Werk & Studie alle pijlers

Tijdelijke baan of verder zoeken?

21-08-2019 17:49 17 berichten
Ik zit in de ww en ben druk bezig met solliciteren.

Ik zie een leuke tijdelijke baan ter vervanging van iemand t/m januari. Het gaat om een fulltime functie en het is echt maar tijdelijk zonder uitzicht op verlenging. Daarnaast staat er specifiek bij dat je t/m het eind van het jaar geen verlof op kunt nemen.

Aan de ene kant denk ik doen, het is werk en goed voor op je CV als je de baan krijgt! Maar aan de andere kant denk ik, dadelijk komt die ene gave vacature voorbij en kan ik niet op gesprek, als dat al lukt, omdat ik geen vrij kan nemen bij mijn tijdelijke baan.

Misschien loop ik op de zaken vooruit maar ik heb denk ik een te groot verantwoordelijkheidsgevoel of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel, vanuit werk solliciteert het makkelijker dan uit de ww.
Dus gewoon doen, en als echt de baan van de dromen voorbij komt is het gewoon aju paraplu ..... pak je die droombaan. Is toch maar tijdelijk werk.
Alle reacties Link kopieren
Verlof is in mijn ogen toch wel wat anders dan een dagdeel vrij. Bel ze anders eens om te vragen hoe ze daarin staan, dan weet je het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Deze baan is dus voor 5 maanden. Wat is de kans dat je je droom baan vindt, waarbij je voor februari moet beginnen? En dat je dan absoluut niet weg kunt bij de tijdelijke baan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
ik zou het doen. Stel, je zou nu starten en in oktober kom je je droombaan tegen. Vaak hebben mensen toch al 1 of 2 maanden opzegtermijn dus dan zou je per 1 november opzeggen en dan per december/ januari kunnen beginnen. Niet eens zo heel anders dan wanneer je dus nu deze baan zou nemen. En zo bouw je wel verdere werkervaring e.d. op. Dus ik zou solliciteren.

En op gesprek moet vast wel kunnen, zij snappen echt wel dat je verder moet blijven zoeken omdat dit afloopt. En als ze daar echt moeilijk over zouden doen, kun je je ook afvragen of je daar zou willen werken. Eerst maar eens solliciteren en als je wordt uitgenodigd voor een gesprek kun je deze vragen altijd nog stellen.
Alle reacties Link kopieren
Bij dit soort tijdelijke banen kan je ook niet eerder stoppen. Ik zou verder zoeken naar een “vaste” baan. Dit deed ik in ieder geval wel toen ik in de WW zit. Al die losse baantjes heb ik ook niks aan op m’n CV.
Het speelt ook wel een beetje mee dat ik via via heb gehoord dat er bij een leuk bedrijf binnenkort een vacature is omdat iemand weg gaat en ik zou die baan graag willen. (Natuurlijk ben ik vast niet de enige die die baan wil) .

Misschien stom maar ik ben dan zo'n doos die daar wellicht teveel over nadenkt.
Alle reacties Link kopieren
Het is (nog) geen keus, toch? Ik zou sowieso reageren op die tijdelijke functie. Zolang niet zeker is dat er überhaupt een vacature vrij komt bij dat andere bedrijf (én dan moet jij die baan ook nog krijgen). Je weet niet eens of je bij die tijdelijke functie de baan krijgt... misschien is er tegen de tijd dat je het wel weet, zekerheid... en anders niet. Maar ja, dan heb je op het verkeerde paard gewed. Dat liever dan alles laten lopen...

Voor een gesprek valt wel wat te regelen... Misschien moet je ook naar de tandarts in die vijf maanden, moet de verwarmingsmonteur de ketel maken of moet er iets bij je afgeleverd worden waar je thuis voor moet zijn. De meeste bedrijven zijn daar wel flexibel in als je fulltime werkt en dus geen mogelijkheid hebt het op je vrije dag te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk solliciteren:
1. Vanuit werk naar werk is altijd beter dan vanuit WW naar werk. Laat ook zien dat je graag wil werken.
2. Je weet nooit wat er gebeurd, als het ter vervaging is van ziekte; misschien zit het tegen qua herstel. Zwangerschap; misschien kijkt de moeder naar het kind en denkt ik stop met werken. Misschien gaat er wel een collega weg. Misschien vinden ze je zo geweldig dat ze een plek voor je creëren. Je weet het niet, dus niet af gaan op het tijdelijke.
3. Misschien hebben ze al lang een andere interne kandidaat voor dat leuke bedrijf, of kiezen ze niet voor je etc.
4. Wanneer je op gesprek mag komen dan valt er altijd een mouw aan te passen. Voor werktijd een gesprek of na werktijd. En in het ergste geval moet je naar de tandarts toch en een paar keer terug komen omdat je vulling er steeds uit valt.
5. Wanneer mensen solliciteren vanuit een andere functie hebben ze ook een opzegtermijn.

Veel succes en gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Het is onredelijk om op 5 maanden niet af en toe vrij te kunnen nemen voor een paar uurtje. Dat je niet op vakantie kan ok maar ook geen middag vrij is een onredelijke eis. Ik zou daar over onderhandelen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
21-08-2019 19:03
Het is onredelijk om op 5 maanden niet af en toe vrij te kunnen nemen voor een paar uurtje. Dat je niet op vakantie kan ok maar ook geen middag vrij is een onredelijke eis. Ik zou daar over onderhandelen.
Volgens mij kunnen ze niet eens eisen geen verlof op te nemen? Als je er nog recht op hebt, moet je dat kunnen doen.
Bedankt iedereen, heb besloten om toch te gaan reageren op de vacature en dan zie ik later wel weer...
TsumTsum schreef:
21-08-2019 19:38
Bedankt iedereen, heb besloten om toch te gaan reageren op de vacature en dan zie ik later wel weer...
Succes! Zorg verders gewoon je gevoel, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-08-2019 18:01
Het speelt ook wel een beetje mee dat ik via via heb gehoord dat er bij een leuk bedrijf binnenkort een vacature is omdat iemand weg gaat en ik zou die baan graag willen. (Natuurlijk ben ik vast niet de enige die die baan wil) .

Misschien stom maar ik ben dan zo'n doos die daar wellicht teveel over nadenkt.
Ik ben door een recruiter benadert voor een tijdelijke baan (6 maanden).

Argumenten om het wel te doen voor mij zijn:
- op gesprek gaan kan sowieso geen kwaad
- het is een bedrijf waar ik mijn voet wel tussen de deur zou willen krijgen
- het zou kunnen dat ik er kan laten zien wat ik verder kan en zo in aanmerking komen voor een andere functie

Argumenten om niet heel enthousiast te zijn:
- Ik denk dat de baan totaal geen uitdaging is (maar de vraag is of dat erg is voor 6 maanden), ik denk dat ik thuis zitten nog erger vindt
Gewoon doen! Met geen verlof mogen opnemen bedoelen ze vaak alleen dat je niet op vakantie kunt, maar een paar uurtjes kan vaak wel (en anders meld je je gewoon ziek als ze je niet zouden laten gaan...als zij onetisch kunnen doen, kun jij het ook).

Daarnaast rek je je ww wat uit, als je binnen zes maanden oid weer in de ww komt loopt je oude recht weer verder dus heb je nog meer extra tijd om weer te solliciteren (maar lees vooral de regels daarover nog even na).

En meer werkervaring, als er ooit later binnen dat bedrijf iets anders komt heb jij sowieso een streepje voor.

Ik begon een tijd geleden in mijn ww aan een paar maanden contractje, dat zou absoluut niet verlengd worden, dat kreeg ik wekelijks te horen...en toen toch wel opeens en nu heb ik een vast contract bij hetzelfde bedrijf :hè weet het nooit
Ik heb dat ook een keer gehad dat ik bij een vakantiebaan uiteindelijk zo'n 3-4 jaar ben blijven plakken. Ik heb even doorgelezen hoe het zit met mijn WW en een tijdelijke baan en ik ga er morgen gewoon voor qua brief.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier met mijn loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel zo vaak in getrapt, het geen vrij kunnen krijgen enzo. Maar als jij een tijdelijke baan hebt, dus uitzicht op werkeloosheid vanaf een bepaalde datum dan moeten ze je de vrijheid gunnen om op gesprek te gaan bij andere bedrijven. Die ruimte nemen is geen gebrek aan loyaliteit of verantwoordelijkheid, maar een logisch gevolg van het feit dat zij je geen uitzicht op langer contract bieden.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven