Werk & Studie alle pijlers

Om me heen gaan kijken?

03-01-2019 20:09 25 berichten
Anderhalf jaar geleden heb ik na wat omzwerven een andere baan aangenomen. Een functie die me op het lijf geschreven was en waar ik met veel plezier aan begonnen ben. Mijn voorganger werkte 36 uur maar de eigenaren vonden dat de functie ook in 24 uur uitgeoefend zou moeten kunnen worden. Uiteindelijk bleek na een half jaar dat ik structureel overuren maakte (die ik niet betaald kreeg) en na een gesprek hierover ben ik naar 28 uur gegaan. Als ik de uren maak wil ik ze ook betaald krijgen.

Eind 2017 ging er iemand weg waardoor ik er een aantal taken bij kreeg. Geen taken van wereldorde maar het is wel toegevoegd.
Begin 2018 ging er nog iemand weg en diens taken (totaal ander vakgebied) werden ook aan mijn takenpakket toegevoegd. De persoon die wegging werkte ook 28 uur, maar ik “moet” het erbij doen in de 28 uur die ik al had.
Ik heb in mijn eigen tijd maar op kosten van het bedrijf een opleiding gedaan (wel met studieovereenkomst) om iets meer kennis van het nieuwe vakgebied te krijgen.
Eind november heb ik aangegeven dat er wel erg veel op mijn bord lag en het me boven mijn hoofd groeide. Hierop is er 1 taak weggehaald (tijdelijk) maar wel met de opmerking dat er van iemand op mijn niveau verwacht werd dat ik het maar rooide en opmerking als “teveel op mijn bord hebben” niet paste bij de zwaarte van mijn rol.

Ik heb nu vrij. Week 52 en week 01 om precies te zijn. Vandaag belde de eigenaresse wanneer ze een rapportage kon verwachten want zoals afgesproken zou dat in de eerste week van de nieuwe maand aangeleverd worden. Ik heb aangegeven dat ik vakantie heb en dat ik er maandag op terugkom. Daarop antwoordde ze dat ik vakantie had maar dat de business doorging en ze dus verwachtte dat ik dit soort zaken wel door liet lopen.
Ik heb geantwoord dat we maandag verder praten maar ik nu naar mijn afspraak ging en daarmee het gesprek beëindigd.

Los van de werkdruk die opgevoerd blijft worden zijn er de laatste tijd een aantal dingen gezegd die voor mij een nare bijsmaak geven aan alles. Dit zijn uiteenlopende zaken die niet echt aan mij te linken zijn maar die wel weergeven hoe de eigenaren in de wedstrijd zitten.

Al met al een hoop dingen die niet positief voelen. Iets in mij zegt dat ik om me heen moet gaan kijken maar ja, ik zit er ook nog niet zo lang. Moet ik toch mijn horizon verbreden en rond gaan kijken? Of gezien het risico om als jobhopper gezien te worden maar op mijn tong bijten en hopen op betere tijden?

Wat is wijsheid? Wie kan er met een objectieve blik advies geven?
Alle reacties Link kopieren
Toen je takenpakket werd uitgebreid, is er toen ook extra salaris bijgekomen om de zwaarte van je rol te evenaren, of bleven salaris en uren gelijk?

In dat laatste geval ben je nu een goedkope kracht die het werk van 2,5 man doet en gekke henkie als je daarmee instemt. Dan is het tijd voor een gesprek met als optie vertrek. Maar dat moet je dan wel serieus een optie vinden.

Heb je wel een hoger salaris gekregen toen je er meer verantwoordelijkheden bij kreeg, dan is het tijd om een inschatting van de benodigde uren per taak te gaan maken. En deze ook te laten maken door je leidinggevende (laat die het maar in 28 uur proberen te proppen). Daarna tijd voor een goed gesprek waar de discrepanties zitten wat jou betreft en waarom er voorheen wel extra krachten nodig waren voor deze taken en het er nu bij jouw oude pakket in zou moeten passen.
Alle reacties Link kopieren
ik zou hiervoor bedanken. dus ja, een andere gaan zoeken.
Nee mijn salaris is niet herzien. De directie (ik rapporteer direct aan hun) is van mening dat ik genoeg krijg voor mijn rol. Zij vinden dat iemand met mijn achtergrond en dit salaris (ik verdien niet slecht maar tov 2 mannelijke collega’s op hetzelfde niveau met andere vakgebieden respectievelijk 1500 en 2500 euro minder) dit gewoon moet kunnen doen. En dat zij meer van mij mogen en kunnen verwachten.
Sterker nog,,per 1/1/19 komt er ook geen salarisverhoging voor niemand overigens. Directie is van mening dat er eerst maar eens gewerkt moet worden.
Maar menselijkerwijs kun je niet 3 functies uitoefenen en daar ook nog voor worden onderbetaald. Dat ga je op den duur niet volhouden.
Ik zou om me heen gaan kijken. Persoonlijk zou ik me niet druk maken over of je wordt gezien als jobhopper. Ik heb in tien jaar tijd 8 banen gehad en ben nu begonnen aan nummer 9. Word er wel naar gevraagd tijdens gesprekken, maar het is nog geen belemmering geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan je grenzen over en wimpelen je weg als je dit aangeeft.

Ik zou hiervoor passen en verder gaan kijken
mabelle schreef:
03-01-2019 20:35
Ze gaan je grenzen over en wimpelen je weg als je dit aangeeft.

Ik zou hiervoor passen en verder gaan kijken
Dit. Belachelijk.
Betere tijden gaan er hier niet komen.
Ze respecteren geen enkele menselijke grens en binnenkort zit jij thuis met een burn-out en bellen ze je alsnog plat.

Of gaat er weer iemand weg en mag je ook die job er weer bijnemen.

Wegwezen dus.
Hoe sneller hoe liever.
Ik snap wel waarom er steeds collega's weggaan.
Lavendel_Madelief schreef:
03-01-2019 20:42
Ik snap wel waarom er steeds collega's weggaan.
Heb je hun nummer nog?

Misschien es horen waar ze nu zitten en of ze daar geen personeel kunnen gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever wil voor een dubbeltje op de eerste rang zetten door je het werk te geven van 3 fulltimers in 28 uur. Ik zou mij er niet voor lenen en dat ook heel duidelijk aangeven inclusief de melding dat wanneer dit de verwachting is je gaat solliciteren. Wordt eens wat zakelijker! Niemand zorgt voor jou behalve jijzelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Om je heen gaan kijken vind ik zacht uitgedrukt. Je kan beter als een gek gaan solliciteren en wegwezen daar. Asap!
nimue_iparis wijzigde dit bericht op 03-01-2019 21:20
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ga op zoek naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Tijd voor een nieuwe baan! De rest is vast niet zomaar vertrokken.
Alle reacties Link kopieren
Je doet het werk van 2,5/3 man, zonder compensatie en wordt ook nog lastig gevallen tijdens je vakantie.
Ik zou hem smeren daar, en snel.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Overduidelijk inderdaad dat je daar niet op je plek zit als dit de 'normale' gang van zaken is: dus vooral verder kijken. Je kan proberen nogmaals je grenzen aangeven en in gesprek proberen te gaan, maar als dat niet werkt: tsja. Sowieso aangeven dat je niet meer dusdanig gaat overwerken en dat ze je daarvoor anders maar in tijd of geld moeten compenseren.

Als jij al hebt aangegeven dat het boven je hoofd groeit en daar geen actie op wordt ondernomen dan ben je als werkgever niet oké bezig. Ook als je niet die hele takenuitbreiding had gehad reageer je daar niet op met een opmerking dat iemand het aan moet kunnen. (Naast dat ik het niet een manier vind om iemand te behandelen, is het ook nog eens ronduit dom, want als jij er uit ligt is dat financieel een klap en wie gaat al het werk dan opknappen? )

Succes!
1 advies: maak dat je zo snel mogelijk wegkomt. Je zal nooit deze bedrijfscultuur kunnen veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Heel hard solliciteren.
Ze verwachten dat jij 3 FT banen in 28 uur propt en je moet ook niet zeuren. En vervolgens vallen ze je ook nog lastig in je vakantie (misschien eens uitleggen wat vakantie inhoudt, dat betekent in elk geval niet dat je rapportages voor je werk aan het maken bent. En die uren mag je natuurlijk niet declareren?).

En ook niet personeelminded met ‘er moet eerst maar gewerkt worden’.

Runnnn!!
Alle reacties Link kopieren
Of je hebt een fulltime baan en werkt fulltime.
Of je hebt een parttime baan en werkt parttime.

Parttime contract en willen dat iemand fulltime werkt is een nare manier van werken.

Je hebt ook nog de categorie: fulltime baan en werkt veel meer dan full time, maar dan moet de beloning daar ook naar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een familiebedrijf me man en vrouw als eigenaren, die van hun personeel verwachten dat ze er net zo in zitten als zijzelf, en niet als werknemers die alleen de uren hoeven werken waarvoor ze betaald krijgen.

Ik vraag me twee dingen af:
Als je er een hele functie bij krijgt zonder urenuitbreiding, waarom zeg je daar geen nee tegen op het moment dat het gebeurt? Zeker als dat werk ook nog in een ander vakgebied ligt waarvoor je je extra moet scholen?
Gewoon nee, bedankt, ik ga die taken niet oppakken, want ik heb aan 28 uur voor mijn eigen functie maar amper genoeg. Of op zijn minst: Ik kan die onderdelen van de baan van Pietje erbij gaan doen, maar dan ga ik naar 40 uur. Wat is het jullie waard dat ik dat doe, los van het extra salaris voor 12 extra uren?

Is het loyaliteit aan de werkgevers, voelde je je gevleid toen ze je vroegen, wil je te graag nieuwe dingen leren, vind je zelf eigenlijk ook dat je meer zou moeten kunnen... Het lijkt me handig om eens na te gaan hoe het komt dat je te laat op je strepen gaat staan. Je kunt het wel kennelijk, want je gaat immers in je vakantie niet aan het werk met de rapportage.

En verder: als de functie zo zwaar is en men ervan uitgaat dat je op jouw niveau de problemen maar op moet lossen, heb je daar dan niet de middelen voor gekregen? Kun je werk delegeren aan anderen? En zo ja, doe je dat wel voldoende?
Misschien valt er niks te delegeren, maar ik zie ook regelmatig om me heen dat juist mensen die hoge eisen aan zichzelf stellen, nalaten taken door te schuiven terwijl dat wel zou kunnen.

Overigens eens met de rest van de reacties, dat de houding van deze werkgevers echt niet ok is en je daar weg moet.
óu sont les neiges d'antan

Er is niemand om aan te delegeren, dus dat gaat helaas niet.
En de toevoeging van taken is een beetje onder de radar gedaan. Persoon ging weg maar omdat er (nog) geen vervanger was is er een lijst van taken en lopende zaken gemaakt die die persoon heeft besproken met mij (directie die ook direct leidinggevende was voor die rol was er zelf niet ivm vakantie) daarna is het mondjesmaat opgepakt door vergaderingen en zijn de vragen steeds bij mij neergelegd. Omdat ik de overdracht kreeg wist ik er een en ander van en kon dus antwoorden. Daarna is er zonder over te spreken gezegd dat ik daarvoor verantwoordelijk ben.

Ik merk nu aan mezelf dat ik eigenlijk een soort van moegestreden ben. Als ik erover begin dan wordt het afgedaan met mijn niveau en de verwachtingen en dan is het gesprek ten einde.
Alle reacties Link kopieren
Je verdient beter, echt. Ik zou gaan uitkijken voor iets anders. En ondertussen ook eens juridisch advies inwinnen en een schaduwboekhouding gaan bijhouden van hoeveel uren je daadwerkelijk werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het. Heb ook eens drie jaar lang bijna stilzwijgend een andere baan "erbij" gedaan. Probleem is dat je nooit beide goed kunt doen in dezelfde tijd. Je verdeelt je energie en houdt zo goed mogelijk alle ballen in de lucht. En daar krijg je dan niet eens dank of waardering voor.

Als je al je energie had ingezet voor je eigen functie, dan had je daar stappen in kunnen maken, taken naar een hoger niveau kunnen brengen, bv. door een opleiding volgen die daarop gericht is en daar ook waardering, al dan niet in de vorm van promotie/geld voor krijgen. Dat laatste misschien niet bij deze werkgever, maar wellicht bij een volgende.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook heel snel weg gaan, dat je daar nog over na moet denken.
Over een studieschuld, als dit iets is waar je bijv. in een nieuwe functie wat mee kan is het mogelijk dat een nieuwe werkgever deze overneemt.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven