Werk & Studie alle pijlers

Een tweede hbo studie starten

24-02-2019 22:49 20 berichten
Laatst hadden we op school een gesprek over gelijktijdig twee hbo studies volgen. Mijn collega student volgt zijn tweede hbo opleiding. Eerste was niet zorg of onderwijs gerelateerd (wel afgerond met diploma). Nu volgt hij een docentenopleiding. Hij zou hier hbo verpleegkunde naast willen doen. Hij krijgt veel vrijstelling op de docentenopleiding en ook een aantal bij hbo verpleegkunde. Hij wil deze studie in het tweede jaar erbij gaan doen.

Ons gesprek of discussie ging over het volgende:
Hij betaalt nu collegegeld, omdat deze tweede hbo in het onderwijs is en zijn eerste hbo was een technische. Hij kan kosteloos gelijktijdig verpleegkunde naast de docentenopleiding doen. Maar wat nou als blijkt dat hij liever verpleegkundige wordt dan docent? Dan stopt hij met zijn docentenopleiding. Gaat hij dan instellingsgeld betalen in plaats van collegegeld?
Alle reacties Link kopieren
Als hij de 2e+3e hbo studie is begonnen nadat hij zijn eerste al had afgerond, hij inderdaad instellingsgeld moet betalen als hij stopt met de docentenopleiding. Maar dat is wat ik denk. Je kan jezelf hier beter over informeren bij DUO.
Dat je geen instellingsgeld hoeft te betalen voor een tweede studie ná afronden eerste studie geldt toch voor zowel onderwijs als gezondheidszorg?

Er zijn namelijk een tweetal uitzonderingen waarbij je geen instellingscollegegeld hoeft te betalen voor een tweede bacheloropleiding. [...]

Opleiding op gebied van onderwijs of gezondheidszorg

Als je na het behalen van een bachelorgraad voor het eerst een opleiding op het gebied van onderwijs of gezondheidszorg volgt, dan betaal je daarvoor het wettelijk collegegeld.


https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/tweede-studie/

Geen extra collegegeld voor tweede studie als:
je een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs wilt volgen en nog geen diploma behaald hebt in een van deze richtingen.
https://www.studiekeuze123.nl/wegwijzer ... ollegegeld
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 05:17
72.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zolang hij nog geen bachelor behaald heeft betaalt hij t lage tarief. Daarna moet je inderdaad wel goed gaan opletten, helaas. Al maken ze voor opleidingen in onderwijs soms een uitzondering? Bel eens met DUO
Alle reacties Link kopieren
Waarom gaan jullie in discussie (=meningen), over iets wat over feiten gaat? Waarom laat je je collega-student het niet gewoon zelf uitzoeken bij DUO?
Hoe ga je dit dan doen in je stage jaar?
gizzmo-returns schreef:
25-02-2019 07:36
Hoe ga je dit dan doen in je stage jaar?
Als er één studie afvalt, dan is het natuuurlijk geen probleem. Maar anders kun je toch na elkaar stage lopen, in een ander semester en volg je eerst wat andere vakken.
Nitflex schreef:
25-02-2019 04:58
Dat je geen instellingsgeld hoeft te betalen voor een tweede studie ná afronden eerste studie geldt toch voor zowel onderwijs als gezondheidszorg?
Klopt, maar dit geldt alleen als de voorgaande studie niet al in zorg of onderwijs was. Hij vraagt zich nu af of de voorgaande studie nu wordt gezien als een volledige studie of dat hij nog zou kunnen stoppen met de lerarenopleiding, zonder instellingsgeld te gaan betalen.
lilalinda schreef:
25-02-2019 07:17
Waarom gaan jullie in discussie (=meningen), over iets wat over feiten gaat? Waarom laat je je collega-student het niet gewoon zelf uitzoeken bij DUO?
Omdat de feiten nogal in een grijs gebied vallen.
gizzmo-returns schreef:
25-02-2019 07:36
Hoe ga je dit dan doen in je stage jaar?
Het is een deeltijdstudie, dus je spreekt dan niet echt van een stagejaar. Je loopt de gehele studie stage. Hij wil dit gaan combineren. 1 of 2 dagen in een ziekenhuis en 1 of 2 dagen op een school. Ik denk ook dat het erg pittig is, maar hij wil het graag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn parnter heeft eerst een docentenopleiding gedaan, na afstuderen is ze logopedia gaan doen. Ze moest inderdaad instellingsgeld betalen, maar had het geluk dat ze als docent werkte en een lerarenbeurs kon aanvragen om een deel te vergoeden.

Bij stoppen van studie 1, lijkt me dat je in het lage tarief blijft vallen van studie 2, omdat je dus nog geen diploma hebt. Het is wel zinvol om even te kijken welke studie je het beste eerder kunt afronden om niet in het hoge tarief te vallen voor het laatste jaar bijvoorbeeld.
We hebben nog even app contact gehad met de klas over dit onderwerp. Blijkbaar ben ik niet de enige die zich hier mee bezig houdt. Mijn studiegenoot heeft DUO al gebeld, maar die verwijzen door naar de instelling waar je de studie volgt. Hij gaat hen nu bellen. Ik ben benieuwd.
Suikerwafel schreef:
25-02-2019 12:22
Mijn parnter heeft eerst een docentenopleiding gedaan, na afstuderen is ze logopedia gaan doen. Ze moest inderdaad instellingsgeld betalen, maar had het geluk dat ze als docent werkte en een lerarenbeurs kon aanvragen om een deel te vergoeden.

Bij stoppen van studie 1, lijkt me dat je in het lage tarief blijft vallen van studie 2, omdat je dus nog geen diploma hebt. Het is wel zinvol om even te kijken welke studie je het beste eerder kunt afronden om niet in het hoge tarief te vallen voor het laatste jaar bijvoorbeeld.
Dank je voor je bericht. Zijn 'angst' is dus dat hij instellingsgeld gaat betalen wanneer hij uiteindelijk kiest om alleen door te gaan met verpleegkunde? Of dat hij instellingsgeld gaat betalen als hij zijn docentenopleiding net wat eerder afrond als zijn docentenopleiding.
Hij heeft nog geen baan als docent en kan dus geen aanspraak maken op de lerarenbeurs.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
25-02-2019 12:29
Dank je voor je bericht. Zijn 'angst' is dus dat hij instellingsgeld gaat betalen wanneer hij uiteindelijk kiest om alleen door te gaan met verpleegkunde? Of dat hij instellingsgeld gaat betalen als hij zijn docentenopleiding net wat eerder afrond als zijn docentenopleiding.
Hij heeft nog geen baan als docent en kan dus geen aanspraak maken op de lerarenbeurs.
Dat eerste: dat kan dus niet zolang hij zijn docentenopleiding niet heeft afgerond. Want zolang je nog geen bachelor hebt, kun je niet alleen instellingsgeld betalen.
Op je laatste vraag: ja dat is zo. Als hij zijn docentenopleiding afrondt, betaalt hij instellinggeld. Lerarenbeurs werkt ook niet als je in een invalpool zit oid.
Alle reacties Link kopieren
Onze ervaring is dat ze het bij DUO ook niet goed weten trouwens. Je moet maar net een goede telefoniste treffen.
jazekerenof schreef:
25-02-2019 11:46
Klopt, maar dit geldt alleen als de voorgaande studie niet al in zorg of onderwijs was. Hij vraagt zich nu af of de voorgaande studie nu wordt gezien als een volledige studie of dat hij nog zou kunnen stoppen met de lerarenopleiding, zonder instellingsgeld te gaan betalen.
Oh, ik dacht dan dat zijn technische studie als voorgaande studie gold. Ja, dan is het toch wel ingewikkeld.

Zet je vragen op schrift met en neem via de contact-optie contact op met DUO. Ze geven snel, goed en duidelijk antwoord is mijn ervaring. Deel je vragen duidelijk op in onderdelen; klopt het dat 1) en moet ik dan 2) en 3) wat zijn de gevolgen als dit of dat. Dan weet je zeker dat ze geen punten overslaan. Vraag om verwijzingen naar regels die op de website staan, want als het anders niet klopt zit je alsnog met de gebakken peren.

Dat is beter dan bellen, want ze hebben dan rustig tijd om het uit te zoeken en je hebt het antwoord op schrift, in plaats van te moeten terugzoeken wat een medewerker telefonisch heeft gezegd.

Overigens is er niets mis met instellingsgelden betalen. Die jongen heeft straks drie opleidingen gevolgd waarmee hij maar in één veld aan het werk zal gaan. Daar mag hij zelf ook wel een beetje aan bijdragen.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 25-02-2019 13:13
48.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je gaat instellingstarief betalen op het moment dat je een bachelor hebt in onderwijs of zorg en dan nog verder studeert voor een andere bachelor. Dus zolang hij beide tegelijk doet, of met 1 stopt voordat hij zijn diploma heeft, is er geen probleem. Pas als hij klaar is met de docentenopleiding en dan nog verder wil met bv verpleegkunde, gaat het tellen. Oftewel: zorgen dat je beide ongeveer tegelijk af maakt (of 1 van de twee helemaal niet).
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
25-02-2019 11:46
Klopt, maar dit geldt alleen als de voorgaande studie niet al in zorg of onderwijs was. Hij vraagt zich nu af of de voorgaande studie nu wordt gezien als een volledige studie of dat hij nog zou kunnen stoppen met de lerarenopleiding, zonder instellingsgeld te gaan betalen.
Op de site van de overheid staat dat je instellingstarief moet betalen als je een studie in zorg of onderwijs hebt afgerond. Dat heb je niet als je voortijdig stopt, dus dan telt die niet als ‘voorgaande studie’ in deze context.
Nitflex schreef:
25-02-2019 13:07
Oh, ik dacht dan dat zijn technische studie als voorgaande studie gold. Ja, dan is het toch wel ingewikkeld.

Zet je vragen op schrift met en neem via de contact-optie contact op met DUO. Ze geven snel, goed en duidelijk antwoord is mijn ervaring. Deel je vragen duidelijk op in onderdelen; klopt het dat 1) en moet ik dan 2) en 3) wat zijn de gevolgen als dit of dat. Dan weet je zeker dat ze geen punten overslaan. Vraag om verwijzingen naar regels die op de website staan, want als het anders niet klopt zit je alsnog met de gebakken peren.

Dat is beter dan bellen, want ze hebben dan rustig tijd om het uit te zoeken en je hebt het antwoord op schrift, in plaats van te moeten terugzoeken wat een medewerker telefonisch heeft gezegd.

Overigens is er niets mis met instellingsgelden betalen. Die jongen heeft straks drie opleidingen gevolgd waarmee hij maar in één veld aan het werk zal gaan. Daar mag hij zelf ook wel een beetje aan bijdragen.
Dit is gebaseerd op de situatie dat hij eerder afstudeert voor de ene opleiding dan voor de andere.

De tip van DUO zal ik doorgeven. We zien elkaar van de week weer.
Suikerwafel en Nausicaa, dank jullie wel voor jullie bijdrage. Ik kopieer het even en mail het naar hem toe. Hij is hier vast enorm mee geholpen. Wij merkten als medestudenten dat hij enorm twijfelt wat hij nu eigenlijk precies wil. Misschien is het voor hem juist wel goed om beide studies voorlopig te volgen en dan een keuze te maken. Hij heeft dan wat ervaring in beide vakken.

Nitflex, je hebt overigens gelijk dat instellingsgeld betalen niet raar is na 3 studies. Het is alleen best een groot verschil en dat is voor hem voorlopig niet te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven