Werk & Studie alle pijlers

Salaris helpende (thuis)zorg

12-11-2018 19:48 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ben aangenomen als helpende in het flexteam van een zorg organisatie. Naast het fiploma voor helpende heb ik ook een diploma voor Medewerker maatschappelijke zorg.

Ik heb de afgelopen 5 jaar niet gewerkt omdat we er voor kozen dat ik thuis bleef ivm de kinderen. De oudste gaat nu naar school en ik wil graag weer werken en nu 2 weken na mijn eerste sollicitatie ben ik al aangenomen.

Vandaag hebben we de uren en het salaris ed besproken.
Ik zit in fwg 25 van de cao VVT.
Ze wilde mij in trede 2 zetten met een salaris van €12,40. Ik had mijn zinnen gezet op trede 4 €13,17.
Uiteindelijk is het trede 3 geworden €12,78.

Haar argument was dat ik er al een tijdje uit ben geweest en ze dit daarom wel redelijk vind.

Nu reageert mijn man een beetje teleurgesteld. Hij begrijpt niet waarom het niet een eurotje of 13/14 per uur kan zijn. Mijn vader vind ook daar ik meer kan krijgen omdat ze zo mensen tekort komen in de zorg, daar moet ik gebruik van maken zeggen ze.

Nu twijfel ik dus. Is dit een te laag uurloon? Had ik harder moeten gaan voor een hoger loon? Ik kan nergens goed vinden hoeveel anderen verdienen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou proberen nog even terug te komen op het salaris. Nu er nog iets bij krijgen wordt lastig maar je kan wel een afspraak vast laten leggen over het vervolg. Dan weet je waar je aan toe bent. Je bent er idd even uit geweest, dus spreek af dat je over 6 maanden bijv dan alsnog naar trede 4 kan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Zit er ook een loonsverhoging in binnen een jaar? Dat je dan doorgroeit naar trede 4?
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb zelf bedacht dat op het moment dat de proef periode voorbij is of als mijn eerste contract over 7 maanden verlengd wordt (hopelijk), ik de kans aangrijp om een trede hoger te komen. Met als argument dat ik gegroeid ben, ervaring erbij en vooral als ze positief zijn over mijn functioneren.
Ik heb niet officieel afgesproken dat en wanneer er een verhoging aankomt. Zou ik dat nog kunnen na vragen? Het is toch ook wel logisch dat je salaris stijgt?
Alle reacties Link kopieren
Vragen staat altijd vrij. Zelf zou ik na de 7 maanden het moment kiezen om daar op aan te sturen. Maar er zijn genoeg mensen die harder zijn en van te voren meer eisen. Het ergste dat er kan gebeuren is dat je ander werk moet zoeken. Ik weet niet hoe erg jij dat vindt. Aan de andere kant heb je er zelf geen problemen mee om op tree 3 te beginnen, aangezien je daar zelf mee akkoord ging toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja, je hebt niet goed onderhandeld, ook omdat je al wel een relevant niveau 4 diploma hebt.
Nee, ik zou er nu (nog) niet op terugkomen, dat is namelijk een beetje gek. Jullie hebben het gesprek gehad, een hand er op geschud en hebben dus een overeenkomst. Het is wel verstandig om er op terug te komen na een maand of 5, als verlenging ter sprake komt.
Of om gewoon na 7 maanden over te stappen op een volgende organisatie. dan heb je namelijk wèl recente ervaring!

Wat ik, als ik jou was, zou overwegen is om te bespreken of je geen schakelopleiding VIG niveau 3 kunt doen. Voor mensen met MMZ is daar een versnelde opleiding voor. Als VIG'er kun je veel verder groeien in salaris en is je baan ook heel veel zekerder, zeker in combinatie met je MMZ diploma.
Daarnaast wordt je werk met een VIG diploma ook een stuk interessanter.
Alle reacties Link kopieren
Kun je mij meer vertellen over het werken als vig er?
Ik heb nu een paar helpenden gesproken en die zeiden allemaal dat ze de verantwoordelijkheid die een verzorgende heeft niet zien zitten.
Wat is nou het verschil tussen de functies?

O ja, mijn salaris stijgt jaarlijks 1 trede tot het eind van de schaal.
Alle reacties Link kopieren
Als VIG deel je medicatie, doe je meer verpleegtechnische handelingen zoals stomazorg, trachea zorg, katheterzorg, injecties geven.
Vaak hebben vaste viggers meer extra taken in het team, roosteren, zorgplannen schrijven. Ze krijgen ook beter betaald daarvoor.
Ik zou zelf geen helpende willen zijn. Dat lijkt me vrij saai. Maar ik heb natuurlijk collega helpenden die nooit viggers willen worden, die vinden het zalig, alleen maar verzorgen. Voor elk wat wils dus.
Zozu schreef:
11-12-2018 21:26
Kun je mij meer vertellen over het werken als vig er?
Ik heb nu een paar helpenden gesproken en die zeiden allemaal dat ze de verantwoordelijkheid die een verzorgende heeft niet zien zitten.
Wat is nou het verschil tussen de functies?

O ja, mijn salaris stijgt jaarlijks 1 trede tot het eind van de schaal.
Een vig-er voert meer verpleegtechnische handelingen uit (al verschilt dat toch ook echt weer per organisatie). Een vig-er mag medicijnen delen over het algemeen, zwachtelen, indien nodig injecteren of een morfinepomp bedienen (aansluiten wordt gedaan door hbo-v). Ook wondzorg kan gedaan worden en specifieke geriatrische zorg, indien er een speciale aantekening voor gehaald is.

Het gaat dus veel verder dan alleen ADL en voeding, maar het is nog steeds afhankelijk waar je werkt en welke bevoegdheden je hebt behaald.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en salaris is echt goed onderhandelbaar in deze tijden... Ik ben met nul ervaring in de ouderenzorg in schaal 40 trede 5 begonnen. Als ik na een jaar in dienst een vast contract krijg ga ik naar trede 7.
Alle reacties Link kopieren
*
leergierig wijzigde dit bericht op 11-12-2018 21:50
Reden: Niet goed gelezen
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent er 5 jaar uit geweest zeg je. Heb je daarvoor ook relevant werk gedaan?
Als ik kijk naar wat het gemiddelde salaris is voor een helpende dan verdien je nu echt niet slecht. Je kunt altijd meer vragen, maar vergeet niet dat het het een mbo 2 functie is en die wordt dan ook zo betaalt.

Als je meer wilt verdienen dan kun je beter iets anders gaan doen. Met een MMZ diploma kun je toch de woonbegeleiding in bijvoorbeeld? Dat verdient al beter dan helpende.
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar een trede is toch prima, TO? Dan zit je dus over een jaar al in je gewenste trede 4. En wellicht terecht dat je nu in 3 begint vanwege het feit dat je er 5 jaar uit bent geweest.
jo12345 schreef:
13-11-2018 19:57
Ja, je hebt niet goed onderhandeld, ook omdat je al wel een relevant niveau 4 diploma hebt.
Nee, ik zou er nu (nog) niet op terugkomen, dat is namelijk een beetje gek. Jullie hebben het gesprek gehad, een hand er op geschud en hebben dus een overeenkomst. Het is wel verstandig om er op terug te komen na een maand of 5, als verlenging ter sprake komt.
Of om gewoon na 7 maanden over te stappen op een volgende organisatie. dan heb je namelijk wèl recente ervaring!

Wat ik, als ik jou was, zou overwegen is om te bespreken of je geen schakelopleiding VIG niveau 3 kunt doen. Voor mensen met MMZ is daar een versnelde opleiding voor. Als VIG'er kun je veel verder groeien in salaris en is je baan ook heel veel zekerder, zeker in combinatie met je MMZ diploma.
Daarnaast wordt je werk met een VIG diploma ook een stuk interessanter.
Helpende is geen niveau 4 MBO toch?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
12-12-2018 14:27
Helpende is geen niveau 4 MBO toch?
Helpende is niveau 2.
Alle reacties Link kopieren
Voor een niveau 2 functie na zo'n lange tijd eruit verdien je heel gemiddeld lijkt me.
Je gaat inderdaad elk jaar een trede omhoog.

Niveau 3 geeft inderdaad meer verantwoordelijkheden met een hoger salaris (schaal 35/40). De handelingen die daarbij komen kijken verschillen erg per organisatie en soms binnen de organisatie ook nog weer intra- of extramuraal. Zeker wel handig om voor jezelf te bepalen wat je daarin wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een diploma voor Helpende 2 en voor Mmz. Maar ik ben aangenomen als Helpende.

Ik mag ook medicatie doen, dus ik doe adl en medicatie.

Een verzorgende doet dus ook verpleeg technische handelingen?
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens bijna onvindbaar wat een Helpende precies wel en niet mag!
Zwachtelen mag niet?
Zozu schreef:
13-12-2018 20:54
Het is trouwens bijna onvindbaar wat een Helpende precies wel en niet mag!
Zwachtelen mag niet?
Je hebt toch een diploma Helpende 2? Dan weet je dit toch? :)
En nee, volgens mij mag een helpende niet zwachtelen.
Alle reacties Link kopieren
Zozu schreef:
13-12-2018 20:54
Het is trouwens bijna onvindbaar wat een Helpende precies wel en niet mag!
Zwachtelen mag niet?
Google is je helpende :yum:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... EIZG1bQAWk
Alle reacties Link kopieren
Soms is het niet helemaal duidelijk wat wel en niet mag als Helpende. Die lijst heb ik gezien Hangmat. Maar daar zag ik al meerdere handelingen voorbij komen die ik wel doe.
Ook binnen de organisatie is het niet altijd helemaal duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb jij gehad in je opleiding en waar ben jij (nog) bekwaam in dat is het belangrijkste.

Als jij medicatie geeft en dat ook in je opleiding heb gehad, ben je toch helpende plus?

Zwachtelen, katheteriseren, wond en stomazorg etc. horen allemaal bij Verzorgende IG.

Toevoeging.. als je het ziet zitten en je krijgt de kans, zou ik de opleiding Verzorgende IG doen.
amaryllisbol2 wijzigde dit bericht op 13-12-2018 22:24
Reden: Toevoeging
24.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het staat toch gewoon in je functieomschrijving wat je wel en niet mag doen?
En niveau 2 verdient nou eenmaal niet zoveel als niveau 4, het zou dus ook raar zijn dat je hoger betaald wordt dan dat je werkt of dat je gelijk in een hogere functiejaar geplaatst wordt. Ik denk dat jouw idee om verhoging van salaris na 7 maanden prima is.
Ik wil ook om niet nog een toppic hierover te hoeven openen even reageren op dat oude bericht. Ik ben bijna klaar als helpende plus. Wat zal ik straks netto onder de streep over houden met ongeveer 28 uur werken? Kan iemand mij dat precies vertellen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven