Reiservaringen Sri Lanka?

19-10-2017 11:11 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er naar Sri Lanka geweest? Ik denk erover na voor februari volgend jaar, heb prachtige beelden gezien van een treinreis en theeplantages. Ik ben wel al 1 dag in Colombo geweest, dat was mooi maar niet super speciaal.

Ik hoor graag ervaringen van anderen?

En hoe is het eten? Zijn de curry’s pittig?
Alle reacties Link kopieren
Ikke!

Colombo is idd niet speciaal, van heel Sri Lanka vond ik dat het minst leuk. Sri Lanka is heel goed te bereizen met het openbaar vervoer en tuktuks (en heeeeel goedkoop). Die mooie reis is de treinreis naar Ella, inderdaad heel erg gaaf zo tussen de theeplantages. Eten is lekker en goedkoop (alleen soms erg pittig!), het avondeten was relatief vroeg omdat veel restaurants om 8 uur dicht gingen. Het viel mij heel erg mee qua toeristen, lees heel weinig, behalve Ella, daar weer wel, maar op een leuke manier. Super mooie tempels en stoepa's gezien. Er is echt wel veel te zien en doen, de vraag is wat wil je?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
ik kijk mee! Heb inmiddels van diverse vrienden geweldige foto`s gezien dus staat hoog op mijn lijstje!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook mee! Hoezo gaan de restaurants al om 8 uur dicht? En is het te doen met een klein kind?
Diana, wanneer was jij er?
Alle reacties Link kopieren
Zomerbloem23 schreef:
19-10-2017 11:39
Ik lees ook mee! Hoezo gaan de restaurants al om 8 uur dicht? En is het te doen met een klein kind?
Diana, wanneer was jij er?
Vorig jaar november/decemerber. Sri Lank kent niet echt een nachtleven, de meeste mensen eten thuis en de meeste locaties waren ook niet heel toeristisch. Als je om 8 uur nog in een restaurant zit, dan word je er niet gelijk uitgegooid hoor!

Er is altijd wel sprake van regenseizoen, hetzij in het oosten, hetzij in het westen. Dus wel een poncho meenemen! (Ook al hadden wij hem niet nodig, het was een uitzondering.)

Of het geschikt is voor kleine kinderen durf ik niet te zeggen. Ik heb geen kleine kinderen, dus ik let niet op dat soort dingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je niet echt verder helpen, sorry, maar ik weet wel dat vrienden van ons er een half jaar geleden zijn geweest en het er nog steeds over hebben. Gaafste vakantie ooit, volgens hen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 10 jaar geleden een groepsrondreis van 17 dagen gedaan. Was echt mooi! Heel veel gezien en laatste dagen strand. Ik herinner me nog goed dat ik het eten pittig vond, maar mijn vriendinnen minder. Ik eet en at nauwelijks pittig. Maar... alles was er in pittige en westerse variant. Links stond pittig, rechts stond midner pittig. En dat was prima te doen. Of het met een kind ook geschikt is, durf ik niet te zeggen...
Alle reacties Link kopieren
Zomerbloem23 schreef:
19-10-2017 11:39
Ik lees ook mee! Hoezo gaan de restaurants al om 8 uur dicht? En is het te doen met een klein kind?
Diana, wanneer was jij er?
Ja, prima te doen met kleine kinderen, lees hier maar.

https://yvonnevanderlaan.nl/?s=Sri+Lanka
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vond dat er opvallend veel gezinnen met kleine kinderen door sri lanka reisden toen ik er was (januari 2016). Heb begrepen dat zij dit prima te doen vonden. Belangrijke dingen zijn in het Engels aangegeven dus dat maakt het reizen überhaupt al makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
19-10-2017 11:26
Ikke!

Colombo is idd niet speciaal, van heel Sri Lanka vond ik dat het minst leuk. Sri Lanka is heel goed te bereizen met het openbaar vervoer en tuktuks (en heeeeel goedkoop). Die mooie reis is de treinreis naar Ella, inderdaad heel erg gaaf zo tussen de theeplantages. Eten is lekker en goedkoop (alleen soms erg pittig!), het avondeten was relatief vroeg omdat veel restaurants om 8 uur dicht gingen. Het viel mij heel erg mee qua toeristen, lees heel weinig, behalve Ella, daar weer wel, maar op een leuke manier. Super mooie tempels en stoepa's gezien. Er is echt wel veel te zien en doen, de vraag is wat wil je?
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Die treinreis moet je zeker maken, erg mooi.
Colombo is leuk om een keer gezien te hebben, maar niet heel indrukwekkend.

Ik vond Sri Lanka verrassend mooi en een prettig land om in te reizen. Echt een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begin September voor 16 dagen in Sri Lanka geweest...een onvergetelijke reis. Ik zal niet liegen, het was af en toe best een cultuur shock, en ik ben vrij bereisd!!
Ik reisde samen met een vriendin en ons oorspronkelijke plan was alles per openbaar vervoer te doen, maar dat neemt ontzettend veel tijd in beslag. Vooral als je maar twee weken hebt is dat vrij zonde. We hebben wel de treinreis van kandy naar Nuwara Eliya gemaakt, ontzettend mooi, maar halverwege stopte de trein ermee en hebben we zo'n 3 uur lang stil gestaan. In nuwara Eliya kwamen we een gids tegen waar t goed mee klikte en we besloten de rest van de 12 dagen hem ons rond te laten touren. je betaalt zo'n 50/60 dollar per dag voor een guide, goedkoop nee, maar wel een stuk handiger en door hem hebben we het echte sri lanka gezien en meegemaakt en niet alleen de toeristische dingen.
Onze reis ging ongeveer zo: colombo-kandy-nuwara eliya-ella-udawalawe-arugam bay-pasakudah-trincomalee-sigirya-negombo.
Het klimaat is ontzettend verschillend overal in het land dus kijk goed waar het in Februari hoogseizoen is. In Nuwara Eliya is het volgens mij trouwens altijd koud en nat....dus als je daar heen gaat neem zeker wat warme kleren mee.
Mijn hoogtepunt was absoluut Sigirya, we hebben de rock beklommen tegenover de sigiriya rock. Die kostte maar 2.50 ipv $35....en net zo'n mooi uitzicht, en haast geen andere ziel te bekennen. Als ik van te voren had geweten hoe mooi t daar was in die omgeving, was ik daar langer geweest en ook meer temples etc bezocht ipv alle verschillende stranden.
Sri Lanka heeft een echte mannen cultuur, en op veel plekken zie je voornamelijk alleen maar mannen rondlopen. Vrouwen blijven thuis en werken (oa op de thee plantages). wees voorbereid op veel gestaar en dat je veel wordt aangesproken. Het is op sommige plaatsen ook niet echt veilig om als vrouw alleen rond te lopen. Wij hebben ons veilig gevoeld omdat onze guide en zijn vrienden meestal bij ons waren, maar ik denk dat ik me anders minder op mijn gemak had gevoeld. In Arugam Bay werd ons ook van te voren gewaarschuwd geen mixjes te bestellen en niet alleen naar de toilet te gaan.
Roken op straat is trouwens ook verboden (mocht je roken). En sigaretten zijn duur voor een aziatisch land (5.50€)-dus iedereen bietst telkens sigaretten van je. koop een goedkope slof in Abu Dhabi/Dubai, deel ze uit en zo maak je vrienden.
Het eten was erg lekker, vooral de curry en naan! Ik zelf ben twee keer flink ziek geworden van het eten, en dat was de enige keren dat we voor een westerse optie gingen: een pizza met kip en een hamburger. Dus ik raadt je aan: eet alleen sri lankaans eten.....:)
ik zelf zat te denken begin volgend jaar terug te gaan om het zuiden ook te bekennen en omdat het contact met mijn gids zo leuk was. Maar sinds hij me ten huwelijk heeft gevraagd per whats app, denk ik dat ik er toch maar vanaf moet zien ;)
Ik vind sri lanka echt een aanrader.
Zo veel te zien doen en fijn compact, daardoor ook zeer geschikt voor reizen met kinderen.
Ze kunnen op verzoek het eten ook minder pittig maken. Dat vroegen wij meestal voor onze dochter.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed. Ik heb vooral interesse in de natuur, dieren en geschiedenis. Niet zozeer in de tempels of de stranden.

Ik zou wel met een gids op stap willen, en niet met het openbaar vervoer (behalve dan de trein).

We roken niet, en aan alleen mannen op straat ben ik wel gewend (ik woon in Saudi Arabie).

Ik ben wel benieuwd waar de cultuurshock in zat?

En kun je er ook dingen zoals in India vinden? Kleurige sari’s & stoffen, sieraden?

Februari schijnt de beste maand te zijn, dus dat zou goed uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
voor natuur: ella, nuwara eliya, Sigyria en er zijn verder vele national parks. Voor cultuur dambulla, Anaraduphura, Pollonawura.

cultuur shock misschien een groot woord. ik denk omdat veel plekken die we bezochten gewoon totaal niet toeristisch waren. Overal aangestaard te worden . niet veilig over straat kunnen s avonds (ook vanwege grote groepen loslopende honden trouwens...in Pasikudah werden we door zo'n 30 honden gevolgd....dood eng) en bijna nergens zie je vrouwen werken (in bijv hotels, restaurants...). Ik had verwacht dat sri lanka iets vooruitstrevender was, vooral omdat ik van te voren had gelezen dat sri lanka het meest verwesterse aziatische land is...maar dat is dus echt alleen aan de oppervlakte

Ik heb helemaal niet gewinkeld, dus geen idee voor stoffen en sieraden.

Als je een gids nodig hebt kan ik je in contact brengen met die van mij.:)
Alle reacties Link kopieren
ik snap echt niet dat mensen naar dit soort kutlanden op vakantie wil gaan.
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
22-10-2017 20:32
ik snap echt niet dat mensen naar dit soort kutlanden op vakantie wil gaan.

Gelukkig maar, dan hebben we geen kans om jou tegen te komen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Vrijwillig naar een land waar je constant op je hoede moet zijn.
Dat werpt een heel ander licht op de #metoo discussie.
willem1959 schreef:
22-10-2017 21:07
Vrijwillig naar een land waar je constant op je hoede moet zijn.
Dat werpt een heel ander licht op de #metoo discussie.
Je weet werkelijk niet waar je het over hebt.

Off topic, maar de hele #metoo discussie draait er juist om dat je het niet je eigen schuld is als een man zich misdraagt. Dus ook als je op vakantie iets overkomt. Overigens heb ik veel vrienden die naar Sri Lanka zijn geweest, ook met jonge kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo hoor, ga ik toch voor een ander land kiezen. We wonen in Saudi Arabie, en daar zie je helemaal weinig vrouwen (of alleen volledig gesluierd).
Dus op vakantie willen we juist gezelligheid en gemixte sexes om ons heen.

In het centrum hierzo zien we hordes mannen uit India, Sri Lanka, Bangladesh en Pakistan op straat, en ook geen vrouwen. Alhoewel genoeg mannen hun families hier hebben.
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
22-10-2017 22:14
Als ik het zo hoor, ga ik toch voor een ander land kiezen. We wonen in Saudi Arabie, en daar zie je helemaal weinig vrouwen (of alleen volledig gesluierd).
Dus op vakantie willen we juist gezelligheid en gemixte sexes om ons heen.

Dit vind ik dan weer bijzonder. Het merendeel zegt dat het prima te bereizen is, mooi land, dat er aardig wat families met kleine kinderen reizen. En 2 mensen in dit topic zeggen dat ze aangestaard worden en door honden achterna worden gezeten en op basis daarvan besluit je nu al een ander land te kiezen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, ik ben ook een beetje verbaasd.

Ik vond de mensen heel vriendelijk en gastvrij (ben bij mensen thuis geweest (werd zo'n beetje het huis ingesleurd toen ik langsliep en voorgesteld aan de gehele familie :proud: ) en had zo mee kunnen eten. Heb in de bus en trein heel leuke gesprekken gehad met vrouwen èn mannen en ik herken helemaal niets in jouw conclusie.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
22-10-2017 22:53
Ja, ik ben ook een beetje verbaasd.

Ik vond de mensen heel vriendelijk en gastvrij (ben bij mensen thuis geweest (werd zo'n beetje het huis ingesleurd toen ik langsliep en voorgesteld aan de gehele familie :proud: ) en had zo mee kunnen eten. Heb in de bus en trein heel leuke gesprekken gehad met vrouwen èn mannen en ik herken helemaal niets in jouw conclusie.

Zelfde ervaring hier. Het gebiets om sigaretten kan ik me niet herinneren en het aanstaren stoorde me niet, heb het in meerdere landen gezien. Heb me er ook niet onveiliger gevoeld dan in een willekeurige Nederlandse stad.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Sri Lanka is echt relaxed.
Het heeft iets van India maar ik vind het veel vrouwvriendelijker dan India.
Heb me er nooit onveilig gevoeld, ik liep ook rustig alleen met dochter over straat. Ze wilden wel graag af en toe met haar op de foto maar niet op een vervelende manier.

Qua shoppen, man en ik hebben vaak gezegd tijdens onze vakantie dat sri Lankanen weinig commercieel inzicht hebben. Gewend aan de rest van Azie waar altijd en overal wel souvenirs te koop waren. Dat ontbrak dus heel vaak in Sri Lanka.
Je kunt er wel prima Sari"s kopen. Wij hebben voor onze dochter ook traditionele kleding gekocht. Gewoon bij een lokaal winkeltje. Mooi bewerkt met gouddraad. :heart:
DutchieInDublin schreef:
22-10-2017 19:53
voor natuur: ella, nuwara eliya, Sigyria en er zijn verder vele national parks. Voor cultuur dambulla, Anaraduphura, Pollonawura.

cultuur shock misschien een groot woord. ik denk omdat veel plekken die we bezochten gewoon totaal niet toeristisch waren. Overal aangestaard te worden . niet veilig over straat kunnen s avonds (ook vanwege grote groepen loslopende honden trouwens...in Pasikudah werden we door zo'n 30 honden gevolgd....dood eng) en bijna nergens zie je vrouwen werken (in bijv hotels, restaurants...). Ik had verwacht dat sri lanka iets vooruitstrevender was, vooral omdat ik van te voren had gelezen dat sri lanka het meest verwesterse aziatische land is...maar dat is dus echt alleen aan de oppervlakte

Ik heb helemaal niet gewinkeld, dus geen idee voor stoffen en sieraden.

Als je een gids nodig hebt kan ik je in contact brengen met die van mij.:)
Alleen Udawalale en Pasikudah worden wat minder bezocht, maar de rest niet. Misschien leek het totaal niet-toeristisch, omdat de aantallen toeristen nou eenmaal veel kleiner zijn dan in een Thailand of een Vietnam?

En SL het meest verwesterse aziatische land? Ik kan me niet voorstellen dat ook maar iemand SL verwesterd zou noemen, eigenlijk. Vind het juist heel authentiek. Zijn er meerdere SL's?? o_o :P
Alle reacties Link kopieren
Mystery schreef:
22-10-2017 22:14
Als ik het zo hoor, ga ik toch voor een ander land kiezen. We wonen in Saudi Arabie, en daar zie je helemaal weinig vrouwen (of alleen volledig gesluierd).
Dus op vakantie willen we juist gezelligheid en gemixte sexes om ons heen.

In het centrum hierzo zien we hordes mannen uit India, Sri Lanka, Bangladesh en Pakistan op straat, en ook geen vrouwen. Alhoewel genoeg mannen hun families hier hebben.
Dat beeld wat jij nu schetst, heb ik helemaal niet van Sri Lanka.

Ik zag iedereen op straat lopen. Geen scheiding der sekse zoals bijv in India en nog erger in het midden oosten.

Sri Lanka is een heel mooi en goed bereisbaar land. Fijne mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven