Werk & Studie alle pijlers

één bedrijf, verschillende cao's?

11-03-2019 22:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me net iets af, misschien weet hier iemand het antwoord.
Stel een groot bedrijf heeft verschillende takken, kunnen de werkgevers dan ook onder verschillende cao's vallen?
Bijvoorbeeld zorg, welzijn en onderwijs? Of is het altijd; één bedrijf, één cao?
En als dat zo is, welke cao kiest men dan?

Voorbeeld; basisschool verzorgt ook kinderopvang. Vallen de leidsters van de bso dan ook onder cao onderwijs? Of niet?

Of een bouwbedrijf met verschillende takken? Metaal en transport?
Verschillende CAO’s kan prima.
Nee, niet onder de cao onderwijs, want geen onderwijs :)
Ja, dat kan. Neem PostNL die hebben zelfs 3 cao's. 1 Voor de postbezorgers, 1 voor de zaterdagpostbodes, en 1 voor alle andere werknemers (pakketten, kantoor etc). Bedrijfscao's in dit geval, maar ik neem aan dat hetzelfde ook kan bij sectorcao's.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan. In een ziekenhuis AMS voor artsen in loondienst en CAO ziekenhuizen voor alle andere medewerkers.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor dat kan prima.
En er valt niet altijd wat te kiezen voor een bedrijf. Vaak zijn ze ook gewoon verplicht een cao toe te passen.

Je kunt het altijd vinden in de cao zelf: wie wordt er bedoeld met het begrip werknemer. Of gewoon een artikel op wie de cao van toepassing is.

Maar soms ook, als een bedrijf geen verplichting heeft om een cao toe te passen voor het gehele bedrijf of voor een deel van het bedrijf, kunnen ze een bestaande cao vrijwillig volgen.
Alle reacties Link kopieren
Oké, bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
11-03-2019 22:16
Ja, dat kan. Neem PostNL die hebben zelfs 3 cao's. 1 Voor de postbezorgers, 1 voor de zaterdagpostbodes, en 1 voor alle andere werknemers (pakketten, kantoor etc). Bedrijfscao's in dit geval, maar ik neem aan dat hetzelfde ook kan bij sectorcao's.
Die hebben dan ook verschillende ondernemingen. Kijk maar bij de KvK.
Hetzelfde geldt voor het voorbeeld ziekenhuizen.

Het juiste antwoord is: als er 1 onderneming is dan kan er maar 1 CAO gelden en dat is diegene met de grootste activiteiten. Dat gaat middels een verdeelsleutel, bijvoorbeeld omzet of het aantal werkzame uren van personeel of een andere sleutel.

Waarom vraag je dit TO?
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
12-03-2019 05:20
Die hebben dan ook verschillende ondernemingen. Kijk maar bij de KvK.
Hetzelfde geldt voor het voorbeeld ziekenhuizen.

Het juiste antwoord is: als er 1 onderneming is dan kan er maar 1 CAO gelden en dat is diegene met de grootste activiteiten. Dat gaat middels een verdeelsleutel, bijvoorbeeld omzet of het aantal werkzame uren van personeel of een andere sleutel.

Waarom vraag je dit TO?

Nee, dat is niet helemaal altijd waar.

Soms kan één bedrijf meerdere activiteiten hebben, waarmee groepen medewerkers onder verschillende Algemeen Verbindend Verklaarde CAO’s vallen. Soms vallen dezelfde medewerkers zelfs onder verschillende CAO’s.

Vaak kan men dan “kiezen” voor de CAO waar de meeste medewerkers onder vallen, maar dat is nogal grijs gebied omdat elke CAO daar zo zijn eigen regels aan stelt, en ook die regels kunnen dus weer met elkaar conflicteren.

In dat geval is overleg met de vakorganisaties de enige weg om alsnog tot 1 CAO voor de hele organisatie te komen.

Ik heb zelf ooit een bedrijfsCAO ontwikkelt, en dit was 1 van de redenen waarom dat noodzakelijk was. De medewerkers vielen onder maar liefst 5 AVV CAO’s, waarbij 3 CAO-partijen niet wilden inschikken.
Alle reacties Link kopieren
Humm toch nog wat nuance dus.

Ik werk bij een bedrijf waar ze gekozen hebben voor één cao voor iedereen. Deze cao is voor mij (een mijn directe collega's) minder gunstig dan de cao waar ik uit kom/ naar mijn idee in hoor.
Toen we daar vragen over stelden, was het antwoord; één bedrijf, één cao, dat kan niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
12-03-2019 08:36
Humm toch nog wat nuance dus.

Ik werk bij een bedrijf waar ze gekozen hebben voor één cao voor iedereen. Deze cao is voor mij (een mijn directe collega's) minder gunstig dan de cao waar ik uit kom/ naar mijn idee in hoor.
Toen we daar vragen over stelden, was het antwoord; één bedrijf, één cao, dat kan niet anders.
Als verschillende CAO’s worden vervangen door 1 CAO, dan wordt er door de vakbonden op toegezien dat men er door de boot heen genomen “niet op achteruit” gaat. Wel kan het zijn dat het ene gunstiger uitvalt dan het andere. De ene CAO heeft misschien een beter pensioen, terwijl de andere meer doorbetaalt bij ouderschapsverlof oid. Voor een individu kan dat ongunstig uitvallen, terwijl voor het collectief voorwaarden uitgeruild worden.
Alle reacties Link kopieren
Nummerzoveel: onder 5 avv cao’s vallen zou niet moeten kunnen. Het minsterie zou dat niet goedkeuren. Je kunt dan als bedrijf bezwaar indienen tegen avv als er weer een nieuw verzoek tot avv is door een van die bedrijfstakken.

Zoals Esther schrijft: 1 bedrijf 1 cao is echt niet per definitie zo.
Het is vaak wel onwenselijk voor bedrijven dat bijv hun transportafelding onder de ene cao valt en de productie onder een andere. Vakbonden zullen best meewerken om dat te voorkomen maar dat zal hwt bedrijf geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Ps dat bezwaar tegen avv kan alleen als er meer avvs voor een medewerker of groep medewerkers gelden.

Als je productiemedewerkers onder een andere avv vallen dan je transportmedewerkers, dat kan gewoon.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
12-03-2019 10:03
Ps dat bezwaar tegen avv kan alleen als er meer avvs voor een medewerker of groep medewerkers gelden.

Als je productiemedewerkers onder een andere avv vallen dan je transportmedewerkers, dat kan gewoon.
Dat was bij ons dus het hele punt. Een relatief klein bedrijf met verschillende “productgroepen” die elk onder andere AVV CAO’s vielen. En dan nog wat gedeelde medewerkers van de ondersteunende functies die in grijs gebied zaten en onder verschillende CAO’s konden vallen, afhankelijk van de benadering. Dat was vanuit de organisatie gewoon echt niet werkbaar en het zorgde ook voor veel ongelijkheid en daarmee onrust in de organisatie. Omdat niet alle AVV- partijen even flexibel waren, hebben we toen in overleg met de advocaten een bedrijfsCAO ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-03-2019 11:37
Dat was bij ons dus het hele punt. Een relatief klein bedrijf met verschillende “productgroepen” die elk onder andere AVV CAO’s vielen. En dan nog wat gedeelde medewerkers van de ondersteunende functies die in grijs gebied zaten en onder verschillende CAO’s konden vallen, afhankelijk van de benadering. Dat was vanuit de organisatie gewoon echt niet werkbaar en het zorgde ook voor veel ongelijkheid en daarmee onrust in de organisatie. Omdat niet alle AVV- partijen even flexibel waren, hebben we toen in overleg met de advocaten een bedrijfsCAO ontwikkeld.
Maar ook dan heb je avv-cao-partijen nodig toch? Want die avv vervalt niet door een eigen cao. Dus je zult vrijstelling van avv moeten hebben. Of als het minimum-cao's zijn, betere arbeidsvoorwaarden moeten bieden. En ik denk zomaar dat de vakbonden waarmee die eigen cao gesloten werd sowieso niet voor het laagste niveau zouden gaan.
Maar idd lastig, als je gevangen wordt door een aantal avv's.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
12-03-2019 11:48
Maar ook dan heb je avv-cao-partijen nodig toch? Want die avv vervalt niet door een eigen cao. Dus je zult vrijstelling van avv moeten hebben. Of als het minimum-cao's zijn, betere arbeidsvoorwaarden moeten bieden. En ik denk zomaar dat de vakbonden waarmee die eigen cao gesloten werd sowieso niet voor het laagste niveau zouden gaan.
Maar idd lastig, als je gevangen wordt door een aantal avv's.
We hebben toen onderhandeld met 2 bonden die ook betrokken waren bij een deel van de AVV’s. Ik weet niet meer precies hoe zij dat geregeld hadden, maar ze waren in elk geval bevoegd het allemaal te regelen. Het was niet zo moeilijk om tot een akkoord te komen, omdat we a) de gunstigste CAO met aansluiting bij een heel goed pensioen als uitgangspunt namen voor de BedrijfsCAO, en b) de bonden het er ook wel mee eens waren dat er echt sprake van een onwenselijke situatie was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven