Werk & Studie alle pijlers

Leuk, bijzonder of dramatisch afscheid op het werk

14-03-2018 21:39 105 berichten
Naar aanleiding van een topic over ´Geen warm welkom in nieuwe baan´ vroeg ik me af of er al eens een topic is geweest over 'Wel/Geen warm afscheid'? Niet gevonden, dus een nieuw topic aangemaakt.

Hoe was jouw afscheid van je vorige baan?
Of hoe was het afscheid van een collega?
TO trapt af.

Het meest spectaculaire afscheidsfeest was van een collega die 25 jaar bij ons had gewerkt. Er was een soort circusact voor hem ingehuurd.
Na dat optreden ging de vertrekkende collega zelf een speech van bijna een uur (!) houden. En iedereen bleef braaf staan luisteren.
Het afscheid van medewerkers is soms bedroevend.

Een teamleider (van een ander team) mailde: "Zoals jullie weten is morgen de laatste werkdag van Mieneke. Maken jullie vandaag wat geld over naar mijn rekeningnummer RABO1234? Dan ren ik morgenochtend naar het winkelcentrum om afscheidscadeautjes voor Mieneke te kopen."

Mieneke had zeven jaar bij ons gewerkt.
Het afscheid was een kop koffie. Met een paar cadeautjes erbij.

De betreffende teamleider is inmiddels uit dienst. Op haar cv prijst ze zichzelf om haar uitmuntende sociale, verbindende en intuïtieve kwaliteiten.
Die kwaliteiten had ze dan mogen inzetten bij Mienekes afscheid.
Alle reacties Link kopieren
De eerste twee posts zijn voor mij bevestiging waarom ik geen afscheid wilde of zal gaan willen. Vriendelijke hand en elkaar succes wensen en daarna vooral de deur uit. Het 'leuke feestelijke' voegt wat mij betreft weinig tot niets toe. Maar ik ben nooit te beroerd om wel iets te regelen voor mensen dit soort plezier wel waarderen hoor. Integendeel want als een ander er wel plezier van heeft is het een kleine moeite om dat plezier te organiseren.
enn wijzigde dit bericht op 14-03-2018 21:53
41.46% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn contract opgezegd bij een bedrijf waar ik een paar jaar gewerkt had. Op mijn laatste dag kwam ineens mijn leidinggevende naar mij toe: “ooh, vandaag is het jou laatste dag toch?” “Ja” “oke, had ik het toch goed.”
Er stond taart van mij in de koffiekamer. Een theeboeket met kaartje van de schoonmaak lag op mijn bureau. Maar er kwam geen bedankt (nig niet eens het woord) vanuit haar. Heel raar!
Na het afhandelen van belangrijke zaken (pasjes ed) zei mijn leidinggevende: “nou tot ziens hè.”
Tja dat klopt ook wel, want een maand later kreeg ik een bericht van mijn nieuwe werkgever (detachering) dat mijn oude werkgever mij terug had gevraagd. @(
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Ik had ooit een werkkring waar een afscheid redelijk groots werd aangepakt. Je kreeg een boek met herinneringen van collega's, uit eten met het team en cadeaus.
Behalve toen ik wegging. Maar dat kwam omdat de LG er alles aan gedaan had om mij zo zwart mogelijk te maken zodat ze me eruit kon werken.
Ik snap nog steeds niet hoe ik van een uitermate positief functioneringsgesprek binnen een half jaar naar ontslag ging. En dat terwijl ik geen rare dingen deed en gewoon was blijven werken als daarvoor.

Best pijnlijk.
Mijn collega's huilden tranen met tuiten en ik zie ze nu, na 1.5 jaar nog steeds regelmatig.
Leidinggevende daarentegen..... werd woedend bij opzegging en was op mijn laatste werkdag in gesprek de hele dag. Geen hand, geen bloemen, geen succes. .. Nooit meer gezien :)
15 jaar daar gewerkt
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik 25 jaar heb gewerkt werd gesloten door onze lange dienstverbanden lange opzegtermijnen.. En je laatste dag bestond uit sleutels inleveren bij je leidinggevende of collega.. er was niemand van directie of personeelszaken. mensen van andere vestigingen stonden het meubilair uit te zoeken en machines te ontmantelen en in te laden.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn stages had ik elke keer wel een leuk en warm, maar geen overdreven afscheid. Gewoon wat bedankjes en kadootjes over en weer en weg ;)

Bij mijn twee bijbaantjes echter (beiden ongeveer een jaar gewerkt, dus niet erg lang) kon er niet eens een "houdoe he" van mijn leidinggevenden af.. dat was toch wel teleurstellend eigenlijk. Toen ik als afwasser in een restaurant stond was de leidinggevende er die avond wel maar moest eerder weg, nam niet de moeite om even zijn hoofd om de hoek van de keuken te steken en doei te roepen maar gaf instructies aan de floormanager om mij te bedanken etc.
Floormanager voelde zich er ook ongemakkelijk onder.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige werkgever niets, nog geen kaartje of bloemetje. Terwijl we altijd bij anderen een borrel organiseerden of iets persoonlijks bedachten.

Heb heel hard gehuild toen ik thuis kwam, maar wist toen ook dat ik zeker de juiste keuze had gemaakt.

Bij de werkgever daarvoor was het tranen met tuiten. We gingen failliet dus dat was een groot tranendal toen we afscheid moesten nemen. Met sommigen nog steeds contact.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Alle reacties Link kopieren
Ik ging na 2 jaar dienst weg bij een bedrijf. we gingen uit eten, kreeg kadootjes van mijn collega’s en een dinerbon van ongeveer 400 euro (sterrenrestaurant) van Mn werkgevers. Vond ik heel gul.
Na 1,5 jaar ergens anders gewerkt te hebben, ben ik terug gegaan naar die werkgever, nog steeds een hele goede beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zo van de feestjes, maar meestal wordt het je toch een soort van opgedrongen.

Het meest bijzonder vond ik die keer dat maar liefst 3 buitenlandse collega’s invlogen om nog een keer met me te kunnen lunchen. Op een goede tweede plek staat de directeur die veel moeite had gedaan om mij persoonlijk en gepast uit te zwaaien, vlak na een heftige periode van gedwongen ontslagen waardoor dat eigenlijk niet meer gebeurde. Het heftigste vond ik het afscheid van een baan waar ik eigenlijk niet weg wilde, maar toch ging vanwege een “once in a lifetime” kans. Met veel collega’s van die baan heb ik nog altijd contact (nu 12 jaar na vertrek).
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat je het vaak niet van leidinggevenden moet hebben met zulke dingen maar van je collegas.
Op het moment dat je je ontslag aankondigt besteden ze ook weinig aandacht meer aan je, dan ben je ineens niet belangrijk meer.

Mijn afscheid na ruim 15 jaar; een kop koffie met taart, kadobon van geld wat door de collega’s ingezameld was. En een doos vol met gratis weggevertjes die normaal aan klanten werden gegeven.
Wat mij wel verbaasde was dat mijn vorige leidinggevende mij later nog mailde om te vragen of ik blij was met mijn nieuwe job.
Of zou hij me terug willen hebben? Ik weet nog steeds niet hoe ik dat moest opvatten.
Collega ging weg uit eigen beweging, had wat anders en haar leidinggevende hield een speech die meer een soort slecht functioneringsgesprek was. Het kwam erop neer dat het maar goed was dat ze wegging. Ingekleed als een soort grapje.

Tenenkrommend. Ik zakte echt door de grond van schaamte. Collega vond het ook duidelijk niet leuk.
anoniem_67215 wijzigde dit bericht op 14-03-2018 22:05
5.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een telefoontje van mijn leidinggevende dat het inderdaad wel tijd werd om na 10 jaar eens wat anders te gaan doen O_o Ik had zelf een andere baan gezocht.
Zelf werd haar jaarcontract niet verlengd en ze stuurde een enorme diplomatieke mail dat ze niet betreurde deze stap gemaakt te hebben en meer blabla over hoe leuk en leerzaam het afgelopen jaar was, blaaaaaat... maar puntje bij paaltje was gewoon dat ze niet functioneerde.
Deze mail ging de area rond en ik heb als enige geantwoord : goeie beslissing!
Met uitroepteken :proud:
Beetje vals maar ik kon het niet laten
Ja en?
Ook wel eens een directeur gehad die boos was dat ik wegging. Vond ik niet echt professioneel.
Alle reacties Link kopieren
Ook eens gehad. Vestiging sloot en alle medewerkers mochten werken in andere vestigingen van het bedrijf. Behalve voor de manager, voor hem was er geen ruimte meer. Hij was echt een topper. Echt een goede man, stond altijd klaar voor zijn personeel. Maarja met zijn universitaire studie en baan was het gewoon kostenbesparend. Terwijl zijn collega’s elders werkten, moest hij in zijn eentje in dat pand alles inpakken in dozen in zijn laatste werkdagen.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Een collega van een vriendin van mij had een traktatie neergelegd als afscheid.
Een a4 met: this is my last day, so let's get coked up and enjoy the Xtc.

Er lagen snoepkettingen zonder draadje als 'pillen' en van die rietjes met zoet/zuur poeder er in, daar van had ze er een paar opengeknipt(aan beide kanten) en op een bord gelegd als rietjes met een paar 'lijntjes er naast.

Ik vond vooral de foto erg grappig ;-)
Mijn afscheid van mijn ene-laatste baan was echt niet fijn.
Ik heb er niet zolang gewerkt (1 jaar) maar werd niet geaccepteerd door collega's. Ik had er 5 waarvan er 3 mij pestten.
Om lang verhaal kort te houden: Na 3kwart jaar en veel gesprekken, heb ik de eer aan mezelf gehouden en ontslag ingediend. Had nog een maand opzegtermijn, prima. Op mijn laatste dag ging ik mijn spullen opruimen, afscheid nemen van bewoners, toen ik een berichtje kreeg: "Wil je alles netjes achterlaten voor je collega, die volgende week begint?" Ik heb overwogen om helemaal niks terug te sturen, maar kon het niet laten. en ja, misschien was het kinderachtig van me, maar op de manier hoe ik daar ben behandeld, heb ik teruggestuurd: "Ja hoor. Met alle liefde en plezier" Ik heb mijn leidinggevende nog de hand geschud en ben met een big smile weggegaan. Het voelde toch even als 1-0 voor mij.
Captain_Obvious schreef:
14-03-2018 22:05
Ook wel eens een directeur gehad die boos was dat ik wegging. Vond ik niet echt professioneel.
Hoezo was hij boos dan? Wilde hij je niet kwijt?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een etentje en cadeautje.
Kwebbeltje91 schreef:
14-03-2018 22:13
Hoezo was hij boos dan? Wilde hij je niet kwijt?
Ik denk het. Maar hij vond dat ik niet genoeg eruit had gehaald daar en daar was ie pissig over.

Beetje mosterd na de maaltijd.
Captain_Obvious schreef:
14-03-2018 22:17
Ik denk het. Maar hij vond dat ik niet genoeg eruit had gehaald daar en daar was ie pissig over.

Beetje mosterd na de maaltijd.
Ja inderdaad.. Maar verder wel fijn gewerkt daar?
Kwebbeltje91 schreef:
14-03-2018 22:18
Ja inderdaad.. Maar verder wel fijn gewerkt daar?
Ja wel prima. Daarom vond ik dit ook zo atypisch.
Captain_Obvious schreef:
14-03-2018 22:22
Ja wel prima. Daarom vond ik dit ook zo atypisch.
Ja snap ik. Wel fijn dat je buiten dit fijn gewerkt hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven