Werk & Studie alle pijlers

3D designers: ik heb een hoop vragen! Jullie antwoorden?

29-04-2018 21:50 7 berichten
Hallo, ik heb een vergelijkbaar topic bij digi staan.
Ik heb een vraag voor mijn zoon die wij voor zijn verjaardag en opleiding een computer (gedeeltelijk) kado willen doen. Hij wil een opleiding gaan volgen als 3D designer, maar is zich nog aan het orienteren of het 3dmax (???) of autocad (???) gaat worden. Omdat de uitkomst nogal bepalend is voor het soort werkveld waarin hij later werkzaam kan zijn.

Anyhow, dat gaat 'm niet worden met zijn huidige laptop. Dus iets nieuws, maar wat dan? De computer moet zoveel zwaarder worden dan wat hij nu heeft. Nu rijst bij ons de vraag: is een laptop nog geschikt of moet er een overstap gemaakt worden naar een desktop? Draait er uberhaupt autocad op een MAC computer of moeten we uitkijken naar windows. Welke software draait waar beter op? Moeten we letten op I-core of heeft de ssd meer invloed op werkbare snelheid?

Qua opleiding: kunnen jullie uitleggen waar 3d design en autocad in verschillen? Mijn zoon heeft een baan(tje) bij een 3d printwinkel en is daar erg enthousiast over. Het lijkt hem leuk om die richting op te gaan. Iemand enig idee in welke hoek hij het dan zou kunnen zoeken?
Kortom, wat zouden jullie 3D designers adviseren en hebben we aan een bedrag van 1000 euro genoeg? Is er verder ook nog randapparatuur dat zeer aan te raden is voor 3d ontwerpen? Hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf al zo'n jaar of tien bezig met 3D en 3D animatie en voor welke 3D applicatie je ook kiest, je PC of laptop kan niet krachtig genoeg zijn.
Zelf heb ik mijn PC speciaal voor dit doel laten bouwen en was daar zo'n 3000,- Euro voor kwijt.
Nu zal een beginner ook echt uit de voeten kunnen met een PC van 1000,- Euro, maar je zal al héél gauw tegen de beperkingen van zo'n machine lopen.

Vergeet ook niet dat 3D software enorm prijzig is, ikzelf werk met Cinema 4D en daarvan kost de meest complete versie zo'n 3500,- Euro.
En nou is het afgelopen!
NBK, jemig, ik had al gehoord dat er behoorlijke bedragen mee gemoeid waren. Maar dit is gewoon (bijna) om te janken. Mag hopen dat je een werkgever hebt die deze kosten dekt of anders een zéér goedlopende zzpér bent.

Is jouw werk of jouw achtergrond ook geschikt om werk te maken voor een 3d printer? Zou je jouw opleiding aanraden voor dit soort werkzaamheden? Mag ik uberhaupt vragen wat je voor opleiding hebt gedaan? Kun je er makkelijk werk in vinden?
Ben geen 3d designer pur sang, maar wel 2D-designer en zzp'er. Ik gebruik zelf wel eens 3D (Studio) Max.

AutoCAD en 3D Max zijn beiden van Autodesk, maar verschillen erg in hoe ze 3D benaderen en wat je uiteindelijk ermee kan doen.
AutoCAD is voornamelijk geschikt voor industrieel ontwerpen (dus producten, machines e.d) en architectureel ontwerp.
3D Studio MAX is voornamelijk geschikt voor (film)animatie, games en character design, al worden door veel studio's ook bekende 3D-softwarepakketten als Maya en Cinema4D gebruikt. 3D Studio MAX heeft meer mogelijkheden qua belichting, textures en rendering, je kan dus meer de artistieke kant op, zeg maar.
Beide softwarepakketten zijn prijzig, maar er zijn ook probeerversies beschikbaar en aanbiedingen voor studenten. Of anders via de ahum, minder legale wegen ;)

Mijn werk-PC (dit jaar nieuw gekocht) kostte ongeveer €2000,-, maar inderdaad, je PC kan niet krachtig genoeg zijn voor 3D. Vooral voldoende RAM geheugen is belangrijk (64 GB is geen overbodige luxe). Een goede processor is ook aan te raden. Een SSD is voor 3D geen vereiste, maar sowieso beter dan een harddisk (bestanden opslaan en opstarten gaat dan véél sneller).

Macs zijn gemiddeld duurder dan Windows-PC's. In de designwereld wordt veel met Macs gewerkt, maar het komt neer op persoonlijke voorkeur. Ik ben een Windows-gebruiker. AutoCAD is op Windows en MacOS, 3D Max alleen op Windows.
Randapparatuur is niet nodig, maar zelf gebruik ik een Wacom pen.
Alle reacties Link kopieren
3d design is wel enorm breed. Als bouwkundige kan ik in 3d programma's zoals archicad, Tekla en revit veel maken(van verkoopfilmpjes tot uittrekstaten, 3d geprinte onderdelen en alles ertussenin) . Met het 2d programma Autocad kan ik veel minder maar een oudere generatie werkt hier wel voornamelijk mee. Op dit moment werk ik voor de hobby met een nieuwste generatie i5 met ssd en grote grafische kaart deze kan veel aan maar de echt zware taken gaan langzamer. Tijdens mijn opleiding had ik een toen nog nieuwe i7 met grote grafische kaart. De i7 is sneller in het werken met modellen en de ssd zorgt voor het sneller schakelen. Bij voorkeur zou ik i7 en ssd nemen.
Wat wil je zoon precies voor opleiding gaan doen? Niveau en naam?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je hetzelfde topic nog een keer opent. TO wacht met de aanschaf van een nieuwe computer totdat je zoon een keuze qua opleiding heeft gemaakt.
Eens met chocolol.

Zelf werk ik met autocad en inventor. Ook wat ervaring met solid edge.
Ik kan met mijn hp laptop (zbook g2) goed uit de voeten. Deze was echter nieuw meer dan 1700 euro.

Opleiding is belangrijk. Het ene 3d is t andere niet. Ik zit in de bouw en offshore maar heb weinig van doen met mooie animaties en filmpjes. Ik gebruik t voor details en clash check. Maar ook voor werkvoorbereiding.
Fancy rendering is voor mij niet belangrijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven