Vakantie: Kroatië of Portugal?

19-05-2018 18:17 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen graag in augustus een weekje weg, maar zaten nogal te twijfelen over de bestemming en uiteindelijk hebben we nog twee opties; Kroatië of Portugal. Zelf houd ik van natuur, een mooie stad (leuke huisjes, schattige straatjes etc.). Ik vind het heel erg leuk om dingen te gaan doen, mijn vriend vindt naar het strand gaan en relaxen dan weer heel lekker op vakantie dus het is vooral belangrijk dat beide leuk is in dat land. We hebben ongeveer 600 euro per persoon te besteden voor vlucht + hotel en ik ben nu op zoek naar ervaringen van mensen.

In Portugal leek Lissabon mij erg leuk, maar Porto, Faro of Madeira ook!
Kroätie trekt mij vooral vanwege Plitvice national park en Dubrovnik lijkt me ook een erg mooie stad.

Wij zijn niet op vakantie om uit te gaan en te zuipen, dus dat speelt geen rol bij ons. Wel graag dus veel dingen om te doen en te zien en een mooi strand!

Ik heb veel gegoogled maar kon weinig vinden over een vergelijking tussen de twee landen, iemand die toevallig naar beide is geweest, óf naar eentje en het echt een aanrader of juist verschrikkelijk vond?

Alvast bedankt voor de reacties!
Toevallig twijfelde ik vorige jaar ook tussen beide. Ik ging namelijk alleen en wilde strand, maar ook in een stad(je) zodat ik makkelijk nog even ergens kon gaan eten 's avonds, etc. Ik koos uiteindelijk voor Split. Het was prachtig, ik heb heerlijk aan het strand gelegen zoals ik wilde, maar ik vond het wel heel erg toeristisch. Achteraf gezien had ik liever Portugal gekozen denk ik. En volgens mij is Dubrovnik minstens net zo erg. Aan de andere kant denk ik dat als ik me beter voorbereid had en bijvoorbeeld ook op één van de eilanden daar overnacht had, ik het leuker gevonden had. Dus een vrij nutteloos advies hier. :-)
Kroatie heeft kiezelstranden, Portugal zandstrand. Dat is het enige waar ik je mee kan helpen, verder is het bij allebei de landen goed denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen zomer naar de Algarve geweest en vond dit prachtig!!!!
Ik zou zo teruggaan. De ideale combinatie tussen zon zee strand, en natuur!

Kroatie heb ik ook al gedaan en is ook heel mooi, maar ik vond Portugal echt veel mooier!
Alle reacties Link kopieren
Joni_de_tweede schreef:
19-05-2018 18:22
Kroatie heeft kiezelstranden, Portugal zandstrand. Dat is het enige waar ik je mee kan helpen, verder is het bij allebei de landen goed denk ik.
Inderdaad, ook dat is een reden waarom ik Portugal veel mooier vind!
Die stranden zijn ook prachtig met hun rotsformaties.
Ik ben in beide landen vaker geweest en vind het beide prachtig. Porto en omgeving is erg mooi, Lissabon vond ik persoonlijk wat tegenvallen maar mijn beeld is getekend door een nate ervaring die we daar hadden met opdringerige mannen. Dubrovnik is idd ontzettend toeristisch maar wel mooi en in de omgeving kan je makkelijk wat rust opzoeken indien gewenst.

De kiezelstranden in Kroatië zijn idd wel een nadeel maar de zee is prachtig. Volgens mij kan je geen verkeerde keuze maken maar moet je beiden eens opzoeken! In Kroatië liggen de prijzen voor eten en verblijf wel iets lager.

Om het nog lastiger te maken, Kotor (Montenegro) heeft ook alles wat je opsomd en Montenegro is wat mij betreft één van de leukste vakantielanden.
Mandarijntje1 schreef:
19-05-2018 18:26
Inderdaad, ook dat is een reden waarom ik Portugal veel mooier vind!
Die stranden zijn ook prachtig met hun rotsformaties.
Die rotsformaties en de helblauwe zee heb je alleen in het zuiden, de stranden rond Porto zijn ook prachtig maar zien er heel anders uit.
Alle reacties Link kopieren
Oké dus Portugal komt naar voren als winnaar tot nu toe?

Iemand ook de plitvice meren bezocht in Kroätie? Dat lijkt mij zo mooi!
Ik kom net terug van Carvoeiro Portugal....zo mooi! Al die baaitjes van de kleine plaatjes aan de kust, heerlijk.

Met een huurauto zit je binnen 2,5 uur in Lissabon.
De plitvice meren zijn prachtig maar wel toeristisch druk als je in de middag gaat, als je zorgt dat je er meer in de ochtend bent is het niet zo druk en echt genieten. Ik zou je zeker aanraden er een keer naartoe te gaan.

Er is ook een ander ontzettend mooi park in Kroatië waarvan ik even niet op de naam kan komen. Grote watervallen en, in tegenstelling tot de Plitvice meren, kan je er ook zwemmen. Het is niet zo algemeen bekend en dus minder toeristen vanuit het buitenland maar wel veel Kroaten....
Alle reacties Link kopieren
Marloes85 schreef:
19-05-2018 18:42
De plitvice meren zijn prachtig maar wel toeristisch druk als je in de middag gaat, als je zorgt dat je er meer in de ochtend bent is het niet zo druk en echt genieten. Ik zou je zeker aanraden er een keer naartoe te gaan.

Er is ook een ander ontzettend mooi park in Kroatië waarvan ik even niet op de naam kan komen. Grote watervallen en, in tegenstelling tot de Plitvice meren, kan je er ook zwemmen. Het is niet zo algemeen bekend en dus minder toeristen vanuit het buitenland maar wel veel Kroaten....
Ja lijkt me inderdaad enorm druk, vooral in augustus. Maar wel erg mooi! Is er ook zoiets in Portugal?
Ik vind portugal wel echt verschillen qua kust en plaatsjes in de Algarve en de meer noordelijke gebieden. De stranden en de zee is mooier in de algarve maar de natuur (groener en glooiender) vind ik persoonlijk noordelijker mooi. Ook is de algarve erg toeristische en moet je opletten waar je naartoe gaan, er zijn ook echt alcoholoorden voor de engelsen waar ik persoonlijk niet voor zou kiezen.
Nyaz schreef:
19-05-2018 18:43
Ja lijkt me inderdaad enorm druk, vooral in augustus. Maar wel erg mooi! Is er ook zoiets in Portugal?
Niet dat ik weet. Als je een hotelovernachting erbij boekt en dan in de ochtend gaat is het echt fantastisch, dat zou ik je zeker aanraden boven een busreis vanaf de kust waarbij je in de polonaise het park bezichtigd.
Alle reacties Link kopieren
Bij die Kroatische meren is het file lopen in die tijd. Wij waren er in oktober en zelfs toen was het veel te druk. Kroatie zelf is wel prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Zoek maar eens op 'Pego Do Inferno'. Heel mooi! En niet toeristisch. Je komt daar vooral lokale bewoners tegen en af en toe toch een toerist die die plekje toevallig gevonden heeft (zoals ik).
Wij hebben in de Algarve ook een jeepsafari gedaan en ook met de speedboot een tocht over de zee om alle mooiste en bekenste grotten te ontdekken, waaronder de Benagil cave.
Krka is het andere park in Kroatië welke ik bedoelde. Klinkt ook goed Mandarijntje!
Geen idee of het je interesse heeft maar in de Algarve kan je ook met de boot op zoek naar dolfijnen, ik vond het toeristisch maar prachtig. Zowel in Kroatië als in Portugal heb je inderdaad prachtige grotten die je met de boot kan bezoeken, noordelijker in Portugal vind je deze niet.
In juli was Plitvice 's ochtends nog best te doen, maar toen wij klaar waren (het park is tot laat open) moesten mensen in de rij wachten om de boot op te mogen.

Ik vind beide landen mooi, maar ze hebben hun eigen charme. Vergis je niet in afstanden, als je lekker aan het strand van de Algarve ligt, ben je niet snel in Lissabon en als je heerlijk zwemt in Opatija ben je ook bijna drie uur onderweg naar Plitvice.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat mijn voorkeur dan toch uitgaat naar Portugal. Maar wat wordt het dan... Lissabon, de Algarve of Madeira.

Wat is het toch een (luxe)probleem, een vakantie uitzoeken haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe avontuurlijk jullie zijn maar je kan ook een poging doen om de 'Cascata do Barbelotte' te bezoeken. Dit is de grootste waterval van Portugal, maar alles behalve toeristisch. De weg er naartoe is nogal uitdagend. Ik was er vlakbij en hoorde hem ook, maar ben er niet geraakt, ook doordat ik het verkeerde schoeisel aan had. Maar als je goed stevig schoeisel draagt kan je hem wel vrij goed bereiken.
Hier heel dicht bij heb je Foia, het hoogste punt van de Algarve, ook wel mooi en heel goed bereikbaar met de auto. Als je de jeepsafari boekt die ik bedoelde hierboven kom je hier ook langs. Moest je hier interesse in hebben mag je me altijd een PB sturen, dan stuur ik die man zijn gegevens even door.
In augustus zou ik persoonlijk voor Madeira kiezen. In bijv. de Algarve is het in augustus echt heel heel heel warm. Madeira heeft een ander klimaat waardoor het er heerlijk weer is, maar niet zo bloedheet. Ook de natuur is daar mooier, op het vasteland is het in augustus over het algemeen behoorlijk dor.
Van porto en noordelijker is het veel groener, daaronder is het erg dor idd. Algarve is prachtig als je van kliffen en de zee houdt, als je verschillende uitstapjes de natuur in wilt zit je daar minder op je plek maar voor relaxen op een mooi strand is het the place to be.
Ik heb nog geen ervaring met Madeira maar het lijkt me prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed voorstellen dat je tussen deze twee twijfelt want ze hebben veel overeenkomsten en voldoen beiden aan je wensen. In augustus zal het in beide landen in de kustplaatsen druk zijn. Kroatië heeft inderdaad vooral kiezelstranden hierdoor ziet de zee er dan weer mooier uit qua kleur. Het voordeel van Kroatië vind ik wel dat het qua natuur net wat meer te bieden heeft dan Portugal. Verder voelde ik me daar ook net wat meer "in het buitenland". Het betalen in een vreemde valuta draagt daar aan bij, dat vind ik leuk. ;)
En aangezien ik erg van de Balkanregio houdt zou ik persoonlijk Kroatië kiezen. Maar wat je ook kiest, beiden zijn fijn, goede reis!
Alle reacties Link kopieren
Oh ik lees nu pas dat je al voor Portugal hebt gekozen. Sorry voor de mosterd na de maattijd ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven