Werk & Studie alle pijlers

Interne vacature voor de vorm?

20-03-2019 22:37 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Ik werk sinds 3 jaar bij een organisatie waar ik het erg naar mijn zin heb. Onlangs is er een interne vacature geplaatst waar ik meteen op heb gesolliciteerd. Ik ben heel enthousiast en heb het gevoel dat de nieuwe functie mij op het lijf geschreven is.

Het gekke is, dat mijn leidinggevende allerlei hints geeft waaruit ik denk op te maken dat zij al heeft bepaald dat ik die functie krijg. Zo zegt ze: als jij straks in die nieuwe functie zit dan.. Ga er maar vanuit dat je per 1 mei niet meer werkt in je huidige functie.. Ze heeft mij persoonlijk de vacature gemaild op het moment dat hij online was gezet etc.

Maar ondertussen weet ik dat er meer collega's geïnteresseerd zijn en ook al een brief hebben gestuurd.

Nu is mijn vraag aan jullie: worden er vaker vacatures intern uitgezet terwijl er eigenlijk al duidelijk is wie de nieuwe baan krijgt? Oftewel voor de vorm een sollicitatie procedure?

Ik ben benieuwd, want eerlijk zou dat niet zijn.. (en wordt ondertussen gek van deze onzekerheid)
Alle reacties Link kopieren
Ja dat zie ik wel regelmatig gebeuren ja. Een mooie omweg om niet aan 'direct appointen' te doen....
Alle reacties Link kopieren
Ja
Alle reacties Link kopieren
Ja dat gebeurt zeker.
Alle reacties Link kopieren
Jazeker
Alle reacties Link kopieren
Ja.
Bij ons moet elke vacature intern worden uitgezet. Het merendeel is dan al vergeven.
Superirritant trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons wordt een vacature vaak ook extern opengezet, terwijl er intern al een duidelijke kandidaat is. Regels vanuit OR? Omdat bedrijf beursgenoteerd is? Geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Hmm ok, dus het is een soort 'verplichting' om de vacature intern uit te zetten..? Het voelt echt een beetje vreemd naar collega's dit. Al ben ik natuurlijk heel blij dat ik een grote kans maak op de baan..
Absoluut. Ik heb twee keer voor Jan Doedel gesolliciteerd en kwam er later achter dat er al iemand in beeld was. Eenmaal werden zelfs vier kandidaten van onze regio afgewezen omdat de afdeling iemand uit een andere regio op het oog had. Schofterig vind ik het.
Alle reacties Link kopieren
Jouw leidinggevende kan jou wel heel geschikt vinden, maar het besluit wordt waarschijnlijk door andere mensen gedaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ja.

Dit is in sommige branches verplicht. Om vacatures extern aan te bieden.

Bv bij overheid, nutsbedrijven of ggz, oa.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 20-03-2019 22:50
1.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja bij mijn vorige werkgever moesten alle vacatures intern worden uitgezet. En ja 9 van de 10x waren die vooraf al vergeven.. en dat kon je dan zien aan bepaalde details..

Zogenaamd een transparante organisatie :facepalm:
hamerhaai schreef:
20-03-2019 22:48
Jouw leidinggevende kan jou wel heel geschikt vinden, maar het besluit wordt waarschijnlijk door andere mensen gedaan.
Waar ik tot nu toe heb gewerkt hebben leidinggevende echt wel een zwaarwegende stem in het aannemen van mensen hoor. HR wordt betrokken, maar de leidinggevende bepaalt.
Ja, dat is best vaak het geval.
Tja, er moest maar eens iemand opduiken die even veel waard is ...

Meestal een verplichting naar de Raad van Bestuur ofzo.




Ik heb overigens ook al meegemaakt dat je als interne net totaal geen kans maakt.
Dat ze absoluut en persé iemand extern willen hebben ook al beschik je over minstens even goede kwaliteiten en diploma's.

In 't beste geval word je nog uitgenodigd "voor de vorm", maar daar blijft het dan bij.
jep gebeurt bij ons ook (ggz)
Alle reacties Link kopieren
Haha ja,natuurlijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, heel gebruikelijk. Vaak moet het vanuit cao of zijn het afspraken die gemaakt zijn met de OR.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ok, dan kom ik nu uit mijn ei gekropen... :) .. Kennelijk is dit heel gebruikelijk in veel organisaties.

Het voelt echt als een onderonsje tussen mij en leidinggevende, achter de rug van collega's om. Bah, wat dat betreft blijf ik liever naïef, maar transparant.
Alle reacties Link kopieren
rozijn schreef:
20-03-2019 23:04
Ok, dan kom ik nu uit mijn ei gekropen... :) .. Kennelijk is dit heel gebruikelijk in veel organisaties.

Het voelt echt als een onderonsje tussen mij en leidinggevende, achter de rug van collega's om. Bah, wat dat betreft blijf ik liever naïef, maar transparant.
Tsja, eens maar welkom tot de echte wereld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
rozijn schreef:
20-03-2019 23:04
Ok, dan kom ik nu uit mijn ei gekropen... :) .. Kennelijk is dit heel gebruikelijk in veel organisaties.

Het voelt echt als een onderonsje tussen mij en leidinggevende, achter de rug van collega's om. Bah, wat dat betreft blijf ik liever naïef, maar transparant.
Maar wat stel je dan voor? Ik vind dit echt een moeilijke vraag.
Wat nou als de vacature niet wordt uitgezet intern, maar jij gelijk die functie krijgt? Dan heb je ook mensen over de pis wellicht. Want zij hadden ook kans willen maken....
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook pas juichen als je de baan echt hebt. Onderonsjes die niet nagekomen worden komen net zoveel voor als spookvacatures.
Zarah schreef:
20-03-2019 23:33
Maar wat stel je dan voor? Ik vind dit echt een moeilijke vraag.
Wat nou als de vacature niet wordt uitgezet intern, maar jij gelijk die functie krijgt? Dan heb je ook mensen over de pis wellicht. Want zij hadden ook kans willen maken....
Het is gewoon enorm lullig en vanuit organisatiebelang ook nog eens zonde van alle tijd en energie die in zo’n procedure gestoken wordt. Daarbij was ik in een van de procedures de enige kandidaat die aan alle eisen voldeed, en ze wilden graag een vrouw in hun mannenbolwerk, zeiden ze. Dat was dus helemaal niet waar, want de kandidaat die ineens op hun pad kwam uit de andere regio (later hoorde ik dat hij al twee maanden daarvoor de toezegging had gekregen), was gewoon een van hun vriendjes, uit hetzelfde hout gesneden.
rozijn schreef:
20-03-2019 23:04
Ok, dan kom ik nu uit mijn ei gekropen... :) .. Kennelijk is dit heel gebruikelijk in veel organisaties.

Het voelt echt als een onderonsje tussen mij en leidinggevende, achter de rug van collega's om. Bah, wat dat betreft blijf ik liever naïef, maar transparant.
Het is niet altijd achterbaks hoor. Ik heb ook eens ergens gewerkt waar een vacature was waar ze intern iemand voor op het oog hadden. Toen heeft men aangegeven dat X voorgesorteerd stond, maar toch wilden ze anderen ook een kans geven en wie aan bepaalde voorwaarden voldeed is toen in de procedure ook serieus genomen. En X moest zelf ook nog allerlei rondes door. X is het toen wel geworden, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-03-2019 23:42
Het is niet altijd achterbaks hoor. Ik heb ook eens ergens gewerkt waar een vacature was waar ze intern iemand voor op het oog hadden. Toen heeft men aangegeven dat X voorgesorteerd stond, maar toch wilden ze anderen ook een kans geven en wie aan bepaalde voorwaarden voldeed is toen in de procedure ook serieus genomen. En X moest zelf ook nog allerlei rondes door. X is het toen wel geworden, dat wel.
Ja, dat zie ik ook af en toe wel eens. Dat in de vacature al wordt aangegeven dat er al een voorkeurskandidaat is. Dat is dan de nettere oplossing inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven