Werk & Studie alle pijlers

Opzetten van Eenmanszaak

14-08-2007 16:10 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
:flag:



Beste mede-forummer,



Ik ben van plan om een sport club(je) op te zetten. Het geld heb ik, ik hoef niets te lenen, investeerders heb ik dus niet nodig. Rechtsvorm: Het wordt een eenmanszaak. Ik zal de eigenaresse zijn - perooneel heb ik (nog) niet nodig omdat ik het eerst zelf wil runnen & kijken hoe het gaat lopen.



Omdat dit de eerste keer voor mij is met het opzetten van mijn eigen berdrijf(je) vroeg ik me af of er ook mensen zijn (op dit forum) die in het beginstadium zijn- om elkaar te steunen, maar ook om ervaringen en tips uit te wisselen.



Het gaat mij eigenlijk om: belasting-technische vragen, voordeel en nadeel van een eenmanszaak (ik zal daarnaast ook door gaan met mijn huidge baan voor een vast inkomen), etc.



  • Wat ik bv. wil weten is: Op de kvk.nl website kan je formulieren downloaden om een eenmanszaak op te zetten. Als ik dit invul, ben ik dan klaar qua formulieren?


  • ~[/li]
  • Moet je bij het openen van een bedrijfsrekening een kvk nummer melden? of kan je 'gewoon' een rekening openen op naam van het bedrijf?


  • ~[/li]
  • Hoe zit het met aankoop van fitnessaparaten - krijg ik daar een deel van terug door de belasting of op andere manieren i.v.m. eenmanszaak? Hoe zit het met bv. het inrichten van een ruimte - zijn de spullen die ik ga kopen dan belastingaftrekbaar? hoe werkt dit?


  • ~[/li]
  • Waar moet ik allemaal over na denken voordat ik 'echt' begin?




Natuurlijk kan ik dit allemaal op internet uitpluizen, maar ik vind het toch erg leuk om via ervaren mensen te horen (of mensen die net als ik, nieuwsgierig zijn hoe dit van a-z te werk gaat).



Bedankt alvast voor jullie input!!

:smooch:
Alle reacties Link kopieren
kijk eens op www.lancelots.nl daar staat een hele hoop info en ook een leuk forum waar je vragen kunt stellen en ervaringen kunt delen :)



het is al voor de zoveeltse keer dat ik die website aanprijs, dus ik wel er voor de zekerheid ff bij vermelden dat ik geen aandelen heb ;-)
Alle reacties Link kopieren
lillibit schreef op 14 augustus 2007 @ 16:40:

kijk eens op www.lancelots.nl daar staat een hele hoop info en ook een leuk forum waar je vragen kunt stellen en ervaringen kunt delen :)



het is al voor de zoveeltse keer dat ik die website aanprijs, dus ik wel er voor de zekerheid ff bij vermelden dat ik geen aandelen heb ;-)




Bedankt voor de tip, is idd een handige link. Maar mijn specifieke vragen zullen niet beantwoord worden via Lancelots.nl, helaas. Iemand toch antwoorden?



De site is sowieso erg handig wat betreft weten wat je moet doen met de belastingdienst (aanmelding /btw nummer aanvraag etc)
Alle reacties Link kopieren
Zoek even uit of je een KvK nummer nodig hebt. Ik ben een vertaler (freelancer) en heb een eigen bedrijf, maar hoef me niet in te schrijven bij de KvK.

Als je een eenmanszaak hebt mag je de BTW van je spullen die je koopt voor je zaak. Maar je moet zelf ook BTW berekenen.

Bij de belastingdienst kun je een starterspakket aanvragen. Houd al je uren bij die je werkt (ook de admin uren) en bewaar alle bonnetjes!

Succes
Alle reacties Link kopieren
@Flickan,

Bedoel je dat - alles wat ik koop voor mijn zaak - BTW aftrekbaar is?

Is dat aftrekbaar als je de belastingaangifte doet, of meteen bij het betalen bij een winkel waar je voor berdijven inkopen kan doen?



Hoe zit het bijvoorbeeld voor bv (voorbeeldje) voor fitnessaparatuur en bv een plant als decoratie? Hoe zou dit te werk gaan dan?



Ik denk wel dat ik een KvK nummer nodig heb i.v.m. betrouwbaarheid van mijn bedrijf. Ik dacht dat alleen advocaten/journalisten/etc "vrijberoep" geen KvK nummer nodig hebben?
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was, zou ik eens gaan praten met een belastingadviseur. Zo te horen zit je echt nog in het beginstadium, als je nog geen kaas hebt gegeten van de BTW is de belastingadviseur de aangewezen persoon om je hier uitleg over te geven. Vaak is een eerste gesprek gratis - wel even navragen! En als je naar meerdere adviseurs gaat (wat natuurlijk wel verstandig is) kun je best wat informatie verzamelen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet trouwens sowieso een KvK-nummer hebben, eigenaar van een sportclub lijkt me geen vrij beroep. En aanmelden bij de Belastingdienst als zelfstandig ondernemer. Bij de KvK kunnen ze je trouwens ook veel informatie geven

Even langs de Kamer van Koophandel :)



Mogelijk is niet alles wat je koopt aftrekbaar van de belasting. Dat kan een belastingadviseur je precies vertellen



BTW: Je betaalt BTW als je een product of een dienst koopt (altijd vragen om een BTW-bon als je een bedrijf hebt), of je nu ondernemer bent of particulier.

Maar, als je ondernemer bent moet je zelf ook BTW in rekening brengen en later weer afdragen aan de belastingdienst. Dat zal bij jou gaan om bijv. lidmaatschap en versnaperingen. Eén keer per kwartaal moet je aangifte doen van de BTW die je in dat kwartaal in rekening hebt gebracht (dus apart van de aangifte van je winst).

De BTW die je al betaald hebt over aankopen (de zogenaamde voorbelasting), mag je bij je BTW-aangifte aftrekken van de BTW die je hebt ontvangen van je klanten.

Het is namelijk zo dat alleen de eindgebruiker BTW betaalt. Als jij als particulier iets koopt, ben jij dat. In je sportschool zijn je klanten dat. Omdat jij voor inkopen als ondernemer niet de eindgebruiker bent, mag je die BTW terugvragen / in mindering brengen op wat je de Belastingdienst aan BTW moet betalen.



Wat ook leuk is: stel, je koopt bij de Mediamarkt een telefoon van 119 euro voor je bedrijf. De BTW kun je terugvragen aan de belastingdienst bij je aangifte: dan kost hij per saldo nog 100 euro. En omdat je de telefoon voor je bedrijf hebt gekocht, mag je de kosten (meestal) aftrekken van je winst, waarover je belasting betaalt. Daardoor betaal je netto maar 60 tot 70 euro voor die telefoon (hangt af van je belastingtarief)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven