Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren en niet aan alle eisen voldoen

02-01-2019 23:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al: zouden jullie solliciteren op een functie terwijl je niet aan alle eisen voldoet? Ik heb wel eens ergens gelezen dat mannen sneller denken dat ze het werk wel on the job leren en al solliciteren als ze een paar eisen kunnen afvinken terwijl vrouwen alle werkzaamheden willen kunnen voor ze überhaupt reageren. Hoe denk jij erover?
Alle reacties Link kopieren
To trapt af: tot nu toe heb ik alle eisen wel af kunnen vinken, maar nu heb ik een interessante vacature gezien waar ik maar aan de helft van de eisen voldoe. Ik denk dag dit wel een tijd is waarin eisen meer wensen zijn en zit nu te twijfelen of ik toch de gok zal wagen.
Gewoon doen, wat heb je te verliezen?
Hangt toch ook van de job af, de vereisten en aan welke vereiste je precies niet voldoet?

En ook aan hoeveel mensen wel aan die vereiste voldoen.

Op bepaalde vacatures krijg je 20 CV's binnen en maak je nog wel kans met een half-matchend CV.
Op bepaalde vacatures krijg je 300 CV's binnen en heb je maar te kiezen als recruiter.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw maar solliciteer ‘als een man’. Niet aan mij om me af te wijzen, dat is aan de recruiter :) Gewoon doen dus!
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn huidige baan voldeed ik niet aan alle eisen maar toch aangenomen. Nu 2 maanden later voldoe ik wel aan alle eisen en heb zelfs de kans gekregen om casemanager te worden en een stapje hogerop te gaan dus ik zeg doen!
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteer als ik niet aan alle eisen voldoe. En naar goed ook anders had ik een paar leuke banen misgelopen de afgelopen jaren :-)
Alle reacties Link kopieren
De “eisen” zijn behulpzaam als indicatoren wat voor functie het is, niets meer dan dat.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Van een oud collega (recruiter) begreep ik dat eisen in een vacature over het algemeen van belangrijk naar minder belangrijk staan, dus als ik aan de eerst 3-4 eisen voldoe en de rest zou me wel lukken solliciteer ik gewoon. Wat is het ergste wat je kan gebeuren?

Ik solliciteer dus ook 'als man'.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Mijn ervaring is, dat de eisen vaak hoger gesteld worden dan daadwerkelijk is nodig voor een functie. Ook de nieuwe collega's blijken in de praktijk nooit aan alle eisen te voldoen.
Buiten dat worden door de nieuwe werkgever ook altijd gouden bergen beloofd, die in de praktijk wel mee blijken te vallen.

Moraal van de verhaal: de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Gewoon een poging wagen dus.
Altijd solliciteren als je wel in de buurt komt. Je ziet vanzelf wel of je uitgenodigd wordt. Wat is het ergste dat kan gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteer gewoon als ik denk dat ik het kan. Het enige waar ik echt oplet is of er een specifieke opleiding voor nodig is. Is dat zo dan kijk ik even hoe snel die te halen is. Als blijkt dat deze te lang is dan doe ik het niet.

Nu moet ik wel zeggen dat ik al een hele lange tijd bij mijn huidige baan zit en zal blijven zitten ivm een studie die ik ga doen via mijn werk. Het bovenstaande deed ik in de eerst jaren na afronden van mijn studie.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen!! Bij mijn vorige werk voldeed ik maar aan 1 van de eisen, terwijl er een hele lijst was. Ik ben via via toch voorgesteld en op gesprek geweest en werd aangenomen. Ik heb daar 8 jaar gewerkt en zoveel geleerd dat ik nu wel aan alle gestelde eisen voldoe en een hoop meer.
Alle reacties Link kopieren
Ligt een beetje aan de eisen.
Als ik minder werkervaring heb dan gevraagd zou ik wel sollicteren maar als ze een specifieke cursus of vooropleiding vragen en daar weet ik echt niks van dan misschien minder snel.
En als ik maar aan 1 of 2 eisen niet voldoe dan laat ik me sowieso niet tegenhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de eisen inderdaad, meestal staat er in de vacaturetekst wel iets van 'gevraagd:...die en die opleiding" Als je dat niet hebt, moet je daar wel een goed verhaal bij hebben natuurlijk. Maar als er staat 'ervaring met softwarepakket X is een pré' dan trek ik me daar veel minder van aan. En wat anderen al zeiden: als ik aan de eerste 3-4 eisen voldoe en de baan lijkt me leuk dan solliciteer ik. Kan hooguit een afwijzing krijgen.

Frustratie: ik heb een paar weken geleden gesolliciteerd op een functie waar geen niveau-eis bij stond. Ik had alle ervaring die gevraagd werd en was heel enthousiast. Direct afgewezen, ze wilden niet eens in gesprek. Nu staat de vacature weer online, met duidelijk 'mbo-niveau' als eerste eis. Ik heb 2 hbo-opleidingen. De functieomschrijving lijkt me toch echt hbo (veel eindverantwoordelijkheid erin). Die mbo-er mét alle gevraagde ervaring die dit allemaal aan kan gaan ze dus niet vinden... en me dan niet eens willen spreken. Zó teleurstellend.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Alles wat je niet kan, kan je leren. Iemand die al 100% voldoet aan het profiel is eigenlijk overgekwalificeerd en is toe aan de volgende stap. Waarom zou je immers iets gaan doen waar je niets meer kunt leren?

Verder is het logisch dat een werkgever veel vraagt: dat doen we allemaal als we iets willen gaan doen of aanschaffen. Je hebt je wensenlijstje en vervolgens ga je kijken wat haalbaar is. Of je nu een huis of auto gaat kopen, of personeel aan gaat nemen. In de basis is het vergelijkbaar.

Oftewel: gewoon solliciteren. En bluffen mag, zolang je maar niet liegt.
Alle reacties Link kopieren
Als je alles af kan vinken (been there done that), is er toch weinig uitdaging meer op de iets langere termijn? Dus ik reageer bij voorkeur op functies waar ik nog zeker wat kan leren. En recruiters zoeken iemand die alles al kan op papier.

Ja, dat geeft wel een frustratie, want er is vaak wel een kandidaat die aan alle eisen voldoet. En vaak zie ik diezelfde vacature dan een half jaar of een jaar later weer voorbij komen :).
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Aan de eisen voldeed ik geloof ik wel (maar dat waren er niet veel), maar van de 4 pre’s voldeed ik er aan 1. En nog.

Het ligt, lijkt mij, heel erg aan de functie. Maar als het je wat lijkt, kun je toch altijd een brief schrijven? Je krijgt geen uitnodiging voor een gesprek om alleen uit te komen leggen hoe je het in je hoofd haalde om een brief te durven schrijven. Dus als ze het niks vinden, dan merk je het vanzelf, en dan is alleen die brief verloren tijd.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen en mooie, interessante brief erbij. Waarom zou je het niet proberen? Als je niks doet heb je zeker geen kans. Al lachen ze je achter de schermen uit dan weet je dat toch niet (gebeurd 99,99% van de tijd niet).
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteer altijd als ik het bedrijf en de functie leuk vind. Ik solliciteer op een baan van 40 uur terwijl ik part-time wil werken. Ik solliciteer als er HBO of universiteit wordt gevraagd en ik alleen maar MBO heb. En ik wil ook altijd meer verdienen als ze bieden.
Ik werd in het verleden niet altijd uitgenodigd voor een gesprek, maar als ik uitgenodigd word ben ik nog nooit afgewezen. Misschien dat dit in de toekomst wel veranderd ivm mijn leeftijd, maar ik werk in een beroepsgroep waar vrouwen niet de meerderheid vormen dus ik heb altijd wel een streepje voor.
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden stond er ook al zo'n soort verhaal op het forum. Waarom iets dubbel vragen?
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
03-01-2019 17:07
Een tijdje geleden stond er ook al zo'n soort verhaal op het forum. Waarom iets dubbel vragen?
Omdat de zoekfunctie op deze site slecht werkt?
Alle reacties Link kopieren
Ik solliciteer als een man. Als ik weet wat alle eisen inhouden en ik van de helft van de eisen kan beargumenteer waarom mijn ervaring / opleiding / kennis net zo goed is als wat er eigenlijk wordt gevraagd dan vind ik het goed en genoeg.
Een recruiter vertelde mij ooit dat werkgevers in een vacature de ideale kandidaat proberen te schetsen. Als je aan alle eisen voldoet dan ben je overgekwalificeerd.
Alle reacties Link kopieren
Het schaap met de vijf poten vindt een werkgever in deze tijd inderdaad bijna niet meer. Wat niet wegneemt dat sommige bedrijven nog echt wel willen vasthouden aan hun wensen/eisen. Met name wat betreft relevante werkervaring. Het is zoals iemand al aangaf, als je reageert op een schaarstefunctie, is de kans dat je wordt uitgenodigd zonder aan alle eisen te voldoen, altijd groter.
Wel zou ik zorgen dat alles wat wél relevant is, goed belicht wordt. En niet alleen in de motivatiebrief, ook in het cv. Dat wordt over het algemeen als eerste gescand.
Bij ons in de organisatie zie ik ook wel sollicitanten voorbij komen van wie ik me afvraag waarom ze in godsnaam op een bepaalde functie reageren. Zo weinig aansluiting is er tussen wat ze hebben gedaan (en waar dus blijkbaar de meeste kennis en kunde zit) en wat wij vragen.
Zorg dus dat goed zichtbaar is waar de aansluiting wel zit.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik een hbo-opleiding afgerond. Als starter heb ik op zowel mbo als hbo functies gereageerd zolang de werkervaring max. 2 jaar is en het gerelateerd is aan mijn opleiding.
Bij vacatures waarvan ik 100% niet helemaal voldeed aan de eisen, heb ik bij een aantal toch wel gevoelsmatig gereageerd. Bij aantal organisaties ook op gesprek mogen komen en bij eentje zelfs aangenomen terwijl de belangrijkste competentie juist een van mijn zwakke punten was en ik andere verwachtingen had van de functie.

Ook heb ik gesolliciteerd op functies waar ik 100% aan voldeed, maar prefereren ze toch iemand die wat meer werkervaring heeft of laten ze vaag weten waarom je niet op gesprek mag komen.

Als tip zou ik meegeven dat als de functie je aanspreekt, je hebt de opleiding ervoor en desondanks je niet aan alle eisen voldoet, gewoon reageren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven