Werk & Studie alle pijlers

Moet ik een master doen?

15-11-2017 19:24 14 berichten
Is een master een must? Ik heb twee bacheloropleidingen gedaan, beide bachelor of arts, en nu twee jaar werkervaring. Het gaat om een HBO en WO bachelor. In totaal heb ik er vijf jaar over gedaan, ook omdat ik tijdens mijn studie werk vond. Anders had ik het in vier jaar kunnen afronden. In het laatste jaar van mijn studie heb ik dus een jaar gewerkt en daardoor onnodige vertraging opgelopen. In mijn omgeving zie ik veel mensen een master afronden en ik ben bang dat ik nu op achterstand sta en mijn papieren niks waard zijn. Wat mij ervan weerhoud is vooral mijn leeftijd, ik ben al 27 jaar en het staat mij tegen om weer de studiebanken in te gaan. Als ik opnieuw een studiekeuze zou mogen maken, zou ik bovendien een andere richting inslaan en psychologie gaan doen, in plaats van de creatieve richting die ik nu gedaan heb. De masters die ik interessant vind, sluiten niet aan op mijn vooropleiding. Ik loop er nu wel tegenaan dat ik weinig verdien en zo. Ook vanwege de branche waarin ik werk.
Je moet niks. Ik heb twee HBO-opleidingen gedaan en dit studiejaar met een master begonnen (ben 42). Wel vanuit mijn werk, met financiering en studieverlof.
Als ik jou was zou ik eerst je psyche op een rijtje zetten. Ik weet je topics nog waar je de ene dag de makelaardij in wilde, en de andere dag iets totaal anders.

Je trainee-schappen liepen niet lekker. Je zult pas je werk op een lekker niveau kunnen doen als je zelf ook goed in je vel zit. Je schrijft juni vorig jaar dat je chronische depressies hebt al 10 jaar, en een flinke eetstoornis. Je moet dus trots zijn op wat je al hebt bereikt. Want dat mag je zeker. Maar onrealistische eissen aan jezelf stellen zou ik heel erg mee oppassen, omdat de kans op de klap achteraf daar bij jou groter aanwezig is als bij een ieder ander doorsnee persoon.

Goed in je vel zitten is naar mijn mening een must voordat je een opleiding met goed gevolg kan afronden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb jij -gezien je forumgeschiedenis- problemen die veel urgenter zijn.
Een master doen is dan wel een die de minste prioriteit verdient.
Eerst dan maar es bepalen wat je wil studeren en hoe je dat denkt te bekostigen.

Aangezien je al 2 studies hebt gedaan, zal je nu sowieso al een studieschuld hebben immers.
Het geheel moet "ooit" nog wel af te betalen zijn.

En rondhoren of er uberhaupt werk te vinden is als starter in de huidige job (studie) van je dromen. Want ik neem aan dat je op je pakweg 32ste ofzo wel es werk wil en niet de zoveelste onbetaalde stage.
Niks moet.

Ik heb alleen een hbo bachelor en overweeg een master. Echter wel pas als de kinderen groter zijn. Vind het nu al druk genoeg.
Leeftijd maakt niet zoveel uit als je een master gaat doen. Toen ik mijn master deed, zat ik in de klas met mensen die 2x zo oud waren als ik.

Daarnaast is de kans groot dat je een nieuwe bachelor moet doen om een aansluitende master te doen die je wel leuk vindt (als je in de psychologie gaat werken bv). Vanwege die kosten, zou ik goed nadenken welke richting ik uit zou willen, als ik jou was. Master doen kan dan altijd nog!
OopjenCoppit schreef:
15-11-2017 19:38
Volgens mij heb jij -gezien je forumgeschiedenis- problemen die veel urgenter zijn.
Een master doen is dan wel een die de minste prioriteit verdient.
En dan al helemaal geen psychologie! Maar dat kan ook niet als je geen aansluitende bachelor hebt, dus dat is nu niet aan de orde.

Maar je moet natuurlijk geen master doen. Als je gewoon werkt/kan werken is er toch helemaal geen probleem? Maar als je wil ben je zeker niet te oud.
Alle reacties Link kopieren
Niks moet natuurlijk.

Lijkt me dat je nu vooral een leeftijd hebt om werkervaring op te doen en ook om wat geld te verdienen. Straks ben je zoveel jaar verder en heb je alleen maar gestudeerd zonder al te veel praktische en relevante praktische werkervaring.

Een master doen kan altijd nog. Misschien in deeltijd ofzo of via (toekomstige) werkgever. Kijken hoe het gaat. Geen overhaaste beslissingen.
.
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 11:09
99.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je een master gaat doen, doe dan een relevante master. Je hebt nu al twee BA-diploma's op zak en als je dan ook nog een master in communicatiewetenschappen of geschiedenis gaat doen, dan zul je geen betere kans op een baan hebben: werkgevers zitten echt niet te wachten op mensen die 3 studies hebben gedaan die ieder voor zich allemaal eigenlijk niet zo heel veel concreets om het lijf hebben. In jouw geval denk ik dat werkervaring een stuk waardevoller is. Je bent immers 27 en dus zal de gemiddelde werkgever er vanuit gaan dat je al een jaar of 9 a 10 aan het studeren bent geweest als dit je eerste baan is. Je concurrenten bij sollicitaties voor startersfuncties zullen een jaar of 22 zijn. Als je nu nog een of twee jaar vertraging oploopt kom je richting de 30 en dan beginnen bij sollicitatiegesprekken de vragen wel te komen: waarom heb je nog geen werk gehad in de afgelopen 10 jaar? (En dan bedoel ik geen bijbaantje.)


Je kunt ook overwegen om naast je werk over een paar jaar verspreid een part time master te gaan doen.


Alles valt of staat een beetje met de keuze voor welke master je wil gaan doen en hoeveel toegevoegde waarde die levert. Zelf heb ik geen master. Voor sommige grote bedrijven is dat een no go als je solliciteert voor bepaalde functies, maar ik heb er in de praktijk geen last van gehad en heb nu een prima baan en salaris. Ik ben een paar jaar ouder dan jij, maar heb inmiddels wel 7 jaar werkervaring. En die werkervaring maakt het sollicitatiegesprek een stuk makkelijker als mensen vragen waarom ik lang heb gestudeerd en geen master heb.

En als je eenmaal werkervaring hebt, dan gaat het daarna niet meer om je opleiding.
Je zou een premaster kunnen gaan doen bij de open universiteit. En daarna de master voor psychologie. Ben je over 2 jaar klaar als je het goed doet. En dan kun je ondertussen werken.

Verder kun je hiervoor ook een levenslanglerenkrediet aanvragen.
fientje1982 schreef:
18-11-2017 21:52
Je zou een premaster kunnen gaan doen bij de open universiteit. En daarna de master voor psychologie. Ben je over 2 jaar klaar als je het goed doet. En dan kun je ondertussen werken.

Verder kun je hiervoor ook een levenslanglerenkrediet aanvragen.
Volgens mij heeft TO geen aansluitende bachelor daarvoor.
Ik heb even gekopieerd van de site met welke opleidingen je in aanmerking komt Voor de premaster. Voor



BEDOELD VOOR

De premaster is bedoeld voor studenten die een opleiding hebben afgerond in de volgende richtingen:

 

HBO:
Psychologie, Creatieve therapie, Culturele en maatschappelijke vorming, Maatschappelijk werk en dienstverlening, Pedagogiek, Sociaal pedagogische hulpverlening, Social Work (met major CMV, MWD of SPH), Personeel en arbeid/Personeel en organisatie, Personeelsmanagement, Verpleegkunde, Medische hulpverlening.

WO-bachelor:
Algemene gezondheidswetenschappen, Pedagogische wetenschappen, Sociologie, Algemene sociale wetenschappen, Antropologie, Personeelswetenschappen, Geneeskunde.

Vlaamse opleidingen Sociaal hoger onderwijs:
Korte type, volledig leerplan: Gegradueerde maatschappelijk assistent, Gegradueerde orthopedagogie, gegradueerde psychologisch assistent.
Korte type, sociaal leerplan: Gegradueerde gezinswetenschapper, Gegradueerde sociale readaptatiewetenschapper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven