Werk & Studie alle pijlers

Buitenlandse docent Engels in NL?

10-05-2019 18:29 20 berichten
Even een vraagje voor een kennis uit het buitenland (EU-land). Deze kennis is docent Engels in eigen land en spreekt dus geen Nederlands. Erg tevreden over haar werk is zij niet in haar eigen land. Zou zij kans maken om in Nederland Engelse les te geven op scholen of aan volwassenen? Ze heeft ervaring met verschillende leeftijdsgroepen. Waar zou zij moeten kijken voor vacatures?
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden (15 jaar geleden) op het ROC een docent Engels die bijna geen Nederlands sprak. Haar Engels was ook vrij beroerd overigens, maar ze worden dus wel aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tweetalig vwo gevolgd en heb daar enkele jaren een native speaker als docent Engels gehad (al waren die wel bezig met het leren van Nederlands). Bedoel je zoiets? :)
¡Apagando las luces!
Zoiets ja. Zou ze het beste kunnen kijken naar vacatures op vacaturesites voor docenten? Of zijn er nog andere plekken?

Ik denk niet dat ze het een probleem zou vinden om Nederlands te leren, en haar Engels is uitstekend.
Alle reacties Link kopieren
Ze zou op vacaturesites kunnen kijken, maar ook gewoon op de websites van onderwijsinstellingen. Vaak hebben ze daar ook de openstaande vacatures staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ooit een Russische docent die Engels gaf. Drama. Maar native speakers zijn altijd fijn!
Ze is dus geen native speaker, dus de vraag is of ze kans maakt. Ik kan me voorstellen dat onderwijsinstellingen liever een native speaker hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt vooral aan hoe haar Engels is.
Alle reacties Link kopieren
Hoe "native" is haar Engels? Hoe vloeiender, hoe meer kans. Als voorbeeld: ik ken docenten Engels uit Italië (uitwisselingsproject op middelbare school) die zo bedroevend waren, dat ze hier echt 0 kans zouden maken.

Andere tip: heeft je kennis bij internationale scholen gekeken? Daar werken altijd internationale docenten (maar ook daar: native speaker)
Tja, er is een tekort aan ervaren docenten hier, dus ze maakt kans! Niet elke middelbare school zal het willen, en het beperkt wel op welk niveau je les kan geven voordat ze het Nederlands voldoende beheerst (alleen TTO, denk ik, en dat zijn sowieso gewilde baantjes, vooral voor Engels docenten). Wat voor vooropleiding heeft ze? Lijkt het schoolsysteem daar een beetje op het Nederlandse schoolsysteem? Is haar uitspraak echt goed (Nederlanders herkennen een adere buitenlandse tongval sneller dan een Nederlandse tongval)?

Ik ben Nederlands, maar heb in het buitenland een docentenopleiding gevolgd. Je moet dan erkenning aanvragen. Ik kreeg die zonder problemen, omdat mijn opleiding en het niveau van onderwijs in dat land in het algemeen goed bekend staan.

Oh, laat haar wel even dit zien:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/02/de ... 3-a1524441
Alle reacties Link kopieren
Heeft je vriendin de juiste papieren die hier ook erkent worden ?
Niet geschoten is altijd mis
@Adelaide: ja, het is natuurlijk wel de vraag of ze kan aarden in ons Nederlandse systeem. Misschien dat hoger onderwijs meer iets voor haar is.

@Bitje93: ik weet niet welke papieren ze precies heeft. Wel dat ze papieren heeft, ruime ervaring, en dat ze het Engels goed beheerst.
www.meesterbaan.nl
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kijken bij internationale scholen (vo) daar is het ook geen probleem als je geen Nederlands spreekt aangezien iedereen toch Engels praat
Alle reacties Link kopieren
sneep schreef:
11-05-2019 08:13
Je kunt ook kijken bij internationale scholen (vo) daar is het ook geen probleem als je geen Nederlands spreekt aangezien iedereen toch Engels praat
Op internationale scholen gaan ze nog meer voor native speakers dan gewone middelbare scholen.
Waar ik werk lopen die rond ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het vwo in de 3e klas een docent Engels gehad die Amerikaans was (dus dat was prima) en in de 4e klas een docent uit Roemenië, die geen Nederlands sprak en zeer gebrekkig Engels. En zij gaf les in de bovenbouw......... Ze snapte niet wat we moesten doen, we vroegen alles na bij de andere docent Engels en leverden daar zelfs onze boekverslagen in, omdat die Roemeense niet snapte dat ze die moest aftekenen.

Dus ja, je kunt gewoon aan een baan komen als buitenlandse, zelfs in de bovenbouw van het vwo terwijl je zelf zeer gebrekkig Engels spreekt. Als de tekorten maar groot genoeg zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
@cleopatra: wat slecht zeg.... Zal inderdaad wel te maken hebben met tekorten. Dat is ook de reden waarom ik dacht dat mijn kennis wel een kans zou maken.

@naamloosjes: toevallig geen openstaande vacatures op het moment? ;)

Ook de anderen bedankt voor jullie antwoorden!
Nee sorry, alleen natuurkunde momenteel. Maar check meesterbaan.
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
10-05-2019 18:41
Wij hadden ooit een Russische docent die Engels gaf. Drama. Maar native speakers zijn altijd fijn!
Inderdaad. Zo hadden wij op school een docent Frans gehad. Zij was van oorsprong Frans. Haar Nederlands was perfect met een zeer licht Frans accent.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven