Werk & Studie alle pijlers

Engels naar hoger niveau tillen: van B1/2 naar C2 (Cambrdige

28-08-2019 10:35 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit mijn Engels niveau op B1/2 (dit heb ik laten testen). Graag zou ik dit naar het hoogste niveau (C2) willen tillen. Ik begrijp dat dit een lang proces is, maar dit heb ik er voor over. Zodra ik het gevoel heb dat ik in de toekomst op dat niveau zit, wil ik een Cambridge examen voor C2 laten doen.

Ik wil dit via zelfstudie gaan doen en dus niet via een cursus/onderwijsinstelling (wegens de kosten die ik helaas niet kan betalen). Nu heb ik echter niet helder voor ogen hoe ik dit via zelfstudie doelgericht aan kan pakken. Engelse series kijken met Engelse ondertiteling doe ik al en zie ik meer als extra erbij.

Heeft iemand tips hoe ik dit efficiënt aan kan pakken? Studeren via bijvoorbeeld de computer, app of boeken vind ik erg fijn. Ik zag dat er ook boeken van Cambridge zijn, maar welke ik dan nodig zou hebben voor mijn doel (van B1/2 naar C2).. geen idee.

Edit: sorry, ik zie dat ik Cambridge verkeerd heb getypt in de titel. Dit krijg ik helaas niet aangepast.
Ik heb het zelf via mijn werk mogen doen. Schriftelijk zat ik al op C1, maar mondeling lukte niet. Na tien dagdelen les (groepje van 6) en behoorlijk wat huiswerk ben ik van B2 naar C1 gegaan. C2 heb je dus niet zomaar, vermoed ik. Je moet ook echt oefenen en een schriftelijke cursus lijkt me onvoldoende.
Alle reacties Link kopieren
Engelse series met Engelse ondertiteling lijkt mij voor C2 niet voldoende? Ik zou eerder echt inhoudelijke programma's gaan bekijken. Debatten in het Lagerhuis ofzo, om ook op dat niveau kennis te maken met het Engels. Verder literatuur in het Engels lezen?
Schriftelijk je niveau op C2 krijgen is wel te doen met zelfstudie. Helemaal omdat je je goed voor kan bereiden op wat ze vragen tijdens de toetsen.

Maar spreken zonder native speakers om je heen lijkt me wel lastig. C2 betekend dat je net zo goed Engels spreekt als een native, je moet dus makkelijk zonder problemen, moeilijke gesprekken kunnen voeren. En series en films die je over het algemeen kijkt zijn niet van dat niveau.

Wat ik nog altijd het beste vind werken is naar het buitenland (U.K. of US, of elk ander Engels sprekend land) en daar een aantal weken werken /leren.

Succes.
Ik heb mezelf wel op C2 niveau gekregen met 6 gymnasiumjaren Engels, een halve studie in het Engels en heeeel. veeeeel. tv-kijken. Zónder ondertiteling.

Daarna het Cambridgeprogramma op de hogeschool nog gevolgd (voor m'n gevoel niet veel van bijgeleerd) en vrij eenvoudig door het examen gerold.

Dus ik zou zeggen, ondertiteling eraf, boeken in het Engels lezen, Cambridge studieboeken bestellen, op vakantie naar Engeland gaan en een native speaker vriendin zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Engelse series kijken zonder ondertiteling en Engelse boeken lezen. Ik heb het Cambridge examen ook gedaan en vond het een eitje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb net even wat Cambridge testen gedaan...zou op C1-C2 kunnen toetsen.

Ik lees al jaren alleen maar in het Engels en heb sinds de middelbare school al een grote affiniteit met Engels (ten koste van Frans en Duits :A: ). Daarnaast heb ik vrienden uit de USA waarmee Engels de voertaal is. Lezen en schrijven zijn niet zo een probleem. Bij het spreken moet ik er altijd weer even inkomen!

Dus: veel Engels lezen, ook artikelen in bijv onderwerpen die je interesseren. Ga online op een forum waar Engels de standaard taal is.

Engels spreken zou ik een lastige vinden om te oefenen als je geen mensen kent die Engels als hun eerste taal hebben.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
28-08-2019 11:52
Heb net even wat Cambridge testen gedaan...zou op C1-C2 kunnen toetsen.

Ik lees al jaren alleen maar in het Engels en heb sinds de middelbare school al een grote affiniteit met Engels (ten koste van Frans en Duits :A: ). Daarnaast heb ik vrienden uit de USA waarmee Engels de voertaal is. Lezen en schrijven zijn niet zo een probleem. Bij het spreken moet ik er altijd weer even inkomen!

Dus: veel Engels lezen, ook artikelen in bijv onderwerpen die je interesseren. Ga online op een forum waar Engels de standaard taal is.

Engels spreken zou ik een lastige vinden om te oefenen als je geen mensen kent die Engels als hun eerste taal hebben.
Uit interesse, heb j eeen linkje? :D
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
28-08-2019 12:15
Uit interesse, heb j eeen linkje? :D
https://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/

Ik heb General English gedaan....toen ook maar Business English omdat ik de eerste makkelijk vond :$
"I love not Man the less, but Nature more..."
Inderdaad, buiten gewoon studeren, ga meeschrijven op een forum / reddit waar Engels de voertaal is. Als je naar C2 niveau wil (en dus ook echt op hoog niveau het Engels wil beheersen) is een forum met echt inhoudelijke discussies wel aan te raden in plaats van iets als babycenter. ;-)

Als je wat spreken betreft ook op C2 wil komen, zul je veel met (near)-native speakers moeten gaan praten. Waar woon je? In de randstad zijn er heel veel laagdrempelige clubs / activiteiten gericht op expats waar ook Nederlanders welkom zijn en waar Engels de voertaal is. Daar kun je misschien contacten opdoen en wen je aan verschillende accenten.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
28-08-2019 12:23
https://www.cambridgeenglish.org/test-your-english/

Ik heb General English gedaan....toen ook maar Business English omdat ik de eerste makkelijk vond :$


Leuk! dank!!

Edit: in mijn lunchpauze even snel gedaan, mijn score (c1) viel me eigenlijk wel tegen. Had stiekem wel verwacht op (deels) c2 te zitten.
Mijn docent vertelde dat de meeste native speakers minder op de hoogte zijn van de Engelse grammatica dan bijv Nederlanders. Andersom is dat ook zo. Zij volgde een cursus Nederlands maar Nederlandse kennissen wisten maar weinig van de Nederlandse grammatica. Als je met een taal opgroeit doe je het vaak op gevoel al goed. Een beetje aanleg is ook handig.
Mijn dochter spreekt veel beter Engels dan ik. Engelsen vragen haar uit welke streek in Engeland ze komt :-) Mijn woordenschat is dan wel weer groter, door de voorsprong in leeftijdsjaren en 10 jaar werken in internationale omgeving.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven