Werk & Studie alle pijlers

Falen HBO opleiding

23-02-2018 13:04 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen mijn situatie is als volgt;
Ik zit nu ondertussen in mijn derde studiejaar van mijn HBO opleiding. In het derde studiejaar van deze opleiding is het de bedoeling dat je een stage gaat lopen van 10 maanden. Ik loop nu ondertussen 5 maanden stage. Ik vind de stageplek niet helemaal geweldig. De doelgroep waar ik mee werk is wel erg uitdagend, zij hebben namelijk last van multi problematiek. Wel maakt dit het werk ook lastig.

De mensen waar ik mee moet samen werken zijn erg negatief en zijn net kleuters op de werkvloer. Kunnen alleen maar roddelen en klagen over alles.
Daarnaast is er ook een andere stagiaire die een half jaar eerder is begonnen aan deze stage. Namelijk de maart route. Die is gezakt voor haar stage. De stagiaire daarvoor was weggestuurd. Wat dus laat zien dat dit geen ideale stageplek is. Dit wordt ook erkend door school.

Op dit moment moet ik beschikken over een eigen caseload (= eigen klantenbestand) maar heb ik nog niet gekregen omdat zij vinden dat ik niet genoeg voortgang maak. Dit is ondertussen 2 maanden geleden benoemd. Elke week hebben we gezeten om mijn voortgang weer op te krikken en duidelijke afspraken te maken. Tot nu toe heeft dit geen resultaat.

School heeft aangegeven dat als ik nu geen caseload ga krijgen ik ook zal zakken voor mijn stage. Ondertussen trek ik het niet meer omdat dit niet mijn enige probleem is waar ik mee moet omgaan. Ik zit dicht tegen een burn out aan en kan alleen nog maar janken hele dagen.

Ik ben er ook achter dat dit echt niet is wat ik wil gaan doen in mijn toekomst. Ook deze richting spreekt mij helemaal niet meer aan. Niet alleen om de stage maar ook door de ervaringen in de opleiding zelf. Maarja, ik zit wel al in mijn derde jaar dus om nu zomaar te stoppen zou heel erg zonde zijn. Ik heb mij al georiënteerd in wat ik mogelijk wel wil gaan doen. Ik ben erachter dat ik graag een verkorte opleiding wil gaan doen voor officier bij defensie. Wat wel betekent dat ik daar een HBO diploma voor moet hebben.

Nu is het als volgt of ik ga hele grote stappen maken en maak bedrukt mijn stageperiode af of ik accepteer dat ik niet goed ben in dit vakgebied en stop voortijdig. Deze gedachte is misschien voor sommige onbegrijpelijk. De gedachte om 'gewoon' vol te houden is waarschijnlijk voorliggend. Alleen ben ik dit stadium ondertussen al voorbij aangezien ik doodop ben.

Als ik voortijdig stop heb ik geen diploma en zal ik opnieuw moeten beginnen.

Nu vraag ik mij af of meerdere mensen dit hebben meegemaakt en hoe ze dit hebben aangepakt.

Ik hoor graag over jullie ervaringen.
Het is wel jammer dat je pas na 5 maanden stage tot deze conclusie komt, volgens mij mag je een maand vertraging in de stage hebben om hem nog goed af te kunnen ronden. Ik zou asap gaan praten met je begeleider vanuit de studie en het probleem aan hem of haar voorleggen.

Misschien kan je per direct stoppen met deze stage en hard op zoek om in maart de herkansing te doen op een andere stageplek? Dan loop je wel een half jaar vertraging op, maar als je nu nog 5 maanden door blijft gaan en de uitkomst nagenoeg zakken voor de stage is ben je nog verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
Niet stoppen, echt. Enkel een korte termijnoplossing. Je bent al zo ver gekomen èn hebt een hbo-diploma nodig om je doel te behalen.

Stop desnoods met je stage en zoek er 1 die je beter aankunt en waardoor je het einde van de studie kunt halen. Als je echt tegen een burn-out aanzit desnoods met even pauze tussendoor.
Doe je toch de lange opleiding bij defensie?
Maak een afspraak met je stagebegeleider op je stageplek en je stagebegeleider op je werkplek en ga met drie om tafel. Zorg dat er duidelijke afspraken en stappen op papier komen zodat iedereen weet wat er gaat gebeuren en hoe jij je stage kunt halen. Ik vind het trouwens van de zotte dat jouw school niet ingrijpt. Hoezo halen mensen daar hun stage niet en laten zij dat gebeuren?

Als dit gesprek niet lukt zou ik met school in gesprek gaan en kijken of je van stageplek kun wisselen. Misschien kun je met een kleine verlening van je stage het dan alsnog halen dit jaar.

Probeer toch echt om dit af te maken, anders kun je je nieuwe opleiding ook niet gaan doen. Sterkte TO, heel klote voor je dat dit zo loopt.
Een andere stageplek zoeken en aanbevelen aan school deze stage niet meer te gebruiken voor andere 3e jaars studenten.

Misschien is het een plan om een half jaar nog ergens stage te kunnen lopen, misschien in de vakantie door te gaan of deeltijd in je vierde jaar.
Dan heb je in elk geval HBO.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even naar de vertrouwenspersoon en het decanaat gaan. Meestal is er meer mogelijk dan je denkt, maar op het HBO ligt het initiatief bij jou.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat een HBO diploma zegt over jou uiteindelijk, is dat jij in staat bent om het vol te houden op een bepaald werk/denk niveau. Dat is inclusief de bijbehorende bedrijfscultuur etc.

En ja, net zoals je een studie achterstand kan oplopen doordat je tentamens niet haalt, kan je dus ook studieachterstand oplopen doordat je een stage of een afstuderen niet haalt. Het is aan jou om met jouw stage begeleiders en beoordelers gezamelijk om tafel te gaan zitten om duidelijkheid te krijgen over waar jij staat en wat jij nog moet doen.

Uit zo'n gesprek kan komen dat jouw huidige stageplaats niet gaat voldoen aan de eisen welke jouw opleiding eist, waarop je ook kan besluiten om meteen weg te gaan bij die stageplek en een ander bedrijf kan gaan zoeken voor de volgende periode.

Dat je uitgekeken bent op jouw opleiding is ook wel logisch bij zulke omstandigheden. Maar gezien wat jij beschrijft, kan jij met deze opleiding ook totaal ander inhoudelijk werk gaan doen. Dus ja, even doorzetten, net als in het echte leven en bij volwassen mensen al decennia zo is, dat je op een gegeven moment iets moet doen dat je niet leuk vindt om iets anders te bereiken.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Beroepshalve veel met HBO studenten te maken die onvoldoende of slecht presteren. Door verkeerde studiekeuze, te hoog niveau, externe en/ of persoonlijke problemen ... noem maar op.

Wat ik me nu afvraag, waarom loop je hier helemaal leeg terwijl elke HBO-instelling een heel scala aan voorzieningen hiervoor heeft? Denk aan stagecoördinator of stagebegeleider of mentor of studieloopbaanbegeleider of decaan (!). Dit zijn allemaal getrainde medewerkers die te maken hebben met een geheimhoudingsplicht en vaker hiermee te maken hebben.

Je licht opsteken bij medestudenten van je opleiding die ook stage lopen kan ook heel leerzaam zijn. Praten met leeftijdgenoten in vergelijkbare (stage)situaties. Tijdens stageperiodes vaak ook actief gestimuleerd en gefaciliteerd door opleidingen.

Je kunt hier wel naar ervaringen van anderen vragen, maar wat heb jij daaraan? Men redeneert vanuit de eigen situatie die altijd anders is dan die van jou en met algemeenheden die je zelf ook kan bedenken. Je hebt alleen met je eigen situatie te maken, en niet met die van anderen. Het gaat om jouw persoonlijke studiesituatie, om jouw toekomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven