mee moeten, of je dat nu leuk vindt of niet.

Mijn voorkeur heeft het om extern een baan te vinden, alleen helpt de druk niet bij het beslissen van wat dan echt leuk is. Desalniettemin alvast wel een stapje verder.

Maar snap je dan echt niet dan jouw werkgever niet maanden hoeft te blijven wachten op werknemers die proberen te bedenken wat dan echt leuk is? Keuzes maken op basis van wat echt leuk is, dat doe je als je gaat studeren of als je op zoek gaat naar een andere baan. Ondertussen gebeuren er echter in het werkende leven dingen waar je gewoon mee moet dealen, of je dat nu leuk vindt of niet, omdat het daar nu eenmaal draait om het belang van de organisatie als geheel en niet om het belang van jou als individu.
Ben je nog niet zo lang aan het werk soms? Het komt echt over alsof je nog niet helemaal goed begrijpt hoe dingen er aan toe gaan in het bedrijfsleven. Natuurlijk wil je graag werk doen wat je leuk vindt en wat goed op je CV staat en wat je carrière vooruit helpt, maar helaas gebeuren er onderweg ook regelmatig zaken die anders lopen dan je had gepland of gehoopt. De flexibiliteit om daar goed mee om te kunnen gaan, en te denken in kansen in plaats van bedreigingen, is tegenwoordig één van de noodzakelijkste en belangrijkste competenties van werknemers om in het bedrijfsleven overeind te blijven. Ik zou je dan ook adviseren om daar aan te gaan werken, want je zult in je carrière nog veel vaker tegen dit soort dingen aan gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Vind het allemaal wel een beetje diva gedrag van je eigenlijk. Alternatieve banen zijnte min wees blij dat ze je nog wat anders aanbieden en anders zoek je toch zelf een nieuwe droombaan daar ben je toch wel toe in staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je redenatie wel.
Wat je ook kunt doen is een interne functie aannemen, hier even in werken en rustig verder kijken.
Zo loop je minder kans om snel snel een functie extern aan te nemen die toch niet zo goed past en kun je toch vanuit een baan solliciteren, dat is toch altijd een meer comfortabele situatie.
Dan heb je besloten, kunnen zij door en heb je zelf even iets meer rust.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven