Airbnb ID inscannen..voel me zo naief!

31-01-2018 23:11 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me echt zo'n naieve doos. De afgelopen zomers heb ik vakantieappartementen geboekt via Airbnb en dat beviel goed. Maar vandaag werd ik voor het eerst geconfronteerd met het feit dat je tegenwoordig je ID moet inscannen. Heb ik gedaan, maar ik voel me er niet goed bij. Voel me zelfs een naieve doos. Ik kon niet mijn bsn onherkenbaar maken, zoals wordt geadviseerd als je bv je paspoort afgeeft aan een hotel, want anders accepteert Airbnb je boeking niet. Feitelijk mogen zij dit niet doen voor de NL wet, maar in Europa vallen zij onder de Ierse. Ik vind het niet tof dat al mijn gegevens nu bij dit bedrijf liggen, God weet wat ermee kan gebeuren. Zijn er meer naievelingen in de zaal? Ik maak me zorgen. Volgend jaar in elk geval geen Airbnb meer voor mij.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik kan begrijpen dat je je rot voelt en spijt hebt dat je niet anders hebt gehandeld. Je kunt er nu helaas niets meer aan doen en heeft zorgenmaken ook geen zin. Zie het als een leer voor de volgende keer. Je kunt geloof ik bij de ANWB van die ID covers halen, die gevoelige gegevens afdekken.
Nu niks meer aan te doen helaas. Stel jezelf gerust met de gedachte dat het meestal gewoon goed gaat :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Voor een volgende keer zou je nog wel groot er overheen kunnen zetten waar het voor is. Bijvoorbeeld "Voor Airbnb januari 2018". Alle info er achter is dan nog wel leesbaar maar exact dat plaatje is nergens anders voor bruikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Joh, er zijn tig landen waar ze een kopie van je paspoort maken als je in een hotel in checkt. Dan mag het hier tegen de wet zijn, daar is het juist verplicht, dus je kan wel gaan staan protesteren, maar dan kun je nergens slapen.
Wel goed dat je er nu toch even over nadenkt, je hoeft nou ook weer niet elke vage Nigeriaanse prins een kopie te sturen, maar ik zou ook niet al te panisch doen.
Ik blijf het bizar vinden dat de overheid aan de ene kant doet alsof het heel gevaarlijk is als iemand je BSN heeft, en tegelijk zelfstandig ondernemers een kvk nummer geeft waar hun BSN deel van uit maakt. En die ze verplicht op facturen moeten hebben staan. Blijkbaar is het ongelofelijk dom en gevaarlijk als iemand mijn BSN heeft, maar die van mijn broer mag de hele wereld zien volgens hen.
Alle reacties Link kopieren
Nausicaa, dat is je niet je KVK- nummer maar je BTW- nummer.
Verder klopt het helemaal wat je zegt, het BTW- nummer is identiek aan je BSN-nummer en moet verplicht op je facturen staan.
Vond dat ook bijzonder ja.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
01-02-2018 01:22
Joh, er zijn tig landen waar ze een kopie van je paspoort maken als je in een hotel in checkt. Dan mag het hier tegen de wet zijn, daar is het juist verplicht, dus je kan wel gaan staan protesteren, maar dan kun je nergens slapen.
Precies dit! Echt overal in Europa ( (en daar buiten) wordt je paspoort onder het kopieerapparaat gelegd. Heus niet alleen bij airbnb! Wij hebben ons er maar bij neergelegd want anders kun je nergens overnachten.
Alle reacties Link kopieren
Ierland valt onder Europese wetgeving, ze mogen dit niet eisen. Maar ze willen wel graag weten wie er huurt bij eventuele problemen. BSN hebben ze hiervoor zeker niet nodig.
Je kan de app Kopieid gebruiken. Hiermee maak je een foto van je ID, blur je je bsn en kan je er een watermerk 'tbv airbnb januari 2018' overheen zetten. Eventueel nog een streep door je pasfoto. Je kan de bewerkte foto gelijk mailen naar airbnb (of je hotel enz.). De app is trouwens van de overheid, dus niet van een bedrijf dat zo stiekem je gegevens inpikken.
Alle reacties Link kopieren
lientje69 schreef:
01-02-2018 06:30
Nausicaa, dat is je niet je KVK- nummer maar je BTW- nummer.
Verder klopt het helemaal wat je zegt, het BTW- nummer is identiek aan je BSN-nummer en moet verplicht op je facturen staan.
Vond dat ook bijzonder ja.
Oh sorry, je hebt gelijk. Ik ben niet zo thuis in die wereld, maar het hele concept blijft inderdaad vreemd.
Ik kon niet mijn bsn onherkenbaar maken, zoals wordt geadviseerd als je bv je paspoort afgeeft aan een hotel, want anders accepteert Airbnb je boeking niet.

Dit vind ik heel opmerkelijk, want Airbnb schrijft zelf dit op de website:

Wat voor soort ID je ook toevoegt, het belangrijkste is dat je BSN (burgerservicenummer) niet op de foto staat. Bedek het met plakband of je vinger als je de foto maakt. Als je een bestaande foto van je ID upload, kras je BSN dan door of plak er iets overheen zodat het nummer niet zichtbaar is.

https://www.airbnb.nl/help/article/1237 ... -for-an-id
Ik heb voor mijn -tot nu toe- enige airbnb ervaring ook mijn paspoort moeten inscannen. Zo wordt je gecontroleerd gebruiker. Je paspoort is bekend bij airbnb, niet bij je afzonderlijke accommodaties. In hotels wordt zo vaak je paspoort gescand, heb er geen problemen mee.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt daar een hele handige app voor, kopie id (van het ministerie van Binnenlandse zaken) heet ie en daarmee kun je een veilige kopie van je id maken en wegstrepen wat niet van toepassing is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-02-2018 09:26
Ik heb voor mijn -tot nu toe- enige airbnb ervaring ook mijn paspoort moeten inscannen. Zo wordt je gecontroleerd gebruiker. Je paspoort is bekend bij airbnb, niet bij je afzonderlijke accommodaties. In hotels wordt zo vaak je paspoort gescand, heb er geen problemen mee.
Heb je toen ook je bsn geblurred? Want ik lees nu toch dat dat toch kan. Dat vind ik raar, want dit werd niet aangegeven toen ik ging scannen.
't Is al met al een heel gedoe
Ik heb mijn bsn op al zoveel plaatsen in moeten vullen, ik kan hier echt niet wakker van liggen (ben zzp'er). Geen idee waar het allemaal al bekend is, iig bij al mijn klanten inderdaad, vanwege mijn BTW-nummer. En dat al 14 jaar lang. Ook bij AirBnB geregistreerd. Nog nooit op enigerlei wijze sores van ondervonden.
Uhhhh, wat kunnen ze eigenlijk allemaal voor verschrikkelijks doen met een kopie van mijn paspoort/BSN nummer?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerder dat je je paspoortnummer moet afschermen.
Pingu schreef:
01-02-2018 10:17
Heb je toen ook je bsn geblurred? Want ik lees nu toch dat dat toch kan. Dat vind ik raar, want dit werd niet aangegeven toen ik ging scannen.
nee, niet gedaan
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-02-2018 10:58
nee, niet gedaan
En jij slaapt nog? :)
't Is al met al een heel gedoe
Je paspoort wordt zo vaak gescand en dus ook niet met zaken geblurred dus ik zie daar echt geen probleem in. Overigens heb ik onlangs m'n paspoort weer verlengd, dus op al die adressen waar ie de afgelopen 5 jaar is gescand, kunnen ze er niets meer mee.
Alle reacties Link kopieren
In die app staat met grote koeienletters dat je je BSN nummer moet afplakken voordat je de foto van de ID maakt. Dus ja als je dat bewust niet doet (het kan zelfs met je vinger er voor, zoals ze zelf aangeven) dan vind ik je wel enorm naïef.
Alle reacties Link kopieren
Hillegonda1 schreef:
01-02-2018 10:34
Uhhhh, wat kunnen ze eigenlijk allemaal voor verschrikkelijks doen met een kopie van mijn paspoort/BSN nummer?
Euh.....weet je dat serieus niet?

Auto's op jouw naam huren, telefoonabonnementen afsluiten, je zorgverzekering omzetten, je uitschrijven op je adres, bankrekeningen/creditcards op jouw naam aanvragen, honderden auto's op je naam registeren, voor duizenden euro's aankopen doen, en zo nog tig andere dingen.
En als je denkt het zal zn vaart wel niet lopen, of dat overkomt mij toch niet..... Dan beveel ik je van harte het boek "er komt een vrouw bij de hacker" aan, dan zul je lezen hoe a. kinderlijk eenvoudig dat wel niet is en b. dat het veel vaker voorkomt dan dat je überhaupt maar kan bedenken.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
01-02-2018 23:56
Euh.....weet je dat serieus niet?

Auto's op jouw naam huren, telefoonabonnementen afsluiten, je zorgverzekering omzetten, je uitschrijven op je adres, bankrekeningen/creditcards op jouw naam aanvragen, honderden auto's op je naam registeren, voor duizenden euro's aankopen doen, en zo nog tig andere dingen.
En als je denkt het zal zn vaart wel niet lopen, of dat overkomt mij toch niet..... Dan beveel ik je van harte het boek "er komt een vrouw bij de hacker" aan, dan zul je lezen hoe a. kinderlijk eenvoudig dat wel niet is en b. dat het veel vaker voorkomt dan dat je überhaupt maar kan bedenken.
Voor het huren van een auto heb ik tot op heden altijd een paspoort nodig gehad (het origineel, geen kopie). Voor een telefoonabonnement dan weer uberhaupt geen paspoort. Uitschrijven of inschrijven bij gemeente kwam ook geen paspoort of kopie aan te pas. Auto op mijn naam registeren was een origineel ID voor nodig. Dus zo ontzettend eenvoudig is het nou ook weer niet. Natuurlijk, als ze echt willen kunnen ze heus wel kwaad. Maar dan kunnen ze ook een kopietje fotoshoppen oid. Genoeg plekken waar je je ID moet laten zien en waar je met een cameraatje of gewoon iemand met een goed fotografisch geheugen dezelfde gegevens zo binnen haalt, ook zonder een kopie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch juist de overheid zelf die werkelijk overal je BSN voor vraagt; anders kun je tegenwoordig eigenlijk niet eens meer met de overheid communiceren.

Bij de gemeente lag laatst een formulier voor mensen die hulp wilden vragen: invullen startte met je BSN

Het CBR een vraag stellen?
https://www.cbr.nl/contactformulier.pp?
Op het contactformulier is BSN een verplicht veld.
Dus als je géén BSN invult, kun je het vergeten, krijg je nooit antwoord.

RDW contactformulier? Er wordt naar BSN gevraagd (daar -nog- niet verplicht).

De overheid wil steeds meer (eigenlijk al onze handelingen) registreren.
Hier staat BSN dan ook bekend als Burger Spionage Nummer.
Alle reacties Link kopieren
Bij de overheid zijn ze verplicht met het bsn te werken. En spioneren kunnen ze er weinig mee, alle administraties zijn losgekoppeld van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
01-02-2018 23:52
In die app staat met grote koeienletters dat je je BSN nummer moet afplakken voordat je de foto van de ID maakt. Dus ja als je dat bewust niet doet (het kan zelfs met je vinger er voor, zoals ze zelf aangeven) dan vind ik je wel enorm naïef.
Welke app? Van airbnb? Echt niet gezien. Mijn vriend ook niet.
't Is al met al een heel gedoe

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven