Werk & Studie alle pijlers

Vrijgesteld van werk en nieuwe baan

14-05-2019 10:52 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik ben sinds een maand vrijgesteld van werk. Ik heb een jaarcontract tot 1 juli en word ook tot dan betaald.

Nu heb ik gelukkig een nieuwe baan gevonden per 1 juni.
Moet ik dit dan melden bij mijn vorige werkgever? En mag hij dan het salaris stopzetten per 1 juni?
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Dat moet je melden. En of het salaris stopt, hangt af van de afspraak die je daarover hebt gemaakt in verband met het vrijgesteld worden van werk.
Alle reacties Link kopieren
En mocht je oude werkgever t/m juli doorbetalen, houd er dan rekening mee dat je extra inkomstenbelasting over dat salaris moet betalen.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
14-05-2019 11:02
Dat moet je melden. En of het salaris stopt, hangt af van de afspraak die je daarover hebt gemaakt in verband met het vrijgesteld worden van werk.
We hebben hier geen afspraken over gemaakt.
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dan gewoon blij moet zijn met je nieuwe baan.
parbleumondieu schreef:
14-05-2019 11:02
Dat moet je melden. En of het salaris stopt, hangt af van de afspraak die je daarover hebt gemaakt in verband met het vrijgesteld worden van werk.
Waarom moet je dat melden? Wat gebeurd er als je dat niet doet?
Alle reacties Link kopieren
Je bent nu al een maand vrijgesteld en ze zouden je nog tot en met juni betalen? Dus 3 maanden totaal ongeveer?
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :D

Het is natuurlijk niet netjes om een maand van 2 walletjes te eten.
Let vooral op je nieuwe en oude contract. Staat daar iets over in over andere werkzaamheden buiten je contract om?
Let vooral op je loonheffingen, die mag je niet dubbel doen.
Je nieuwe werkgever moet dit misschien ook wel weten ivm verzekeringen voor arbeidsongeschiktheid? Als je door een ongeval o.i.d. in juni arbeidsongeschikt wordt, dan heb je kans dat beide werkgevers zeggen dat je bij de ander moet aankloppen voor de verzekering.

Ik zou hier niet te makkelijk over denken, los van hoe netjes het is om van 2 walletjes te willen eten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat de werkgever geen verplichting meer heeft tot salarisbetaling bij het vinden van een nieuwe baan, je hebt dan immers inkomen. Maar het lijkt me dat hierover in een vaststellingsovereenkomst afspraken over zijn gemaakt. Wellicht niet letterlijk over de betaling maar wel over wat er gebeurt bij het vinden van een baan.
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
14-05-2019 11:18
Waarom moet je dat melden? Wat gebeurd er als je dat niet doet?
Volgens mij gaat er dan iets mis bij de afdrachten van werkgeversbijdragen.
parbleumondieu schreef:
14-05-2019 11:32
Volgens mij gaat er dan iets mis bij de afdrachten van werkgeversbijdragen.
Ok maar als je loonheffing bij de een doet en niet bij de ander maakt het toch niets uit?
Alle reacties Link kopieren
Ok, zoals ik het nu begrijp is het toch beter om te melden dus.
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Je kan toch gewoon overleggen met je huidige werkgever dat je graag eerder uit dienst gaat? En mogelijk krijg je dan ook nog een eerder vertrekpremie.

Ik ben ooit ook vrijgesteld van werk tot april. Ben in februari vertrokken en heb de maanden loon nog bovenop de vertrekpremie gekregen.

Dus echt overleg gewoon! Het kan namelijk best voordelig uitpakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het helemaal aan de situatie ligt. Ik ben tijdens de financiële crisis eens ontslagen met mijn hele afdeling tegelijk omdat er geen werk meer was. Per februari werden we vrijgesteld van werk en t/m juni bleven we nog in dienst en werden we dus doorbetaald, als een soort vertrekpremie (dan gingen we dus akkoord met het ontslag zodat ze het niet via de rechter hoefden te spelen).
Er waren toen collega’s die al snel een nieuwe baan hadden en gewoon dubbel salaris kregen, zoiets hoeft echt niet gemeld te worden. Alleen bij de Belastingdienst voor de loonbelasting.

Maar de situatie kan misschien anders zijn in TO’s geval, misschien kun je daar iets meer over zeggen?
Kun je niet gewoon per 1 juli beginnen aan je nieuwe baan? Heb je geen gedoe en ook nog lekker doorbetaalde vakantie tot die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Je bent vrijgesteld van werk, maar je bent nog wel in dienst van je werkgever. Toch? Daarom moet je het melden, ook voor een goede salarisadministratie. Je kunt niet op 2 plekken loonheffingskorting krijgen, en 2x premie betalen voor werknemersverzekeringen is ook niet nodig. Het één moet je netjes afhandelen voor je het andere start.
Dus, doorgeven aan je huidige werkgever dat je per 1 juni een andere baan hebt. Dan kan daar actie ondernomen worden en doe je niets waar je je mond over moet houden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
14-05-2019 12:44
Ik denk dat het helemaal aan de situatie ligt. Ik ben tijdens de financiële crisis eens ontslagen met mijn hele afdeling tegelijk omdat er geen werk meer was. Per februari werden we vrijgesteld van werk en t/m juni bleven we nog in dienst en werden we dus doorbetaald, als een soort vertrekpremie (dan gingen we dus akkoord met het ontslag zodat ze het niet via de rechter hoefden te spelen).
Er waren toen collega’s die al snel een nieuwe baan hadden en gewoon dubbel salaris kregen, zoiets hoeft echt niet gemeld te worden. Alleen bij de Belastingdienst voor de loonbelasting.

Maar de situatie kan misschien anders zijn in TO’s geval, misschien kun je daar iets meer over zeggen?
Ik heb dus een tijdelijk contract dat op 1 juli afloopt, dus er is geen ontslag.
"De meeste mensen deugen"
Nogmaals mijn vraag: waarom begin je niet per 1 juli aan je nieuwe baan? Dan is er geen probleem en heb je betaald vakantie tot die tijd.
Ik heb ook wel eens een maand dubbel loon gehad ivm vrijgesteld van werkzaamheden tot 1 februari en per 1 januari alweer een nieuwe baan. Moest alleen wat belasting terugbetalen het jaar er op ivm dubbele loonheffingskorting.

Zou niet weten waarom je het moet melden. Lekker dubbel loon, prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
14-05-2019 23:05


Zou niet weten waarom je het moet melden. Lekker dubbel loon, prima toch?
Vrijgesteld van werk is wat anders dan geen dienstverband meer. Officieel is ze nog in dienst bij huidige werkgever. Daarom melden, krijg je er achteraf geen gedoe mee.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
In de meeste gevallen stopt je salaris bij vrijstelling van werk zodra je start met je nieuwe baan. Tenzij er andere afspraken gemaakt zijn. De periode vrijgesteld van werk gebruik je over het algemeen om je te richten op het vinden van een nieuwe baan. En de werkgever kan dat op deze manier faciliteren. Als er geen afspraken zijn gemaakt over doorbetaling bij nieuw werk, dien je dat te melden bij je huidige werkgever.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
14-05-2019 22:16
Nogmaals mijn vraag: waarom begin je niet per 1 juli aan je nieuwe baan? Dan is er geen probleem en heb je betaald vakantie tot die tijd.
Mijn nieuwe werkgever wil dat ik per 1 juni begin.
"De meeste mensen deugen"
Alle reacties Link kopieren
Waarom ben je vrijgesteld van werk?
Staat er niks in je jaarcontract of CAO?

Ik ben ook ooit vrijgesteld van de werkverplichting, maar dat was met een vaststellingsovereenkomst.
Met daarin een clausule dat bij het elders gaan werken voor de einddatum, mijn ontslagvergoeding zou vervallen...

Ik zou het even goed nakijken VOOR je je huidige werkgever op de hoogte stelt...
Mariamoon schreef:
15-05-2019 12:53
Mijn nieuwe werkgever wil dat ik per 1 juni begin.
Nou en? Ik zou dat in jouw geval niet willen en zeggen dat ik helaas pas per 1 juli kan beginnen. Simpel zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven