autorondreis door noorwegen en zweden 2 a 3 week

16-01-2018 12:35 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi!
ik en mijn vriend willen graag aankomende zomer samen een rondreis maken door Noorwegen en zweden.
de reis zal ongeveer 2,5 tot 3 week duren. nu was onze vraag wat een mooie en haalbare route is om te rijden?
we gaan met onze eigen auto en ons plan is om gewoon in een tent te overnachten. we wilen niet de hele dag in de auto zitten en ook op sommige plekken wat langer dan 1 nacht overnachten. we hebben nog niet echt een route omdat we niet weten wat haalbaar is in die tijd dat we er zijn. we vroegen ons af of jullie tips hebben en/of leuke plekjes hebben die we zeker niet moeten missen tijdens onze reis of plekjes die juist erg tegenvallen? ook zijn we nieuwsgierig naar de gemiddelde prijzen van campings, restaurantjes etc.
we hadden al wel een paar leuke plekjes in Noorwegen en zweden gevonden:
in Noorwegen:
- Oslo
- Bergen
- Preikestolen klif
- Geiranger Fjord
- Lofoten

in Zweden:
- National Park Abisko
- Virum älgpark
- Vimmerby
- Göteborg
- Stockholm

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben !

groetjes Cecile en Lars :bye:
De Lofoten zijn 2800 km vanaf hier, inclusief veerboot vanaf Bodø. Stel je jakkert door Duitsland en Denemarken in 1 dag naar Malmö (ruim 700km), dan moet je naar de Lofoten nog 2100 km heen en weer terug. Dat betekent gemiddeld per dan 300km rijden. Dat is erg veel als je ook nog soms 2 nachten op 1 plek wilt blijven en dingen wilt bekijken.
Onderschat de afstanden niet daar. In Zweden iig weinig snelweg, dus 130 rijden en ergens in een uurtje zijn is er niet bij. Viel mij in ieder geval vies tegen.
Je wilt niet de hele dag in de auto zitten, maar NL - Abisko is al bijna 3000 km. Dus ik schat dat jullie toch 250-300 km per dag zullen rijden, dat is toch minstens een uur of 4. In Zweden rijdt men een stuk minder snel dan in Nederland, hou daar rekening mee. In Noorwegen erg veel steile hellingen, kan me voorstellen dat je daar ook wat langzamer rijdt. In het algemeen zou ik voor méér Noorwegen en minder Zweden gaan omdat Noorwegen veel spectaculairder is, zeker rond Geiranger. Daar zou ik echt wat tijd voor uittrekken, ook om te wandelen. Mocht je toch door Zweden willen gaan, zou ik dat op de heenweg doen, omdat je dan het mooiste voor het laatst bewaard. Je route hangt af van jullie interesses. Hou je van steden of van de natuur? Wat wil je doen op de route? Wil je ook iets zijn buiten de auto? Hoe actief wil je zijn? En wat als het 3 weken lang regent?
anoniem_68655 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 12:47
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed idee.
Denk er aan dat de afstanden enorm zijn en de wegen in Noorwegen meestal 2 baans zijn en door bergen voeren. De maximumsnelheid is 80, soms 90,en wordt zeer streng gehandhaafd. De Lofoten zijn echt prachtig, zeker in de periode van de middernachtzon.
Drie weken moet te doen zijn, je rijdt wel veel. Ik zou terug door Zweden gaan, daar heb je lekkere wegen waar je 110 mag rijden en die vaak vlak zijn. Campings zijn er genoeg en je mag ook wild kamperen. Verder verhuurt vrijwel iedere camping trekkershutten. Zeker met slecht weer is dat een goede optie.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
16-01-2018 12:44
De Lofoten zijn 2800 km vanaf hier, inclusief veerboot vanaf Bodø. Stel je jakkert door Duitsland en Denemarken in 1 dag naar Malmö (ruim 700km), dan moet je naar de Lofoten nog 2100 km heen en weer terug. Dat betekent gemiddeld per dan 300km rijden. Dat is erg veel als je ook nog soms 2 nachten op 1 plek wilt blijven en dingen wilt bekijken.
Je moet voor Trondheim Bødø twee dagen rijden rekenen als je doorrijdt. Oslo-Sognefjord is in één dag te doen. Even aangenomen dat je de veerboot naar Oslo zou nemen. Terug via Zweden zit je in twee lange dagen in Stockholm. Met drie weken is het te doen, dan kun je ook kortere rijdagen maken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Hebben jullie dan misschien tips wat wel leuk en haalbaar in in 2,5 week tijd? Het is voor ons geen probleem om een paar van onze gevonden bestemmingen weg te strepen! Het waren meer een paar plekjes om jullie een beeld te geven van plekken die ons interesseren. 😊
Alle reacties Link kopieren
Houdt rekening meet een gemiddelde snelheid van 60-70 km/u in Noorwegen. In Zweden ligt dit iets hoger.

Kies voor een gebied, je gaat vast nog eens terug. Wat leuk is als beginner, de boot Hirthals-Kristianssand en dan linksom langs de fjorden omhoog rijden. Je rijdt dan naar Stavanger, daar in de omgeving is de Preikestolen. Daartegenover ligt de Kjerag, een leuker alternatief. Je kijkt vanaf beiden uit over het Lysebotnfjord. Aan het einde van de fjord ligt een leuke camping waar je zowel per auto als per boot kunt komen.

Vanuit Stavanger kun je doorrijden naar Bergen. Ook erg leuk. Je rijdt in de omgeving van her Hardangerfjord, een leuke omgeving voor wandelingen. Als je heel graag naar Oslo wilt, kun je vanuit Bergen naar Oslo rijden. Is een mooie route. Je kunt er ook voor kiezen naar het Sognefjord door te rijden.

Lofoten kan je ook bezoeken, maar rijdt daar dan wel min of meer rechtstreeks heen. Je hebt dan voldoende tijd om daar rond te kijken.

Er zijn nog vele leuke andere gebieden, bedenk voor jezelf wat je wilt zien en kijk goed naar de afstanden. Kamperen kan overal, je mag parkeren in het wild. Op campings hoef je niet te reserveren.
Alle reacties Link kopieren
Lofoten zijn prachtig, maar een verschrikkelijk eind rijden. Beroemd is de kustroute van Noorwegen. Heel erg mooi.

Bergen
Preikestolen klif
Geiranger Fjord

Deze zou ik zeker doen, maar dan red je de Lofoten niet.

Ik ben 2x naar Noorwegen geweest, 1x route gereden die ik zelf uitgestippeld heb. Langs binnenwegen en veel bochtenwerk. En de plaatsen van hierboven bezocht.

De volgende keer ben ik de kustroute gaan rijden naar de Lofoten en Vesteralen.

Vergis je niet in de prijzen. Het is een heel erg duur land.
Mocht je te veel regen hebben, je kunt op de camping ook vaak een Hytte huren. Dat scheelt weer een tent opzetten.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor alle reacties!
wat onze interesses betreft , we houden beide van natuur en van steden. wandelen vinden we ook leuk om te doen. we zijn beide vaak veel buiten en houden ook wel van een beetje actie of spannende uitdagingen!
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens naar Odda, daar kun je de (flinke) wandeling maken naar Trolltunga. Als je daarop googelt zie je waarom je daar naartoe zou willen ;-)

En Jotunheimen NP is prachtig om te wandelen!
Alle reacties Link kopieren
https://sysnet.infoteur.nl/specials/vak ... wegen.html

Ik had een heel stuk getikt, maar lang leve de kat, dat is nu weg.
Dan deze link maar :-)
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Oja, gemiddeld kun je 50-60 km per uur afleggen. Hou je dagafstanden dus kort.
Koffietentjes en dergelijke vind je niet zo veel, dus de mogelijkheid om onderweg koffie te drinken moet je zelf creeeren, neem een brandertje met een koffie potje mee.
Onderweg vind je meer als voldoende picknick banken om te lunchen, en bijna elk dorpje heeft wel een supermarkt voor lekkere broodjes.

Geen idee of jullie wandelaars zijn, maar zorg dat je goed voorbereid bent. “Even” naar de Kjerag, was voor ons 7 uur lopen...Afbeelding
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
En je kunt overal pølser kopen. Soort van hotdogs. Neem ook de maximale hoeveelheid alcoholische drank mee als je een bietje, wijntje of borreltje lust. Drank is in Noorwegen nóg duurder dan in Zweden. Wat basisvoedsel kun je ook hier inladen. Denk dan aan wat rijst en/of pasta, wat kruiden, conserven met groente of vlees. De afstanden zijn groot en vaak zal een winkel dicht zijn. Een uit eten cultuur bestaat in Noorwegen nauwelijks. Alles is veel duurder. Zelfs zo iets als een Big Mac kost omgerekend zo’n 8 Euro. Mocht je toch ergens in een restaurant willen eten, ga dan tijdens de lunch. Veel restaurants hebben dan een voordelijk lunchmenu.
Vis koop je in de haven, supervers en betaalbaar.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Wij zijn jaren geleden van Amsterdam via Hirsthals (Denemarken) met de boot naar Kristiansand (Noorwegen) gegaan. Vanaf daar omhoog richting Trondheim, weet niet meer precies hoe maar iig langs de Geiranger fjord en de Trollstigen. Toen via Trysil naar Karlstad, Stockholm, Kopenhagen, Amsterdam. Dat was goed te doen in 3 weken. Wel zonder kinderen, en het regende alleen maar dus het was wel lekker warm in de auto ;-D
Alle reacties Link kopieren
Kijk bij buro scanbrit wat de routes zijn en hoeveel tijd zij ervoor uittrekken.

Doe alleen Noorwegen. Prachtig land!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een rondreis door Noorwegen gedaan. De afstanden kosten veel tijd. Gemiddeld rij je 60 km per uur. En dan zit het mee.
Jouw reis lijkt me niet haalbaar.
Ik vond de wegen in Zweden wel beter.
Alle reacties Link kopieren
Suuz393
Wauw, odda ziet er inderdaad prachtig uit!😍

En jojanneke66
Jeetje wat een wandeling!😋 zulke sportieve wandelaars zijn we helaas niet, Haha. In iedergaval bedankt voor de tips , en koffie is indd wel belangrijk , vooral voor Mn vriend sochtends ! 😂 en leuk he katten😺
Alle reacties Link kopieren
Beperk je. Ook in Zuid Zweden kun je met rustig rondrijden al 3 weken prima vermaken.

Voor deze bucket list mag je minstens 1 maand uittrekken en dan nog flink doorrijden.

Die voordelinge lunchmenu's zie je omdat zeker in Zweden men warm eet tussen de middag. Dus tijdens de middag heb je betaalbare alternatieven. 's.avonds eten doe je als je luxe uitgaat en dan mag t wat kosten...

Benzine is in Zweden weer goedkoper dan in NL. Diesel iets duurder dan in NL.
Eigenlijk is alles duur ni Noorwegen. Het enige product wat volgens mij relatief betaalbaar was in Noowegen is zalm. Daar hebben de klaarblijkelijk genoeg van.

Verder zou ik mij niet te druk maken over de prijzen in Zweden. Ik sla er bijv. weer steil van achterover hoe duur kaartjes voor attracties (dierentuinen en pretparken) in Nederland zijn voor kinderen. DAt is in Zweden vaak een stuk betaalbaarder.


WAt je kan doen als je toch graar beide landen wil zien:
- NL Noord Denemarken (Hirtshals). Daar de veerboot naar Stavange of Kristiansand. Rij door naar Bergen en pak de Prejkestolm mee.
Pak nog wat meer higlights onderweg naar Olso (bijv Flåmbanen).
Oslo.

De lus terug via Zweden is al ambitieus in bijv. 3 weken. Vimmerby met Astrid Lindgrens värld is erg leuk met kinderen rond de 5-12 jaar.
Elandenparken heb je op diverse plekken en anders ook in het stadspark in göteborg (slotskogen).
Ik woon nu zelf in Zweden en heb steeds meer moeite om dingen als toeristische attracties te zien.

Abisko is prachtig als je gaat hiken, maar dan moet je daar een doel op zich van maken. Dus rugzak mee met tent en kampeerspullen en dan dan 2 weken de wildernis in. Bereid je wel goed voor. Daar is Abisko geschikt voor.

Net als Lofoten.
Als je serieus wilt hiken in Abisko is jet bijna slimmer om "gewoon" het vliegtuig te pakken naar Kíruna, Of Stockholm en dan de nachttrein naar Abisko. Die trein gaat tot Narvik en daar zit je weer dicht bij de Lofoten. Onderweg bij Stockholm langs om even bij te stadten is natuurlijk ook wel lekker.

Kortom: maak van die noordelijke bestemmingen aparte reizen als je dat echt wil.

Op autovakantie lijken veerboten in eerste instantie vaak duur, maar geven ook een hoop comfort en gemak. Als je een nachtboot neemt, dan spaar je bovendien een hotelovernachtig uit EN een hoop kms. De boot van Oslo - Kiel is in dat opzicht helemaal een toppertje. NAdeel is dat je ze vroeg van tevoren moet reserveren (en betalen) om de voor de voordelige tickets in aanmerking te kunnen komen.

Verder zit je vaak aan de nodige veerboten vast in Noorwegen als je via de westkust reist. LAst but not least. De flitskamera's in Noorwegen kunnen ook onderling communiceren en daarmee trajectcontrole realiseren.
Alle reacties Link kopieren
lux. schreef:
16-01-2018 13:47
Wij zijn jaren geleden van Amsterdam via Hirsthals (Denemarken) met de boot naar Kristiansand (Noorwegen) gegaan. Vanaf daar omhoog richting Trondheim, weet niet meer precies hoe maar iig langs de Geiranger fjord en de Trollstigen. Toen via Trysil naar Karlstad, Stockholm, Kopenhagen, Amsterdam. Dat was goed te doen in 3 weken. Wel zonder kinderen, en het regende alleen maar dus het was wel lekker warm in de auto ;-D
Ook een mooie route ! Ik denk dat wij Lofoten en abisko wegstrepen van onze lijst en dat bewaren voor een volgende keer en dus ook tot trondheim rijden en dan richting Zweden! Dit werkend maar even rustig samen een route uitstippelen denk ik!
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
16-01-2018 14:14
Beperk je. Ook in Zuid Zweden kun je met rustig rondrijden al 3 weken prima vermaken.

Voor deze bucket list mag je minstens 1 maand uittrekken en dan nog flink doorrijden.

Die voordelinge lunchmenu's zie je omdat zeker in Zweden men warm eet tussen de middag. Dus tijdens de middag heb je betaalbare alternatieven. 's.avonds eten doe je als je luxe uitgaat en dan mag t wat kosten...

Benzine is in Zweden weer goedkoper dan in NL. Diesel iets duurder dan in NL.
Eigenlijk is alles duur ni Noorwegen. Het enige product wat volgens mij relatief betaalbaar was in Noowegen is zalm. Daar hebben de klaarblijkelijk genoeg van.

Verder zou ik mij niet te druk maken over de prijzen in Zweden. Ik sla er bijv. weer steil van achterover hoe duur kaartjes voor attracties (dierentuinen en pretparken) in Nederland zijn voor kinderen. DAt is in Zweden vaak een stuk betaalbaarder.


WAt je kan doen als je toch graar beide landen wil zien:
- NL Noord Denemarken (Hirtshals). Daar de veerboot naar Stavange of Kristiansand. Rij door naar Bergen en pak de Prejkestolm mee.
Pak nog wat meer higlights onderweg naar Olso (bijv Flåmbanen).
Oslo.

De lus terug via Zweden is al ambitieus in bijv. 3 weken. Vimmerby met Astrid Lindgrens värld is erg leuk met kinderen rond de 5-12 jaar.
Elandenparken heb je op diverse plekken en anders ook in het stadspark in göteborg (slotskogen).
Ik woon nu zelf in Zweden en heb steeds meer moeite om dingen als toeristische attracties te zien.

Abisko is prachtig als je gaat hiken, maar dan moet je daar een doel op zich van maken. Dus rugzak mee met tent en kampeerspullen en dan dan 2 weken de wildernis in. Bereid je wel goed voor. Daar is Abisko geschikt voor.

Net als Lofoten.
Als je serieus wilt hiken in Abisko is jet bijna slimmer om "gewoon" het vliegtuig te pakken naar Kíruna, Of Stockholm en dan de nachttrein naar Abisko. Die trein gaat tot Narvik en daar zit je weer dicht bij de Lofoten. Onderweg bij Stockholm langs om even bij te stadten is natuurlijk ook wel lekker.

Kortom: maak van die noordelijke bestemmingen aparte reizen als je dat echt wil.

Op autovakantie lijken veerboten in eerste instantie vaak duur, maar geven ook een hoop comfort en gemak. Als je een nachtboot neemt, dan spaar je bovendien een hotelovernachtig uit EN een hoop kms. De boot van Oslo - Kiel is in dat opzicht helemaal een toppertje. NAdeel is dat je ze vroeg van tevoren moet reserveren (en betalen) om de voor de voordelige tickets in aanmerking te kunnen komen.

Verder zit je vaak aan de nodige veerboten vast in Noorwegen als je via de westkust reist. LAst but not least. De flitskamera's in Noorwegen kunnen ook onderling communiceren en daarmee trajectcontrole realiseren.
Bedankt voor de tips! Gaan we zeker wat mee doen ! Ik denk inderdaad dat we de veerboot naar kristiansand nemen en vandaar door preikestolen ,langs odda richting bergen en dan door richting Zweden. In Zweden willen we naar Stockholm , vimmerby en Gotenburg . Dan richting Denemarken en weer op naar huis!☺️
Kijk of je een van de turistveger kunt rijden. Wij zijn van Oslo richting Trondheim gereden over Rondane, dat was erg leuk: https://www.nasjonaleturistveger.no/en
Blijf in beweging in Noorwegen. Reizen is vaak het leukste. En het is echt duur, dus neem iets mee.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen kinderen hebt zou ik naar Noord-Finland vliegen en daar een auto huren. En dan naar Lofoten/Abisko etc.

Vond ik zelf nog mooier dan zuid Noorwegen. Wij hebben toen deze reis gemaakt: een van mijn mooiste reizen ooit: https://www.voigt-travel.nl/noord-europ ... en-fjorden.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kan doen, zeker als je de vakantie een beetje rustig wil beginnen is een overnachting regelen in de buurt van Lökken of Blokhus in Denamarken. Dat is aan de westkust. Je kan er zo met de auto het strand oprijden en ergens op het strand overnachten (neem een bbq mee). De westkant van DK doet me een beetej aan de waddeneilanden denken. Kneuterig rustig toerisme. GEen massaal gedoe. Wel wat meer ruimte en rustiger dan in NL.

Dat kan wel prettig zijn als je met de veerboot mee moet. Die wachten niet, dus wil je wel op tijd zijn. Maar aangezien het verkeer in Duitsland nogal onvoorspelbaar kan zijn, is het prettig als je niet perse rekening hoeft te houden met een tijd. Zorg dan dat je op tijd door Duitsland bent. DK is qua verkeer een stuk rustiger en je mag er 130 dus dat rijd wel lekker door.

Vanuit Göteborg terug naar NL is een dag stevig rijden. Alternatief is de veerboot direct naar Kiel (vertrekt 18:45). Ik denk dat je niet meer echt zit te wachten op DK als je al uitgebreid in Noorwegen en Zweden bent geweest.

Als je een dagje fijn in Göteborg heb rondgekeken dan is het wel weer leuk om gewoon die veerboot op te rollen.

Göteborg: goeie uitzichten
vanaf Ramberg
https://www.google.se/maps/place/57%C2% ... 11.9369979
skansen Krona:
https://www.google.se/maps/place/Skanse ... d11.955374

Slottskogen: groot park met een dierentuin
Haga: veel koffietentjes, slenteren
Liseberg: pretpark. Tegenover Liseberg heb je de beurs (svenksa mässan) ondergebracht in gothia Towers. Het restaurant op de bovenverdieping biedt een mooi uitzicht.
Je kan natuurlijk voor 80 kronen de "paddan" grachtenboot boeken, maar als het slecht weer is, neem dan een van de veerbootjes die gewoon onderdeel zijn van het OV. Een standaard 1 zone kaartje volstraat voor 90 minuten en dan kun je van "lilla bommen" naar "klippan" daar waar de veerboot naar Kiel aanmeert en biedt een mooi uitzicht. Als je met de auto komt moet je echt ervoor zorgen dat je de "älvborgsbron" meepakt. (de meest westelijke brug). Kan ook op de fiets.
Anders: een boottochtje naar Älvsborgs fästning.
https://www.stromma.se/en/gothenburg/ex ... -fortress/

Ik neem aan dat je de rest van de musea wel zelf kan googlen.

WInkelen: nordstan (overdekt) of drottningsgatan.
Ben je een visliefhebber dan moet je bij de "feskekörka" langs voor een vissoep.

Ben je van plan een dagje langer in göteborg te kijken, dan kun je nog een dagje kijken bij Marstrand. Ook daar heerlijke vissoep, een vesting, haven en stenen klippen waar je op kan zonnen en waar je in zee kan baden. Kan in göteborg ook bij Långedrag of met een veerboot naar een van de kusteilandjes.

Het vervelende van Göteborg is dat het weer nogal onvoorspelbaar kan zijn. Maar dat geldt net zo hard voor de Noorse weskust. in het binnenland van Zweden kan het zomers wat meer stabiel en gematigd warm zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bureau Scanbrit biedt verschillende rondreizen aan door o.a. Scandinavië. Als je op hun site kijkt, vind je voorbeelden van diverse routes en hoeveel tijd die in beslag nemen (uiteraard afhankelijk van het aantal overnachtingen op een bepaalde plek) en krijg je misschien vast inspiratie voor je eigen reis.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven