Werk & Studie alle pijlers

Voorstellen sollicitatiegesprek

12-12-2018 11:45 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aanstaande vrijdag een sollicitatiegesprek bij een kinderopvang. (Al eerder een topic gemaakt)

Ik ben mij merendeels aan het voorbereiden omdat ik gewoon ook werk wil hebben waar ik voor geleerd heb.
Heb wel vaker sollicitatiegesprekken voor een kinderopvang maar dat is ook al 8 jaar geleden. Maar ben het uiteindelijk nooit geworden. Nu ben ik inmiddels al wat ouder en dacht dit moet mijn kans worden.

Waarom hun mij moeten aannemen, wat mij aantrekt in deze functie, mijn sterke en zwakke punten, ook het pedagogisch beleid ben ik mij aan het oriënteren.

Maar nu het volgende: mijzelf voorstellen.
Ik zat te dénken om te zéggen, wie ik ben, hoe oud en waar woonachtig. Welke opleidingen ik heb gedaan maar tot nu toe is het mij niet gelukt om in de kinderopvang aan te slag te gaan. Om toch bezig te blijven heb ik hier en daar wat schoonmaakbaantjes gehad en momenteel werk ik als huishoudelijke medewerkster bij cliënten thuis. Daar stimuleer ik ook de cliënten om mee te helpen in de huishouding, en motiveer ik de cliënten om zelf aan de slag te gaan, zodat ze mij niet alles laten doen.

Is dit een goede voorbeeld om mijzelf voor te stellen? Of is dit weer wat overdreven? Of moet ik in het voorstel rondje ook paar eigenschappen van mezelf op noemen? En hoe zit dat met de hobby's? Ook benoemen? is dit relevant?

Ik wil gewoon een goede indruk maken...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ze waarschijnlijk een sollicitatiebrief gestuurd met een cv, en die zullen we gelezen hebben. Een beetje dubbel op om dit dan te zeggen.

Gewoon je naam, en dat je het fijn vindt dat je bent uitgenodigd, of bedanken voor de uitnodigen.

Ze zullen vast daarna wel vragen hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Voorstellen heb je als het goed is al in je brief en CV gedaan. Gewoon bij binnenkomst een hand geven en naam noemen. Zij stellen je dan ongetwijfeld wel vragen, ook over je motivatie. Dit kun je dan toelichten. Meer dan goed inlezen in de organisatie en weten waarom je de functie graag wilt kun je niet doen. Laat het over je heen komen en probeer je niet te druk te maken. Succes!
Je beantwoord de vraag: stel je eens voor niet met dit antwoord.
Juist hier wat vertellen over je hobby’s en sporten. Hier laat je zien wie je bent als persoon ipv werknemer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen dingen opnoemen die men in je brief of c.v. kan lezen en ik zou ook niet benadrukken dat jouw sollicitaties in deze richting altijd gefaald hebben.

Ik zou eerder uitspreken wat jouw kwaliteiten zijn om dit werk te kunnen doen. Bijv: ik ben handig met huishoudelijk taken, ik kan goed met kinderen om gaan en activiteiten bedenken, ik heb veel structuur (bij de laatste twee zou ik ook een voorbeeld noemen).

Men wil weten wat er uniek is aan jou en waarom je geschikt bent. Leg daar de focus op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Spannend dat je na al die tijd weer een sollicitatiegesprek hebt! Waarom is het tot nu toe niet gelukt om in de kinderopvang aan de slag te gaan? Heb je daar voor jezelf een duidelijk antwoord op? Dan kunnen we een beetje meedenken over hoe je jezelf het beste kan presenteren.
Alle reacties Link kopieren
Botanical schreef:
12-12-2018 12:49
Spannend dat je na al die tijd weer een sollicitatiegesprek hebt! Waarom is het tot nu toe niet gelukt om in de kinderopvang aan de slag te gaan? Heb je daar voor jezelf een duidelijk antwoord op? Dan kunnen we een beetje meedenken over hoe je jezelf het beste kan presenteren.
Ik heb toen wel regelmatig gesolliciteerd, maar kreeg of een afwijzing of ze zochten geen personeel. Maar deed ook veel open sollicitaties. En toen was ik ook een stuk onzekerder. Nu heb ik meer zelfvertrouwen. vorig jaar.heb ik heb hulp gekregen om goede sollicitatiebrieven te schrijven en om sollicitatiegesprekken te voeren. Nu sta ik er veel zelfverzekerd erin
Alle reacties Link kopieren
Bij het voorstellen kijk ik af bij mijn gesprekspartners. Als ze ook iets over hun persoonlijke leven prijsgeven, dan doe ik dat ook. Vertellen ze alleen wat ze qua werk ongeveer doen, dan zeg ik wie ik ben en vertel ik in grote lijnen waarom ik heb gesolliciteerd.
Alle reacties Link kopieren
Wat happybaby zegt is een goede, een beetje afgaan op hoe zij zich voorstellen. Ik zou wat aanvulling of verdieping geven op je cv, een beetje uitbreiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik mij er ook téveel mee bezig. Gewoon dat ideale plaatje, en dan gewoon dingen in mijn hoofd stampen. Bang om dingen te vergeten of niet weten wat te,zeggen. Terwijl ik weet wie ik ben, waarom ik gesolliciteerd heb en wat mij leuk lijkt om te werken in de kinderopvang
Spannend!
Veel goede tips zijn al gegeven, daar sluit ik mij bij aan.
Graag geef ik je als tip mee: let op hoe je iets formuleert: je stimuleert je cliënten zelf mee te helpen (top! Vertel hoe je dit doet), maar dan zeg je: zodat ze mij niet alles laten doen. Dat komt niet lekker over. Alsof je te lui bent om het zelf te doen, terwijl dat natuurlijk wel je werk is waar je voor betaald wordt. Zo bedoel je het vast niet, maar dat kan wel een heel verkeerd beeld van jou als werknemer schetsen.
Succes, laat je weten hoe het gegaan is?
Alle reacties Link kopieren
famke87 schreef:
12-12-2018 13:02
Ik heb toen wel regelmatig gesolliciteerd, maar kreeg of een afwijzing of ze zochten geen personeel. Maar deed ook veel open sollicitaties. En toen was ik ook een stuk onzekerder. Nu heb ik meer zelfvertrouwen. vorig jaar.heb ik heb hulp gekregen om goede sollicitatiebrieven te schrijven en om sollicitatiegesprekken te voeren. Nu sta ik er veel zelfverzekerd erin
Fijn dat je nu veel meer zelfvertrouwen voelt! Op basis van je verhaal is mijn tip: zie het nu vooral als oefening voor solliciteren. Als het meteen lukt is dat natuurlijk mooi, maar als je de focus legt op leren in plaats van op aangenomen worden kan het alleen maar meevallen. En als het dan deze keer niet lukt, kun je de ervaring die je opdoet gebruiken om te zorgen dat het een volgende keer beter gaat.

Dit zeg ik trouwens niet omdat ik verwacht dat je afgewezen wordt, maar vooral omdat zo'n houding mijzelf veel helpt als ik iets te groot maak in mijn hoofd. Door het te relativeren kan ik beter ontspannen. En je maakt je herwonnen zelfvertrouwen minder afhankelijk van deze ene ervaring.

Uit je eerdere topics maak ik op dat je een pittige tijd achter de rug hebt. Ik ben blij voor je dat je deze stap nu durft te zetten. Heel veel succes met het gesprek!
Alle reacties Link kopieren
Qua kleding denk ik dat het niet veel uitmaakt wat ik draag. Wel netjes en schone kleding. Maar het is niet een zakelijk iets..

Ik ben nu inderdaad teveel gefocust op wat ik allemaal moet zeggen. Bang dat ik het vergeet of het niet meer weet. Het gesprek stroef verloopt etc Het is al jaren geleden dat ik weer eens een echte sollicitatiegesprek had... maar ik denk ook dat het vaak anders verloopt dan ik in mijn hoofd héb

Ik denk dat het belangrijkste is om te praten van uit mijn gevoel
Alle reacties Link kopieren
Ik zat mij net te bedenken dat er ook altijd wordt gevraagd of ik nog vragen heb. Ik zat er aan te denken om bijvoorbeeld te vragen, hoeveel medewerkers ze hebben op de kinderopvang, hoeveel leidsters per kind. Maar ook hoe ze er mee omgaan als zich een incident voordoet. Of ze daar een protocol voor hebben.

Zijn dat goede vragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zeggen dat het niet gelukt is tot nu toe om in de kinderopvang te werken. Het lullige is dat je aangeeft afgewezen te zijn eerder, dat is echt geen goed idee. het zegt niets of je geschikt bent, wellicht namelijk wel?

Zeg gewoon waarom je het graag wil en waarom jij een goede toevoeging bent. Vergeet het verleden. het werk in de tussentijd was voor jou een keuze en geen nood, dus zeg iets erover waarom. Kinderen, zorg voor ouders etc er zijn duizend redenen.

Wees spontaan en aimabel en focus je niet vooraf op de vragen teveel, dat is moeilijk en maakt je stroef. Eerlijk mag best maar niet negatief zijn. Wees een goede gezellige gesprekspartner en maak echt contact met de partij. Bedenk een paar goede antwoorden op die standaard vragen. Vertel iets over jezelf, waar ben je goed in, waar ben je niet goed in, waarom solliciteer je hier?

Vragen stellen is goed want meeste mensen vinden dat leuk. Vraag naar hun motivatie en wat ze aantrok in deze sector. Check het nieuws en de website en vraag naar hun mening hierin. Wat heeft jullie succesvol gemaakt hier? Welke eigenschappen zoeken jullie?

Ben confident, probeer aan te geven wie je bent. Negatieve vragen over je CV ontwijken en positieve antwoorden geven. Onthoudt situaties waarin je goed was, STAR: situatie, taak, actie, resultaat.

Uiteindelijk kijken ze naar jou als persoon, ben je een leuke collega?
Alle reacties Link kopieren
famke87 schreef:
12-12-2018 18:57
Ik denk dat ik mij er ook téveel mee bezig. Gewoon dat ideale plaatje, en dan gewoon dingen in mijn hoofd stampen. Bang om dingen te vergeten of niet weten wat te,zeggen. Terwijl ik weet wie ik ben, waarom ik gesolliciteerd heb en wat mij leuk lijkt om te werken in de kinderopvang
Dit klinkt niet alsof je heel zelfverzekerd bent, niet gemeen bedoeld maar je komt zo nerveus over!
Op de laatste zin na: dát is de juiste instelling.

Nog wat tips: als ik zenuwachtig was voor een sollicitatiegesprek dacht ik altijd: ik ga deze mensen uitleggen waarom ze mij in dienst moeten nemen :)
Niet vergeten een paar vragen te stellen waaruit blijkt dat jij ook wil weten of je daar wel op je plaats bent. Of je die baan echt wil, je noemt in een andere reactie van jezelf al een paar hele goede vragen.
Vertrouw op jezelf, prent je in voor je naar binnen stapt: ik kán dit, ze mogen blij zijn dat ik hier wil komen werken!

Toen ik ooit solliciteerde en men me had verteld dat het gesprek een uur zou duren en ik na een half uur 3 mensen een beetje zag denken: hoe krijgen we dit uur vol dacht ik al: vergeet het maar :(
Ik had gevraagd of ik even mocht kijken waar ik de hele dag door zou brengen, dat mocht. Hoe de gang van zaken was als het erg druk was, kwamen er dan uitzendkrachten of werd er van me verwacht dat ik dan veel zou moeten overwerken?
Op weg naar huis dacht ik: dat had ik nooit moeten vragen, ze vinden me vast veeleisend en arrogant......
Eind van de middag een telefoontje: ik was het geworden uit de grote groep sollicitanten, en dat terwijl ik nog niet eens echt de juiste opleiding had voor die vacature :hyper:

Later heb ik gevraagd waarom ik na 40 minuten alweer buiten stond. Omdat ze na tien minuten + mijn cv en werkervaring eigenlijk al besloten hadden mij aan te nemen. Ze vonden het heel positief dat ik die vragen had gesteld, beter meteen zeggen dat je niet van structureel overwerken houdt. Dat ik een indruk wilde hebben van mijn evt. nieuwe collega's en werkplek.

Ontspan en ga ze vertellen dat je weliswaar ander werk hebt gedaan, met plezier maar dat je toch het liefst wil werken in de kinderopvang.
Wees jezelf en heb vertrouwen in je eigen kunnen, je komt eigenlijk alleen nog maar kijken of je daar écht op je plek bent.
Zeg gerust aan het eind van het gesprek (als dat zo is natuurlijk haha) dat je een goed gevoel hebt over het werken bij deze opvang.
Ik eindigde altijd met: hopelijk tot ziens! :D

Bedenk welke eigenschappen je nodig hebt, geduldig, stressbestendig wellicht en bedenk dat iedereen weet dat mensen nerveus zijn tijdens een sollicitatie. Heel veel succes, laat nog even weten wanneer je gaat beginnen ;-))
Alle reacties Link kopieren
Lavacakelover schreef:
14-12-2018 05:55
Dit klinkt niet alsof je heel zelfverzekerd bent, niet gemeen bedoeld maar je komt zo nerveus over!
Op de laatste zin na: dát is de juiste instelling.

Nog wat tips: als ik zenuwachtig was voor een sollicitatiegesprek dacht ik altijd: ik ga deze mensen uitleggen waarom ze mij in dienst moeten nemen :)

Eens, neem de lead!

Niet vergeten een paar vragen te stellen waaruit blijkt dat jij ook wil weten of je daar wel op je plaats bent. Of je die baan echt wil, je noemt in een andere reactie van jezelf al een paar hele goede vragen.
Vertrouw op jezelf, prent je in voor je naar binnen stapt: ik kán dit, ze mogen blij zijn dat ik hier wil komen werken!

Toen ik ooit solliciteerde en men me had verteld dat het gesprek een uur zou duren en ik na een half uur 3 mensen een beetje zag denken: hoe krijgen we dit uur vol dacht ik al: vergeet het maar :(
Ik had gevraagd of ik even mocht kijken waar ik de hele dag door zou brengen, dat mocht. Hoe de gang van zaken was als het erg druk was, kwamen er dan uitzendkrachten of werd er van me verwacht dat ik dan veel zou moeten overwerken?
Op weg naar huis dacht ik: dat had ik nooit moeten vragen, ze vinden me vast veeleisend en arrogant......
Eind van de middag een telefoontje: ik was het geworden uit de grote groep sollicitanten, en dat terwijl ik nog niet eens echt de juiste opleiding had voor die vacature :hyper:

Later heb ik gevraagd waarom ik na 40 minuten alweer buiten stond. Omdat ze na tien minuten + mijn cv en werkervaring eigenlijk al besloten hadden mij aan te nemen. Ze vonden het heel positief dat ik die vragen had gesteld, beter meteen zeggen dat je niet van structureel overwerken houdt. Dat ik een indruk wilde hebben van mijn evt. nieuwe collega's en werkplek.

Ontspan en ga ze vertellen dat je weliswaar ander werk hebt gedaan, met plezier maar dat je toch het liefst wil werken in de kinderopvang.
Wees jezelf en heb vertrouwen in je eigen kunnen, je komt eigenlijk alleen nog maar kijken of je daar écht op je plek bent.
Zeg gerust aan het eind van het gesprek (als dat zo is natuurlijk haha) dat je een goed gevoel hebt over het werken bij deze opvang.
Ik eindigde altijd met: hopelijk tot ziens! :D

Bedenk welke eigenschappen je nodig hebt, geduldig, stressbestendig wellicht en bedenk dat iedereen weet dat mensen nerveus zijn tijdens een sollicitatie. Heel veel succes, laat nog even weten wanneer je gaat beginnen ;-))
Eens maar houd je zenuwen in bedwang! je moet lekker jezelf zijn. Overkomen wie je echt bent. Oprecht en onbevangen. Laat je niet intimideren, ze hebben allemaal in jouw schoenen gestaan. Stel vragen, die heb je toch wel, weet wat je wil! goede reactie!
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: actief luisteren en niet steeds denken aan wat je allemaal wilt vertellen waardoor je maar de helft hoort van wat de gesprekspartner zegt. Maak er een echt gesprek van.
Alle reacties Link kopieren
famke87 schreef:
12-12-2018 18:57
Ik denk dat ik mij er ook téveel mee bezig. Gewoon dat ideale plaatje, en dan gewoon dingen in mijn hoofd stampen. Bang om dingen te vergeten of niet weten wat te,zeggen. Terwijl ik weet wie ik ben, waarom ik gesolliciteerd heb en wat mij leuk lijkt om te werken in de kinderopvang

Oppassen dat je niet te perfectionistisch overkomt. Het gaat om een baan in de kinderopvang, belangrijk is dat je flexibel bent en kan omgaan met veranderingen. Kinderen kunnen spontaan iets anders gaan doen. Wanneer jij alles van te voren strak wilt plannen, kan dit de indruk geven dat je minder geschikt bent voor de baan.

Wees gewoon jezelf, zenuwachtig zijn voor een sollicitatie is echt niet erg. Toon interesse. Goed om naar protocollen te vragen, maar ook hoe ze omgaan met kinderen met een extra zorgtaak, en of dat ze die hebben. Denk aan kinderen met een gezondheidsprobleem, handicap of kinderen van niet Nederlandse ouders die de Nederlandse taal niet goed spreken (dit kunnen diplomatenkinderen zijn, of van asielzoeker of arbeidsmigranten). Of zeg; goh ik zag op de website/facebook dat jullie ook aandacht geven aan het Diwali feest, hebben jullie veel Hindoestaanse kinderen.

Vraag naar doorgroei mogelijkheden, of cursussen. Heb je interesse in ee BHV cursus of kinder EHBO etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sollicitatiegesprek ging goed. Ze stelden niet van die moeilijke vragen. En al helemaal geen situaties hoe ik zou handelen.

Volgende week bellen ze of ik het geworden ben of niet. Ze hadden meer sollicitanten.

Ze willen dat de nieuwe per 1 januari ging beginnen maar ik heb een opzegtermijn van een maand. En ze wilden in de kerstvakantie dat diegene op donderdag en vrijdag ging mee draaien maar dan moet ik ook werken en ben alleen vrijdags vrij.
Spannend Famke. Ik hoop dat je het krijgt. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven