Werk & Studie alle pijlers

Weg bij deze school? En nu?

12-02-2019 18:42 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb enkele jaren vervanging gedraaid en heb nu een jaarcontract op een school waar ik doodongelukkig ben. Het klikt niet tussen mij en de leiding, leerlingen komen hier weg met dingen die ik nog nooit heb meegemaakt. Ze gooien nog net niet met laptops zoals in het topic van Minik.

Afgelopen week is het geknapt en ben ik huilend naar huis gegaan. Nu zit ik even ziek thuis tot na de vakantie. Ik dacht eerst dat ik een hekel had aan mijn werk en alles wat erbij kwam kijken, maar vandaag ben ik een oud-leerling tegen gekomen die mij vrolijk groette. Op mijn vorige werk was het zo anders, ik pastte alleen niet bij het schoolsysteem (Dalton).

Ik kan nu weer gaan solliciteren,maar mijn leidinggevende zei dat ze mij geen positieve referentie mee gaat geven. Wat moet ik nu? Hoe leg ik dit uit? Ik weet zeker dat ik op een andere school minder stress heb en dat het daar beter gaat.

Wat nu?
Inderdaad verder solliciteren. En dan uitleggen waarom je geen positieve referentie krijgt.
Al vind ik je wel zoekende naar een goed systeem, misschien nu je thuis zit ook goed nadenken wat je wil en wat bij je past om dit in de toekomst te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet zomaar een negatieve referentie geven. Je kunt schadevergoeding eisen wanneer je door het gedrag van je werkgever een baan misloopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dank je hg. Ik heb zelf altijd op regulier gezeten en heb daar het meeste feeling mee. Deze school is dat , maar het is duidelijk dat ik daar ongelukkig word. En dat ligt niet aan de manier van lesgeven!

Hoe formuleer ik het dan in mijn brief? Ik twijfel ook of ik niet beter naar het mbo kan gaan,want ben bang dat ik nu nergens meer aan de bak kom.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-02-2019 18:49
Je mag niet zomaar een negatieve referentie geven. Je kunt schadevergoeding eisen wanneer je door het gedrag van je werkgever een baan misloopt.
Ze vindt dat ik niet goed functioneer de laatste paar weken.

Even ter verheldering; afgelopen maanden was mijn oma ernstig ziek en is overleden. Dat gaf een emotionele knauw. Ik kon dat gedrag van mijn leerlingen steeds minder hebben en ben ze toen maar massaal gaan uitsturen. Heel kinderachtig, maar ik trok het niet meer. Dat gepest en gedoe! Maar mijn teamleider stuurt ze gewoon weer terug de klas in.

Laatst is een collega met soesjes bekogeld. Er gebeurde toen niks!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt geluk dat in het voortgezet onderwijs de bevoegde mensen voor de meeste vakken niet voor het oprapen liggen. Wij nodigen regelmatig mensen uit op gesprek met een CV met wel heel veel verschillende scholen erop (meestal niet zo’n goed teken...) en een enkele keer levert het een verrassend goed gesprek en een geschikte kandidaat op. Ik zou er dus niet bij voorbaat vanuit gaan dat je nergens meer aan de bak komt. Geef je toevallig les in een tekortvak (talen, wiskunde of ander betavak)?

In je brief zou ik de reden van je vertrek bewust vaag houden, ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of ‘op zoek naar een baan dichterbij’. Vooral wanneer we een vacature uitzetten via Meesterbaan, bekijken we vooral de binnengekomen cv’s en zijn de brieven van veel minder belang.
Alle reacties Link kopieren
Ja, een tekortvak. En veel verloop op deze school ook, echt belachelijk. Heb al 10 nieuwe collega's ontmoet. Ik weet dat ik geen slechte docent ben, heb het niet makkelijk gehad en wat er hier gebeurt is abnormaal.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik deze school er dan op zetten? Of juist weglaten? Want ik weet dat ze gaan vragen.

En hoe zit het met mbo?
Pip2018 schreef:
12-02-2019 19:16
En veel verloop op deze school ook, echt belachelijk. Heb al 10 nieuwe collega's ontmoet. Ik weet dat ik geen slechte docent ben, heb het niet makkelijk gehad en wat er hier gebeurt is abnormaal.
Houd dit voor ogen. Probeer niet teveel aan jezelf te twijfelen. Gun jezelf elders een nieuwe start op het VO. mbo kan altijd nog. Het klinkt nu als een vlucht en niet als een optie waar je zelf achterstaat.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
12-02-2019 19:23
Houd dit voor ogen. Probeer niet teveel aan jezelf te twijfelen. Gun jezelf elders een nieuwe start op het VO. mbo kan altijd nog. Het klinkt nu als een vlucht en niet als een optie waar je zelf achterstaat.
Het punt is dat ik door de houding van leidinggevende aan mezelf twijfel. Sneren, steken onderwater, zeggen dat ik een ander vak moet zoeken...

Ik durf gewoon niet eens meer. Ik ben zo op door deze dingen.

Als ik zeg 'ik ben op mijn huidige school niet op mijn plek', hoe komt dat over?
Alle reacties Link kopieren
Of moet ik anders maar via detachering gaan? Ik ben echt gestrest. Straks kan ik mijn diploma bij het grofvuil zetten.
Alle reacties Link kopieren
Pip2018 schreef:
12-02-2019 19:28
Het punt is dat ik door de houding van leidinggevende aan mezelf twijfel. Sneren, steken onderwater, zeggen dat ik een ander vak moet zoeken...

Ik durf gewoon niet eens meer. Ik ben zo op door deze dingen.

Als ik zeg 'ik ben op mijn huidige school niet op mijn plek', hoe komt dat over?
Je laatste zin komt prima over. Dat is echt voldoende informatie in een sollicitatiegesprek.

Ik zou je laatste school uiteraard gewoon vermelden op je CV (wat anders?) Het kan toch ook zijn dat je daar überhaupt maar tijdelijk zou werken? Bij het lezen van je brief / CV is als het goed is niet meteen duidelijk dat je daar vervelend vertrokken bent. Ga je in je brief dus niet meteen verdedigen! Gewoon uit (blijven) gaan van je eigen kracht.

Edit: mocht je er prijs op stellen, kijk ik met liefde mee naar je brief / CV. Ik werk zelf als teamleider in het vo en heb de afgelopen jaren de nodige mensen aangenomen en afgewezen ;)
Alle reacties Link kopieren
En wat als ze referenties vragen? Kan ik die van mijn vorige school meenemen? Daar had ik er 3 positieve...

Jammer wel dat ik nu weinig passends zie op Meesterbaan. Alleen een school die mij eerder afwees.
Alle reacties Link kopieren
-Nienke- schreef:
12-02-2019 19:41
Je laatste zin komt prima over. Dat is echt voldoende informatie in een sollicitatiegesprek.

Ik zou je laatste school uiteraard gewoon vermelden op je CV (wat anders?) Het kan toch ook zijn dat je daar überhaupt maar tijdelijk zou werken? Bij het lezen van je brief / CV is als het goed is niet meteen duidelijk dat je daar vervelend vertrokken bent. Ga je in je brief dus niet meteen verdedigen! Gewoon uit (blijven) gaan van je eigen kracht.

Edit: mocht je er prijs op stellen, kijk ik met liefde mee naar je brief / CV. Ik werk zelf als teamleider in het vo en heb de afgelopen jaren de nodige mensen aangenomen en afgewezen ;)
Graag! Wil je mij je mailadres pb'en?
Alle reacties Link kopieren
TO: ik werk op het mbo, met een tekortvak, Maar wel een tekortvak dat niet op alle opleidingen gegeven wordt. Ik weet dus niet hoe jouw kansen zijn. Ik kan wel zeggen dat ik het enorm dankbaar vindt, omdat alles beroepsspecifiek is en de studenten echt willen. Ik zou op de website van de scholen zelf kijken voor vacatures.
Alle reacties Link kopieren
multiculturele school zeker??? ik ken ook zo iemand, een juf die het niet langer kon verdragen,... kleine mannen die juffen al uitmaakte van hoer omdat ze kleedje droegen en dat was maar het begin.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
12-02-2019 19:50
TO: ik werk op het mbo, met een tekortvak, Maar wel een tekortvak dat niet op alle opleidingen gegeven wordt. Ik weet dus niet hoe jouw kansen zijn. Ik kan wel zeggen dat ik het enorm dankbaar vindt, omdat alles beroepsspecifiek is en de studenten echt willen. Ik zou op de website van de scholen zelf kijken voor vacatures.
Ik geef een vak dat overal gegeven wordt dus er zouden vacatures moeten zijn. Ik zie ze nog niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
12-02-2019 19:52
multiculturele school zeker??? ik ken ook zo iemand, een juf die het niet langer kon verdragen,... kleine mannen die juffen al uitmaakte van hoer omdat ze kleedje droegen en dat was maar het begin.
Nee, een roomblanke school vol kinderen van directeuren! Ik heb ook op een school in een arme wijk gewerkt, maar daar hoorde ik echt schrijnende verhalen over mishandeling. Dan kon ik dat gedrag nog plaatsen. Hier niet. Als een kind je daar uitscheldt weet je dat hij dat van de straat heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of ik bij Maandag etc. niet meer kans maak.

Dit is school 4 namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, je bent dus op minimaal twee scholen al min of meer mislukt en je schrijft zelf dat je je privéproblemen op je leerlingen hebt afgereageerd. Jouw leidinggevende geeft jou zo veel feedback, dat ze zelfs onaardig moet worden om tot jou door te dringen. En in plaats van er iets aan te gaan doen, meld je je ziek.

En toch lig het allemaal aan al die anderen!

Als ik jou was zou ik eens naar mezelf gaan kijken.....
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-02-2019 21:07
Tsja, je bent dus op minimaal twee scholen al min of meer mislukt en je schrijft zelf dat je je privéproblemen op je leerlingen hebt afgereageerd. Jouw leidinggevende geeft jou zo veel feedback, dat ze zelfs onaardig moet worden om tot jou door te dringen. En in plaats van er iets aan te gaan doen, meld je je ziek.

En toch lig het allemaal aan al die anderen!

Als ik jou was zou ik eens naar mezelf gaan kijken.....
Eh, mislukt? Op een school kreeg ik een goede referentie mee.

Ook heb ik niks afgereageerd. Ik werd alleen maar softer omdat ik het gevoel kreeg dat straffen en in gesprek gaan op niks uitliep. Ik gaf het op.

Natuurlijk is dat geen excuus. Het ging ook echt niet lekker meer. Ik weet dat ik aan dingen moet werken. Ik heb ook veel tijd om te reflecteren.


Maar dank voor de opsteker. Doet een mens goed!
Alle reacties Link kopieren
En ik meld me niet ziek omdat ik geen feedback kan hebben. Ik meld me ziek omdat ik me hondsberoerd voel op die werkplek.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
12-02-2019 19:52
multiculturele school zeker??? ik ken ook zo iemand, een juf die het niet langer kon verdragen,... kleine mannen die juffen al uitmaakte van hoer omdat ze kleedje droegen en dat was maar het begin.
:zzz: sommige mensen weten hun vooroordelen ook in elke conversatie een plekje te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het verhaal aan mijn oud-sectievoorzitter neergelegd en zij staat volledig achter mij en geeft graag nogmaals een referentie. Gaf ook aan dat ik gewoon eerlijk moet zeggen dat het daar een puinhoop is.

Aan mij wel de taak on te reflecteren nu. Hoe ga ik hiermee om als het weer gebeurt? Met probleemklassen waar geen steun is?
Alle reacties Link kopieren
Iemand tips voor als ze doorvragen? Heb dat al vaak meegemaakt dat ze dingen vroegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven