Werk & Studie alle pijlers

Wat kost studeren?

14-09-2018 22:16 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zitten hier vast veel mensen die gestudeerd hebben of studerende kinderen hebben. Ik heb zelf alleen HBO gedaan dus nooit aan de universiteit gestudeerd en ik ben me aan t verdiepen in wat het nu eigenlijk kost. Onze zoon moet de middelbare school nog gaan doen maar wij willen hem wel graag de kans geven om te studeren en gezien alle wijzigingen in de regelingen zijn wij van mening dat we een goed spaarpotje moeten hebben zodat hij ook kan studeren zonder tot aan zijn 50ste te moeten aflossen.

Als ik kijk op bijvoorbeeld de site van de Erasmus universiteit dan staan daar basisbedragen van 2060 euro per leerjaar maar daarachter staan bedragen van bijvoorbeeld 6100 euro onder het kopje EER en niet-EER.

Moet ik de 2 bedragen bij elkaar optellen per leerjaar? En kost de gemiddelde universitaire studie (alleen aan studie, los van alle overige kosten) dan 8160 euro per leerjaar?

Wellicht een hele domme vraag, maar ik begrijp er geen snars van. Er is hier vast iemand die me het kan vertellen
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Collegeld is gewoon die 2000 per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Valeriana schreef:
14-09-2018 22:18
Collegeld is gewoon die 2000 per jaar.
Maar wat zijn die bedragen daar achter dan?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Collegeld is 2060 per jaar. Wat die 6100 is, weet ik niet. Boeken 500 ongeveer, maar wij kopen 2de hands of ze lenen t in de universiteitsbieb.
En gewoon thuis blijven wonen, anders loop je echt leeg, of hij moet max. gaan lenen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Gewoon die 2000 en dan nog 600 boeken, eenmalig laptop etc.
Plus de normale kosten zoals ziektekostenverzekering enzo.
Je moet van het basisbedrag uitgaan (dus die €2000,-). Die stijgt wel ieder jaar, dus zou wat ruimer gaan zitten. Dat betaal je dan per collegejaar waar je bij de universiteit van minimaal 4 jaar uit moet gaan (3 jaar bachelor en minimaal 1 jaar master zonder uitloop).
EER en niet-EER heeft allemaal met buitenlandse studenten te maken en is dus niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
En als er te weinig inkomsten zijn, krijgt hij een prestatiebeurs die omgezet wordt in een gift als hij binnen 10 jaar zn diploma haalt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Collegegeld is €2060, dit wordt wel elk jaar meer. Vorig jaar was het €2006. Daarnaast kosten je boeken geld, mijn boeken kostten in het eerste jaar nieuw zo'n €1500, maar tweedehands scheelt honderden euro's. De meeste studies kom je (nieuw) op zo'n €500.

Daarnaast heb je natuurlijk kosten voor een laptop (echt nodig op de uni!), collegeblokken, pennen en gewoon de standaard "schooldingen".

Elk collegejaar kost dus zo'n €2600. Daarbovenop komen dan nog kosten voor laptop en kantoorartikelen.

Daarnaast kost het studentenleven ook een paar honderd euro (of meer) als je bijvoorbeeld lid wordt van een vereniging en veel naar weekendjes gaat en uitgaat. Maar dat is natuurlijk niet verplicht, wél heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-09-2018 22:20
Gewoon die 2000 en dan nog 600 boeken, eenmalig laptop etc.
Plus de normale kosten zoals ziektekostenverzekering enzo.
Precies dat. Wij hebben voor de kinderen per persoon zo’n 10000 euro apart staan voor hun studies. Dat moet voldoende zijn (en zo niet, dan sparen we nog even door na nr. 1).
Alle reacties Link kopieren
Collegegeld is nu 2000 per jaar, over 5 jaar wellicht rond de 2100/2200. Overige bedragen zijn voor buitenlandse studenten.

Ik was aan boeken nog ongeveer 750 extra kwijt per jaar. Tweedehands kopen scheelt veel, maar bij mijn studie had dat weinig zin omdat er elk jaar een nieuwe versie uit kwam (en daar ook daadwerkelijk andere dingen in stonden).

Verder nog kosten voor een laptop, printen etc.

Ik zat op kamers en kwam met ongeveer 1000 euro per maand prima rond, maar dat was dus inclusief zorgverzekering, uitgaan, huur en eten.
Alle reacties Link kopieren
Kijk! Dank jullie wel.
10.000 hebben we idd voor beide kinderen in een studiepot zitten. De rest zien we dan wel weer....
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
En misschien gaan ze wel niet studeren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
EER betekent Europese ruimte. Dat zijn dus bedragen voor buitenlandse studenten.

Bijkomende kosten verschillen per opleiding. Ik heb zelf bijv een internationale opleiding gedaan waar deel studie in buitenland verplicht was (je kon ook kiezen voor België).

Kamerprijzen worden steeds hoger.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-09-2018 22:21
En als er te weinig inkomsten zijn, krijgt hij een prestatiebeurs die omgezet wordt in een gift als hij binnen 10 jaar zn diploma haalt.
Niet waar. Geen geld? Dan lenen. Niks gift. (HBO/Universiteitj.
Alle reacties Link kopieren
dutchsuzanne schreef:
14-09-2018 22:46
Niet waar. Geen geld? Dan lenen. Niks gift. (HBO/Universiteitj.
Onze kinderen HBO en Uni hebben beide prestatiebeurs. Zoon is nu klaar met zn HBO, dus hoeft niks terug te betalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-09-2018 22:21
En als er te weinig inkomsten zijn, krijgt hij een prestatiebeurs die omgezet wordt in een gift als hij binnen 10 jaar zn diploma haalt.
.
Volgens mij worden er al een paar jaar geen prestatiebeurzen meer verstrekt.
Ik meen dat de studenten die 5 jaar geleden begonnen zijn aan hun studie de laatsten waren die een prestatiebeurs kregen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ok, dan klopt t wel. Dochter begon 6 jaar terug en zoon 7 jaar terug.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dat is heel lastig nu al te zeggen. Je kunt wel bedenken dat hij maar thuis moet blijven wonen, maar dan wil hij een studie doen die alleen aan de andere kant van het land bestaat. Of hij wil zelf gewoon heel graag wel op kamers (niet dat jij dat dan per se moet financieren, maar het maakt het wel duurder). Of hij doet een studie met een verplichte periode in het buitenland. Of geneeskunde met co-schappen of iets anders met een master van twee jaar.

Dat jij ‘alleen hbo’ hebt gedaan maakt niet uit, hbo is niet veel anders dan universiteit wat kosten betreft. Het collegegeld is hetzelfde, boekenkosten zullen eerder van het vakgebied afhangen dan van hbo of wo.

En wat reken je mee in kosten? Alleen collegeld en boeken? Dan is het wel te overzien inderdaad. Dat zou zelfs als hij een lening neemt geen onoverkomelijk bedrag zijn. Maar je hebt natuurlijk ook nog alle gewone kosten om te leven. Eten, kleding, verzekeringen, telefoon, vakantie enz. Je kunt nu wel bedenken dat hij dat maar zelf moet betalen, maar je weet nu ook nog niet hoe realistisch dat is. Wederom afhankelijk van de studie (en bijbehorende last) en bv reistijd. Hartstikke leuk als hij dagelijks twee uur heen en terug moet reizen, maar dan blijft er voor werken niet veel tijd over. Of andere factoren die zijn draagkracht beïnvloeden (gezondheid, situatie thuis, je weet het gewoon niet).

Als je het op gaat zoeken, vind je waarschijnlijk dat een studie ongeveer tussen de 50-100 duizend euro kost (wederom afhankelijk van de studie). Dat is dan wel weer inclusief alle kosten, waarvan je misschien helemaal niet van plan bent ze te betalen. En waarvan je er een aantal nu ook al hebt.
Het belangrijkste is dus de studie, de locatie en de omstandigheden tzt die bepalen hoeveel het kost.

Aangezien je dat allemaal nog niet weet, lijkt 10000 per jaar me een mooi bedrag om te hebben liggen voor collegegeld (ik denk wel dat dat tegen die tijd 2500 zal zijn). En de rest zie je met de jaren wel. Misschien moet kind wel lenen, misschien kan hij best veel zelf werken, misschien wil je loterij, misschien wil hij helemaal niet studeren. Zou ik me nu nog nog niet enorm druk om gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Komend schooljaar js collegeld de helft :)

Mijn dochter is 4e jaars hbo. Per jaar 2000€ collegegeld Boekengeld was 700€ (marktplaats etc en voor haar opleiding maar 1 x aanschaffen ). Readers zijn 100€ per jaar. Ze woont thuis en gaat met ov

Zoon 3e jaar mbo -4. Lesgeld is 1060 0€ boekengeld. Reist met OV. In jaar 1 veel kostrn zoals laptop en boeken, gereedschap en jaar 2 was stuk minder.

Ik reken 3000€ per jaar hbo. Dus 12000 &. WO is vergelijkbaar qua kosten. Buitenland stage en/of afstuderen kosten ook geld.

Voor mbo reken ik 3000€ voor 4 jaar. J gaat pas betalen als je 18 bent en als je 18 word middenin schooljaar dan betaal je pas schooljaar erop.

Jongste zit eindexamen klas. Dit jaar 95€ :). Koopje :)
poldervrouw wijzigde dit bericht op 14-09-2018 23:13
22.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er geldt alleen nog een prestatiebeurs mbt de aanvullende beurs als je aan het maximale leenbedrag niet genoeg hebt en je ouders minder dan een bepaald inkomen verdienen, maar wat ooit een basisbeurs was , is nu een lening.

Zonder eigen geld schuldenvrij afstuderen is er niet meer bij.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
14-09-2018 23:08
Dat is heel lastig nu al te zeggen. Je kunt wel bedenken dat hij maar thuis moet blijven wonen, maar dan wil hij een studie doen die alleen aan de andere kant van het land bestaat. Of hij wil zelf gewoon heel graag wel op kamers (niet dat jij dat dan per se moet financieren, maar het maakt het wel duurder). Of hij doet een studie met een verplichte periode in het buitenland. Of geneeskunde met co-schappen of iets anders met een master van twee jaar.

Dat jij ‘alleen hbo’ hebt gedaan maakt niet uit, hbo is niet veel anders dan universiteit wat kosten betreft. Het collegegeld is hetzelfde, boekenkosten zullen eerder van het vakgebied afhangen dan van hbo of wo.

En wat reken je mee in kosten? Alleen collegeld en boeken? Dan is het wel te overzien inderdaad. Dat zou zelfs als hij een lening neemt geen onoverkomelijk bedrag zijn. Maar je hebt natuurlijk ook nog alle gewone kosten om te leven. Eten, kleding, verzekeringen, telefoon, vakantie enz. Je kunt nu wel bedenken dat hij dat maar zelf moet betalen, maar je weet nu ook nog niet hoe realistisch dat is. Wederom afhankelijk van de studie (en bijbehorende last) en bv reistijd. Hartstikke leuk als hij dagelijks twee uur heen en terug moet reizen, maar dan blijft er voor werken niet veel tijd over. Of andere factoren die zijn draagkracht beïnvloeden (gezondheid, situatie thuis, je weet het gewoon niet).

Als je het op gaat zoeken, vind je waarschijnlijk dat een studie ongeveer tussen de 50-100 duizend euro kost (wederom afhankelijk van de studie). Dat is dan wel weer inclusief alle kosten, waarvan je misschien helemaal niet van plan bent ze te betalen. En waarvan je er een aantal nu ook al hebt.
Het belangrijkste is dus de studie, de locatie en de omstandigheden tzt die bepalen hoeveel het kost.

Aangezien je dat allemaal nog niet weet, lijkt 10000 per jaar me een mooi bedrag om te hebben liggen voor collegegeld (ik denk wel dat dat tegen die tijd 2500 zal zijn). En de rest zie je met de jaren wel. Misschien moet kind wel lenen, misschien kan hij best veel zelf werken, misschien wil je loterij, misschien wil hij helemaal niet studeren. Zou ik me nu nog nog niet enorm druk om gaan maken.
Tuurlijk, het meeste weet ik nog niet. Maar de studiekosten dat was even mijn vraag.
Dat hij de eerste jaren van zijn studie thuis blijft wonen is overigens wel een gegeven. Al zou hij op kamers willen. Als hij door gaat zoals nu dan is hij 16 als hij gaat studeren. Dan kan hij nog niet op kamers..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Madeliefjees schreef:
14-09-2018 22:20
Collegeld is 2060 per jaar. Wat die 6100 is, weet ik niet. Boeken 500 ongeveer, maar wij kopen 2de hands of ze lenen t in de universiteitsbieb.
En gewoon thuis blijven wonen, anders loop je echt leeg, of hij moet max. gaan lenen.
Alsof iedereen zo dicht bij de uni woont dat dat kan!
Wij betalen het collegegeld elk jaar en voor huur en boodschappen leent hij (niet maximaal)
Alle reacties Link kopieren
op de site van het nibud staan gemiddelde maand bedragen waar je mee kunt rekenen.

Er is geen prestatiebeurs meer, alleen als je ouders erg weinig verdienen kun je nog wat geld krijgen. De meeste kinderen moeten alles gaan lenen. Je kunt nog wel een ov-jaarkaart krijgen.

Collegegeld kost nu 2060 euro, voor het eerste jaar is dat 1030 euro. Boeken kosten kunnen flink oplopen (1500 euro voor het eerste jaar zag ik laatst) maar je kunt de boeken ook tweedehands kopen waardoor de kosten weer lager worden.

Mijn oudste gaat volgend jaar studeren, en zal daarvoor toch echt op kamers moeten ook al is ze dan net 17: 2,5 uur enkele reis, dat is niet te doen. De totale kosten per maand (inclusief kamer, collegegeld, boeken, eten, kleding etc) zijn volgens het nibud bijna 1100 euro per maand. Wij gaan voor haar het collegegeld betalen en daarbij krijgt ze een bedrag voor alle overige uitgaven. De rest moet aangevuld worden door een baantje en/of door te lenen.
The past may be in tatters
But today is all that matters
biol schreef:
14-09-2018 23:29
Tuurlijk, het meeste weet ik nog niet. Maar de studiekosten dat was even mijn vraag.
Dat hij de eerste jaren van zijn studie thuis blijft wonen is overigens wel een gegeven. Al zou hij op kamers willen. Als hij door gaat zoals nu dan is hij 16 als hij gaat studeren. Dan kan hij nog niet op kamers..
Ik snap dat je hem op die leeftijd het huis nog niet uit wil. Er zijn echter best wel wat universitaire studies die ze maar op één of enkele universiteiten in het land aanbieden. En ik heb bijvoorbeeld een studie gedaan waar de inhoud op iedere universiteit compleet anders is en die me op andere universiteiten dan die waar ik nu mijn studie heb gedaan compleet niet aangesproken zou hebben. Wat dat betreft kun je bij de meeste HBO-studies makkelijker zeggen dat je niet op kamers kan, maar bij universitaire studies kan het dan dus zijn dat je met je hele gezin die kant op moet verhuizen als je echt niet wil dat hij op kamers gaat. Of hij moet een studie gaan doen die hij niet wil...
Alle reacties Link kopieren
Op kamers is niet altijd te vermijden bijv diergeneeskunde is alleen in Utrecht.

Naast datgene dat ouders sparen, kunnen kinderen ook sparen. Ik spaarde bijv van mijn bijbaantje in het weekend en werkte meer in de vakanties. Dat spaargeld kon ik aanspreken als mijn ouders niet konden bijdragen (dus dan zou ik niet hoeven lenen).

Als zoon met 16 eindexamen doet kan hij ook tussenjaar in het buitenland overwegen. Is ook niet goedkoop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven