Werk & Studie alle pijlers

Eigen "bedrijfje" opstarten, een begin maken

02-11-2017 08:08 45 berichten
Goedemorgen allemaal,


Ik heb het idee opgevat om mijn eigen baksels te willen verkopen. Ik wil heel kleinschalig beginnen, gewoon om te zien of het aanslaat.
Het zijn zeker geen 13 in een dozijn soort baksels, du sik vermoed dat er best vraag naar zal zijn als bekend word dat dat ook gedaan gaat worden.

Maar... Hoe begin ik? Ga ik eerst bij vrienden/ op Facebook spammen? En dan in doelgroep pagina's van Facebook? Wat is handig?

Heeft iemand tips voor mij om te starten?
Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Bakdames bij mij in de omgeving zijn idd via facebook en vrienden begonnen. Pas toen dat begon te lopen het langzaam maar zeker steeds officieler gemaakt. Eentje (van de 3) staat inmiddels ook ingeschreven bij de kvk, heeft een eigen website en een werkruimte die voldoet aan de hygiene-regelgeving (HACCP regeles) en heeft dit inmiddels als hoofdbaan.
De anderen doen het nog steeds naast hun andere baan.
Inderdaad een website maken met voorbeelden erop. Dan heb je iets om door te linken vanuit facebook bijv. En ook handig om tarieven en andere info op te zetten.

En vragen of degene voor wie je gebakken hebt een berichtje te plaatsen met jouw website erbij.
Voor een vriendin die begon met een yoga-onderneming heb ik een website gemaakt (met Jimdo, heel makkelijk en ziet er meteen goed uit), visitekaartjes ontworpen en een flyer. Na een half jaar loopt het best heel aardig. Kwestie van netwerken, mond-op-mond-reclame genereren door je werk goed te doen, en na een tijdje kom je hoger in de zoekresultaten van Google (deels door tijd, deels door andere websites naar je te laten linken, deels doordat er meer mensen op komen en daardoor hoger komt waardoor er meer mensen op komen), waardoor je daar ook een stroom klanten uit genereert. Ik zou sowieso zorgen voor goed beeldmateriaal van je taarten, dat lijkt me het belangrijkst. En dat ook op je facebook delen, zonder dat het te irritant verkoperig wordt. Een zakelijk facebook kanaal met je bedrijf kan natuurlijk zeker ook, maar dan moet je wel opnieuw beginnen met vrienden werven. Ik zou beginnen op je eigen naam omdat je je netwerk daar al hebt.
Dankjewel voor jullie tips.

Het gaat niet om de bekende cupcakes en versierde taarten. Alhoewel ik dat ook erg leuk vind om te doen maar daar zijn er al zoveel van...

Ik zat te denken om inderdaad op Facebook en bij bekenden aan te geven dat ik dit doe. Wellicht ze wat laten proeven. En misschien ook een keer op een markt oid te gaan staan, mits dat kan.
Jullie geven aan dat het inderdaad goed is om op Facebook te beginnen. dus ik denk dat dat de eerste stap zal zijn :-)
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn facebook vrienden is ook via facebook en vrienden begonnen.
Vooral veel foto's van baksel op die pagina plaatsen en zo reclame maken.
Actie bij valentijn voor goedkoper baksel etc, zit vaak volgeboekt nu!

Als je wil kan ik de fb pagina eens doorsturen in privébericht, tenzij je een voorbeeld hebt natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Ben wel heel benieuwd wat het is dat je maakt, want ik kan me eigenlijk niks anders inbeelden dan versierde taarten :)
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je ook rekening houdt met dieetwensen. Mijn dochter heeft een dieet en ik bak voor haar altijd zelf, omdat ik nog geen bakbedrijfje heb gevonden die dat doet. En we zijn vast niet de enigen.
chentolove schreef:
02-11-2017 08:41
Ben wel heel benieuwd wat het is dat je maakt, want ik kan me eigenlijk niks anders inbeelden dan versierde taarten :)
ik stuur je even een pb :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat voor baksels het worden uiteraard, wat je doelgroep is en of je er wat aan hebt, maar toen ik mijn trouwjurk ging kopen en een paar keer terug moest komen voor het vermaken werd ik door de bruidswinkel uitgenodigd voor een bruidsborrel waar meerdere bruiden kwamen met hun familie.

Daar was ook een bakster met allemaal creaties die we mochten proeven.

Ze vertelde dat ze best veel klanten zo binnenhaalde door bij verschillende winkels een samenwerking aan te gaan of een borreltje/uurtje te organiseren.

Hetzelfde deed ze ook bij babygerichte winkels en toen ik er op ging letten lagen haar visitekaartjes best handig verspreid (bij de verloskundige, het gemeentehuis, het consultatiebureau, hier en daar een winkel).

Ze heeft best een groot bereik gecreëerd zo.
Als consument vind ik dit soort dingen via vrienden op Facebook. Zo was er hier vlakbij iemand die versierde taarten maakte (inclusief mijn dieetwens). Keertje besteld om te proberen, ben haar gaan volgen en heb af en toe een bericht van haar geliked en haar aangeraden aan vrienden omdat ik wil dat haar bedrijf levensvatbaar blijft. Anders moet ik weer op zoek naar iemand anders.

Vraag dus iedereen voor wie je een baksel maakt om op social media (vergeet instagram / Snapchat niet) foto’s te delen en jouw bedrijf te taggen. Ik zou wel een bedrijfspagina aanmaken met goede foto’s en contactinfo en die zelf delen met verzoek aan vrienden om te koken / volgen.

Succes en ook ik ben benieuwd wat er bijzonder is aan jouw baksels. (Heb al hele fantasieën over een huisdiertaartenbalkerij :-D )
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 02-11-2017 09:19
2.28% gewijzigd
vivasis schreef:
02-11-2017 09:16
Ik weet niet wat voor baksels het worden uiteraard, wat je doelgroep is en of je er wat aan hebt, maar toen ik mijn trouwjurk ging kopen en een paar keer terug moest komen voor het vermaken werd ik door de bruidswinkel uitgenodigd voor een bruidsborrel waar meerdere bruiden kwamen met hun familie.

Daar was ook een bakster met allemaal creaties die we mochten proeven.

Ze vertelde dat ze best veel klanten zo binnenhaalde door bij verschillende winkels een samenwerking aan te gaan of een borreltje/uurtje te organiseren.

Hetzelfde deed ze ook bij babygerichte winkels en toen ik er op ging letten lagen haar visitekaartjes best handig verspreid (bij de verloskundige, het gemeentehuis, het consultatiebureau, hier en daar een winkel).

Ze heeft best een groot bereik gecreëerd zo.

wat een leuk idee! Het zijn geen baksels die daar specifiek geschikt voor zouden zijn. Maar wel meer met een lunch oid... Ik ga daar ook eens naar kijken. Wellicht als het aanslaat op Facebook en onder bekenden :-)
Is er een faceboekgroep van jouw wijk / woonplaats? Daar zeker ook een keer je foto’s delen (maar niet te hardcore reclame maken, dan word je al snel geweerd uit zo’n groep).
Erizon schreef:
02-11-2017 09:21
Is er een faceboekgroep van jouw wijk / woonplaats? Daar zeker ook een keer je foto’s delen (maar niet te hardcore reclame maken, dan word je al snel geweerd uit zo’n groep).
Meerdere zelfs! Ik zal dit weekend wat bakken, foto's maken en dat erop zetten. dank voor je tip!
Alle reacties Link kopieren
Polkadot28 schreef:
02-11-2017 09:23
Meerdere zelfs! Ik zal dit weekend wat bakken, foto's maken en dat erop zetten. dank voor je tip!
Ik zou ineens een pagina maken die je dan deelt daar met de foto's erop :)
Wat betreft foto's maken, probeer je daar ook goed in te informeren waf betreft verlichting en compositie etc. Ik zie heel veel amateuristische foto's die het product gewoon niet duidelijk en aantrekkelijk weergeven. Je directe omgeving kijkt daar wel doorheen, maar daarbuiten is dat lastiger.
Alle reacties Link kopieren
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2017 10:55
Reden: spammer
99.50% gewijzigd
LizBakker schreef:
02-11-2017 10:22
Wat betreft foto's maken, probeer je daar ook goed in te informeren waf betreft verlichting en compositie etc. Ik zie heel veel amateuristische foto's die het product gewoon niet duidelijk en aantrekkelijk weergeven. Je directe omgeving kijkt daar wel doorheen, maar daarbuiten is dat lastiger.
Dankjewel :-D
Alle reacties Link kopieren
Foto's zijn inderdaad belangrijk. Je zou bij Creative Live iets over Food Photography kunnen leren, die cursussen zijn altijd wel leerzaam (doe je gewoon thuis op de computer met filmpjes).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
https://www.creativelive.com/food-styling-photography
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dankjewel Susan :-) Een vriendin van mij die maakt semi-professioneel foto's. En ze heeft mij al aangeboden te willen helpen!
Alle reacties Link kopieren
En een beetje flauw, maar tip van dit forum die ik zelf ter harte neem:

Noem je onderneming geen "bedrijfje", dat klinkt alsof je het zelf niet serieus neemt, het is je bedrijf, zaak of onderneming.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
En weet wat je waard bent, doe dus geen concessies aan de prijs, dan haal je je eigen beroepsgroep naar beneden.
Bied iets aan wat anderen niet doen: glutenvrije taart, lactosevrij enz.
Alle reacties Link kopieren
vandale schreef:
02-11-2017 11:40
En een beetje flauw, maar tip van dit forum die ik zelf ter harte neem:

Noem je onderneming geen "bedrijfje", dat klinkt alsof je het zelf niet serieus neemt, het is je bedrijf, zaak of onderneming.
Maar het is nog een bedrijfje
Sterker nog zelfs dat is het niet
TO wil eens rustig gaan onderzoeken of wat zij maakt in de markt ligt in haar omgeving
Dus bedrijfje kan best.

Facebook zou ik inderdaad ook doen
Zo is mijn zusje begonnen, weliswaar in een compleet andere richting (iets met huisdieren) en heeft ondertussen van haar bedrijfje, wat als hobby begon, een echt bedrijf weten te maken, met een website, medewerkers en een KvK nummer
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens nog niet direct inschrijven bij de kvk. Dan komt er meteen een prak administratie bij je de lust tot ondernemen kan laten vergaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven