Werk & Studie alle pijlers

Verschil taalfout/spellingsfout als randvoorwaarde hbo

21-03-2019 18:17 123 berichten
Hoi!

Er is een discussie tussen een vriendin en mij over het volgende. Haar zusje doet een hbo-opleiding en moest laatst wat inleveren, wat beoordeeld werd met een onvoldoende (net geen 5,5). Inhoudelijk helemaal goedgekeurd, maar werd afgekeurd op de randvoorwaarde: niet meer dan 5 spellingsfouten op één pagina.

Van de gemarkeerde fouten waarop die onvoldoende is gebaseerd zijn echter niet allemaal spellingsfouten. Drie zijn echt woorden die verkeerd zijn gespeld, en de drie andere zijn meer taalfouten en/of verkeerde zinsbouw.

Vriendin zegt dat de beoordeling terecht is. Ik vind dat de randvoorwaarde waaraan voldaan moet worden duidelijk is: het gaat om spellingsfouten en geen taalfouten. Mijn beredenering is: een spelfout is wel een taalfout maar een taalfout geen spelfout.

Wie o wie kan hier iets zinnigs over kwijt? :idee:

Toevoeging: beoordeling wb de randvoorwaarden gaat als volgt. De docent kiest willekeurig twee pagina's en controleert daar op spellingsfouten. Daar wordt dan gekeken of er niet meer dan vijf spellingsfouten zijn. Dat is mij net verteld.

Beoordeling van docent is:

Totaal aantal stemmen: 141

Onterecht. Een spelfout is wel een taalfout, maar een taalfout geen spelfout (21%)
Terecht. Beide komen op hetzelfde neer (79%)
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 21-03-2019 18:55
12.73% gewijzigd
Vijf fouten op een pagina vind ik voor hbo echt mega veel. Dan heb je de spellingcontrole niet aan staan?
Alle reacties Link kopieren
Van een hbo'er zou je mogen verwachten dat ze foutloos kunnen schrijven. Of het taal-, spel-, grammaticafouten of fouten in de zinsbouw zijn. Ik vind vijf fouten per pagina al bizar veel.
Alle reacties Link kopieren
Je mag verwachten dat iemand die een hbo-opleiding volgt ook kennis heeft van de Nederlandse taal en tenzij iemand een goede reden heeft om dat niet te kunnen zoals dyslexie vind ik dat je vriendin gelijk heeft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Trotter schreef:
21-03-2019 18:22
Van een hbo'er zou je mogen verwachten dat ze foutloos kunnen schrijven. Of het taal-, spel-, grammaticafouten of fouten in de zinsbouw zijn. Ik vind vijf fouten per pagina al bizar veel.
Dit!

Als je dan nog geen kaas gegeten hebt van zinsbouw, dan hoor je m.i. niet op een hbo thuis.
En je spelling kun je checken met je spellingscontrole, dus als het daarmee fout gaat ben je echt heel slordig bezig geweest.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet meer dan normaal dat op het hbo verwacht wordt dat je foutloos Nederlands kunt schrijven. Eerlijk gezegd vind ik grammaticale fouten en/of slechte zinsopbouw even erg, of misschien zelfs erger dan een gewone spelfout

En als iemand het daar durft om bijvoorbeeld “me fiets” te typen, zouden ze wat mij betreft meteen een 1 mogen geven.
tiswa wijzigde dit bericht op 21-03-2019 19:50
22.30% gewijzigd
Ik begrijp jullie reacties, maar als we puur kijken naar de randvoorwaarde, en niet wat we als samenleving hopen en verwachten van hbo-ers, wat zou je dan zeggen?
Tja, strikt gezien heb je gelijk, een spelfout is niet hetzelfde als een taalfout. En nu?


Typfouten, spelfouten en taalfouten zijn drie soorten fouten die in teksten kunnen voorkomen. Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt, maar eigenlijk gaat het om drie verschillende soorten fouten.

https://onzetaal.nl/taaladvies/typfout- ... -taalfout/
Maloochem schreef:
21-03-2019 18:29
Ik begrijp jullie reacties, maar als we puur kijken naar de randvoorwaarde, en niet wat we als samenleving hopen en verwachten van hbo-ers, wat zou je dan zeggen?

Dat die voorwaarden per direct moeten worden aangescherpt!
Maloochem schreef:
21-03-2019 18:29
Ik begrijp jullie reacties, maar als we puur kijken naar de randvoorwaarde, en niet wat we als samenleving hopen en verwachten van hbo-ers, wat zou je dan zeggen?
Nog steeds hetzelfde. Ik kan een bedrijf niet serieus nemen als ik als klant een zakelijke mail vol spellings/zinsbouwfouten krijg.
Bij de rechter zou je waarschijnlijk gelijk krijgen. Ze hebben de voorwaarde niet goed gedefinieerd. Maar het gaat natuurlijk om het idee erachter: een HBO student moet een tekst kunnen schrijven zonder al te veel fouten.
Maloochem schreef:
21-03-2019 18:29
Ik begrijp jullie reacties, maar als we puur kijken naar de randvoorwaarde, en niet wat we als samenleving hopen en verwachten van hbo-ers, wat zou je dan zeggen?
De randvoorwaarde moet je in een bredere context zien. Dat mag je van een hbo’er verwachten. En dan gelden alle onderstaande reacties.
Hoe staat het op papier? Staat daar echt "spellingsfouten" (over dit woord is ook regelmatig discussie, maar dat terzijde) of staat daar toch een andere omschrijving?
Ik vind 5 (!) fouten per pagina, van welke aard dan ook, teveel.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
21-03-2019 18:29
Ik begrijp jullie reacties, maar als we puur kijken naar de randvoorwaarde, en niet wat we als samenleving hopen en verwachten van hbo-ers, wat zou je dan zeggen?
Wat is een diploma dan nog waard als het er niet toe doet wat een samenleving er van vindt?

Vijf fouten per pagina is nogal wat.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal gelijk. Maar hoeveel spelfouten had je vriendin in het totale document? (Gewoon nieuwsgierig)
Betty_Slocombe schreef:
21-03-2019 18:38
Hoe staat het op papier? Staat daar echt "spellingsfouten" (over dit woord is ook regelmatig discussie, maar dat terzijde) of staat daar toch een andere omschrijving?
Dat staat er letterlijk
Andersom schreef:
21-03-2019 18:36
Dat die voorwaarden per direct moeten worden aangescherpt!
Mee eens hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Als het alleen om spelfouten gaat, dan mag je er in jouw theorie grammaticaal dus een zootje van maken en is aan de randvoorwaarde voldaan?
Lorah schreef:
21-03-2019 18:49
Als het alleen om spelfouten gaat, dan mag je er in jouw theorie grammaticaal dus een zootje van maken en is aan de randvoorwaarde voldaan?
Nee, juist niet.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
21-03-2019 18:36
Bij de rechter zou je waarschijnlijk gelijk krijgen. Ze hebben de voorwaarde niet goed gedefinieerd. Maar het gaat natuurlijk om het idee erachter: een HBO student moet een tekst kunnen schrijven zonder al te veel fouten.
Dit.

En ik zou er als student zeker geen strijd van maken, maar er gewoon de waardevolle les uit halen dat je stukken in fatsoenlijk Nederlands moeten worden geschreven. Je zit daar per slot van rekening niet om je gelijk te halen maar om iets op te steken.
Ook in de OP toegevoegd:

Beoordeling wb de randvoorwaarden gaat als volgt. De docent kiest willekeurig twee pagina's en controleert daar op spellingsfouten. Daar wordt dan gekeken of er niet meer dan vijf spellingsfouten zijn. Dat is mij net verteld.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt wat mij betreft echt af van het soort fouten.
Zinsopbouw, grammatica, interpunctie, dat zijn zaken waar vaak best discussie over mogelijk is.
Spelfouten zijn meestal duidelijk, tenzij het woorden betreft die op verschillende manieren gespeld mogen worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-03-2019 18:25
Dit!

Als je dan nog geen kaas gegeten hebt van zinsbouw, dan hoor je m.i. niet op een hbo thuis.
En je spelling kun je checken met je spellingscontrole, dus als het daarmee fout gaat ben je echt heel slordig bezig geweest.
Verkeerde werkwoordspelling herkent de spellingcontrole meestal niet en als je een woord verkeerd spelt, maar je verkeerde spelling is op zich ook gewoon een bestaand woord, dan herkent de spellingcontrole dat ook niet als fout.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
21-03-2019 18:26
Het lijkt me niet meer dan normaal dat op het hbo verwacht wordt dat je foutloos Nederlands kunt schrijven. Eerlijk gezegd vind ik gramaticale fouten en/of slechte zinsopbouw net zo erg, of misschien zelfs erger dan een gewone spelfout

En als iemand het daar durft om bijvoorbeeld “me fiets” te typen, zouden ze wat mij betreft meteen een 1 mogen geven.
Uhhhh.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven