Werk & Studie alle pijlers

Wie is ook gestopt in het onderwijs?

14-12-2018 00:04 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal word je ermee om de oren geslagen; er zijn grote tekorten in het onderwijs. Het ministerie probeert van alles om docenten te werven en te behouden, laatst is zelfs de griepprik vergoed om docententekorten op te lossen.


Maar, ondanks dat ik vier jaar terug vol goede moed begon, ben ik zoals vele anderen in een burn-out beland. Ik trek de werkdruk, het halfzachte beleid en de horizontalisering van de verhoudingen tussen leraar en leerling niet meer. Daarnaast heb ik tijdens mijn eerste jaar de diagnose ASS gekregen, wat het vak voor mij te zwaar maakt.

Ik stop.

Wie ook? Waarom ben jij ermee opgehouden? Wat ben jij gaan doen na het onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel in de ziektewet. En of ik het nou wil of niet, na 17 jaar voor de klas kan ik straks waarschijnlijk niet meer terug voor de klas. Ik baal daar onwijs van en vind het ook verdrietig.
Ik werk(te) in het Vmbo.

Ik vind het werk heerlijk maar ook zwaar. Ik heb al 18 jaar ME en had wel een modus gevonden waarin ik redelijk goed kon werken en het weekend half voor pampus lag. Maar toch, ik kon part-time werken en dat deed ik graag.
Wat het voor mij zwaar maakt is de tijd die je naast de primaire taak van lesgeven nog weer kwijt bent aan allerlei randzaken. Management dat het ene jaar zus wil en het andere jaar zo en al het werk dat we er met ons allen aan doen beland in een la. Toenemende mate waarin ouders zich menen te moeten bemoeien met hoe jouw les voor hun kind moet. Het voortdurend pamperen en nathouden van leerlingen die de boel verstoren.
Maar oh wat zijn die pubers toch heerlijk. Elke dag is anders. De gesprekjes over de nieuwe crush van een leerling. De eerlijkheid van onze vmbo’ers, het zien opbloeien van kinderen die op de basisschool altijd de slechtsten in de klas waren. Het spontane. Ik mis mijn leerlingen verschrikkelijk. Het is alleen zelfs de vraag of ik überhaupt nog kan gaan werken. Ik wil dan het onderwijs an sich niet verlaten maar zal op andere wijze aan de slag willen dan. Als leerlingbegeleider bijvoorbeeld.
Maar zover is het helaas nog niet.

Overigens woon ik in het noorden en valt het tekort hier wel mee.

Is een ander soort school niet iets voor je.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het werk te leuk om helemaal uit onderwijsland te gaan. Ben nu onderwijsassistent. Verdien een stuk minder, maar ga weer met plezier naar mijn werk en heb niet al die plannen/doelen/administratie/etc meer. Tot nu toe is er nog werk vanwege het werkdrukakkoord. Maar of ik na de zomervakantie mag blíjven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op meerdere scholen gewerkt en het is voor mij helder.

Ik ga ze wel missen, sommige leerlingen. Maar niet het pappen en nathouden inderdaad.

Als Onderwijsassistent, moet je dan ook managen? Dat valt me zwaar. Storend gedrag heeft amper consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Als onderwijsassistent ben je ter ondersteuning van de docent of leerkracht en niet verantwoordelijk voor de klas.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
14-12-2018 00:45
Als onderwijsassistent ben je ter ondersteuning van de docent of leerkracht en niet verantwoordelijk voor de klas.
Kan je dat ook met een vo-diploma
Dollop waarom nog een topic geopend?
Probeer te slapen en wacht even af wat er uit alle geplande gesprekken gaat komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Hier ook na 17 uitgevallen. Ben bezig met een loopbaancoach. En zo benieuwd wat eruit komt en waar ik ga eindigen..
Ik ga wel weer reïntegreren in het onderwijs voorlopig. En ondanks dat ik weet dat ook een steengoede juf ben weet ik niet of ik wil blijven in het onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
ava75 schreef:
14-12-2018 01:12
Dollop waarom nog een topic geopend?
Probeer te slapen en wacht even af wat er uit alle geplande gesprekken gaat komen.
Lief dat je zo meedenkt...
Alle reacties Link kopieren
binkie schreef:
14-12-2018 06:52
Ik lees mee. Hier ook na 17 uitgevallen. Ben bezig met een loopbaancoach. En zo benieuwd wat eruit komt en waar ik ga eindigen..
Ik ga wel weer reïntegreren in het onderwijs voorlopig. En ondanks dat ik weet dat ook een steengoede juf ben weet ik niet of ik wil blijven in het onderwijs.
17 jaar is erg lang! Ik ben geen goede docent. Niet voor jongeren in ieder geval. Het klassenmanagement breekt me op. Ik geef graag les, sta graag voor een groep, maar niet meer zo. Ik wil geen politieagent meer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na het onderwijs de (maatschappelijke) zorg in gegaan. Heel nieuwe wereld en heel interessant en ik vind het leuk. Het werk is niet minder zwaar denk ik maar zwaar op een andere manier. Moet je liggen dit werk.
Alle reacties Link kopieren
duizel schreef:
14-12-2018 07:10
Ik ben na het onderwijs de (maatschappelijke) zorg in gegaan. Heel nieuwe wereld en heel interessant en ik vind het leuk. Het werk is niet minder zwaar denk ik maar zwaar op een andere manier. Moet je liggen dit werk.
Welk vak gaf je? Hoe ben je daar beland?
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
14-12-2018 07:42
Welk vak gaf je? Hoe ben je daar beland?
Ik werkte in het basisonderwijs. Ik ben met een jobcoach gaan kijken waar mijn interesses lagen. Ben zelf deze vacature tegen gekomen op indeed en heb simpelweg gesolliciteerd en ben aangenomen. Is mbo niveau. Ik heb wat cursussen gevolgd en wil in de toekomst een opleiding gaan doen richting hbo. Stapje terug doen in niveau en zo ontdekken of dit me ligt was een erg goed idee. Ik verdien een stuk minder maar ben gelukkiger in mijn werk en heb een partner die dit mee mogelijk maakt.

Bij mij was de werkdruk niet de reden om uit het onderwijs te gaan trouwens.
duizel wijzigde dit bericht op 14-12-2018 08:50
6.09% gewijzigd
gaat je geen reet aan TO
anoniem_377198 wijzigde dit bericht op 14-12-2018 14:07
96.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, gestopt na 10 jaar VO. En ik zeg nooit 'nooit', maar ik zie mezelf ook niet meer teruggaan.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik.

Nadat ik geslaagd was voor mijn hbo was ik het zo zat dat ik gestopt ben met onderwijs.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de PABO afgerond, maar ben nooit het onderwijs ingegaan. Eigenlijk was ik er niet echt geschikt voor, ik vond het houden van overwicht moeilijk en was na een dag lesgeven + huiswerk nakijken heel moe. Toen heb ik een deeltijdbaan (in een heel ander vakgebied) aangenomen en ben me daarnaast gaan verdiepen in vormgeving. Daar heb ik geen opleiding voor gevolgd, maar het mezelf aangeleerd, om er uiteindelijk mijn beroep van te maken. Ik doe dit werk al jaren en het past veeeel beter bij me.

Nu je weet dat het onderwijs niet echt bij je past, ben je eigenlijk al een stap de goede richting op Dollop. Heb je een idee welke kant je wel op zou willen?
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
14-12-2018 09:50
Ja ik.

Nadat ik geslaagd was voor mijn hbo was ik het zo zat dat ik gestopt ben met onderwijs.
Haha, herkenbaar, dat had ik precies zo.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2018 13:59
Reden: Nickhinten
0.00% gewijzigd
.
suzyqfive schreef:
14-12-2018 00:45
Als onderwijsassistent ben je ter ondersteuning van de docent of leerkracht en niet verantwoordelijk voor de klas.
Naarmate je ergens langer werkt kan het wel gebeuren dat je een gedeelde verantwoordelijkheid in sommige taken krijgt.

De taak van de onderwijsassistent wordt op elke school anders ingevuld.

In mijn eerste baan was ik gewoon extra aanwezig in de klas. Ik begeleidde groepjes kinderen, maar legde ook de materialen klaar. Hield toezicht bij het buitenspelen en verschoonde broeken bij ongelukjes. Dweilde een stukje van de vloer bij een omgevallen beker. Ruimde de vaatwasser in een uit, coördineerde de was.

In mijn tweede baan, ging ik van klaag naar klas om groepjes kinderen te begeleiden bij de verwerking van e lesstof of ik had verlengde instructie. Tijdens buitenspelen hield ik toezicht of ik deed de was en de afwas. Na schooltijd hielp ik leerkrachten met nakijken.

In mijn derde baan gaf ik een paar keer per week instructie aan groep drie, die in een 3, 4, 5 combi zaten. Die gingen dan twee ochtenden met mij naar een ander lokaal. In de middagen begeleidde ik individuele leerlingen met de verwerking van hun opdrachten. Hier weinig huishoudelijke taken, want dat komt de conciërge voor. Dit jaar werk ik nog steeds op die school maar mijn taak is in overleg nu weer heel anders ingevuld. Daarbij maak ik zelf lessen bij doelen die de kinderen moeten halen, die lessen geef ik zelf en beoordeel ik ook.

Je bent als onderwijsassistent niet eindverantwoordelijk, maar er kan je wel een gedeelde verantwoordelijkheid worden gegeven.

TO als je dit overweegt zou ik in jouw geval proberen om aangenomen te worden als leerkrachtondersteuner. Dan val je in een hogere salarisschaal en heb je iets meer verantwoordelijkheid.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hen je je al eens verdiept in het lesgeven op een hbo, volwassenonderwijs,o.i.d.? Hier zit je met meer gemotiveerde leerlingen.....

Ik zit zelf in het basisonderwijs, maar zou zo gauw niet weten wat ik zou willen als ik er mee zou willen stoppen....
Find people who will make you better (M. Obama)
Alle reacties Link kopieren
michelleobama schreef:
14-12-2018 10:49
Hen je je al eens verdiept in het lesgeven op een hbo, volwassenonderwijs,o.i.d.? Hier zit je met meer gemotiveerde leerlingen.....

Ik zit zelf in het basisonderwijs, maar zou zo gauw niet weten wat ik zou willen als ik er mee zou willen stoppen....
Ja, hbo lijkt mij leuk maar nog geen geschikte vacature gezien.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
14-12-2018 09:50
Ja ik.

Nadat ik geslaagd was voor mijn hbo was ik het zo zat dat ik gestopt ben met onderwijs.
Waarom?


Ik vind ook dat kinderen met teveel weg komen. Docenten uitschelden is normaal, fraude wordt afgedaan met een waarschuwing en er worden eindeloze discussies gevoerd.

Ik heb gewerkt van het Gooi tot de Bijlmer en overal zie ik dit.
Alle reacties Link kopieren
Dollop schreef:
14-12-2018 12:17
Waarom?


Ik vind ook dat kinderen met teveel weg komen. Docenten uitschelden is normaal, fraude wordt afgedaan met een waarschuwing en er worden eindeloze discussies gevoerd.

Ik heb gewerkt van het Gooi tot de Bijlmer en overal zie ik dit.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2018 13:59
Reden: Nickhinten
21.00% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
14-12-2018 12:27
[...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-12-2018 14:01
Reden: Nickhinten
51.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven