Werk & Studie alle pijlers

De constructie van negen tot vijf/zes werken...

08-12-2017 23:04 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ondertussen ben ik mijn studie aan het afronden, er zitten alleen nog praktijk gedeelten aan te komen en dan heb ik mijn bachelor binnen. Steeds meer begin ik op te zien naar het 'grote mensen leven', waarin je een baan hebt van negen tot vijf/zes uur en je daarnaast nog reistijd hebt waardoor er nog maar weinig tijd overblijft van je dag. Zo'n routine staat mij zo enorm tegen, een statische omgeving, dezelfde collega's, dezelfde taken en het neemt zo verschrikkelijk veel tijd in beslag...

Je vertrekt elke dag om dezelfde tijd richting je werk, en je bent ongeveer dezelfde tijd weer terug. Ik vind dat er nogal deprimerend uitzien... Het is niet dat ik denk dat geld uit het niks komt, ik wil er prima voor werken, maar die routine zie ik zó enorm tegenop. Naast mijn studie werk ik momenteel ook 24 uur ernaast, maar mijn werktijden liggen tussen 6:00 en 22:00, waardoor je óf een hele ochtend vrij kan hebben, óf vroeg klaar kan zijn, óf een gewone dagdienst kan hebben. En als er ruimte is om eerder naar huis te gaan, dan is dat ook mogelijk. Het is werken in een grote supermarkt, waarbij je elke keer weer met andere collega's staat, waardoor je je daarop altijd weer moet aanpassen en het een raadsel blijft hoe de dag gaat verlopen. Het is soms wel rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan, maar eerlijk gezegd vind ik dat wel heerlijk. Gewoon elke keer weer een ander team, andere omstandigheden, andere werktijden, en als iets niet past in je schema, dan is er gewoon veel mogelijk om werk te verplaatsen naar een andere tijd/dag toe.

Ik heb gewoon echt schrik van hoe een negen tot vijf/zes dag gewoon je hele dag opslikt. Als ik dan zo'n dienst heb, dan kom ik 's avonds thuis en dan voordat je weet is het alweer bedtijd, en het voelt alsof je dan helemaal niks anders hebt gedaan behalve werken... Ik zit er nu ook eerlijk gezegd aan te denken om wat langer bij mijn bijbaantje te blijven plakken en eventueel hogerop te groeien, ondanks dat mijn studie en de hogere functies vrij weinig raakvlakken hebben met elkaar, en mijn studie (richting finance) er wel eentje is waar heel veel vraag naar is op het moment...

Ondanks mijn schrik, zal ik komend half jaar toch op deze manier moeten gaan leven in verband met werkplek. Daar zie ik dus zo erg tegenop, ondanks dat ik echt een goede en (hopelijk) leuke werkplek heb kunnen binnenslepen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook aan je werkplek wast betreft de werktijden. Bij ons kan je 7 dagen per week werken tussen 08.00 en 22.00. mijn voorkeur gaat toch echt wel uit naar een dienst van 08.00 tot 16.30
Alle reacties Link kopieren
Er zijn steeds meer werkgevers waar flexibel werken tot de mogelijkheden behoort. Ik werk 34 uur en het maakt niet uit wanneer ik die uren maak. Ik werk grotendeels vanuit huis en soms 's avonds of in het weekend als dat mij zo uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Wat doe je voor studie?

Ik heb na mn studie 6 jaar gewerkt tijdens kantoortijden en t is niets voor mij.

Ik werk nu ploegen-dienst en dat is voor mij zoveel beter.
Been there, done that, got the T-shirt.
Kun je niet in de supermarktbranche werk zoeken?
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je nu al zo zeker dat je zo'n baan gaat krijgen? Tegenwoordig is het nieuwe werken steeds meer normaal (bv dagen thuiswerken of uren zelf inplannen ipv 9 tot 5). Het zal erg aan je baan liggen inderdaad, ik doe zelf een PhD (nu bijna mee klaar) en kan mijn uren redelijk vrij indelen. Ik werk ook wel eens wat uren in het weekend, en ga dan door de week wel eens eerder naar huis als dat kan. Als ik me niet helemaal fit voel slaap ik uit als dat kan, en werk dan gewoon 's na vijven wat langer door. Ik weet dan namelijk dat als ik heel vroeg zou opstaan ik toch niet productief ga zijn.
Als je flexibele werkuren wil kan je bekijken of je naar zo'n baan kan zoeken bij het solliciteren.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Je bijbaan bij de supermarkt vind je afwisselend, maar daar doe je toch ook regelmatig hetzelfde werk, maar dan met andere collega’s of andere tijden?
Toch ook nietzo bijzonder?

Ik heb een flexibele werkgever, kan thuiswerken en ook flexibel beginnen en eindigen. En omdat mijn collega’s dat ook mogen en doen, zie ik ook regelmatig andere gezichten.

Ben je niet gewoon bang voor het onbekende van een ‘echte’ baan, en ben je gewend aan het vertrouwde van je bijbaan?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind de onregelmatigheid juist vreselijk werken. Dat gaf mij juist het gevoel dat ik altijd aan het werk was, en nooit iets zomaar kunnen plannen want weekenddiensten.

Ik herken je gevoel wel enigzins, daarom zou ik niet meer dan 3-4 dagen gaan werken als ik jou was. En ergens is de routine ook fijn, na verloop van tijd heb je je sporen verdient en krijgt je werk steeds meer inhoud, is jouw mening belangrijk, worden collega's je dierbaar. Dat is ook wat waard!
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk is projectmatig, dus steeds nieuwe projecten en omdat ik projectleider ben, ben ik vaak problemen aan het oplossen etc. Een dag loopt bijna nooit zoals ik van tevoren bedacht heb.
Meestal wel 9 tot 5, maar kan het flexibel inplannen en moet soms ook buiten kantoor uren werken. Maar inmiddels vind ik vaste structuur juist fijn, heerlijk om altijd de avonden vrij te hebben.

Dus wat ik bedoel te zeggen, probeer gewoon werk te vinden dat bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Ik begin trouwens al vroeg, trek om 16 uur de deur dicht/sluit mijn computer af. Dan heb ik nog meer dan genoeg tijd voor ik te bed ga.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Beetje gezeur......sjonge, wees niet bang, kijk wat er op je weg komt, kan me best voorstellen dat je er moeite mee zou kunnen hebben....maarrr....sleur kan ook fijn zijn.....
Alle reacties Link kopieren
Beetje gezeur......sjonge, wees niet bang, kijk wat er op je weg komt, kan me best voorstellen dat je er moeite mee zou kunnen hebben....maarrr....sleur kan ook fijn zijn.....
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties en dat het dus niet altijd strikt van negen tot vijf is waar men in werkt. Dus dat er wel wat ruimte daarvoor is.

Het kan inderdaad dat ik ook iets zoek in de supermarktbranche, maar dit zou toch ook weer snel uitkomen op kantoorwerk als ik het op mijn studie wil betrekken en dat is precies hetgeen waar ik tegenop zie. De reden waarom ik dan toch deze studie heb gedaan, is omdat ik een goede basis wilde leggen voor de toekomst, het is een studie met goede vooruitzichten en waar veel vraag naar is. Gezien ik totaal niet wist welke kant ik op wilde, koos ik voor zoiets, en nog steeds geen moment spijt daarvan overigens.

Het werk in de supermarkt is redelijk afwisselend, het is niet dat je per se aangenomen bent voor één functie (bijv. kassamedewerker), maar je bent gewoon allround medewerker, het is altijd maar weer afwachten wat je kan gaan doen of welke dingen je bij mag leren. Het zal ook best kunnen dat ik last heb van koudwatervrees om te switchen naar een echte baan ipv een bijbaantje. De regelmaat in de onregelmatigheid op mijn huidige werk vind ik dus gewoon fijn, je krijgt een planning een maand van te voren en daarop zie je welke dagen je moet werken met welke tijden. De ene week is het meer dan de andere week, er zit voldoende structuur in voor mij gezien ik het een ruime tijd van te voren weet.

Structuur is wel fijn, maar ik ben zelf liever wat flexibeler bezig ipv vastgeketend zijn aan bepaalde uren en tijden dat je ergens moet zijn. Welke beroepen oefenen jullie uit waarbij er veel flexibele tijden en collega's zijn?
Alle reacties Link kopieren
begin zelf een bedrijf en werp de komende jaren geen kinderen. tijd zat.
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de grotemensenwereld!
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de gehandicaptenzorg. Erg onvoorspelbaar hoe de dag loopt én wisselende tijden tussen 7 en 22.30. Net gewerkt van 14.45 tot 22.30 en morgenochtend om 7uur sta ik er weer tot 14.30.
Alle reacties Link kopieren
Waarom begin je niet voor jezelf. Kan je je tijd lekker flexibel indelen.
Je hoeft niet fulltime te werken, als je meer waarde hecht aan tijd dan aan inkomen kun je ook gewoon minder dagen werken.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb dat ook, regelmaat is niks voor mij, op kantoor zitten is niks voor mij, en dat doe ik dan ook allemaal niet. Ik ben ZZP’er in een combinatie van functies/werkvelden waarin ik vooral veel fysiek bezig ben, de ene week 60 uur werk en de andere 20, en zelf beslis welke klussen ik wel en niet aan neem. Vind ik heerlijk, maar in mijn geval heeft het wel één belangrijke consequentie: die fysiekere beroepen zijn over het algemeen wel op MBO-niveau. En dat betekent (ook weer in mijn geval) dat t behoorlijk hard werken is voor een loon waar HBOers en WO’ers hard om lachen. So be it, ik ben erg gelukkig met wat ik doe.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou er ook niet van. Ik heb vroeger altijd veel tijdelijke banen gehad, contract en seizoens werk en dan wist ik altijd dat het maar tijdelijk was. Heerlijk vond ik dat. Toen toch een paar jaar een kantoor baan. 9-5. Maandag tot vrijdag. Ik vond dat zi uitzichtloos. Nu doe ik weer contract en seizoenswerk. 7 Maanden keuhard werken, geen dag is hetzelfde en dan lekker 5 maanden vrij. Ik heb geen relatie, kinderen of hypotheek. Vrijheid!
Ik heb wel een kantoorbaan van 9-17:30 (meestal wel tot 19:00u). Mijn tijden zijn misschien doorsnee, maar ik heb heel afwisselend werk en vlieg de hele wereld over. Ik heb ook in een supermarkt gewerkt, en ja, steeds andere shifts en mensen, maar zo afwisselend is dat naar mijn mening nou ook weer niet.

Volgens mij heb jij er een Jiskefet-beeld bij, met de hele dag dezelfde collega’s enzo. Maar dat is bijna nergens zo. Je hebt toch steeds projecten met andere mensen en misschien ook klantcontact met steeds nieuwe mensen.

Ik werk dan wel de standaard tijden (behalve als ik reis natuurlijk), maar dat hangt van de baan af. Persoonlijk vind ik het handig dat ik gangbare tijden werk, dat sluit lekker aan met mijn omgeving.

Kortom, het is maar wat je afwisseling noemt. Steeds met nieuwe shifts en teams werken kan net zo goed eentonig worden.
Alle reacties Link kopieren
Een oplossing heb ik niet, enkel herkenning.

Ik heb jarenlang marketing en sales gedaan. Werktijden van 09:00 tot 23:00 uur en alles er tussen in.

Met veel plezier.

Toen ineens een baan vm 09:00 - 17:30 in verband met dochter. Ik was echt ongelukkig door de saaiheid en voorspelbaarheid.

Na een moeilijke periode besloten een jaar of 1/2 huisvrouw te gaan spelen voor de kinderen en zelfs dat geeft meer uitdaging.

Dus tja. Ik lees denk ik maar even mee voor tips.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft ook niet perse 40 uur te werken.

Mijn vriend werkt 36 uur in de week zodat hij minstens een halve dag vrij heeft en dingen kan doen. Nou is het ook zo dat hij zijn uren zelf in mag delen, zolang hij maar aan de 36 uur komt. Kan mits de klus het toelaat thuis werken, kan zelf kiezen wanneer halve dag opneemt, kan later naar zijn werk en later naar huis of gaat een keer een uurtje eerder weg en werkt op andere dag uurtje extra etc.

Zelf werk ik 32 uur waarbij ik zelfs maar 2 volle 'normale' dagen werk. Werk nog 1 dag de middag en avond waardoor ik de ochtend vrij ben, 1 dag werk ik alleen de ochtend dus ook rest van dag vrij en ben zelfs een dag vrij! Ja die 2 volle dagen zijn dan ook echt wel vol anders kom ik niet aan de uren maar dat was makkelijk vol te houden.

Een vast team kan juist ook erg fijn zijn, bouw je samen echt iets op. Door eventueel klanten en verschillende klussen hou je toch afwisseling.

Echt een kwestie van wat jij wil en zoekt. Ik gruwelen ook van 40 uur maandag t/'m vrijdag de zelfde uren werken. Weg is en enige vrijheid. Dus ik weet voor mezelf dat ik geen 40 uur moet gaan werken, liever minder inkomen dan helemaal geen tijd. En dan ligt het aan hoe ik mijn uren in kan delen voor hoeveel uur het totaal per week gaat worden.
Maline schreef:
08-12-2017 23:09
Er zijn steeds meer werkgevers waar flexibel werken tot de mogelijkheden behoort. Ik werk 34 uur en het maakt niet uit wanneer ik die uren maak. Ik werk grotendeels vanuit huis en soms 's avonds of in het weekend als dat mij zo uitkomt.
Dat klinkt ideaal, wat voor werk is dat?
Ik werd hier ook vreselijk depressief van, je weet maandagochtend al hoe de rest van je week verloopt. Ik kon er niet aan wennen. Nu ben ik stewardess en ik vind het heerlijk! Weg sleur, ik werk veel minder met fulltime dan bij een kantoorbaan en ik kom nog eens ergens. Ik zou nooit meer terug willen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven