Werk & Studie alle pijlers

Mindmapping, ervaring?

20-10-2007 09:43 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met Mindmapping.



Voor degenen die het niet kennen:

In de leertheorie is een mindmap een grafisch schema (of informatieboom) dat vertrekt van een centraal onderwerp en daaraan bijzaken en verwante concepten linkt. Een mindmap kan bij het studeren helpen details van hoofdzaken te onderscheiden en informatie logisch te ordenen in het geheugen. Er zijn geen formele restricties voor het soort van linken dat je gebruikt, maar vaak hanteert men kleuren, woorden en lijnen. De verschillende elementen worden ingedeeld naar belangrijkheid en in groepen of gebieden voorgesteld.



Concreet noteert men bij een mindmap het centrale onderwerp in het midden, en worden daar omheen verbindingen toegevoegd. Door op een consequente manier de semantische structuur aan te geven, zal het geheugen na het bestuderen van de mind map achteraf de betreffende informatie gemakkelijker kunnen reproduceren. Deze methode kan ook gebruikt worden om meer gemotiveerd aan een bepaalde taak te beginnen, doordat je de benodigde informatie op voorhand op een effectieve manier opslaat in je geheugen.





Deze regels beschrijven hoe je een mindmap opstelt : ze zijn echter open voor interpretatie, en om die reden zijn het dus voornamelijk slechts richtlijnen.



- Begin in het midden met een tekening van het onderwerp, bestaande uit tenminste 3 kleuren.

- Duid sleutelwoorden aan en schrijf tekst gebruik makend van kleine letters en hoofdletters.

- Elk woord of elke tekening moet alleen staan.

- Alle woorden en tekeningen moeten met elkaar verbonden zijn, waarbij je start in het middelpunt. Vandaaruit teken je dikke en vloeiende lijnen, die naar de rand van het blad steeds dunner worden.

- Gebruik kleuren, symbolen en codes in de volledige mind map.

- Benadruk belangrijke woorden.

- Hanteer je eigen stijl bij het opstellen van een mind map.

- Gebruik een heldere structuur voor het ordenen van je gegevens.
Alle reacties Link kopieren
ja, ik heb er ervaring mee en waarom wil je dat van ons weten? lijkt wel een reclamecampagne voor de mindmap
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ken het. Binnen mijn branche wordt het heel veel gebruikt
Alle reacties Link kopieren
Ook in het onderwijs veel gebruikt. Zowel tijdens eigen opleiding als nu in de klas. Gebruik 't zeker al zo'n 5 jaar dus echt nieuw is 't niet. Ben benieuwd wat je ermee wilt doen (met het mindmappen maar vooral met deze info).
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Waarom ik dit wil weten: eigenlijk om ervaringen te horen van mensen die hier mee werken. Ik kreeg dit als tip van een kennis aangezien ik veel cursussen volg voor mijn werk, maar vaak veel moeite heb om de stof door te nemen. Zij gaf aan dat mindmapping een oplossing zou kunnen zijn. Ik had er alleen nog nooit van gehoord en ben wat aan het google-en geslagen, maar ik weet niet of het inderdaad werkt en hoe ik dit het beste aan kan pakken. Hebben jullie tips? Dat het niet nieuw is hoorde ik ook van die kennis, het schijnt al in de jaren '70 bedacht te zijn?!
Alle reacties Link kopieren
Niemand die tips heeft?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Extrahalo, bedankt voor je reactie. Op internet zie je inderdaad allerlei versies terug. Ik weet niet zo goed waar je moet beginnen, maar moet inderdaad maar eens gaan experimenteren. Heb gisteren een set viltstiften gekocht bij de Hema.



Mensen die nog tips hebben.. tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
In mijn vakgebied wordt het vooral gebruikt om versnipperde informatie te ordenen en dus te plaatsen bij "balonnen" met een bepaald thema, zoals locatie, organisatie etc. Op die manier krijg je een goed beeld van de situatie en het is ook nog eens overzichtelijk
Alle reacties Link kopieren
Kun je me laten weten hoe je dit doet, want ik vind het ook wel interessant. Ik had er wel ooit vaag van gehoord, maar nooit concreet toegepast. Is het voor elk onderwerp geschikt?
Alle reacties Link kopieren
Up!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven