Andalusië in april, tips?

22-03-2018 23:53 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

we gaan in april op vakantie naar Andalusië. Vliegen op Malaga, van daaruit met een huurauto rondrijden en eindigen weer in Malaga. Verblijf hebben we al geregeld in de volgorde: Sevilla, Antequera, Cordoba, Granada, Malaga.

Ik heb al een hele lijst aan mogelijkheden om te bezoeken en te doen gebaseerd op research op internet maar hoor natuurlijk het liefste tips van ervaringsdeskundigen! Welke cafes/restaurantjes/toeristische trekpleisters/wandelroutes/strandjes mogen we echt niet overslaan?

We gaan naar Andalusië omdat we graag een gemixte vakantie wilden (dus zowel steden en cultuur, als rust en natuur) dus alle uiteenlopende tips zijn welkom.

Verder vind ik nog een beetje moeilijk inschatten wat er in mijn koffer moet. Is het in april al blote benen tijd? Koelt het 's avonds nog heel erg af?
Heb je al kaartjes voor het Alhambra? (Je zou niet de eerste zijn die ze niet vooruit heeft gekocht en er niet in komt)

Heb je al een aantal van de witte dorpen op je planning? Ronda?

En hoeveel dagen heb je? Het klinkt alsof je meerdere weken nodig hebt om een beetje ergens iets te zien.
Alle reacties Link kopieren
Let op dat in april een deel van de tijd feest is in Sevilla (feria de abril). Dan is het heel druk, ik weet niet wat het betekent voor restaurants en toeristische dingen.

Sevilla vond ik mooi maar een doolhof. Een goede kaart komt van pas! In Sevilla hebben we eigenlijk alle geeikte dingen gedaan (real Alcázar, de cathedraal beklimmen etc)

Wij zijn van antequera naar jerez gereden en onderweg gestopt in Ronda. Heel toeristisch, maar vond het de moeite van het stoppen wel zeker waard.

In cordoba vond ik Alcázar de los Reyes christianos heel mooi.

Restaurants enzo weet ik eigenlijk niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben trouwens een rondje Malaga-antequera-jerez-Sevilla-cordoba-Granada-Malaga gedaan in 2,5 week. Tickets voor Alhambra hadden we vooraf geregeld en konden we daar uit een pinautomaat halen bij de bank. (Weet niet of dat nog zo gaat, was 5 jaar geleden).
Alle reacties Link kopieren
El torcal
Caminiti del rey(vooraf reserveren)
Alhambra tickets regelen, inderdaad. Wij zijn er echt superlang geweest en het waren juist onze kinderen die het fantastisch vonden. Misschien langs Nerja terug? Ik zat verder naar het Oosten en ik vond rijden door de Sierra Nevada heel erg leuk, maar ik hou sowieso van sloom roadtrippen in Spanje.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jullie was zou ik echt maar de helft van de plaatsen aan doen, het wordt echt haasten en rennen en alleen maar de allergrootste highlights bekijken, terwijl het zo heerlijk is om even een tijdje op een terras te zitten en lekker niets te doen.

Van Malaga naar Sevilla zou ik rijden via de Grazalema. Echt een prachtig natuurgebied met mooie witte dorpjes. Vooral Zahara de la Sierra is prachtig. Ronda is inderdaad ook leuk om gezien te hebben.

In Sevilla zit vlak bij het alcazar el 3 de oro. Daar hebben wij echt heel goede tapas gegeten. Ik vond lekker door Triana slenteren leuk. Verder Alameda del Hercules, daar zitten de spanjaarden ook. In de C. San Eloy zit een broodjes zaak waar je echt heen moet. Super lekkere broodjes maar ook vooral een fantastische zaak met veel spanjaarden en veel lawaai.

Vanuit Sevilla is Carmona echt een super mooi wit dorpje om nog even te bezoeken.

Ik vond het Alcazeba in Jerez de la Frontera trouwens ook leuk om te bezoeken.

In Anquetere zit op het centrale plein (dicht bij het alcazeba daar) een wijnbar, daar hebben wij twee dagen achter elkaar gegeten omdat het zo goed was en de wijn zo lekker.

In Cordoba heb je natuurlijk de Mezquita, wat ik echt het mooiste vond van alle higlights in Andalusie. Verder was er zo'n tuinencomplex in de stad, met iets van 13 binnentuinen. Dat vond ik ook erg leuk.

In Granada moet je eten bij ja, hoe heet het nou en waar zit het ook al weer. Ik ga even op zoek!
Alle reacties Link kopieren
Iemand die je niet kent een restaurant of cafe aanraden lijkt mij heel erg lastig

Dat lukt immers alleen als je dezelfde smaak hebt qua horeca, en er nog recent bent geweest...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal! Vooral de tip voor de kaartje voor Alhambra, idd niet bij stil gestaan ;)

Ronda en Nerja staan idd ook al op de planning, evenals de caminito del rey. Daar al maanden terug kaartjes voor gekocht.
Ja het is veel, maar we gaan dan ook behoorlijk lang. Is voor mij mn eerste vakantie in tijden dus no way dat ik minder dan 2 weken weg zou gaan ;)

Kaatje die broodjeszaak en wijnbar gaan we zoeken hoor! En dat tuinencomplex ook, ben gek op tuinen :)

Quattro: dat is nou leuk de lol ervan, maar bedankt voor je bijdrage.
sprietgras schreef:
23-03-2018 08:45

Sevilla vond ik mooi maar een doolhof. Een goede kaart komt van pas! In Sevilla hebben we eigenlijk alle geeikte dingen gedaan (real Alcázar, de cathedraal beklimmen etc)
Zo grappig hoe iedereen dingen anders ervaart. Ik vond Sevilla juist superoverzichtelijk. Ik heb alles gelopen en mijn mams van ver in de 70 ook. Heerlijke stad trouwens.

Casa Carmen vond ik een leuk en lekker restaurant. Probeer de montadito da pringa, typische tapas van daar heb ik begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb niet alle reacties gelezen dus sorry voor dubbelingen. Ik heb in totaal 6 weken doorgebracht in Andalusië (verspreid over twee vakanties).

Allerlei willekeurige opmerkingen...

In de steden is autorijden best vermoeiend. Heel veel eenrichtingstraatjes, grote rotondes met 7 afritten, ongeduldige toeterende locals. Zorg dat je goede navigatie hebt! (Ik heb zelf de app Navigon op mijn telefoon en een houdertje dat je in het ventilatiedingetje kan klemmen, en een laadkabeltje dat geschikt is voor dat laadpunt in auto's, en een audiokabeltje). Navigatie erbij huren is vaak €5 per dag dus dan zit je met 14 dagen al gauw aan de kosten van een eigen Tomtom kopen of wat dan ook.

Parkeren in Sevilla, Granada, Ronda centrum, Cordoba is ook duur, reken op €25 per dag. Of je moet buiten de stad parkeren. Ik had telkens gezorgd dat ik in de steden geen auto had, tussen de steden per trein reisde, en alleen een auto huurde voor de dagen dat ik witte dorpen wilde gaan bezoeken en daar slapen. Misschien kunnen jullie ook nog mix & match doen, scheelt een hoop gedoe, stress, hoofdpijn en geld. De treinen zijn echt prima in Spanje. www.renfe.com

Ronda is echt de moeite waard. Een handige (dure) parkeerplek vlakbij dé kloof, is het parkeerterrein vanaf Plaza de Duquesa de Parcent (niet op het plein zelf, maar door een poort heen vanaf dat plein).

In Sevilla vind ik Alameda de Hercules een onwijs leuk plein in de avond, en de zijstraatjes. Goedkoper dan de toeristische restaurants vlakbij Alcázar.
Let op dat veel restaurants (in al die steden) pas om 21 uur open gaan en dat de meeste mensen pas vanaf 22 uur of later uit eten gaan. Vaak zitten ze om half 1 's nachts nog uitgebreid te tafelen. In de toeristische straatjes vind je soms nog wel een restaurant dat om 'noordelijke' tijd open is (dus rond 19u al), maar dan betaal je natuurlijk ook toeristenprijzen.
Mochten jullie magen het niet uithouden tot 21 of 22u, zorg dat dan je op tijd snacks koopt want de winkels zijn ook 's middags dicht tijdens siesta (ongeveer 14-17u).

In Sevilla vond ik voor de lunch "Los Coloniales" geweldig. Niet te verwarren met Las Columnas, wat ook prima tapas heeft en op toeristentijden open is. Maar niet zo lekker als bij Los Coloniales. Bijvoorbeeld hun gefrituurde aubergines met honing, oooohhhh ik droom ervan! Berenjenas con miel.

Sla ook Parque de Maria Luisa niet over, en ga helemaal naar het einde, daar waar Museo de Artes y Costumbres Populares is: een mooi gebouw en onderweg kom je veel leuke prieeltjes en mooie Arabische bankjes tegen. Gebruik geen paardenkoets want die dieren staan uren in de zon en krijgen te weinig drinken en voer. Draag niet bij aan het in stand houden van die dierenbeulerij.

In Córdoba is de Mezquita het eerste uur gratis. Het lijkt dan voor openingstijd eventjes druk als iedereen zich vezamelt bij de meerdere ingangen. Maar eenmaal binnen is het heel groot en verspreiden mensen zich snel. Het grootste voordeel van dat tijdstip is dat er dan geen tourgroepen naar binnen mogen. Dat scheelt ook al veel mensen (die vaak ook geen oog hebben voor anderen en je bijna omver lopen).

Lees "De Hand van Fatima" van Ildefonso Falcones voordat je gaat. Gaat veel over die Mezquita en ook over Granada en de Sierra Nevada. Heel leuk om meer over de geschiedenis te weten voordat je gaat, en het is verwerkt in een spannend verhaal. Voor mij was het binnenstappen van de Mezquita daardoor wel extra speciaal, kreeg er een brok van in mijn keel.

Van de witte dorpen vind ik Arcos de la Frontera leuk. Daar vlakbij is Cortijo Barranco een van de fijnste B&B's waar ik ooit heb geslapen, op een heuvel 7 km van Arcos de la Frontera. Zo fijn dat ik er 2x terug naartoe ben gegaan. Aardige Spaanse man en Engelse vrouw runnen dat. En het heeft een klein zwembadje. www.cortijobarranco.com > zoek de knop voor Engels. Gratis parkeren.

Jerez de la Frontera is ook leuk, ik geloof dat er op zondag een rommelmarkt was. Mooi Alcázar ook daar (paleis).

Cádiz is ook leuk, Playa de la Caleta is daar een mooi klein strandje zonder wolkenkrabbers (zoals wel verderop) maar juist met mooie witte moorse gebouwtjes en een paar viscafeetjes. Het centrum is klein en schattig. Columbus is daar vandaan vertrokken voor hij Amerika 'ontdekte'. 's Avonds hangen er wel aardig wat dronkenlappen rond en vond ik de sfeer wat grimmiger lijken.

In Málaga heb je 4 craft beer café's, laat maar weten als je namen wilt.
Noviembre is leuk voor ontbijt / lunch. Gratis wifi.
Er zijn ook veel dakterrassen op hotels, waar je gewoon een drankje mag drinken met uitzicht. Ik kan namen opzoeken.
De heuvel met het paleis is fijn voor een wandeling met mooi uitzicht.
Het Centre de Pompidou museumpje aan de kust is goed!
El Último Mono (de laatste aap) is een leuk piepklein hipster-koffietentje waar ze bijvoorbeeld ook chai latte hebben. Midden in toeristengebied, maar binnen zitten vooral Spanjaarden.
De kathedraal is mooi van binnen.
Qua strand, als je vanaf Malagueta strand ongeveer 10-15 minuten naar links (naar het oosten) loopt kom je bij Playa de la Caleta, met een prettig eettentje en ligstoelen en parasols, en lekker rustig.
Er is ook een bioscoopje, Engelstalige films worden gewoon in het Engels uitgezonden met Spaanse ondertiteling, dus kan je heen.

Als het al beschikbaar is, het drankje 'tinto de verano' (zomerwijn) is lekker: half rode wijn, half Fanta citroen.

Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
23-03-2018 09:04
Alhambra tickets regelen, inderdaad. Wij zijn er echt superlang geweest en het waren juist onze kinderen die het fantastisch vonden. Misschien langs Nerja terug? Ik zat verder naar het Oosten en ik vond rijden door de Sierra Nevada heel erg leuk, maar ik hou sowieso van sloom roadtrippen in Spanje.
Ik ook!! Prachtig daar!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Paar dingen voor Sevilla nog: relatief nieuw is Palacio de las Dueñas. Het woonhuis van een oude adellijke dame (ze is overleden), een soort buitenplaats middenin de stad met prachtige tuinen en karakteristieke vertrekken.

De lekkerste churros at ik bij een cafeetje bij Parasol in Sevilla (aan de verre zijde van het plein als je kijkt vanaf de rijweg - met raam waar je je bestelling doorgeeft).

Hotel Doña María heeft een rooftopbar met fantastisch uitzicht op de Giralda.

In sommige gidsjes staan de verschillende kloosters in de oude stad vermeld. Veel daarvan verkopen taartjes of koekjes. Heerlijke tortas de aceite bijvoorbeeld van het klooster van Santa Inés.
Nouschi schreef:
24-03-2018 21:20
Ik ook!! Prachtig daar!
Ik wil er wel wonen. Lijkt me heerlijk.

Overigens parkeerde ik redelijk betaalbaar in Granada bij de parkeergarage aan de Paseo Violon (iets meer dan 1,20 Euro per uur), maar dan moet je nog wel een stukje lopen naar het Alhambra.
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat een leuke tips allemaal, zou er zo een maand extra voor uit kunnen trekken :) we hebben al besloten dat als het bevalt we teruggaan, dus alles waar we niet aan toekomen kunnen we dan parkeren voor de volgende keer.

Patsy--stone, heb jij naast de treinen ook ervaring met het openbaar vervoer in de steden? Ik heb een beetje een gekke obsessie voor openbaar vervoer dus we willen waar het kan gewoon de auto bij de airbnb of het hotel laten en dan met het ov de stad in (ook omdat we lekker veel tinto de verana willen drinken natuurlijk ;) )
Alle reacties Link kopieren
Verano.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Is je hotel zo ver buiten het centrum dan? Ik loop bij dit soort trips meestal veel meer dan in NL. In Sevilla heb je naast de bus ook trams en metro’s. Google app aan (fijn dat internet overal in Europa nu hetzelfde kost als in Nederland) en gaan.
Wij gaan in april voor de vierde keer naar Andalusie.
De highlights hebben we gehad en we gaan nu voor de
plaatsen die nog zijn blijven liggen. Onder meer Cazorla (nationaal
park met een prachtige parador), Tabernas (van de spaghettiwesterns).
In de herhaling: Cordoba en Grazalema. Verder zijn er nog tal
van witte dorpjes die ik nog wil zien.
Alle reacties Link kopieren
Tvp. Met dank voor alle tips. Wij zijn er ook op weg naartoe.

Pindakaas, ik weet niet wanneer je gaat, maar ik zit nu in de buurt van Denia en het is hier nu nog best fris uit de zon, helemaal in de avond.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips, het was echt ontzettend leuk
het weer was overwegend vreselijk, maar goed dat was gewoon pech
toen we de sierra nevada in wilden rijden begon het zelfs te hagelen en gleden we bijna van de berg af ;)
we gaan zeker terug in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven