Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek.

26-02-2019 09:39 34 berichten
Volgende week een sollicitatiegesprek voor een BBL plek VIG. Ik zal zeker de vraag krijgen, waarom ik de zorg in wil. Ik vindt dit heel lastig om te formuleren. Een antwoord als ik wil graag de oudere medemens een fijne tijd bezorgen in de laatste tijd van hun leven, klinkt zo afgezaagd en is ook zo’n allerdaags antwoord wat iedereen kan geven. Ik wil me graag onderscheiden. Hoe kan ik dit het bets formuleren. Het is een kleine organisatie waar ik ga solliciteren.
Vertel waarom je affiniteit hebt met ouderen. Waar hebben ze recht op volgens jou en hoe kun jij daar persoonlijk aan bijdragen? Misschien kun je wat vertellen over oudere familie leden of kennisen in de buurt waar je nu wat voor betekend?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is dat een prima antwoord.
'Ik vind oude mensen zo lekker ruiken', zal het niet doen.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel mooi verwoord eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
"Naast dat ik van huis uit een verzorgend type ben, wil ik graag iets bijdragen aan de maatschappij. Deze baan combineert voor mij het beste van deze twee werelden."

Zoiets?

Maar je motivatie in de OP is ook prima hoor.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het dicht bij jezelf houden. Dus liever 'ik vind werken met mensen leuk, houd van aanpakken, ben sociaal handig en stel mensen snel op hun gemak, dus ik denk dat dit werk goed bij mij past', of zoiets. Dan bereik je een aantal dingen:

- Het gaat over jou, en dus heb je groter 'onderscheidingsvermogen'
- Het laat zien dat je begrijpt hoe het werk en jouw vaardigheden bij elkaar passen.
- Het komt eerlijker over en is een betere motivatie. Als je de zorg in wil omdat je anderen blij wil maken, zal het waarschijnlijk tegenvallen. Als je het doet omdat je het zelf leuk vind, gaat het echt beter
- Het geeft ruimte om iets anders te gaan doen. Stel dat je halverwege het jaar toch afhaakt, wat ga je dan doen? "Ik wil met ouderen werken" is dan heel beperkend, maar "ik zoek iets sociaals" geeft juist ruimte. Zeker omdat het een opleidingstraject is willen ze graag dat je daarover nadenkt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
26-02-2019 09:56
Ik zou het dicht bij jezelf houden. Dus liever 'ik vind werken met mensen leuk, houd van aanpakken, ben sociaal handig en stel mensen snel op hun gemak', of zoiets. Dan bereik je een aantal dingen:

- Het gaat over jou, en dus heb je groter 'onderscheidingsvermogen'
- Het laat zien dat je begrijpt hoe het werk en jouw vaardigheden bij elkaar passen.
- Het komt eerlijker over en is een betere motivatie. Als je de zorg in wil omdat je anderen blij wil maken, zal het waarschijnlijk tegenvallen. Als je het doet omdat je het zelf leuk vind, gaat het echt beter
- Het geeft ruimte om iets anders te gaan doen. Stel dat je halverwege het jaar toch afhaakt, wat ga je dan doen? "Ik wil met ouderen werken" is dan heel beperkend, maar "ik zoek iets sociaals" geeft juist ruimte. Zeker omdat het een opleidingstraject is willen ze graag dat je daarover nadenkt.
Dit antwoord past ook wel bij mij.
Zou zoiets kunnen? Ik ben zeer zorgzaam aangelegd, heb hart voor de medemens. Iedereen is uniek. Ik wil ouderen graag ondersteunen inzet ouder worden, maar ze wel zoveel mogelijk zelf de regie in handen laten houden. En e4 zo aan bij dragen dat ze nog een hele fijne tijd in de laatste fase van hun leven hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, klinkt prima.
We used to be friends...
Solliciteer je daadwerkelijk bij een organisatie waar alleen ouderen wonen? Weet je dat zeker?
Ik vraag het, omdat ik vrijwilligerswerk doe in een verpleeghuis waar ook veel mensen van rond de 60 wonen. Dan zou jouw motivatie niet kloppen. Ik vind mensen van die leeftijd geen ouderen in ieder geval :)
Hij klopt trouwens wel, maar dan zou je het woord 'ouderen' kunnen vervangen door iets anders.
Cinderella76 schreef:
26-02-2019 10:03
Zou zoiets kunnen? Ik ben zeer zorgzaam aangelegd, heb hart voor de medemens. Iedereen is uniek. Ik wil ouderen graag ondersteunen inzet ouder worden, maar ze wel zoveel mogelijk zelf de regie in handen laten houden. En e4 zo aan bij dragen dat ze nog een hele fijne tijd in de laatste fase van hun leven hebben.

Bereid je ook vast voor op de vervolgvraag: hoe breng je dit in de praktijk?
nerdopviva schreef:
26-02-2019 10:19
Bereid je ook vast voor op de vervolgvraag: hoe breng je dit in de praktijk?
Dit vooral. Dat willen ze echt weten. Er zullen onngetwijfeld ook casussen voorgelegd worden.
nerdopviva schreef:
26-02-2019 10:19
Bereid je ook vast voor op de vervolgvraag: hoe breng je dit in de praktijk?
Inderdaad deze vraag zal er vast op volgen. Ook nog maar even goed over nadenken. Lastig, lastig. En vooral op zo’n moment als je zenuwachtig bent. Ik wil het zo goed mogelijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Maak je er niet druk om. Ze willen vooral weten wie je bent. Met een serie uit je hoofd geleerde antwoorden maak je geen betere indruk. Met jezelf zijn en er zin in hebben wel. ("ze zelf de regie laten houden" moet je bijvoorbeeld echt schrappen. Wat betekent dat? En hoezo vind jij dat zo belangrijk dat je daarom de zorg in wil? En denk je nou echt dat je als leerling verzorgende daar invloed op hebt?)

Het is goed om vooraf na te denken over welke vragen je kunt krijgen. Maar maak er vooral geen toneelstukje van.

Heb je al eens meegelopen? Kun je daar vol enthousiasme over vertellen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
26-02-2019 10:03
Zou zoiets kunnen? Ik ben zeer zorgzaam aangelegd, heb hart voor de medemens. Iedereen is uniek. Ik wil ouderen graag ondersteunen inzet ouder worden, maar ze wel zoveel mogelijk zelf de regie in handen laten houden. En e4 zo aan bij dragen dat ze nog een hele fijne tijd in de laatste fase van hun leven hebben.
Ga je ook echt alleen met ouderen werken of ga je de thuiszorg in waar je niet alleen maar ouderen tegenkomt?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Dit is echt in een verzorgingstehuis.
nerdopviva schreef:
26-02-2019 10:19
Bereid je ook vast voor op de vervolgvraag: hoe breng je dit in de praktijk?
Mijn antwoord zou zijn: Ze helpen met hun dagelijkse ADL, en daarbij net dat stapje meer. Een luisterend oor, een arm om iemand heen slaan als het allemaal niet wil zoals het moet gaan. Maar stimuleren wat iemand nog wel zelf kan, al is het maar iets hel erg kleins bijv gezicht wassen of haren kammen. Ze uit hun dagelijkse sleur proberen te trekken. Voorbeeld: Iemand ligt de gehele dag als je niet oppast doelloos opbied. Terwijl deze meneer of mevrouw nog wel redelijk mobiel is. Ik zou deze meneer of mevrouw proberen te stimuleren om als het enigsinds mooi weer is toch zijn/ haar jas aan te trekken en even een ommetje buiten te laten maken. Meneer / mevrouw vragen of hij/ zij misschien ‘s middags de tafel wil dekken voor de maaltijd zodat hij/ zij een soort van invulling/ taak heeft en zich nuttig voelt.
Cinderella76 schreef:
26-02-2019 11:31
Mijn antwoord zou zijn: Ze helpen met hun dagelijkse ADL, en daarbij net dat stapje meer. Een luisterend oor, een arm om iemand heen slaan als het allemaal niet wil zoals het moet gaan. Maar stimuleren wat iemand nog wel zelf kan, al is het maar iets hel erg kleins bijv gezicht wassen of haren kammen. Ze uit hun dagelijkse sleur proberen te trekken. Voorbeeld: Iemand ligt de gehele dag als je niet oppast doelloos opbied. Terwijl deze meneer of mevrouw nog wel redelijk mobiel is. Ik zou deze meneer of mevrouw proberen te stimuleren om als het enigsinds mooi weer is toch zijn/ haar jas aan te trekken en even een ommetje buiten te laten maken. Meneer / mevrouw vragen of hij/ zij misschien ‘s middags de tafel wil dekken voor de maaltijd zodat hij/ zij een soort van invulling/ taak heeft en zich nuttig voelt.
En mocht kunnen, dan zelf met deze meneer of mevrouw mee gaan met het ommetje, al is het maar voor 10 minuutjes.
Succes, wat fijn dat je nu een gesprek krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Spannend Cinderella!

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als jou. In mijn hoofd weet ik waarom ik in de zorg. Maar ik vind het erg lastig om het goed onder woorden te brengen.

Ik pik wat tips in die hier zijn geschreven voor mijn ochtend op 8 maart!
Ekenootje schreef:
26-02-2019 19:45
Spannend Cinderella!

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag als jou. In mijn hoofd weet ik waarom ik in de zorg. Maar ik vind het erg lastig om het goed onder woorden te brengen.

Ik pik wat tips in die hier zijn geschreven voor mijn ochtend op 8 maart!
Ik vindt het heel erg lastig. In mijn hoofd en hart weet ik heel goed dat ik de ouderenzorg in wil. Maar als ik in gesprek moet, ben ik vaak zo zenuwachtig dat ik dicht klap en er uiteindelijk niet uit kom wat ik zeggen wil. Al heb ik het nog zo goed voorbereid. Daar ben ik dus voor volgende week ook heel bang voor. Jij ook succes de 8e.
Alle reacties Link kopieren
Zo herkenbaar! Ik kan mij er nu al zenuwachtig om maken. In je hoofd weet je wat je wilt zeggen, maar eenmaal op gesprek ben ik ook bang dat ik dichtklap van de zenuwen. Ook al ben ik 35...
Ekenootje schreef:
26-02-2019 20:12
Zo herkenbaar! Ik kan mij er nu al zenuwachtig om maken. In je hoofd weet je wat je wilt zeggen, maar eenmaal op gesprek ben ik ook bang dat ik dichtklap van de zenuwen. Ook al ben ik 35...
Ik 42. Het komt met elke leeftijd voor😊
Mocht ik de vraag krijgen na aanleiding van mijn antwoord op de vraag waarom ik de ouderenzorg in wil,van hoe breng je dit in de praktijk? En ik zou antwoorden, Ze helpen met hun dagelijkse ADL, en daarbij net dat stapje meer zetten. Een luisterend oor, een arm om iemand heen slaan als het allemaal niet wil zoals het moet gaan. Maar stimuleren wat iemand nog wel zelf kan, Al is het maar iets heel kleins bijv. gezicht wassen, haren kammen. Behoudt hem/ haar nog een beetje eigenwaarde. Ze uit hun dagelijkse sleur proberen te trekken. Voorbeeld: Iemand die nog behoorlijk mobiel is, ligt als je niet oppast de gehele dag doelloos op bed. Zo’n iemand proberen te stimuleren om met mooi weer toch zijn/ haar jas aan te trekken en even een ommetje buiten te maken. Desnoods mocht er tijd voor zijn , loop ik even een stukje met meneer of mevrouw mee, al is het maar 10 minuutjes. Meneer of mevrouw vragen of hij/ zij misschien ‘s middags de tafel wil dekken voor de maaltijd, zodat hij/ zij een invulling / taak heeft en zich nog ergens nuttig voor voelt. Zou dit een goed en correct antwoord zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven