Werk & Studie alle pijlers

Nul uren contract en uitkering

21-02-2019 22:05 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Mijn vriend zal binnekort starten met een nieuwe baan. Nu zijn er een aantal dingen die bij mij vraagtekens oproepen.

Het gaat om een soort salesbedrijf waarbij je per sale betaald krijgt. Geen sale is dus ook geen geld. Hij zal daar werken met een nuluren contract als freelancer.

Op dit moment ontvangt hij een ww uitkering, volgens het bedrijf kan mijn vriend deze uitkering blijven ontvangen. Het geld wat hij verdient met sales kan hij opsparen en op een later moment laten uitbetalen als hij de uitkering stop zet.

Nu ziet mijn vriend hier geen gekke dingen, maar ik vind het best een gek verhaal. Klopt het uberhoud dat je uitkering kan behouden? En stel het bedrijf gaat failiet, dan zou hij kunnen fluiten naar zijn geld?

Zijn er mensen met ervaring in dit soort werk?
Alle reacties Link kopieren
Nee dat klopt niet, het is fraude. Je vriend zal dan met terugwerkende kracht zijn uitkering terug moeten betalen en mogelijk een boete krijgen.

Je vriend kan zijn maandelijkse verdiensten opvoeren, dan wordt zijn uitkering daar op aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Dit is fraude, je inkomen moet je opgeven, je vriend zal ook zijn gewerkte uren aan het UWV door moeten geven. En dan heeft hij dus uren gewerkt maar daar staat geen salaris tegen over? Waarom krijgt je vriend geen basis salaris aangevuld met een "bonus" betaling van zijn verkopen..

Als ik je vriend was niet met dit bedrijf in zee gaan, en op zoek naar een normaal bedrijf.

Bij ziek zijn ook geen inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Die hele baan is gewoon een red flag...
Hoe het bedrijf zijn personeel uitbetaald klopt al echt niet volgens Nederlands wetgeving.
En wat ze zeggen over dat uitbetalen is echt niet oke.

Daar gaat je vriend nog echt gezeik mee krijgen. Op beide vlakken, Wat een raar bedrijf.

Ik zou deze baan lekker aan hem voorbij laten gaan. Riekt aan alle kanten.

En anders ..Laat hem morgen even het UWV bellen en leg dit voor. Ook hoe ze hem willen gaan betalen. Per Sale.
Maar persoonlijk zou ik dit niet bespreken en vriendelijk voor bedanken en snel verder zoeken. Zat normale banen te vinden hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij werkt en geeft dan bij de ww op dat hij geen werk heeft? Of nooit wordt opgeroepen, maar dat is niet zo?

En als je we afloopt, dan pas krijg je het geld van de maanden ervoor om zo de ww te flessen?

Wat denk je zelf?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al aangaf vind ik het ook een hele aparte regeling. Ik heb zelf totaal geen idee hoe uitkeringen precies werken, vandaar dus ook mijn vraag.

Heb dit bij m'n vriend neergelegd en hij zal dit inderdaad gaat uitzoeken.
Dit kan niet. Ik ontvan momenteel ook een gedeeltelijke ww uitkering naast werk. Mijn salaris geef ik door aan uwv en wordt gekort op uitkering. Zou het zeker nog eens goed nakijken en navragen bij uwv wat zijn rechten en plichten zijn. Voordat hij straks voor verassingen komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
Energiecontracten verkopen? Het klinkt niet heel betrouwbaar allemaal.
Kerstfeest1998 schreef:
21-02-2019 22:19
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al aangaf vind ik het ook een hele aparte regeling. Ik heb zelf totaal geen idee hoe uitkeringen precies werken, vandaar dus ook mijn vraag.

Heb dit bij m'n vriend neergelegd en hij zal dit inderdaad gaat uitzoeken.
Gewoon nee zeggen. Of morgen het UWV bellen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is moderne slavernij die nog fraude promoot ook. Hij moet deze "baan" lekker laten gaan. Wat een idioten.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Je maakt een denkfout: hij gaat werken als freelancer. Wordt dit niks of is hij niet goed genoeg heeft hij geen recht meer op we, want zelfstandig.
Echt, he kunt beter hamburgers flippen bij Mac drek
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 22:15
Hoe het bedrijf zijn personeel uitbetaald klopt al echt niet volgens Nederlands wetgeving.
En wat ze zeggen over dat uitbetalen is echt niet oke.

Daar gaat je vriend nog echt gezeik mee krijgen. Op beide vlakken, Wat een raar bedrijf.

Ik zou deze baan lekker aan hem voorbij laten gaan. Riekt aan alle kanten.

En anders ..Laat hem morgen even het UWV bellen en leg dit voor. Ook hoe ze hem willen gaan betalen. Per Sale.
Maar persoonlijk zou ik dit niet bespreken en vriendelijk voor bedanken en snel verder zoeken. Zat normale banen te vinden hoor.
Helemaal mee eens!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Doe. Het. Niet!!!!!

Echt, dit gaat zoveel gezeik opleveren. Niet alleen met uwv (hij geeft zijn inkomsten niet door terwijl hij die wel heeft en weet = fraude), maar ook met de belastingdienst, toeslagen (zorg, huur, misschien nog een kind?), en dan heb ik het nog niet over dat hij zn ww-rechten, pensioen, vakantiegeld ed vergooit.

Dus: doe het niet!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven