Werk & Studie alle pijlers

Geen contractverlenging door bezuinigingen

18-11-2017 00:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_333165 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 20:08
0.00% gewijzigd
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie, die onrust is erg naar...

Wat staat er in je contract/CAO? Volgens mij kan een werkgever alleen eerder een contract opzeggen als er toestemming is van het UWV. Als dat niet het geval is zou je in principe gewoon je contract moeten kunnen uitdienen (en anders krijg je een vaststellingsovereenkomst). Als er toestemming is van het UWV is de opzegtermijn van de werkgever alsnog een maand, tenzij in je contract/CAO staat dat jij een langere opzegtermijn dan een maand hebt.

Enige tip: met niets akkoord gaan/tekenen zonder er iemand met verstand van zaken naar te hebben laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Loes10 schreef:
18-11-2017 00:32
Wat een vervelende situatie, die onrust is erg naar...

Wat staat er in je contract/CAO? Volgens mij kan een werkgever alleen eerder een contract opzeggen als er toestemming is van het UWV. Als dat niet het geval is zou je in principe gewoon je contract moeten kunnen uitdienen (en anders krijg je een vaststellingsovereenkomst). Als er toestemming is van het UWV is de opzegtermijn van de werkgever alsnog een maand, tenzij in je contract/CAO staat dat jij een langere opzegtermijn dan een maand hebt.

Enige tip: met niets akkoord gaan/tekenen zonder er iemand met verstand van zaken naar te hebben laten kijken.
Zeker vervelend, deze situatie :(

Ik heb een opzegtermijn van een maand. Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat ze via het UWV er nog 1 maand van af zullen proberen te halen en dan over gaan op een vaststellingsovereenkomst want dat lijkt me veel duurder dan mij gewoon mijn contract laten afmaken..

Vind het gewoon zo vreemd dat ik al die tijd geen gesprek heb hoeven voeren en dat het nu ineens heel dringend lijkt te zijn!
Ik ga zeker niks tekenen en ben ook lid van een vakbond, die kan ik maandag nog wel even bellen eventueel.

Dank !
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk nu wel het moment van het jaar waarop veel bedrijven de functioneringsgesprekken inplannen, dus is het echt heel dringend of is dat meer jouw gevoel naar aanleiding van de eerdere berichten die jij gekregen hebt?

Het is inderdaad slim om de vakbond te bellen, die kunnen je zekerheid geven en het is altijd slim om voorbereid zo'n gesprek in te gaan. Maar tot maandag wachten en ermee rondlopen is ook niet fijn, kan ik me voorstellen.

Hopelijk kun je een beetje ontspannen dit weekend..
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben, en zie ik spoken.

Het is al jaren ontzettend rommelig in het bedrijf waarbij collega's ook al die jaren geen functioneringsgesprekken hebben gehad, dus het valt op dat dat m.i. ineens moet, en waarom nog voor mij als ik toch heel snel weg ben? Ik wacht het wel af..


Bedankt !!! :)
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen dat jouw LG het juist nog op de valreep inplant zodat het beter staat voor zijn/haar functioneren? Omdat er dus blijkbaar soms jarenlang geen functioneringsgesprek plaatsvinden.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je een goede feedback krijgt op je functioneren. Laat je vertellen waar je goede punten zitten en wat je kan verbeteren. Gebruik dit in je sollicitaties.
Evt kan je vragen of je hem/haar kan opgeven als referentie op je cv.

Succes
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is precies waar je last van hebt? Je weet al dat je contract niet verlengd gaat worden en je leidinggevende adviseert om op zoek te gaan naar iets anders.

Probeer het om te draaien naar iets positiefs. Vraag of je je leidinggevende als referentie mag gebruiken. Gebruik het gesprek om je sterke en minder sterke punten op een rijtje te krijgen.

En... steek je energie in het vinden van een andere baan. Deze loopt toch af. Misschien vind je wel een leuke nieuwe baan en kun jij eerder vertrekken bij je huidige werkgever.
chocolol schreef:
18-11-2017 01:55
Zou het kunnen dat jouw LG het juist nog op de valreep inplant zodat het beter staat voor zijn/haar functioneren? Omdat er dus blijkbaar soms jarenlang geen functioneringsgesprek plaatsvinden.
Dit was ook mijn gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben misschien een hopeloze optimist, maar misschien is ze juist aan het inventariseren wie ze zelf eventueel wil houden als er meer mensen weggaan dan de bedoeling was (mensen met vast contract die zelf weggaan)?
swaentje71 schreef:
18-11-2017 08:08
Ik ben misschien een hopeloze optimist, maar misschien is ze juist aan het inventariseren wie ze zelf eventueel wil houden als er meer mensen weggaan dan de bedoeling was (mensen met vast contract die zelf weggaan)?

Ook dat kan natuurlijk. Zodra er onrust is gaan er meer mensen op zoek naar iets anders dan alleen zij van wie de baan werkelijk op de tocht staat. Kan zo maar gebeuren dat ze dan nieuwe mensen moeten gaan aannemen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je niks te verliezen en kun je alleen maar profiteren van dit gesprek. Probeer er leerpunten uit te halen en een goeie referentie.
Alle reacties Link kopieren
Dank allen voor de input !

Mijn LG had al aangegeven voor het inplannen van dit gesprek dat ik hem/haar op mocht geven als een referentie, ik krijg ook alle ruimte in het proces. Ik weet ook hoe lang mijn LG al bezig is geweest om te lobbyen voor mij om me toch te kunnen houden, maar dat is gewoon niet gelukt helaas. Hij/zij baalt er zelf ook van en dat geloof ik ook wel. Het gesprek aangaan om mijn sterke en zwakke punten op papier te krijgen is een goed idee!

Ik denk niet dat mijn LG dit gesprek aangrijpt om te inventariseren of ik misschien toch kan blijven omdat ik denk dat mijn LG me dat wel zsm zou laten weten als dat een overweging is. Ik heb aankomende week een sollicitatiegesprek en ik heb gereageerd op nog een andere vacature waarvan de sluitingsdatum nog niet is verstreken.

Misschien weet ik inmiddels een beetje wat de onrust vooral veroorzaakt; Het is niet mijn LG die ik niet vertrouw, maar de organisatie an zich en verstrekkende bezuinigingsmaatregelen waar geheimzinnig over gedaan wordt. Of het nou linksom of rechtsom gaat, van hogerhand worden managers, vast of interim of andere beleidsmedewerkers voorbij gegaan. Totaal overruled en alles net op het randje van wetgeving. :(

Maar goed, zoals het nu lijkt kan er eigenlijk niks erg(ers) meer gebeuren. Mijn baan ben ik toch al kwijt.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Dat is balen .... .

Reorganisatie geeft altijd veel onrust. Ieder voor zich. Besluiten worden snel en plotseling genomen. Degenen die wel mogen blijven, zijn ook hun baan niet zeker. Heel goed mogelijk dat zij er bij de volgende reorganisatie alsnog uitvliegen. Hopelijk vind je straks een stabielere baan.
Alle reacties Link kopieren
Zijn eigen functioneren kan ook ter discussie staan, en het niet voeren van functioneringsgesprekken valt vaak ook onder een KPI :idee:
Dus hij probeert misschien zijn eigen hachje te redden.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven