welk boek móet ik gelezen hebben? tips gevraagd!

06-03-2009 11:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik ga binnenkort met zwangerschapsverlof, hét moment om eens lekker bij te lezen. Ik ben op zoek naar leestips.

Welk boek zou iedere lees-liefhebber gelezen moeten hebben?



Ik hou van goed geschreven. literaire boeken (stijl vind ik belangrijk), maar liever niet van loodzware diep filosofische werken. t hoeven geen recent geschreven boeken te zijn, klassiekers mogen ook.



Als voorbeeld een paar boeken die ik erg mooi vind:





das Parfum va Susskind

Tess of the d'urbevilles van Hardey

Eline Vere van Couperus

de Geschiedenis van de liefde, van Nicole Kraus

Het huis van de Moskee van kader Abdollah

The life of Pi van Yann Martell

The Chosen Chaim Potok

De vier maaltijden van Meir Shalev

Norwegian wood van Murakimi

De Aankomst van Anna Enquist

Alles van Giphart

Veel van isabel Allende



Dit om n idee te krijgen van mijn smaak.



Ik erger me aan boeken die op zich een aardig verhaal hebben maar slecht geschreven zijn, zoals 'de vliegeraar' of de da vinci code (sorry, ik ben nu vast heel hard tegen gevoelige schenen aan t schoppen, maar ja, sameken verschillen nu eenmaal). Thrillers of fantasy hoeven ook niet zo. En oh ja, er zijn behoorlijk wat boeken die niet zo geschikt zijn om t elezen tijdens een zwangerschap vanwege bloederige verhalen over doodgeboren kindjes of zo.... Die dus liever ook niet...



Heel erg bedankt voor jullie tips!
quote:75twinkel schreef op 06 maart 2009 @ 11:02:

Hoi!



Ik ga binnenkort met zwangerschapsverlof, hét moment om eens lekker bij te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Het diner? Alles van Jan Siebelink? De schaduw van de nacht? De boekendief? Kluun?

Heb ik net gelezen
Alle reacties Link kopieren
Het lot van de familie Meijer (van Charles Lewinsky), daar ben je wel even zoet mee.

Ik vond het een fijn boek om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Ga alles klaarzetten, laat de nesteldrang op je inwerken en ga slapen. Je zult het nodig hebben!!!
Alle reacties Link kopieren
Ja, zo naief was ik ook toendertijd.



Lekker naar de bieb, en in die hele periode hooguit 1 boekje gelezen....



Snachts, tijdens de voedingen vond ik wel weer de tijd om te lezen.... en TOEN kwam ik er ook pas weer aan toe...



Maar goed, ik hoop dat jij er wel aan toe komt, natuurlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Joe Speedboot van Tommy Wieringa vond ik heel origineel en grappig.
Alle reacties Link kopieren
Dat was geen naieve gedchte van mij hoor. t Wordt mijn 2e kindje, en tijdens verlof van de eerste heb ik echt heel erg veel gelezen. Mn de 6 weken vóór de bevalling natuurlijk. Ik ga er van uit dat dat nu weer gaat lukken, tezij ik veel te vroeg beval. (zoon is 3 dagen in de week naar kdv, ook tijdens mijn verlof, heb echt ff wat rust nodi)



Maar dat ter zijde.



Ik had idd al meer goeds gehoord over die familie meijer. Daarga ik dus iig eens naar kijken.

Van Siebelink al veel gelezen. Heb nu t idee dat ik t wel zon betje weet watie wil zeggen. Schaduw van de nacht vond ik aardig tijdverdrijf maar niet heel geweldig eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Speedboot, check!. Vond ik ook leuk ja. :-)
Alle reacties Link kopieren
foutje
Alle reacties Link kopieren
quote:Kwarktaart schreef op 06 maart 2009 @ 11:05:

Het lot van de familie Meijer (van Charles Lewinsky), daar ben je wel even zoet mee.

Ik vond het een fijn boek om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Iets heel anders: Strikt van Minke Douwesz
Wat te doen als er iemand sterft van nicci french die had had ik echt zo uit ik vond het een heel goed boek.

Vals (weet de naam van de schrijver even niet meer) vond ik ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Eten, bidden en beminnen

De som der dagen - Isabel Allende

Dochter van Isfahan
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/b...01004004702242/index.html



Dit schijnt een goed boek te zijn, heb em net besteld...
Alle reacties Link kopieren
Kafka on the shore , van Murakimi

(andere boeken van hem zijn ook wel goed, maar ik ben er maar even mee gestopt, beetje overkill)

Boeken van Wally Lamb

Something to tell you, Hanef Kureishi
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal weg van "Het ongelofelijke voorval met de hond in de nacht" van Mark Haddon. En tijdje terug "De schaduw van de wind" van Carlos Ruiz Zafon gelezen: lekker dik boek en erg goed geschreven.
Ik heb ook stapels boeken ingeslagen voor mijn verlof én alles uitgelezen. Tijdens mijn eerste verlof heb ik meer gelezen, maar toen had ik ook geen peuter rondlopen.
quote:Nellebelletje schreef op 06 maart 2009 @ 11:13:

Ga alles klaarzetten, laat de nesteldrang op je inwerken en ga slapen. Je zult het nodig hebben!!!???
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk kan ik je bijna alles van Chaim Potok wel aanraden, 'Davita's harp' in elk geval.

Over 'Sonny boy' (A. vd Zeijl) hoor ik ook goede dingen, niet zo zeer erg literair, maar het houdt je aandacht erbij.

Verder: 'Boven is het stil'- Gerbrand Bakker; 'De wandelaar' - A. van Dis; 'Het satijnen hart'- Remco Campert.



Veel leesplezier!
De reiziger cyclus van Diana Gabaldon. Dikke pillen van 700-1100 bladzijden per deel en geweldig geschreven. Die heb ik tijdens mijn 'sabatical' (lees: gebroken hand ) allemaal verslonden. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Encyclopedie van de sneeuw van Sarah Emily Miano

en De IJskoningin van Alice Hoffman

...super mooie boeken!



het koude thema in de titels is niet met opzet hoor en ook een beetje jammer nu met de beginnende lente
De historicus van Elisabeth Kostova.



ik houd wel van verschillende verhaallijnen die op 't eind samenkomen.
Water voor de olifanten, Sarah Gruen. Prachtig.



Joe Speedboot vond ik ook goed.



Boven is het stil, weet ff de schrijver niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs hier in Amsterdam het hele ouvre van Tolstoj en Tsjechov op de kop getikt voor een zacht prijsje. Ben je lekker lang zoet mee. Van de moderne Nederlandse schrijvers is Japin de enige die mijn goedkeuring kan wegdragen. Op het moment dan hè. De overgave...wow.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven