Werk & Studie alle pijlers

SKJ registratie

22-07-2018 15:58 24 berichten
Ik ben recent afgestudeerd als HBO Pedagoog. Ik heb echter niet de mogelijkheid gehad om mij, zoals vele medestudenten gedaan hebben, SKJ te registreren (omdat ik stage in het buitenland liep was dit niet mogelijk). Toch zou ik graag alsnog deze SKJ registratie behalen. Maarrrrrr: op de website van SKJ word ik niet wijzer en ik moet eerlijk zeggen dat ik vrij weinig weet over de procedure tot aanmelding voor de registratie.

Kan ik mij uberhaüpt registreren, zonder een baan te hebben in het werkveld? Ik begin nu langzaam met solliciteren, maar vaak is SKJ registratie al nodig voor in dienst treding namelijk.


''Werkte je op 31 december 2017 niet in jeugdhulp of jeugdbescherming? Dan kun je je alleen registreren als je een passend diploma hebt dat niet ouder is dan 5 jaar, óf voorafgaand aan je registratie aanvullende scholing hebt gevolgd.''
Hier lijkt het alsof ik mij kan registreren.

Upload je werkervaringsverklaring. Een werkervaringsverklaring (vaak ‘werkgeversverklaring’ genoemd) is een verklaring van je werkgever die aantoont dat je op 31-12-2017 als jeugd- en gezinsprofessional werkte in een functie die registratie vereist.


Maar hierbij lijkt het alsof ik mij allen kan registreren als ik werkzaam ben bij een organisatie met een functie waarbij registratie vereist is en dus niet zonder werkgeversverklaring kan registeren.

Heeft iemand hier enige ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een soort voor registratie doen de echte registraties begint nu pas een beetje te lopen en daarvoor moet je werkgever den formulier invullen zover ik weet
where ever you go, go with your heart
Ik volg even. Ik heb gehoord dat je je met pedagogiek niet kan registreren (ik ben nu bezig). Ik had ze gemaild.
Ik heb me in 2015 wel kunnen registreren zonder werkgever. Maar schijnt wel eea veranderd te zijn. Ik zou anders kijken of je de klantenservice kunt bellen en je vraag voorleggen.

Overigens is er voor zover ik weet een groot tekort aan hulpverleners pedagogiek of sph geschoold dus als je voorlegt aan tijdens je sollicitatie dat je die niet hebt wegens stage in t buitenland oid komt t vast wel goed. Die registratie is als aanmelden lukt echt zo gepiept. Maar bel dus even met skj. Succes
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar SKJ. Antwoord zal ik hier weergeven :)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je gewoon registeren. Echter heb je voor je her-registratie (over 5 jaar) wel een bepaalde hoeveelheid werkervaring nodig. Dit toon je aan met een werkgeversverklaring.
Als je Pedagogiek hebt gestudeerd, kun je je ook gewoon aanmelden.
Het meest logische is dan om je te registreren in de kamer jeugd en gezinswerker.

Verder verandert er steeds zoveel. Dat ik na ruim 3 jaar nog niet helemaal weet wat ik exact moet aanleveren over 2 jaar bij herregistratie, maar meestal hebben werkgevers daar wel beleid op.
Goed dus om bij een toekomstige werkgever te checken hoe dat zit en wat zij wel of niet bijdragen aan herregistratie (bijv. met opleidingsbudget en reflectiepunten).
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie Daantsje! Fijn.

Ik kreeg zojuist dit antwoord terug voor de geïnteresseerden:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Indien u geen werkervaringsverklaring kunt overleggen omdat u op 31/12/2017 niet werkzaam was als jeugd- en gezinsprofessional in een hbo-functie (waarvoor een registratie vereist was), dan verzoeken wij u vriendelijk om uw Curriculum Vitae toe te voegen aan uw registratie-aanvraag.


Hopend u voldoende te hebben geïnformeerd.
Daanstje schreef:
23-07-2018 12:58
Je kunt je gewoon registeren. Echter heb je voor je her-registratie (over 5 jaar) wel een bepaalde hoeveelheid werkervaring nodig. Dit toon je aan met een werkgeversverklaring.
Als je Pedagogiek hebt gestudeerd, kun je je ook gewoon aanmelden.
Het meest logische is dan om je te registreren in de kamer jeugd en gezinswerker.

Verder verandert er steeds zoveel. Dat ik na ruim 3 jaar nog niet helemaal weet wat ik exact moet aanleveren over 2 jaar bij herregistratie, maar meestal hebben werkgevers daar wel beleid op.
Goed dus om bij een toekomstige werkgever te checken hoe dat zit en wat zij wel of niet bijdragen aan herregistratie (bijv. met opleidingsbudget en reflectiepunten).
Hier loop ik inderdaad ook tegenaan. Sta nu bijna één jaar geregistreerd, maar voor mijn werkgever is het ook nog heel onduidelijk wat precies de eisen zijn voor herregistratie en waar zij allemaal in moeten voorzien of wat wij moeten behalen. Als ik zelf de herregistratie-eisen lees word ik er ook compleet niet wijs uit. Een familielid van mij heeft een bedrijf in de jeugdzorg en had nu de eerste twee werknemers die herregistratie moesten doen. Herregistratie is van beide afgewezen...
Als je eenmaal geregistreerd bent, zijn de herregistratie-eisen toch vrij duidelijk?

Niet dat het een heel duidelijke boel is hoor, juist niet ;-D maar de herregistratie-eisen vond ik nog het meest overzichtelijk. Als je inlogt staat er toch ook wat je gehaald moet hebben. Ik zou ook niet te veel verantwoordelijkheid bij je werkgever leggen, dat is ook juist een deel de bedoeling van het invoeren van deze registratie, dat je autonoom professional wordt. Het is JOUW registratie, JIJ bent verantwoordelijk. Ik snap wel dat werkgevers veel regelen, maar puntje bij paaltje moet jij zorgen dat je het geregeld hebt (en je werkgever aan zijn/haar jasje trekken waar nodig). Dat is nog best een omschakeling van de tijd vóór deze registratie.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
23-07-2018 19:22
Als je eenmaal geregistreerd bent, zijn de herregistratie-eisen toch vrij duidelijk?

Niet dat het een heel duidelijke boel is hoor, juist niet ;-D maar de herregistratie-eisen vond ik nog het meest overzichtelijk. Als je inlogt staat er toch ook wat je gehaald moet hebben. Ik zou ook niet te veel verantwoordelijkheid bij je werkgever leggen, dat is ook juist een deel de bedoeling van het invoeren van deze registratie, dat je autonoom professional wordt. Het is JOUW registratie, JIJ bent verantwoordelijk. Ik snap wel dat werkgevers veel regelen, maar puntje bij paaltje moet jij zorgen dat je het geregeld hebt (en je werkgever aan zijn/haar jasje trekken waar nodig). Dat is nog best een omschakeling van de tijd vóór deze registratie.
Het is mij zeker duidelijk hoeveel punten ik moet halen. Maar als ik bijv. naar de invulling van de reflectie eisen kijk, is dat best ingewikkeld.
Zeker als ik kijk naar de oude Jeugdzorgwerkerskamer, de nieuwe en dan nu moet gaan beslissen of ik me wel alvast laat overschrijven in de nieuwe jeugd en gezinswerker kamer..

Het gaat dus niet zozeer over de verdeling van de punten, maar meer over hoe je alles moet behalen en op een juiste manier moet aantonen.
Laatst heb ik mijn Post-HBO afgerond en iedereen uit de klas, werkzaam bij allerlei verschillende organisaties liep hier tegenaan.
Door alle verschillende kamers is het ook voor werkgevers lastig eenduidig beleid te schrijven.

Ik ben het met je eens dat herregistratie je eigen zorg is. Echter kan bijv. intervisie alleen via je werk, moet dat wel goed (volgens SKJ-norm) geregeld zijn...
Hoezo moet intervisie door je werk goed geregeld zijn? Wij regelen dat zelf met collega’s onderling. Eens in de zes weken 2 uur. Werkgever biedt de mogelijkheid tot intervisie coach aan maar in ook dat moet je ‘gewoon’ zelf regelen.
Het is wel prettig als je werkgever cursussen of trainingen aanbiedt waar je punten mee kunt halen maar je kan ook zelf naar congressen oid gaan. Kosten laten vergoeden door je werkgever.
tu1nhek schreef:
23-07-2018 19:22
Als je eenmaal geregistreerd bent, zijn de herregistratie-eisen toch vrij duidelijk?

Niet dat het een heel duidelijke boel is hoor, juist niet ;-D maar de herregistratie-eisen vond ik nog het meest overzichtelijk. Als je inlogt staat er toch ook wat je gehaald moet hebben. Ik zou ook niet te veel verantwoordelijkheid bij je werkgever leggen, dat is ook juist een deel de bedoeling van het invoeren van deze registratie, dat je autonoom professional wordt. Het is JOUW registratie, JIJ bent verantwoordelijk. Ik snap wel dat werkgevers veel regelen, maar puntje bij paaltje moet jij zorgen dat je het geregeld hebt (en je werkgever aan zijn/haar jasje trekken waar nodig). Dat is nog best een omschakeling van de tijd vóór deze registratie.
Vind ik niet hoor. Nu weet ik niet of iedereen hier in de kamer voor jeugd- en gezinswerkers zit, maar ik zit in de kamer voor psychologen. En ik vind het daar alles behalve duidelijk hoe je de werkbegeleiding moet wegzetten. Bij ons wordt er niet standaard een plan van werkbegeleiding gemaakt terwijl ik bij een organisatie werk waar bijna alleen maar basispsychologen/orthopedagogen werken. Nu gaat onze hoofdbehandelaar weg en vraag ik me weer af (ondanks gebrek aan een plan van werkbegeleiding) of ik haar nog iets moet laten ondertekenen voor me dat ze me het afgelopen jaar wel heeft begeleid. Ook qua scholing kan ik niet duidelijk vinden waar het aan moet voldoen voor psychologen en hun eigen databank staan cursussen van 2016 in, dus daar heb je ook helemaal niks aan.

Heb me echt al vaker proberen te verdiepen, maar ik raak telkens weer gefrustreerd omdat ik het allemaal zo onduidelijk vind. Ben het met je eens dat de werkgever niet verantwoordelijk is voor de herregistratie. Deze heeft bij ons echter gezegd dat zij uitzoeken waarin zij voorzien voor de herregistratie en waar we zelf in moeten voorzien. Dat hebben ze alleen in januari al gezegd en inmiddels dringt voor mijn gevoel de tijd. Al zal dat in werkelijkheid wel meevallen.
Alle reacties Link kopieren
Werkgevers moeten toch mogelijkheden bieden om dat te doen? Dat is ook wat jij schrijft.. Mijn ervaring is dat dat dus nog niet allemaal even goed geregeld is.
Ik zit bijv in een team met hbo'ers en wo'ers door elkaar. Met allemaal andere registratie eisen en dat maakt t soms wel wat ingewikkeld om te zorgen dat iedereen overal aan voldoet.

Evenals onduidelijkheden over welke kosten wel/niet voor werkgever zijn.
Tuurlijk is het prima om zelf een opleiding of congres te regelen, juist goed.

Maar de randvoorwaarden moeten wel goed geregeld zijn.. En dat is, zoals ik in mijn eerste post hier schreef, goed om te bevragen. Zo weet je voor je ergens gaat werken hoeveel opleidingsbudget je krijgt en wat eigen investering is (tijd/geld).
Dat er in vacatures om een registratie gevraagd wordt, wil niet zeggen dat hoe er daarna invulling aangegeven wordt overal hetzelfde is.

En het feit dat het SKJ regelmatig van norm wisselt, helpt mi niet mee in alle onduidelijkheid.
Daanstje schreef:
23-07-2018 19:31
Het is mij zeker duidelijk hoeveel punten ik moet halen. Maar als ik bijv. naar de invulling van de reflectie eisen kijk, is dat best ingewikkeld.
Zeker als ik kijk naar de oude Jeugdzorgwerkerskamer, de nieuwe en dan nu moet gaan beslissen of ik me wel alvast laat overschrijven in de nieuwe jeugd en gezinswerker kamer..

Het gaat dus niet zozeer over de verdeling van de punten, maar meer over hoe je alles moet behalen en op een juiste manier moet aantonen.
Laatst heb ik mijn Post-HBO afgerond en iedereen uit de klas, werkzaam bij allerlei verschillende organisaties liep hier tegenaan.
Door alle verschillende kamers is het ook voor werkgevers lastig eenduidig beleid te schrijven.

Ik ben het met je eens dat herregistratie je eigen zorg is. Echter kan bijv. intervisie alleen via je werk, moet dat wel goed (volgens SKJ-norm) geregeld zijn...
Ja, snap ik inderdaad met al die veranderingen. Ik denk dat het inderdaad eerst belangrijk is om voor jezelf helder te hebben binnen welke kamer je gaat vallen. Dan kan je je focussen op de herregistratie-eisen van die kamer. Binnen onze organisatie is het ook veel gedoe geweest hoor, we hebben er een werkgroep voor waar iedereen die met de registratie te maken heeft daar hun vragen kan stellen. Daar verzamelen ze dan ook de meeste kennis door alles uit te zoeken. Dat werkt beter dan iedereen afzonderlijk bij hun eigen leidinggevende, want die moeten het er een beetje 'bij' doen en weten er te weinig van af (inderdaad deels doordat het niet eenduidig is en ontzettend rommelig is geweest al sinds de invoering).
MrsLady schreef:
23-07-2018 20:33
Vind ik niet hoor. Nu weet ik niet of iedereen hier in de kamer voor jeugd- en gezinswerkers zit, maar ik zit in de kamer voor psychologen. En ik vind het daar alles behalve duidelijk hoe je de werkbegeleiding moet wegzetten. Bij ons wordt er niet standaard een plan van werkbegeleiding gemaakt terwijl ik bij een organisatie werk waar bijna alleen maar basispsychologen/orthopedagogen werken. Nu gaat onze hoofdbehandelaar weg en vraag ik me weer af (ondanks gebrek aan een plan van werkbegeleiding) of ik haar nog iets moet laten ondertekenen voor me dat ze me het afgelopen jaar wel heeft begeleid.
Ik zou zeker laten ondertekenen wat je al aan werkbegeleiding hebt gehad hoor. Als je het niet nodig hebt maakt het niet uit, als je het wel nodig hebt dan zou het zonde zijn als je het niet hebt toch? Over het algemeen moet het wel lukken om aan de herregistratie-eis te voldoen binnen 5 jaar.

Bij ons tekenen de jeugdzorgwerkers elke bijeenkomst voor intervisie. Hebben ze onderling geregeld, omdat dat het beste bij hun herregistratie-eisen past voor intervisie/werkbegeleiding.
Daanstje schreef:
23-07-2018 20:34
Maar de randvoorwaarden moeten wel goed geregeld zijn.. En dat is, zoals ik in mijn eerste post hier schreef, goed om te bevragen. Zo weet je voor je ergens gaat werken hoeveel opleidingsbudget je krijgt en wat eigen investering is (tijd/geld).
Dat er in vacatures om een registratie gevraagd wordt, wil niet zeggen dat hoe er daarna invulling aangegeven wordt overal hetzelfde is.

En het feit dat het SKJ regelmatig van norm wisselt, helpt mi niet mee in alle onduidelijkheid.
Absoluut, het betekent dat je hierin ook pro-actiever moet zijn dan voorheen en ook voor je eigen belang en je vak moet opkomen. Maar dit was deels ook het doel van de registratie, dit zorgt namelijk juist voor professionalisering omdat iedereen zich meer verantwoordelijk gaat voelen voor hun eigen vak. Het is voor iedereen wel een omschakeling en heel soepel is dit niet gelopen vind ik zelf, vraag me regelmatig af wat voor mensen het zijn die bij SKJ werken, alsof ze het er een beetje bij doen. Heel jammer en irritant. Duidelijkheid bieden en duidelijk communiceren zijn zeer zeker geen kwaliteiten van de SKJ inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
23-07-2018 16:55
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie Daantsje! Fijn.

Ik kreeg zojuist dit antwoord terug voor de geïnteresseerden:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Indien u geen werkervaringsverklaring kunt overleggen omdat u op 31/12/2017 niet werkzaam was als jeugd- en gezinsprofessional in een hbo-functie (waarvoor een registratie vereist was), dan verzoeken wij u vriendelijk om uw Curriculum Vitae toe te voegen aan uw registratie-aanvraag.


Hopend u voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik heb hetzelfde probleem. Wil je laten weten of het gelukt is?
Marjolein1290 schreef:
31-07-2018 21:17
Ik heb hetzelfde probleem. Wil je laten weten of het gelukt is?
Tot op heden niet. Ik word nog steeds van hot naar her gestuurd (inschrijven wel mogelijk, toch niet, uitstroomprofiel nodig, nee toch niet nodig).
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
13-08-2018 12:30
Tot op heden niet. Ik word nog steeds van hot naar her gestuurd (inschrijven wel mogelijk, toch niet, uitstroomprofiel nodig, nee toch niet nodig).
Wordt je door SKJ zelf van hot naar her gestuurd? Als ik het goed begrijp heb je alles aangeleverd wat ze nodig hadden. Wat willen ze dan nog meer?
Ik heb zelf ook een verzoek tot registratie ingediend ( met dezelfde situatie als jij) en ik wacht nog op reactie.
Ik ben benieuwd hoe dat bij jou gaat..
MrsLady schreef:
23-07-2018 20:33
Vind ik niet hoor. Nu weet ik niet of iedereen hier in de kamer voor jeugd- en gezinswerkers zit, maar ik zit in de kamer voor psychologen. En ik vind het daar alles behalve duidelijk hoe je de werkbegeleiding moet wegzetten. Bij ons wordt er niet standaard een plan van werkbegeleiding gemaakt terwijl ik bij een organisatie werk waar bijna alleen maar basispsychologen/orthopedagogen werken. Nu gaat onze hoofdbehandelaar weg en vraag ik me weer af (ondanks gebrek aan een plan van werkbegeleiding) of ik haar nog iets moet laten ondertekenen voor me dat ze me het afgelopen jaar wel heeft begeleid. Ook qua scholing kan ik niet duidelijk vinden waar het aan moet voldoen voor psychologen en hun eigen databank staan cursussen van 2016 in, dus daar heb je ook helemaal niks aan.

Heb me echt al vaker proberen te verdiepen, maar ik raak telkens weer gefrustreerd omdat ik het allemaal zo onduidelijk vind. Ben het met je eens dat de werkgever niet verantwoordelijk is voor de herregistratie. Deze heeft bij ons echter gezegd dat zij uitzoeken waarin zij voorzien voor de herregistratie en waar we zelf in moeten voorzien. Dat hebben ze alleen in januari al gezegd en inmiddels dringt voor mijn gevoel de tijd. Al zal dat in werkelijkheid wel meevallen.
Maar je moet toch gewoon je supervisie kunnen aantonen naast intervisie, werkuren en studiepunten? Bij ons zijn de eerste herregistraties voor psychologen al geweest en dat was het zo ongeveer.
(Overigens val ik onder de post-master herregistratie en die is weeeeeeer anders)
Verder is het SKJ een zeer zwakke organisatie. Hoop dat dat verbetert want man man man...
Broodbakmachine schreef:
22-08-2018 20:03
Maar je moet toch gewoon je supervisie kunnen aantonen naast intervisie, werkuren en studiepunten? Bij ons zijn de eerste herregistraties voor psychologen al geweest en dat was het zo ongeveer.
(Overigens val ik onder de post-master herregistratie en die is weeeeeeer anders)
Verder is het SKJ een zeer zwakke organisatie. Hoop dat dat verbetert want man man man...
Supervisie is weer iets anders dan de werkbegeleiding. Supervisie hebben we überhaupt niet binnen onze organisatie en zijn ze nu maar aan het proberen te regelen aan gezien dadelijk herregistraties moeten gaan plaatsvinden. Werkbegeleiding ligt een heel plan aan ten grondslag dat van tevoren ingevuld moet worden (voor aanvang van de werkbegeleiding). Dat plan lag er niet toen ik op mijn huidige werkplek aan de slag ben gegaan en daar heb ik me pas geregistreerd. Pas na een kwartaal de herregistratie-eisen gaan lezen en dan heb je dus al heel veel werkbegeleiding gehad zonder dat plan. Daarnaast voldoet mijn werkbegeleiding momenteel niet aan de eisen van het SKJ door het gebrek aan hoofdbehandelaren.
ah, alleen vooraf idd aangeven dat ze werkbegeleiding krijgen, daar is daarna niet meer over gerept. Slechts dus een bewijs van supervisie.

Edit: ik zie het al. Zij zitten boven de ureneis. Dus dan hoeft dat niet. Slecht trouwens van je werkgever dat werkbegeleiding niet goed is geregeld.
Supervisie-recht ligt vast in de cao.
Broodbakmachine schreef:
23-08-2018 21:17
[...]

Edit: ik zie het al. Zij zitten boven de ureneis. Dus dan hoeft dat niet. Slecht trouwens van je werkgever dat werkbegeleiding niet goed is geregeld.
Supervisie-recht ligt vast in de cao.
Dat de werkbegeleiding niet goed is geregeld kan de werkgever niet veel aan doen. Behalve dan wellicht de arbeidsvoorwaarden aanpassen waardoor het voor hoofdbehandelaren aantrekkelijker wordt om in te stappen. Ik heb van dichtbij gezien hoeveel moeite ze hebben gedaan om een hoofdbehandelaar te vinden en daar is gewoon een tekort aan momenteel. Verder is mijn werkgever niet aangesloten bij een CAO, dus ze hoeven zich ook niet aan dat recht vast te houden.
Ai...
ik werk zelf als hoofdbehandelaar, maar een van de voorwaarden die ik had was dus wel duidelijke visie op werkbegeleiding etc. Ik vind dat namelijk wel een verantwoordelijkheid van de werkgever want je wil als werkgever een bepaalde kwaliteit bieden. (Hetgeen niet impliceert dat jij niet goed in je werk bent he, maar werkbegeleiding is er niet voor niks)
Overigens koop jij er niks voor. Ik hoop dat t snel wordt opgelost voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven