Werk & Studie alle pijlers

Meedenken: Ongeschoold werk?

11-07-2018 06:40 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lieve lieve vriend met nul diploma's is op straat gezet, omdat het bedrijf failliet ging.
Nu moeten we hem weer aan de bak krijgen, en daar help ik hem graag bij.
Hij is helemaal klaar met callcenter werk en zoekt eigenlijk iets waar hij tot z'n pensioen kan werken. Zijn ambities zijn niet heel groot, 'zolang het de rekeningen maar betaalt'.
Weet iemand waar je als 30er zonder diploma's terecht kunt?
Hij heeft ook nog eens allerlei vage gezondheidskwaaltjes, waarbij zittend werk me het best voor hem lijkt. Hij leert wel heel snel (heeft vroeger HBO gedaan maar door allerlei omstandigheden niet afgemaakt), is super sociaal, en heeft affiniteit met computers.
Iets waar je binnen een paar dagen een certificaat voor kunt halen en dan aan de slag kunt zou ook perfect zijn.
Als jullie mee willen brainstormen dan zou dat heel cool zijn!

Edit: Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en alle reacties! Het is duidelijk dat het merendeel er over eens is: hij moet toch echt zijn papiertje halen. Daar hebben we het natuurlijk wel eens over gehad, maar ik had me vooral blind gestaard op "Ja maar hij had HBO niveau, dus dan moeten we in die richting zoeken. Maar HBO (avond)opleidingen zijn super duur hoe gaan we dit ooit bekostigen". Een BBL opleiding op MBO is misschien wel dé oplossing!!!!! We gaan in ieder geval dieper op onderzoek uit. Thanks Thanks Thanks!
anoniem_219563 wijzigde dit bericht op 12-07-2018 05:49
23.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Schoevers deeltijd werk en opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik kijken of hij toch nog een opleiding kan doen.
Ergens op je 30ste tot je pensioen blijven komt nu niet vaak meer voor.
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
11-07-2018 06:48
Persoonlijk zou ik kijken of hij toch nog een opleiding kan doen.
Ergens op je 30ste tot je pensioen blijven komt nu niet vaak meer voor.
Ja hier heb ik t ook al eens over gehad. Maar snap niet hoe dat nu nog zou moeten. Heb momenteel niet de financiele mogelijkheid om in m'n eentje het huishouden te draaien terwijl hij een opleiding doet. Opleidingen kosten daarbij ook nog best wat geld.
We hebben ook aan avondopleidingen gedacht, en als we naar nog een jaartje voor sparen dan gaat dat wel lukken, maar binnen dat jaar moet er dan ook nog gewerkt worden :P
duaal traject waarbij de werkgever betaald, lijkt me dan.
Je moet op je 30e nog ongeveer 40 jaar werken, dus ongeschoold is geen reële optie voor iemand die hbo kan.
BBL trajecten. Vrachtwagenchauffeur?
En callcenter werk kan heel leuk zijn, mits je het juiste bedrijf uitkiest.
Je schrijft dat hij affiniteit heeft met computers, wat houdt dat in? Heeft hij zichzelf geleerd te programmeren? Kan hij websites bouwen inc. code?
Als hij zichzelf dat soort vaardigheden heeft geleerd en al iets in huis heeft, zou je ook kunnen kijken of hij een duaal traject kan doen in de ict. Daar is veel vraag naar mensen en regelmatig worden mensen dan "on the job" opgeleid. Maar ik denk dat hij dan al wel iets moet meebrengen aan kennis en vaardigheden.
Alle reacties Link kopieren
Een thuisstudie op Mbo niveau (ook goedkoper) om te beginnen. Je kunt in maandelijkse termijnen betalen.

Een diploma zou wel een doelstelling moeten zijn. Als hij dat heeft en straks een beetje vastigheid qua baan, heeft kan hij altijd nog een opleiding doen, wellicht dan op Hbo niveau.
Moeilijk vervulbare beroepen
https://www.werk.nl/xpsimage/wdo223418

Staat hier iets bij ter inspiratie en voorbereiding op een stabielere toekomst?
Alle reacties Link kopieren
‘Affiniteit met computers’. Betekent dat dat hij kan programmeren, of excel-expert is (ik noem maar wat hoor) of dat hij niet bang is om in een systeem dingen in te voeren? Dat is natuurlijk nog wel een verschil.

Bij het bedrijf van een vriend zijn ze heel regelmatig op zoek naar mensen in een technische werkplaats. Reparaties en onderhoud verrichten aan de producten van het bedrijf. Kwaliteitschecks doen enzo.
Interne opleidingen, motivatie, interesse en in het team passen is belangrijker dan een technisch diploma.
En ik weet dat er een personeelstekort is in de techniek, dus misschien kan hij zoiets vinden, waarbij je binnen het bedrijf wordt opgeleid?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet helemaal zeker of dit allemaal "ongeschoold" is, maar:

*Begeleider bij zo'n outdoorpark
*Badmeester (moet hij wel intern denk een opleiding volgen, maar wellicht mogelijk)
* Concierge op een/meerdere basisscholen of conciërge binnen een bedrijf
* (taxi)chauffeur
* inpakker in een fabriek (een familielid van mij pakt in een bedrijf waar medische hulpmiddelen worden gemaakt, deze middelen in in de verpakking).
* bij de reinigingsdienst van de gemeente
* in een computerwinkel werken waar ze ook onderdelen in- verkopen en reparatieklussen aan computers uitvoeren.
* interne opleiding bij de Hema of MacDonalds
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets heel anders maar bus chauffeur? Er is een tekort aan chauffeurs en vaak willen de bus bedrijven de opleiding voor je betalen. Vrachtwagen chauffeur kan ook maar dan maak je vaak langere dagen of ben je soms een paar dagen van huis dus dat moet je willen. Je hebt in beide gevallen een opleiding, meteen betaald werk en baangarantie. Het zijn geen enorme bedragen die je daar verdient maar na een paar jaar klim je op naar 15 euro per uur waarbij de maximale schaal rond 18 euro per uur ligt, plus toeslagen. (bus)
Alle reacties Link kopieren
Via het uitzendbureau aan de slag, veel ervaring opdoen in verschillende bedrijven. Dan merkt hij misschien ook wat hij leuk vindt.
En ondertussen een mbo-thuisstudie doen, wat hier al werd gezegd.

Maar wat voor vooropleiding heeft hij gedaan als hij een tijd een HBO-opleiding heeft gedaan? Dan moet je toch iéts van een diploma hebben?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel jaar heeft hij hbo gedaan? Heeft hij wel een propedeuse?

Er zijn best wat detacheringsbureaus die ook hbo schoolverlaters aannemen en een opleidingstraject aanbiedingen. Ik denk niet dat ik hier linkjes neer mag zetten, maar als je op hbo schoolverlater zoekt vind je wel wat dingen. De eerste hit zou misschien al wel wat kunnen zijn als je even op de website kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij een rijbewijs? Is dit dan wellicht iets? https://www.werkenbijcbr.nl/vacancies/v ... rdigheid-b
Fijn dat jij hem graag wilt helpen.

Misschien eerst de 'vage gezondheidskwaaltjes' uitzoeken en niet zomaar bedenken dat 'zittend werk het beste voor hem' is.

Zo beperk je zijn kansen.
Alle reacties Link kopieren
Ongeschoold werk tot aan zijn pensioen is helaas niet realistisch meer in deze tijd. Al snap ik de financiële hobbels. Kijk eens naar een bbl- opleiding. Met mazzel en een beroep waaraan veel behoefte is zou dit alleen geld hoeven opleveren in principe, met een leerlingsalaris en een werkgever die de studiekosten voor zijn rekening neemt. Bovendien is die investering in een opleiding iets dat jullie in de toekomst heel veel kopzorgen gaat schelen. Je wilt niet nog op je 50e met deze problemen kampen, dan is er bijna geen oplossing meer namelijk.
Ik zou een baan in een callcenter van een (groter) bedrijf zoeken waar ook meer mogelijkheden zijn. En als je er zit dan vragen of je eens op een andere afdeling mee mag lopen. Zo kan hij kennis opdoen en meer van zichzelf laten zien. Wie wee kan hij doorgroeien.
Alle reacties Link kopieren
En als hij eens langs het werkplein in jullie gemeente gaat en deze eens laat helpen? (Mocht dat nog kunnen)
Inschrijven bij uitzendbureaus etc.
Alle reacties Link kopieren
marg81 schreef:
11-07-2018 07:27
Misschien iets heel anders maar bus chauffeur? Er is een tekort aan chauffeurs en vaak willen de bus bedrijven de opleiding voor je betalen. Vrachtwagen chauffeur kan ook maar dan maak je vaak langere dagen of ben je soms een paar dagen van huis dus dat moet je willen. Je hebt in beide gevallen een opleiding, meteen betaald werk en baangarantie. Het zijn geen enorme bedragen die je daar verdient maar na een paar jaar klim je op naar 15 euro per uur waarbij de maximale schaal rond 18 euro per uur ligt, plus toeslagen. (bus)
Busschaufeur is hier allemaal oproepcontracten, voor heel weinig
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
11-07-2018 07:49
Ongeschoold werk tot aan zijn pensioen is helaas niet realistisch meer in deze tijd. Al snap ik de financiële hobbels. Kijk eens naar een bbl- opleiding. Met mazzel en een beroep waaraan veel behoefte is zou dit alleen geld hoeven opleveren in principe, met een leerlingsalaris en een werkgever die de studiekosten voor zijn rekening neemt. Bovendien is die investering in een opleiding iets dat jullie in de toekomst heel veel kopzorgen gaat schelen. Je wilt niet nog op je 50e met deze problemen kampen, dan is er bijna geen oplossing meer namelijk.
eens! helemaal als hij nu al klachten heeft
Laat hem in zichzelf investeren en een opleiding gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Postbode???
Alle reacties Link kopieren
Wanneer hij HBO heeft gedaan dan heeft hij toch een HAVo of MBO diploma dan wel laten zien dat hij een vergelijkbaar niveau aan kan?

BIj alleen basisschool geef ik hem echt weinig kans. Er zijn echt hele legers van mensen met wat fysieke kwaaltjes en geen diploma die geen werk kunnen vinden. Banen voor het leven bestaan voor dat soort mensen niet meer. Het sappelen met contractjes en duimen dat je niet ziek wordt.

Wat hij het beste kan doen is een baan vinden waarbij een diploma ernaast kan halen in deeltijd zodat hij hier niet elke x tegen aan loopt. Het succes is afhankelijk van zijn talent. Ligt dat bijvoorbeeld in de ICT, salarisadministratie, operator/robotisering of iet anders? Die vraag kan alleen je vriend zelf beantwoorden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
medewerker burgerzaken bij de gemeente ?
Kan hij een BBl opleiding gaan doen? Werken en leren tegelijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven