op wintersport (zonder conditie. ..)

14-01-2018 05:33 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen we 4 maanden geleden boekten had ik allemaal goede plannen ter voorbereiding op mijn 2e x wintersport. ..het spinnen weer op gaan pakken, een kilo of 8 afvallen om zo in ieder geval mijn algehele conditie te verbeteren. ...
'Uiteraard' heb ik dit allemaal niet gedaan (ok...2 kg is eraf) en besefte ik me vannacht ineens dat we al over 4 weken gaan skiën (ik dacht 8... :O )
Lig me dus nu natuurlijk sappel te maken over mijn niet sportieve, te dikke lichaam zonder conditie.
En nu; over 4 weken sta ik op de piste. Elke dag de ochtend les (1 groep hoger dan de echt beginners) en smiddags met de kids de piste op. Vorig jaar was mijn conditie niet echt beter maar had ik als voobereiding al wel 2 maanden 2x id week gespint en was ik 5kg lichter. ..
Ik begin m nu toch lichtelijk te knijpen nu ik mijn kop uit t zand heb gehaald :rolling:

Het beste zou uiteraard zijn om vanaf deze week weer te gaan spinnen en oefeningen te doen. Heb nu nog griep dus zou denk ik woensdag kunnen starten. ..in 3.5 week heb ik uiteraard geen conditie opgebouwd maar t is beter dan niks denk ik. ..

Jullie nog tips en tricks ? Geruststellende woorden? Strenge mag ook hoor. ..Ik heb t verdiend. :whip:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die griep goed uitzieken want het is een gemeen virus.

Bij skiën is vooral mobiliteit en balans belangrijk om ongelukken te voorkomen. Ik deed vroeger altijd mee met ski-fit op de Duitse TV. Op youtube staan via zoekfunctie 'skigymnastik' allerlei Duitse workouts voor het versterken van de boven benen en mobiliteit. Vaak duren deze workouts 20 min dus niet lang en zij zijn ook niet allemaal heel intensief maar helpen wel als voorbereiding.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik weet niet hoe het je vorig jaar afging, maar volgens mij is de beginnersgroep intensiever dan de tweede groep, omdat je in de tweede groep meer glijdt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Wat lekker dat je op wintersport gaat! Ik snap je gevoel. Ik heb ook nul komma nul conditie en ga ook binnenkort skiën. Alleen hoef ik geen les. Heb je de hele ochtend les? Je kan ook voorbereidingen in Nederland treffen doormiddel van een borstelbaan of een skifitness schema aanvragen bij je sportschool. Ook kun je misschien eerder stoppen met de les zodat je sochtens ook met je kids gaan gaan skieen. Ook zal ik smidsags heel even of niet skieen zodat he de volgende daf er weer tegen kan.
Ik las soms een rustdag in. Dat ik soms 1 dag helemaal niet ga skieen. Maar ik ben denk ik niet zo fanatieke hahaha.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig had ik het hier vorige week in de sportschool met een trainer over. Na jaren slecht voorbereid op wintersport ging ik vorig jaar met een super conditie en 13 kilo lichter... wat een wereld van verschil qua skiplezier!

Nu wel gesport de afgelopen maanden, maar minder fanatiek als vorig jaar. In november al een weekje skivakantie gedaan en toen viel het me qua conditie toch weer ietwat tegen. (Ik was ook ziek kort daarvoor, maar geen tijd om uit te zieken en gewoon doorgewerkt, dat zal ook niet hebben meegewerkt, evenals het feit dat we in een heel hoog gebied zaten)

Met nog 3 weken te gaan dus gevraagd aan de trainer hoe toch nog een beetje meer op te kunnen bouwen was het antwoord dat 3 weken intensief om de dag sporten toch nog een heel stuk verschil kan maken, zeker met gerichte ski-oefeningen.

Die 13 kilo had ik er vorig jaar in drie maanden af door middel van koolhydraatarm eten. Dat ging zeker in het begin razend snel, dus op die manier zou je die 6 kilo in vier weken nog best kunnen verliezen.

Succes en veel plezier straks!
Alle reacties Link kopieren
In een klasje ligt het tempo zo laag dat je daar geen topconditie voor nodig hebt en echt beginners is inderdaad zwaarder. En verder zelf je grenzen bewaken, als jij er klaar mee bent stop je, las je een pauze in en ga je wat drinken. Het is vakantie, geen topsport.
Alle reacties Link kopieren
wees realistisch, je gaat geen dijk van een conditie krijgen in een maand tijd.

maar je kan je conditie zeker verbeteren. Gewoon elke dag bewegen, door bijvoorbeeld een stuk te wandelen, fietsen, vaker de trap op lopen, met de fiets boodschappen doen etc.

Zoals hier boven al een keer is gezegd, balans en coordinatie is heel belangrijk bij het skien. Ga dus dingen op 1 been doen, denk aan tandenpoetsen, douchen etc. En het been wat jij het moeilijkste vindt, die moet je het meeste trainen. Je kan dit uitdagende maken door licht je knie te buigen, ogen te sluiten, met je armen te bewegen, etc.

Kracht opbouwen kan je doen door te planken en voor je benen en billen voor elke dag een aantal keren te squaten. Dit kan je ook doen wanneer jij je tanden poetst, onder de douche, bij het koken bijvoorbeeld 5 keer een kniebuiging maken.

En de komende weken op je voeding letten. Minder/geen suiker, geen alcohol, geen snoep, 's avonds niet meer snaaien.

Kleine, en nog belangrijker realistische stapjes, die daadwerkelijk gezondheidswinst opleveren.

Veel plezier op de wintersport!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Er worden hier hele goede tips gegeven ! Je kan echt wel wat bereiken in 4 weken, dus gewoon er voor gaan, helemaal als je je je benen traint met squats e.d. scheelt je dat straks een hoop spierpijn :)

Veel plezier!!
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven