Werk & Studie alle pijlers

onaardig op het werk

24-09-2018 18:20 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
sinds een paar maanden heb ik een andere baan. Wat me opvalt is dat mensen hier zo onaardig zijn. Zo hard. In plaats van proberen de sfeer goed te houden is het uitgangspunt 'die ander heeft pech gehad als hij /zij het er niet mee eens is' . De suggestie om eens aan de relatie te werken wordt afgeserveerd.
Waarom? Is dit normaal voor onze maatschappij? Hoe ga ik hiermee om zonder gedemotiveerd te raken?
Alle reacties Link kopieren
Bah, ik zou het nog even aankijken en als het zo blijft ander werk zoeken. Het moet wel leuk blijven.
Niet. Ik zou er niet willen werken.
Zou ook niets voor mij zijn. En nee, ik vind dat ook niet normaal.
Ligt helemaal aan de context. Ik ben niet aan het werk om aardig gevonden te worden. soms moeten er ad hoc beslissingen gemaakt worden en is er geen tijd om iedereen met fluwelen handschoentjes voor te bereiden en aan te horen. Het grote verschil is wel dat er buiten dit soort dingen om en buiten het werk om goed met elkaar omgegaan wordt.
Hoe is de relatie met je leidinggevende? Kan je goed met hem/haar overweg?
Zijn er de komende tijd team-etentjes gepland?
Werk je nu in een andere regio? Waar mensen misschien wat directer zijn?

Dat het niet onaardig is maar efficiënt?

Ik had ooit een collega die uit het oosten van het land kwam een na een week barstte ze in huilen uit dat wij elkaar niet alles netjes vroegen bij de werkverdeling in de ochtend maar dat we elkaar bevelen gaven. Niemand was zich van het kwaad bewust want zo ging dat al jaren een staat hier in de regio bekend als onze directheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de hoofdstad maar ik zou geen bevelen van een collega accepteren, zelfs niet van een leidinggevende. Ik zit niet in het leger.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Andersom schreef:
24-09-2018 18:41
Werk je nu in een andere regio? Waar mensen misschien wat directer zijn?

Dat het niet onaardig is maar efficiënt?

Ik had ooit een collega die uit het oosten van het land kwam een na een week barstte ze in huilen uit dat wij elkaar niet alles netjes vroegen bij de werkverdeling in de ochtend maar dat we elkaar bevelen gaven. Niemand was zich van het kwaad bewust want zo ging dat al jaren een staat hier in de regio bekend als onze directheid.

Bijzonder dat je nu net aanhaalt dat iemand uit het Oosten moeite heeft met direct benaderd worden.
Ik werk voor een groot bedrijf in een vestiging in het Oosten van het land.
Ben met een groepje collega's een poosje uitgeleend aan een vestiging in Brabant. Daar waren ook collega's uit het westen (ook uitgeleend)
Dus de Oosterlingen en de Westerlingen gingen de Brabo's inwerken/trainen.

Kregen we later van de Westerlingen terug dat we ontoegankelijk, soms bot en kort voor kont waren :O Wij vonden gewoon dat we lekker duidelijk waren.
Cafetière schreef:
24-09-2018 18:33
Ligt helemaal aan de context. Ik ben niet aan het werk om aardig gevonden te worden. soms moeten er ad hoc beslissingen gemaakt worden en is er geen tijd om iedereen met fluwelen handschoentjes voor te bereiden en aan te horen. Het grote verschil is wel dat er buiten dit soort dingen om en buiten het werk om goed met elkaar omgegaan wordt.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.
Hangt soms van de sector af. Ik heb bijvoorbeeld in de corporate advocatuur en in de strategy consultancy gewerkt (heel commercieel en Amerikaans) en daar kan het er hard aantoe gaan op momenten. Werken aan de relatie is daar niet eerste prioriteit. Klant is veeleisend en dus is men dat intern ook.

Maar toch konden we ook wel lol hebben met z’n allen. Maar in het moment naar een hele strakke deadline waar veel vanaf hangt, nee, dan zijn de mailtjes kort en doeltreffend.

Maar dit is zeker niet overal zo. Persoonlijk ben ik niet zo geschikt voor de softere variant en ik houd niet zo van allerlei overleggen waarin we ieders invalshoek bespreken, maar dat bestaat wel en je moet zeker op zoek gaan naar iets anders als de huidige cultuur niet bij je past. Zelf schrik ik niet van harde taal en het raakt me ook verder niet.
Theamuts schreef:
24-09-2018 19:15
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.
Dat vind ik altijd zo’n loze kreet. Ik houd me vaak in, omdat in weet dat anderen gevoeliger zijn, maar persoonlijk heb ik het liever wat directer. Maar als ik anderen echt behandelde zoals ik zelf behandeld wil worden, dan zou ik sommige bedrijven weinig vrienden hebben.
Theamuts schreef:
24-09-2018 19:15
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.
Diep, maar hoe ik mijn werk uitvoer heeft niks te maken met mijn persoonlijke mening over de ander. Het is een stuk efficienter voor het werk als we doorpakken en de 1 is daar directer in dan de ander. Dat er dan dit soort uitspraken bij gehaald worden is dus exact wat er gebeurt als collega's andere collega's "niet aardig vinden doen". Zakelijk gedrag en prive gedrag moet je gewoon gescheiden kunnen houden.
Nitflex schreef:
24-09-2018 19:19
Dat vind ik altijd zo’n loze kreet. Ik houd me vaak in, omdat in weet dat anderen gevoeliger zijn, maar persoonlijk heb ik het liever wat directer. Maar als ik anderen echt behandelde zoals ik zelf behandeld wil worden, dan zou ik sommige bedrijven weinig vrienden hebben.
Direct is wat anders dan onaardig hè?!
Ik vind het zo'n onzin om een ander onaardig te benaderen omdat er een deadline aan zit te komen o.i.d.. Dan moet je je afvragen of je wel de goede baan hebt als je zoveel stress ervaart dat je niet meer normaal kunt doen.
Je kunt iemand ook kort en duidelijk benaderen, dat is niet per definitie onaardig. Kijk maar eens naar "the nanny". Die kan dat heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer een collega naar mij toekomt en zegt. Ik heb over 2-3 uur een deadline, heb je tijd? Dan help ik uiteraard. Ik denk eerlijk gezegd dat wanneer je wel in de relatie investeert je als afdeling nog beter presteert dan wanneer je elkaar de hele tijd schoffeert. Ik snap best dat dat voor sommige mensen na een tijdje normaal wordt maar dat geldt niet voor iedereen. Het is nog maar de vraag of men wel echt achter elkaar staat wanneer het een x echt foute boel is. Ik denk het niet.

Ga solliciteren want deze cultuur past niet bij jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Theamuts schreef:
24-09-2018 19:23
Direct is wat anders dan onaardig hè?!
Ik vind het zo'n onzin om een ander onaardig te benaderen omdat er een deadline aan zit te komen o.i.d.. Dan moet je je afvragen of je wel de goede baan hebt als je zoveel stress ervaart dat je niet meer normaal kunt doen.
Je kunt iemand ook kort en duidelijk benaderen, dat is niet per definitie onaardig. Kijk maar eens naar "the nanny". Die kan dat heel goed!
Maar ik zie vaak dat mensen iets als onaardig opvatten dat helemaal niet onaardig is. Mensen maken het zelf vaak moeilijker dan nodig.

Ik ben overigens juist heel stressbestendig, ik maak me niet druk om dit soort dingen.

Overigens; ik ben vaak degene die de instructies van bovenaf (partners) krijgt, niet wie ze uitdeelt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 24-09-2018 19:36
13.54% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een nanny is voor kinderen. Ik heb een gelijkwaardige relatie met collega's en zit niet in de ouder-kindrol met die mensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-09-2018 19:33
Een nanny is voor kinderen. Ik heb een gelijkwaardige relatie met collega's en zit niet in de ouder-kindrol met die mensen.
Je snapt niet wat ik bedoel, maar dat geeft niet hoor.

Het gaat niet om wie welke rol heeft, maar om hoe je je boodschap kunt (over)brengen. Toevallig kan zij dat heel goed, ook naar de ouders toe.
Vivavivi schreef:
24-09-2018 18:20
sinds een paar maanden heb ik een andere baan. Wat me opvalt is dat mensen hier zo onaardig zijn. Zo hard. In plaats van proberen de sfeer goed te houden
Hey wat leuk, ze hebben een nieuwe invulling gevonden voor mijn oude baan! Goh wat ben ik blij dat ik daar weg ben gegaan.... zo'n cultuur werkt demotiverend en moet je snel van vluchten, het wordt niet beter.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
24-09-2018 19:37
Je snapt niet wat ik bedoel, maar dat geeft niet hoor.

Het gaat niet om wie welke rol heeft, maar om hoe je je boodschap kunt (over)brengen. Toevallig kan zij dat heel goed, ook naar de ouders toe.
Oh ik begrijp je denk ik heel goed maar ik geloof niet zo in de houding van een bestraffende opvoeder onder gelijkwaardige collega's. Ik ben voorzitter van een club en men heeft mij ook weleens in de rol proberen te duwen van: vertel jij het maar want je weet het allemaal zo goed. Ik zet mijn collega's echter liever aan om zelf met een oplossing te komen en ook zelf aan de slag te gaan ipv als een bestraffende ouder zaken op te leggen. Dat werkt namelijk voor mij op de lange termijn efficiënter dan de hele tijd iedereen achter de broek aan zitten.

Ik vind de the Nany echt vreselijk en ze schreeuwt vaak harder dan het hele gezin bij elkaar.

Ouder-kind zijn, dan wel dramadriehoek zijn vaak oude patronen die in collegiale relaties vaak wijzen op overdracht en dat is in de regel niet functioneel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-09-2018 19:46
Oh ik begrijp je denk ik heel goed maar ik geloof niet zo in de houding van een bestraffende opvoeder onder gelijkwaardige collega's. Ik ben voorzitter van een club en men heeft mij ook weleens in de rol proberen te duwen van: vertel jij het maar want je weet het allemaal zo goed. Ik zet mijn collega's echter liever aan om zelf met een oplossing te komen en ook zelf aan de slag te gaan ipv als een bestraffende ouder zaken op te leggen. Dat werkt namelijk voor mij op de lange termijn efficiënter dan de hele tijd iedereen achter de broek aan zitten.

Ik vind de the Nany echt vreselijk en ze schreeuwt vaak harder dan het hele gezin bij elkaar.

Ouder-kind zijn, dan wel dramadriehoek zijn vaak oude patronen die in collegiale relaties vaak wijzen op overdracht en dat is in de regel niet functioneel.
En dat doe jij allemaal op een onaardige toon/ manier?
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je precies?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
24-09-2018 18:33
Ligt helemaal aan de context. Ik ben niet aan het werk om aardig gevonden te worden. soms moeten er ad hoc beslissingen gemaakt worden en is er geen tijd om iedereen met fluwelen handschoentjes voor te bereiden en aan te horen. Het grote verschil is wel dat er buiten dit soort dingen om en buiten het werk om goed met elkaar omgegaan wordt.
Als ik moet ga ik naar het toilet.
Alle reacties Link kopieren
Dus je had een baan waar men aardiger was, en nu heb je een baan waar mensen minder aardig zijn. En je volstrekt logische vraag is of de maatschappij zo is.

Nou, heel raar misschien, maar de maatschappij is groter dan je huidige werk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
24-09-2018 19:17
Hangt soms van de sector af. Ik heb bijvoorbeeld in de corporate advocatuur en in de strategy consultancy gewerkt (heel commercieel en Amerikaans) en daar kan het er hard aantoe gaan op momenten. Werken aan de relatie is daar niet eerste prioriteit. Klant is veeleisend en dus is men dat intern ook.

Maar toch konden we ook wel lol hebben met z’n allen. Maar in het moment naar een hele strakke deadline waar veel vanaf hangt, nee, dan zijn de mailtjes kort en doeltreffend.

Maar dit is zeker niet overal zo. Persoonlijk ben ik niet zo geschikt voor de softere variant en ik houd niet zo van allerlei overleggen waarin we ieders invalshoek bespreken, maar dat bestaat wel en je moet zeker op zoek gaan naar iets anders als de huidige cultuur niet bij je past. Zelf schrik ik niet van harde taal en het raakt me ook verder niet.
Wat heeft oeverloos overbodig vergaderen met softheid te maken dan? Concreet zijn kan ook gewoon fatsoenlijk en vriendelijk. En dat je een emailtje stuurt zonder kusjekroel en allerlei nuancerende bijzinnen heeft mi ook weinig met hardheid te maken.

En ik zie ook niet hoe het helpt om bij een veeleisende klant elkaar ineens bevelen te gaan geven. Kan mijn ook anders en nee, dat hoeft niet langdradiger of omslachtiger te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven