Werk & Studie alle pijlers

2 jaar ziek, geen WIA, wat nu?

17-05-2018 08:52 51 berichten
Over een maand ben ik officieel 2 jaar ziek gemeld. Inmiddels heb ik het oordeel van het UWV ontvangen: geen WIA uitkering, omdat ik maar 34% arbeidsongeschikt ben.

Op dit moment werk ik bij mijn eigen werkgever in eigen werk met aanpassingen, maar het lukt me (ivm met resterende burnoutklachten icm klachten door PTSS) niet om al mijn uren te kunnen werken. Ik werk nu gemiddeld ongeveer 24 uur per week ipv de 40 volgens mijn contract.

Volgens de verzekeringsarts van het UWV kan ik 4 dagen werken, omdat ik vrijdag therapie heb, met een max van 8 uur per dag. Wel zijn hier beperkingen als, weinig druk, geen verantwoording, geen onderbrekingen etc van toepassing. 32 uur werken lukt me op dit moment in de praktijk echter niet.
Ik zit op dit moment in een traumaverwerkingstraject, waardoor ik in de week na een dergelijke therapiesessie van tevoren echt niet weet hoeveel uur ik kan werken. Soms zijn de klachten hierna heel erg en ben ik dagen thuis, soms valt het mee en kan ik gewoon werken, hetzij dan minder uur.

Volgens de arbeidsdeskundige kan mijn werkgever mij na 2 jaar niet ontslaan, omdat er na die 2 jaar nog gedurende een periode van een half jaar gekeken moet worden of mijn toestand verbeterd. (omdat de verzekeringsarts in het rapport geschreven heeft dat verbetering te verwachten valt)
Ik zou dan mijn 40-urencontract houden, maar wel alleen betaald krijgen voor de uren die ik werk.

Ik kan hier op internet echter nergens iets over vinden, en ik moet zeggen dat ik het zelf erg onduidelijk vind. Heeft hier iemand ervaring mee? Of kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt?
Alle reacties Link kopieren
In bezwaar gaan en ww aanvragen voor de uren die je niet werkt (40-24).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Die PTSS komt die door het werk of prive omstandigheden? Want als het door werk komt dan moet werkgever je salaris blijven aanvullen tot 100%
De arbeidsdeskundige zei dat ik geen ww aan kan vragen, omdat ik ziek en dus niet beschikbaar ben voor die uren.
knijster1973 schreef:
17-05-2018 09:03
Die PTSS komt die door het werk of prive omstandigheden? Want als het door werk komt dan moet werkgever je salaris blijven aanvullen tot 100%
Nee, die klachten zijn ontstaan door prive-omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Zeker in bezwaar gaan en daarbij om hulp vragen van een jurist die er verstand van heeft, het kan een wereld van verschil maken.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je werkgever je wel ontslaan als hij dat wil omdat je langer dan 2 jaar ziek bent maar mag hij je ook in dienst houden voor de uren dat je wel kan werken.

Ik denk dat als je dan 24 uur blijft werken het gewoon zal moeten doen met dat salaris wat je daar mee verdient en dat je geen recht hebt op aanvullende uitkeringen. Tenzij je onder bijstandsniveau uitkomt.

Maar 100 % zeker ben ik hier net van. Weet de arbeidsdeskundige niet of er eventueel een aanvullende uitkering hiervoor bestaat?
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
17-05-2018 09:04
De arbeidsdeskundige zei dat ik geen ww aan kan vragen, omdat ik ziek en dus niet beschikbaar ben voor die uren.

Volgens de website van het UWV kan het wel.
sugarmiss schreef:
17-05-2018 09:11
Volgens mij kan je werkgever je wel ontslaan als hij dat wil omdat je langer dan 2 jaar ziek bent maar mag hij je ook in dienst houden voor de uren dat je wel kan werken.

Ik denk dat als je dan 24 uur blijft werken het gewoon zal moeten doen met dat salaris wat je daar mee verdient en dat je geen recht hebt op aanvullende uitkeringen. Tenzij je onder bijstandsniveau uitkomt.

Maar 100 % zeker ben ik hier net van. Weet de arbeidsdeskundige niet of er eventueel een aanvullende uitkering hiervoor bestaat?
Ja, dit verwachtte ik inderdaad ook. Mijn oorspronkelijke voornemen was dan ook om na 2 jaar ziekte mijn contract dan aan te passen naar 24 uur. (ook vanwege sollicitatieverplichting bij de ww) Omdat de arbeidsdeskundige nu kwam met die 26 weken, ben ik nu aan het twijfelen.

Ik heb de arbeidsdeskundige wel gevraagd of er evt aanvullende uitkeringen zijn om dat loongat op te vangen. Hij zei echter van niet (buiten de ww dan), behalve als je hierdoor evt in aanmerking komt voor toeslagen. In mijn geval is dit echter niet het geval, omdat man ook werkt.

Ik zou ook erg graag bij mijn werkgever blijven, ik heb het hier gewoon naar mijn zin. Ik ben nu alleen erg in de war over hoe ik dit na die 2 jaar contractueel het beste kan regelen...
Hee, dat is bijzonder! Weet jij toevallig hoe dat dan zit met sollicitatieplicht in de ww als je ziek bent? Het gaat mij namelijk niet lukken om naast de uren die ik nu dan bij mijn huidige werkgever blijf werken nog een baan te zoeken.
Je hebt voor zover ik weet nergens recht op met een arbeidsongeschiktheidspercentage van minder dan 35%. Hoe bizar ook. Zelf heb ik de twee jaar ziektemelding niet afgewacht, ben deeltijd gaan werken omdat mijn gezin er de dupe van werd. Gelukkig heb ik een hoog uurloon maar als je dat niet hebt is het wel slikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in bezwaar gaan. Ik was eerst 54% afgekeurd volgens de WIA keuring. In bezwaar gegaan en nu ben ik 80 tot 100% afgekeurd.
Bij mij had mijn behandelaar ook een brief geschreven waarin hij mijn klachten bevestigde en aangaf dat het voor mijn herstel op de lange termijn vreselijk negatief zou zijn als ik zo snel moest gaan werken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat weet ik niet. Maar het UWV weet dan dat je ziek bent, dus het lijkt me sterk dat ze dat van je kunnen eisen. Ik zou het bij het UWV navragen als ik jou was.
Trotter schreef:
17-05-2018 09:30
Nee, dat weet ik niet. Maar het UWV weet dan dat je ziek bent, dus het lijkt me sterk dat ze dat van je kunnen eisen. Ik zou het bij het UWV navragen als ik jou was.
Okee, toch bedankt!

Ik ga die bezwaarprocedure intussen even goed doorlezen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is als to voor alle uren ontslagen wordt. Ze is minder dan 35% afgekeurd dus dan zou ze kunnen werken al dan niet full time.
Als ze dat werk dan kwijt raakt heeft ze recht op ww.

Maar als ze in dienst blijft bij haar werkgever dan is ze de uren dat ze niet kan werken vanwege zieke niet beschikbaar voor ander werk en dan heeft ze dus geen recht op ww.
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
17-05-2018 09:04
De arbeidsdeskundige zei dat ik geen ww aan kan vragen, omdat ik ziek en dus niet beschikbaar ben voor die uren.
Wanneer de arts je niet ziek vindt dan dien je je hangende het bezwaar arbitrair beschikbaar te stellen om in aanmerking te komen voor WW.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
17-05-2018 09:24
Hee, dat is bijzonder! Weet jij toevallig hoe dat dan zit met sollicitatieplicht in de ww als je ziek bent? Het gaat mij namelijk niet lukken om naast de uren die ik nu dan bij mijn huidige werkgever blijf werken nog een baan te zoeken.
Je hebt dan wel sollicitatieplicht.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het een en het ander goed tegen elkaar moet afwegen.
Wat nu het gunstigste is om te doen is ook afhankelijk van de mate waarin jij denkt dat je in de toekomst weer kan werken en of je verstandhouding met de werkgever goed is.

Als jij bij je huidige werkgever in dienst kan blijven omdat je een te laag arbeidsongeschiktheidspercentage hebt om voor een wia uitkering in aanmerking te komen dan kan het slimmer zijn om niet in beroep te gaan. Zeker niet als je verwacht in de toekomst meer te kunnen werken.

Als je door in beroep te gaan voor elkaar krijgt om net een paar procentjes meer arbeidsongeschikt te worden verklaard maar daardoor wel ontslagen wordt dan heb je misschien alsnog minder inkomsten met een wia uitkering dan dat je part time zou werken in je huidige baan??

Ik weet ook niet of het percentage arbeidsongeschiktheid invloed heeft op wel of niet in dienst kunnen blijven.

Maar goed bij je werkgever kan je altijd alsnog ontslagen worden en als je dan moeilijk nieuw werk kan krijgen vanwege je mate van arbeidsongeschiktheid dan is het wel fijn dat je kan terugvallen op een wia uitkering als je door bezwaar te maken die wel kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Een bezwaar is geen reden voor ontslag en een WIA uitkering ook niet. Je kunt naast een uitkering prima werken zoals TO nu al doet.

Echt onzin om dit als redenen op te noemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zeker bezwaar maken tegen de keuringsuitslag! Je zit heel dicht tegen de grens aan waarbij je wel een uitkering krijgt, dus even opnieuw rekenen kan een berg verschil maken in jouw geval.
Verder heb je geen recht op ww als je zelf al aangeeft dat je niet beschikbaar bent. Je kan natuurlijk wel antwoorden dat het uwv je wel beschikbaar acht hangende de bezwaarprocedure. Dan heb je wel een sollicitatieplicht natuurlijk.
Bah, wat een rotuitslag, 34%... Sterkte, ook met de verdere behandeling!
Irma3110 schreef:
17-05-2018 13:31
Zeker bezwaar maken tegen de keuringsuitslag! Je zit heel dicht tegen de grens aan waarbij je wel een uitkering krijgt, dus even opnieuw rekenen kan een berg verschil maken in jouw geval.
Verder heb je geen recht op ww als je zelf al aangeeft dat je niet beschikbaar bent. Je kan natuurlijk wel antwoorden dat het uwv je wel beschikbaar acht hangende de bezwaarprocedure. Dan heb je wel een sollicitatieplicht natuurlijk.
Bah, wat een rotuitslag, 34%... Sterkte, ook met de verdere behandeling!
Ik ken zo veel voorbeelden van mensen die exact 34% zijn afgekeurd dat mij dit geen toeval lijkt.
Alle reacties Link kopieren
rodelimo schreef:
17-05-2018 09:21
Ja, dit verwachtte ik inderdaad ook. Mijn oorspronkelijke voornemen was dan ook om na 2 jaar ziekte mijn contract dan aan te passen naar 24 uur. (ook vanwege sollicitatieverplichting bij de ww) Omdat de arbeidsdeskundige nu kwam met die 26 weken, ben ik nu aan het twijfelen.

Ik heb de arbeidsdeskundige wel gevraagd of er evt aanvullende uitkeringen zijn om dat loongat op te vangen. Hij zei echter van niet (buiten de ww dan), behalve als je hierdoor evt in aanmerking komt voor toeslagen. In mijn geval is dit echter niet het geval, omdat man ook werkt.

Ik zou ook erg graag bij mijn werkgever blijven, ik heb het hier gewoon naar mijn zin. Ik ben nu alleen erg in de war over hoe ik dit na die 2 jaar contractueel het beste kan regelen...
Waarom moet dat loongat opgevuld worden als jullie verzamel inkomen blijkbaar hoog genoeg is om niet in aanmerking te komen voor welke toeslag dan ook?
Bedankt voor jullie tips en antwoorden!

Ik vind het zelf erg lastig, zeker omdat het voor mij nog altijd niet erg duidelijk is wat een werkgever nu wel of niet kan/ mag doen na 2 jaar ziekte. Ik ga volgende week sowieso met mijn werkgever in gesprek hierover. Hoe zij de toekomst voor zich zien en wat de mogelijkheden zijn en wat de mogelijkheden vanuit hen zijn om mijn eigen werk te blijven doen.

Die 34% vind ik wel echt balen idd. Opzich is minder werken financieel geen probleem, maar het zou wel fijner zijn om gedurende die WIA tijd dan ook nog goed de mogelijkheid te hebben uit te kunnen bouwen qua uren/ werkzaamheden.


Ik heb gelezen dat je alleen ontslagen mag worden als er geen herstel verwacht wordt binnen 26 weken, of er geen aangepaste werkzaamheden zijn die je kunt doen. Of, je kan herplaatst worden.
Zoals ik het begrijp heeft de werkgever voor de herplaatsing of organiseren van de aangepaste werkzaamheden 26 weken de tijd.
Ik werk in een behoorlijk groot bedrijf, dus er is altijd wel iets te doen. Ik ga er dus vanuit dat ik sowieso wel kan blijven, echter weet ik niet in welke functie en hoeveel uur.
Voorlopig ga ik echter niet die 40 uur halen vanwege behandeling op vrijdag.

Weet iemand hoe de loonbetaling werkt tijdens die 26 weken? Worden dan bijvoorbeeld alleen de uren die je werkt betaald? Blijft het contract zoals dat nu opgesteld is (40 uur)wel behouden?
Je kan voor de uren die je niet meer kunt werken WW aanvragen en evt deeltijdontslag met een vaststellingsovereenkomst.
Het UWV qua passendheid voor ander werk de arbeidsdeskundigenrapportage aanhouden. In jouw geval dus tot 32 uur. Ook zullen ze je niet verplichten om te solliciteren op werk dat je volgens de arbeidsdeskundigenrapportage niet kunt doen. Als jij echter niet 32 uur kunt werken heb je geen recht WW want dan ben je niet beschik aar voor werk. Ik zou het wel gewoon aanvragen en eerlijk zijn. Misschien kent het UWV toch toe.
Ik zou daarnaast bezwaar indienen tegen de wia beschikking. Het gebeurt regelmatig dat de beschikking na bezwaar anders uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je wel af moet vragen wat je wil voor je in bezwaar gaat. Je wil graag bij je werkgever blijven werken schrijf je. Als je wel voldoende afgekeurd wordt kan je werkgever wel een ontslagaanvraag in gang zetten (ze kunnen dan bij het uwv toestemming vragen om je te ontslaan of ontslag regelen met wederzijds goedvinden).

Die 26 weken gaat volgens mij over dat als de arts denkt dat jij binnen 26 weken beter kan zijn en weer (volledig) kan werken de werkgever je nog niet mag ontslaan maar je die tijd ook moet geven om te kunnen herstellen. Ze hebben dan inderdaad geen loonverplichting meer over de niet gewerkte uren maar je houdt wel je contract dus als je binnen die 26 weken weer volledig kunt werken heb je recht op die uren. Hoe dat precies zit weet ik zo even niet. Vond net wel op de site van het uwv dat je met je werkgever overeen kunt komen dat ze vrijwillig langer door betalen maar vraag me nu af welke werkgever dit wil na 2 jaar ziekte. Is toch duur voor hun.

Je zou ook eens met je werkgever kunnen gaan praten hoe zij het nu voor zich zien verder en ook over die 26 weken. Niet meteen in dat gesprek dingen toezeggen maar dan iemand mee laten kijken voor je iets afspreekt of ondertekent. Eerst informatie inwinnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven