Werk & Studie alle pijlers

Eerste echte sollicitatie...

12-06-2019 23:42 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,


Voor mijn afstuderen heb ik mijn eerste “echte” sollicitatie volgende week. Uiteraard heb ik al eens gesolliciteerd voor (bij)baantjes alleen dat waren vaak casual gesprekken.

Nu heb ik een betaalde afstudeerstage nodig voor het afronden van mijn docentenopleiding. Hiervoor ga ik een lio stage lopen en aankomende maandag heb ik een gesprek met een opleidingsmanager om kennis te maken.

Zelf heb ik dus nog nooit een sollicitatiegesprek gehad binnen het onderwijs. Hiervoor kreeg ik via school een stage aangewezen en kwam je op kennismaking en dat was het.

Heeft iemand enige ervaring hiermee en weet waar ik me op moet voorbereiden?

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringen. Wat willen ze graag weten?

Voor een goede eerste indruk doe ik zoals ik ben casual nette kleding aan. Spijkerbroek, blouse en sneakers. Wel weer een nette zwarte handtas erbij.

Tips, ideeën , ervaringen, alles is meer dan welkom!

Liefs,
Student2020
student2020 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 23:57
1.08% gewijzigd
60 sollicitatievragen:
https://www.nationalevacaturebank.nl/ca ... _referrer=

En als je daarvan schrikt, begin eens met 15 vragen.
https://www.careerwise.nl/solliciteren/ ... tievragen/
Alle reacties Link kopieren
Odense schreef:
12-06-2019 23:45
60 sollicitatievragen:
https://www.nationalevacaturebank.nl/ca ... _referrer=

En als je daarvan schrikt, begin eens met 15 vragen.
https://www.careerwise.nl/solliciteren/ ... tievragen/
Haha van die 60 schrik ik wel! Ik ga het andere artikel eens doorlezen, dankjewel.
Skip die spijkerbroek.

Je wil niet als een puber gezien worden, maar als een bijna-afgestudeerde volwassen leerkracht.


Ga dus op zoek naar een fatsoenlijke effen zwarte broek of naar een rok.


En zorg vooral dat er geen rafels of vlekken te zien zijn.
Wees jezelf.

Héél veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in welk vak je les gaat geven maar je moet wel je Nederlands verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
12-06-2019 23:48
Skip die spijkerbroek.

Je wil niet als een puber gezien worden, maar als een bijna-afgestudeerde volwassen leerkracht.


Ga dus op zoek naar een fatsoenlijke effen zwarte broek of naar een rok.


En zorg vooral dat er geen rafels of vlekken te zien zijn.
Hetgeen is dus dat ik een “spijkerbroekenfan” ben. Heb ook wel eens een zwarte broek aan, alleen wel van spijker materiaal.

Ik wil mezelf dan ook niet als een warm broodje verkopen maar mezelf laten zien. Anders weet ik dat het geheid mis gaat lopen als ik mezelf anders voordoe dan wie ik ben. Aangezien het een werkplek is waarbij er voldoende mogelijkheden zijn om na je stage periode van een volledig studiejaar te blijven.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
12-06-2019 23:52
Ik weet niet in welk vak je les gaat geven maar je moet wel je Nederlands verbeteren.
Haha sorry, ik doe altijd hard mijn best , maar correct Nederlands is niet mijn sterkte kant. Het is (gelukkig) dan ook een praktijk gericht vak wat ik geef 🤓
Alle reacties Link kopieren
Student2020 schreef:
12-06-2019 23:55
Hetgeen is dus dat ik een “spijkerbroekenfan” ben. Heb ook wel eens een zwarte broek aan, alleen wel van spijker materiaal.

Ik wil mezelf dan ook niet als een warm broodje verkopen maar mezelf laten zien. Anders weet ik dat het geheid mis gaat lopen als ik mezelf anders voordoe dan wie ik ben. Aangezien het een werkplek is waarbij er voldoende mogelijkheden zijn om na je stage periode van een volledig studiejaar te blijven.

Ik denk niet dat een spijkerbroek je kansen gaat maken of breken - hoewel ik er wrs zelf voor geen enkel eerste gesprek 1 aan zou trekken. Maar jezelf zijn kun je beter doen na het eerste gesprek. Je wilt
‘niet anders voordoen dan je bent’ zeg je want anders gaat het ‘geheid mis’? Klinkt vrij extreem, kun je je wel aanpassen als dat nodig is?
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
13-06-2019 00:20
Ik denk niet dat een spijkerbroek je kansen gaat maken of breken - hoewel ik er wrs zelf voor geen enkel eerste gesprek 1 aan zou trekken. Maar jezelf zijn kun je beter doen na het eerste gesprek. Je wilt
‘niet anders voordoen dan je bent’ zeg je want anders gaat het ‘geheid mis’? Klinkt vrij extreem, kun je je wel aanpassen als dat nodig is?
Ik kan mij prima aanpassen, heb bij meerdere bedrijven gewerkt als bijbaan en overal netjes na 2 jaar een vast contract gekregen. Het is zo dat ik mezelf erg ongemakkelijk voel als ik me niet voordoe zoals ik ben. Dit bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
In het onderwijs is een nette spijkerbroek met een blouse prima. Sneakers zou ik zelf niet zo snel doen, maar ook daar verwacht ik in het onderwijs niet direct een dealbreaker.

De vragen doorlezen uit de links van Odense moet je absoluut doen, dit zorgt voor een zekerder gevoel tijdens het gesprek. Zelf Google ik de organisatie en de persoon altijd van te voren om een beeld te krijgen. Maar het allerbelangrijkste: zie een sollicitatie niet als een bedelgesprek, maar als een gelijkwaardig tweegesprek. Vraag jezelf af tijdens het gesprek: “wil ik hier wel werken?”, “passen de visie en de onderwijsmethode wel bij mijn persoonlijkheid?”, “ga ik hier groeien als jonge professional?”. Je zult merken dat je door zo’n actieve houding en oprechte interesse een steeds interessantere kandidaat wordt tijdens het gesprek.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
13-06-2019 00:25
In het onderwijs is een nette spijkerbroek met een blouse prima. Sneakers zou ik zelf niet zo snel doen, maar ook daar verwacht ik in het onderwijs niet direct een dealbreaker.

De vragen doorlezen uit de links van Odense moet je absoluut doen, dit zorgt voor een zekerder gevoel tijdens het gesprek. Zelf Google ik de organisatie en de persoon altijd van te voren om een beeld te krijgen. Maar het allerbelangrijkste: zie een sollicitatie niet als een bedelgesprek, maar als een gelijkwaardig tweegesprek. Vraag jezelf af tijdens het gesprek: “wil ik hier wel werken?”, “passen de visie en de onderwijsmethode wel bij mijn persoonlijkheid?”, “ga ik hier groeien als jonge professional?”. Je zult merken dat je door zo’n actieve houding en oprechte interesse een steeds interessantere kandidaat wordt tijdens het gesprek.
Bedankt voor je tips!


Verdere info wat betreft je post: zelf ben ik scholier geweest op deze school , het is een groot complex. Ook heb ik er afgelopen jaar mijn stage gelopen op een andere afdeling tot afgelopen februari. Wat dat betreft ben ik bekend met de school, alleen niet met de afdeling en de afdelingsmanager!
Alle reacties Link kopieren
Student2020 schreef:
13-06-2019 00:28
Bedankt voor je tips!


Verdere info wat betreft je post: zelf ben ik scholier geweest op deze school , het is een groot complex. Ook heb ik er afgelopen jaar mijn stage gelopen op een andere afdeling tot afgelopen februari. Wat dat betreft ben ik bekend met de school, alleen niet met de afdeling en de afdelingsmanager!
Aha, dat geeft een flinke voorsprong! :)

Je kent immers de omgeving, informele omgangsvorm enzovoort. Ik zie geen reden om onzeker dat gesprek in te gaan: go for it! :yes:
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Schoolgids, visie en missie lees ik altijd vooraf.
Ik geloof niet dat wij ooit iemand afgewezen hebben op kleding.
En alsnog zie hoe veel vacatures er voorbij komen zijn er denkbik weinig scholen die zich die luxe kunnen permitteren.
Spijkerbroek zou ik gewoon doen, zolang hij een beetje netjes is.

Zorg ook dat je goed weet te verwoorden wat je al kan, waar je nog aan wil werken en wat je belangrijk vindt als docent. En waarom je daar je liostage wil doen.
Formuleer je antwoorden met STAR.
Situatie, Taak, Aanpak, Resultaat.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin dat je kledingkeuze van invloed zou zijn of je die lio stage krijgt. Zolang je er maar netjes en verzorgd uitziet. Het is echt de bekrompenheid van Nederland dat iedereen in een keurslijf gepropt wordt. Ben gewoon lekker jezelf, in kleding waarin jij je lekker voelt.

Ik heb al heel vaak sollicitatiegesprekken gevoerd en heb nooit onthouden wat voor kleding iemand droeg. Wel wat voor mens er tegenover me had gezeten en daar gaat het toch om?
Het is juist mooi als iemand zijn eigen identiteit heeft . Ik heb eens een collega gehad die haar eigen kleding maakte in een heel eigen, opvallende style. Ze deed haar werk super!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt echt wel in een spijkerbroek naar een sollicitatie lio plek komen.
En ook op nette sneakers.
Ik zie om me heen allemaal collega's in zulke outfits. Het zou hier juist opvallen als je supernetjes gekleed was.
Ga dus gewoon hoe jij je fijn voelt, want dat straal je uit.

Succes.
Ikbenikenjijbentjij schreef:
13-06-2019 06:42
Wat een onzin dat je kledingkeuze van invloed zou zijn of je die lio stage krijgt. Zolang je er maar netjes en verzorgd uitziet. Het is echt de bekrompenheid van Nederland dat iedereen in een keurslijf gepropt wordt. Ben gewoon lekker jezelf, in kleding waarin jij je lekker voelt.

Ik heb al heel vaak sollicitatiegesprekken gevoerd en heb nooit onthouden wat voor kleding iemand droeg. Wel wat voor mens er tegenover me had gezeten en daar gaat het toch om?
Het is juist mooi als iemand zijn eigen identiteit heeft . Ik heb eens een collega gehad die haar eigen kleding maakte in een heel eigen, opvallende style. Ze deed haar werk super!

Met kleding kun je natuurlijk wel iets uitstralen. Maak daar gebruik van. Je kunt als je dat nodig hebt jezelf een meer volwassen uitstraling geven.

Een lio-stagiaire van 1,60 m, met maat 36 in skinny jeans en een hoodie leek iets te veel op de leerlingen van groep acht. Dat maakte haar onzeker, maar ondanks allerlei adviezen bleef ze in die hoodie komen.
Alle reacties Link kopieren
Ze doet geen hoodie aan.
.
Ik zou altijd gaan voor iets netters dan een spijkerbroek. Je kunt best werken in een spijkerbroek in het onderwijs natuurlijk, dat doe ik zelf ook, maar voor een sollicitatiegesprek wil je graag serieus, volwassen en professioneel overkomen (inderdaad een contrast laten zien met de leerlingen die je straks les gaat geven). En net voorkomen draagt daar, al is het onbewust, zeker aan bij. Ook al ben jij een spijkerbroekenfan, het is niet dat je je hele identiteit van tafel veegt als je het voor een sollicitatiegesprek een keer in de kast laat liggen.

Verder is netjes en verzorgd natuurlijk altijd belangrijk, of het nou om een sollicitatiegesprek, een begrafenis of om een eerste date gaat. Waar ik zelf aan zou denken:
- Neutrale make up (geen felle nagels, lippen, of neppe wimpers ed.) en minimale sieraden.
- Geen los haar (als je zenuwachtig bent gaan veel mensen daar aan friemelen). Een simpele knot oid lijkt me prima.
- Zorg voor een vriendelijke glimlach op je gezicht en laat zien dat je ambitieus bent en interesse hebt d.m.v. goede vragen te stellen.
Een kokerrok met panty en pumps vind ik overigens ook weer overdreven, maar wat dacht je van een rustige pantalon met een simpele blouse erop? Dat kan ook gewoon met ballerina's eronder als je het nog casual wilt houden.
De kleuren zwart, wit, grijs en blauw (licht of donker) lijken me allemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idioot, om in je solli te komen opdraven in een nette broek (pantalon nog wel, lees ik nu) als je die toch meteen verruilt voor een spijkerbroek als je wordt aangenomen.
To heeft gelijk, doe je niet anders voor dan je bent.
.
Alle reacties Link kopieren
Haha ondanks alle ophef over mijn spijkerbroek blijf ik bij mijn keuze. Het wordt een lichte spijkerbroek met een licht blauw met witte blouse: hier zit een subtiel streepje in en doet gelijk wat netter aan.


Overigens vind ik het prettig als ik nog ervaringen /tips krijg van men die niks te maken hebben met een spijkerbroek dan wel kleding maar inhoudelijk over het gesprek zelf.
Vragen die (vroeger?) graag gesteld werden zijn : wat is je beste eigenschap / wat is je slechtste eigenschap.
En zoiets als : waarom heb je juist voor dit bedrijf (deze school) gekozen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven