Werk & Studie alle pijlers

Schuldig werk!

17-06-2018 16:14 23 berichten
Ik heb een contract van 6-10 uur per week maar meestal ga ik hier wel een paar uur overheen. Nu is er momenteel een collega ziek dus die uren zullen door mij en andere collega’s op gelost moeten worden. Eind volgende week hebben we feest bij ons in het dorp, waar de mensen die hier vandaan komen echt voor ‘leven’. Ik was blij dat ik deze week niet al te veel was ingepland. Maar nu deze collgeadus ziek is wordt er van alle kanten aan me getrokken of ik diensten wil draaien. Ik werk maandagochtend, woensdagochtend,donderdagochtend. Vrijdag,zaterdag,zondag vrij ivm dorpsfeest. Nu afgelopen vrijdag al vraag gehad van de gene die roosters plant of ik as vrijdagochtend kon werken. Gezegd dat ik niet kan ivm met een kappersafspraak (die ik al heb moeten verzetten van woensdag naar vrijdag voor het werk). Ga niet nog eens verzetten. Vrijdag kwam er nog een collega naar me toe of ik as woensdagmiddag voor haar kon werken, nee gezegd omdat ik ‘s ochtendshow al werk en dan weer terug moet komen. Had toen al zoiets van ben ik nou oncollegiaal? Nu krijg ik vanochtend een appje van een andere collega een appje of ik as vrijdagochtend kan werken en dan er ook achteraan dat iedereen een dienst met dorpsfeest draait. Terug geappt dat ik een kappersafspraak heb en de gehele ochtend hiermee onder de pannen ben. Appje terug kun je dan niet dit of dat? Grrrrrr gezegd dat ik wel een uurtje wat kan betekenen ‘s ochtends maar daar schieten ze niet veel mee op. Voel me schuldig dat ik inpricipe nee zeg. Is dit zo. Wat vinden jullie? Ik zeg niet wat ik voor werk doe ivm herkenbaarheid.
Alle reacties Link kopieren
Als je haar dan maar goed zit tijdens het dorpsfeest dan scoor je misschien nog een echte vent met een goede baan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-06-2018 16:20
75.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou 1 dag tijdens het dorpsfeest opvangen uit collegialiteit en verder niet.

Hoezo heb je dit eigenlijk in reizen gezet?
Alle reacties Link kopieren
Als die andere collega's ook in dat dorp wonen en dat feest willen meevieren, zou ik inderdaad één dienst doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aanbieden om de middagen die je niet ingepland bent te werken en evt de vrijdagmiddag. Heb je nog twee dagen voor het feest.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
17-06-2018 16:23
Ik zou aanbieden om de middagen die je niet ingepland bent te werken en evt de vrijdagmiddag. Heb je nog twee dagen voor het feest.
Ja maar dan zit heur haar niet goed.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ja, ik vind dat oncollegiaal en zou dus de kappersafspraak verzetten of ergens anders een dag/dagdeel opvangen.

Jij schrijft dat je blij bent dat je niet veel bent ingeroosterd. Maar ben je gewoon niet ingeroosterd of heb je vrij genomen voor die vrijdag, zaterdag en zondag?
Heb deze topic per ongeluk in reizen gezet. Ik had inprincipe vrij gevraagd voor dat weekend. Normaliter ben ik altijd bereid om een ander uit de brand te helpen. Toevallig zei laatst een collega nog, je moet niet overal ja op zeggen hoor als ze je vragen, anders ben je straks 7 dagen hier aan het werk.( werk in een 24 uurs draaiend bedrijf) Ben iemand die soms moeilijk nee kan zeggen. Heb afgelopen week ook al 20 uur gewerkt, ook al dubbele aantal contract uren. Ik heb werk morgenvroeg al, morgenmiddag een andere afspraak waar ik niet onderuit kan, dinsdagmiddag/avond wordt ik elders verwacht, woensdagochtend werk ik al, en donderdagochtend/middag werk ik ook en doe ook alvast extra taken die nog zijn blijven liggen. Het dorpsfeest begint bij ons op de donderdag al en op de vrijdag eind van de middag/ avond doe ik ook nog een aantal uurtjes als vrijwilligster bardienst in de feesttent. En er zijn ook collega’s die niet of nauwelijks naar het feest gaan. Moet ik dan altijd maar ja zeggen?
En daarbij die kappersafspraak heb ik dus al een x verzet om op het werk in te springen. Andere collega’s zeggen ook wel als ze niet kunnen, mocht ik ze onverhoopt vragen.
Waarom komen er collega's naar je toe om extra te werken en komt je leidinggevende niet met een oplossing?
Ik zou niet zeggen waarom je niet kan. Je kan niet. Punt!
Als jij geen vaste uren draait hoef je je niet te verantwoorden waarom je andermans dienst niet wil/kan overnemen. Jij hebt vrij. Als ze willen dat je op vrijdagen beschikbaar bent, moeten ze je maar een vast contract voor die vrijdagen geven.
Je had al vrij gevraagd en je werkt al extra uren. Dus groot gelijk dat je nee zegt. Alle overige vivaforummers hebben kennelijk geen leven naast hun baan en vinden dat als je werkgever “ spring” zegt je moet vragen hoe hoog i.p.v. waarom. Werkgever huurt maar n uitzendkracht of zoekt een andere oplossing. Jij hebt ruim op tijd aangegeven dat je niet beschikbaar was.
Cinderella76 schreef:
17-06-2018 17:26
En daarbij die kappersafspraak heb ik dus al een x verzet om op het werk in te springen. Andere collega’s zeggen ook wel als ze niet kunnen, mocht ik ze onverhoopt vragen.
En waarom precies voel jij je schuldig?
Als je structureel meer uren maakt dan volgens contract, dan zou ik daar een gesprek over aangaan. Als je nu je been breekt, dan krijg je alleen salaris volgens contract.
Daarnaast heeft een werkgever zich ook te houden aan de arbeidstijden wet. Daarin staat dat roosters in principe 28 dagen van te voren bekend moeten zijn. Indien dat echt niet mogelijk is moeten wijzigingen minimaal 4 dagen van te voren worden aangegeven in overleg. Is het korter dan 4 dagen dan kan je leidinggevende het alsnog vragen maar sta je volledig in je recht als je nee zegt. Je heel strikt hier aan houden is wellicht niet altijd wenselijk en collegiaal maar die wet is er ook om te voorkomen dat mensen misbruik maken van oproepkrachten.

Dit gaat natuurlijk niet over vrije dagen die al lang zijn goedgekeurd door werkgever.
Je eigen grenzen aangeven is niet oncollegiaal, zeker niet als je al extra inzet levert.

Dat je aangeeft waarom je niet kan geeft wel aanleiding om er iets van te vinden. Sommigen vinden een kappersafspraak natuurlijk verschrikkelijk ondergeschikt aan hun vraagstelling. Voor je het weet heb je onenigheid om de reden waarom je niet kan.

Ik zou die discussie niet opzoeken. Geef gewoon aan dat je het maximale levert aan extra inzet wat er op dit moment mogelijk is EN dat zij moeten vertrouwen op je beste intenties EN dat je zelf die afweging moet maken omdat zij niet in je agenda kunnen kijken.

Ze kunnen bijvoorbeeld wel vinden dat een kappersafspraak van ondergeschikt belang is, maar ze kunnen moeilijk vinden dat je niet de beste intenties hebt. Dan moet je ze die eerste optie/reden ook niet geven.
Je moet zeker niet overal ja op zeggen, en ook niet per se je kappersafspraak voor de tweede keer verzetten. Maar aangezien die collega ziek is (overmacht) en je andere collega's waarschijnlijk ook naar dat feest willen (of andere plannen in het weekend hebben) zou ik persoonlijk één dag tijdens het feest opvangen. Echter vind ik niet dat jij je schuldig moet voelen als je dit niet wil! Je werkt al meer uren en hebt speciaal vrij tijdens die dagen, dat is je goed recht.
Nee, ik vind heet niet oncollegiaal. Als een bedrijf zo in de knoei komt wanneer er iemand uitvalt dan doen ze echt iets fout. Genoeg uitzendbureau's die heel snel iemand kunnen leveren. Het is werk, geen naast familielid dat een dringend beroep op je doet, ik vind dat toch anders. Als het werk terugloopt dan vlieg je er ook uit, dan houden ze je ook niet aan onder de noemer "collegialiteit". Dus, doe gewoon je ding.
Als die collega's ook per se naar dat feest wilden hadden ze ook vrij moeten vragen. Hebben ze niet gedaan dus men wist dat er de kans in zat dat men niet naar het feest kon gaan.

Ik werk zelf als oproepkracht en ik heb afgeleerd om aan te geven waarom ik vrij wil. Zeg het alleen nog als ik naar de tandarts moet. Bij al het andere zeg ik dat ik gewoon niet kan. Want inderdaad de kapper, met vriendinnen naar het strand etc levert vaak gezeur op. Heb ook wel eens nee gezegd omdat ik de kapper had gepland. Stelde het al weken uit maar ik had op de zaterdag een groot feest waarbij ik niet met een flinke uitgroei wilde verschijnen en op maandagmiddag ervoor was ik nog niet ingepland. Werd ik gebeld want collega ziek.. nee sorry ik kan niet. Had ook geen andere mogelijkheid om naar de kapper te gaan want werkte de rest van de week tot 17:00 en de kapper waar ik altijd heen ga sluit om 18:00. Vind het ook onzin om verlof op te nemen voor dagen/dagdelen die ik waarschijnlijk toch al vrij ben tenzij ik een dag of dagdeel perse vrij moet zijn en ik het te laat aangeef dat ik dan niet beschikbaar ben voor werk.
Alle reacties Link kopieren
Uit privacy zeg je niet welk werk maar dit móet toch wel de thuiszorg zijn
En als je in een zelfsturend team zit dan weet je helemaal zeker dat je moet kiezen tussen burn out of eeuwig een schuldgevoel

Heb pas 8 avonden achter elkaar gewerkt en ze belde me 2 keer voor de 9e avond. Ik had de eerste keer niet zo resoluut nee gezegd blijkbaar. Wel de nee vast kunnen houden maar alsnog een schuldgevoel (rationeel niet wel gevoelsmatig)
redbulletje schreef:
17-06-2018 17:44
Ik zou niet zeggen waarom je niet kan. Je kan niet. Punt!
Als jij geen vaste uren draait hoef je je niet te verantwoorden waarom je andermans dienst niet wil/kan overnemen. Jij hebt vrij. Als ze willen dat je op vrijdagen beschikbaar bent, moeten ze je maar een vast contract voor die vrijdagen geven.

Geheel mee eens. Nooit redenen geven want dan vinden ze altijd weer iets om over in discussie te gaan. Je hoeft maar tien uren, bent al heel coulant. Dus denk aan jezelf.
Maar omdat ze weten dat jij moeilijk nee kan zeggen zeuren ze zo door bij jou.
De dagen die je al vrij had, of iets hebt staan, das even jammer dan.
Maar persoonlijk zou ik kijken of ik ze iets anders kan bieden. Bijvoorbeeld wel die woensdagmiddag, want dan kan je (ook al heb je de ochtend ook gewerkt) en dat geeft een ander weer ruimte om een andere dienst in te vullen.
En anders bellen ze maar een flex bureau oid om het op te lossen.

Hier wordt binnen het team gekeken, mensen bieden echt wel aan of schuiven met diensten waardoor het beter past om iets in te vullen. Maar als je nee zegt, geen probleem en als je al vakantiedagen had staan dan word je niet gevraagd.
Misschien heeft TO al aangegeven dat ze op andere dagen wellicht een middag kan werken? En als TO meestal al ja zegt en flexibel is op dit gebied waarom dan niet nu juist een keer nee zeggen? Het is belangrijk om je eigen grenzen te bewaken en als je teveel ja zegt maakt men uiteindelijk wel een keer misbruik van je. En daarnaast vind ik dit iets wat een leidinggevende op zou moeten pakken tenzij het hier wellicht om een zelfsturend team gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven