Albanie

20-06-2018 21:57 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete vakantiebestemming in Europa, maar ik kan op dit forum geen recent topic vinden over Albanië. Zijn er hier meer mensen fan van het land? Of wellicht mensen die een vakantie naar Albanië overwegen en graag tips willen? En als je geen plannen hebt in die richting, wat trekt je er niet aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er twee jaar geleden geweest. Het was echt fantastisch! Een echte aanrader voor mensen die zat zijn van all-inclusive en eens wat leuks mee willen maken.
Een prachtig land en zo veel lieve en leuke mensen!
Heb drie weken rondgereisd met het openbaar vervoer. Het was net Griekenland dertig jaar geleden. Alles lekker goedkoop en ontspannen. En een schitterende natuur.

Mijn tip:
Vlieg op Corfu met Ryanair en neem daar de boot naar Sarande. das goedkoper en leuker als rechtsreeks vliegen.
Alle reacties Link kopieren
20 jaar geleden geweest, er zaten toen grote gaten in de weg, er reden auto's rond zonder portieren, zonder ramen, het eten in de winkels was over de datum. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu is. Ik vond de natuur toen al mooi, en bijna iedereen sprak vloeiend Italiaans dus kon met gemakkelijk communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat meer mensen hier er geweest zijn! Je kan buiten het hoogseizoen vaak wel goedkoop vliegen met Transavia, voor mij komen met Ryaneir de kosten van en naar Eindhoven er nog bij, dan valt het verschil wel mee.
Gaten in de weg zijn er nog steeds wel her en der, en de natuur is inderdaad geweldig! Zowel het noorden als het zuiden en eigenlijk alles er tussenin.
Ik ben in een jaar tijd 5keer geweest, ben echt een beetje verslaafd geraakt. In september ga ik lekker weer twee weken. :D
Wij gaan over een paar weken op vakantie naar albanie voor 3 weken.
Eerste 10 dagen met de backpack rondtrekken in tent en hostels. En de amdere 10 dagen met een gehuurde 4x4 het zuiden rond en wildkamperen.
Nog nooit eerder geweest maar super veel zin in.
De balkan landen trekken ons erg aan. Niet super touristisch en lekker goedkoop mooie natuur.
Alle reacties Link kopieren
Mius schreef:
20-06-2018 22:58
Wij gaan over een paar weken op vakantie naar albanie voor 3 weken.
Eerste 10 dagen met de backpack rondtrekken in tent en hostels. En de amdere 10 dagen met een gehuurde 4x4 het zuiden rond en wildkamperen.
Nog nooit eerder geweest maar super veel zin in.
De balkan landen trekken ons erg aan. Niet super touristisch en lekker goedkoop mooie natuur.
Ooooh! Wat heerlijk! 3 weken is lekker lang! Kan me goed voorstellen dat je er veel zin in hebt. Je zal vast alles al weten maar in mijn sig staat mijn site die nooit af is, misschien staan er nog dingen op die je leuk vindt om te lezen. ;) Over een paar weken zal het er wel bloedje heet zijn trouwens. :o
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar in oktober een week geweest op onze rondreis. Wij vonden het het leukste land omdat het zo anders was. Op de “snelweg” paard en wagen of brommers met een bak ervoor helemaal volgeladen, ezels op de weg.

Het was een sport om de gaten in de weg te ontwijken. De meeste mensen rijden in een Mercedes, althans, ze rijden in een wagen die van ellende uit elkaar valt, maar ja, het is wel een Mercedes.

De mensen zijn vriendelijk maar spreken slecht Engels. In de hotels viel dat nog mee. Hotels waren niet duur. Sommige dorpjes waren uitgestorven terwijl er wel veel hotels gebouwd waren/werden. Wij kwamen natuurlijk wel na het hoogseizoen.

‘S Avonds gingen de mensen flaneren langs de boulevard. Oude stellen, verliefde stellen, stellen met de kinderwagen (vaak door vader geduwd), moeder en dochter etc. Zo leuk om te zien, na het werk komt iedereen naar de boulevard.

Wij wilden nog verder naar het Zuiden maar de laatste 80 km doe je 5 uur over ofzo. Wij hebben uiteindelijk toch de boot naar Italie genomen vanuit Albanie. Die boot gaat nl overdag en die vanuit Griekenland bijna altijd ‘s nachts.
Alle reacties Link kopieren
Kom oorspronkelijk uit een aangrenzend land van Albanië en ben er vaak geweest.

Je kunt eigenlijk alle kanten op, aan het strand in de bergen en in de steden volop uitgangsmogelijkheden.
Het is nog echt cultuur wat je daar ziet en proeft.
En lekker goedkoop.

Van goedkope B&B, hostels tot dure resort heb je er ook.

Je moet zeker naar Vlorë en Sarande, de wegen zijn kronkelig en bergachtig en je hebt een geweldig uitzicht!

Je kunt op onderstaande trefwoorden googlen (heb ze nu even in het Albanees neergezet) en misschien ter inspiratie.
Gryka e Valbonës
Gjiri i Grames ne Dhërmi
Plazhi i Ksamilit
Shpellat, Shqiperia e jugut
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog nooit in Albanie geweest, en zal er ook nooit naartoe gaan.
Ik geloof best dat het een mooi land en mooie natuur is.
Het trekt me echter niet omdat ik juist een heel negatieve indruk heb van de mensen/bevolking.
Ja, ze zullen vast aardig en vriendelijk zijn, maar ik denk een stuk minder als blijkt dat je Servische roots hebt.(wat niet te verbergen is door mijn naam alleen al) In Nederland in elk geval wél meegemaakt dat dat parten speelt bij de Albanezen, en van Albanezen in Nederland wel een slechte ervaring/slechte indruk, dus nee, bedankt.
glitglam wijzigde dit bericht op 21-06-2018 11:29
Reden: niet compleet
4.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
glitglam schreef:
21-06-2018 11:28
Ik ben nog nooit in Albanie geweest, en zal er ook nooit naartoe gaan.
Ik geloof best dat het een mooi land en mooie natuur is.
Het trekt me echter niet omdat ik juist een heel negatieve indruk heb van de mensen/bevolking.
Ja, ze zullen vast aardig en vriendelijk zijn, maar ik denk een stuk minder als blijkt dat je Servische roots hebt.(wat niet te verbergen is door mijn naam alleen al) In Nederland in elk geval wél meegemaakt dat dat parten speelt bij de Albanezen, en van Albanezen in Nederland wel een slechte ervaring/slechte indruk, dus nee, bedankt.
Dat vind ik vervelend om te horen, en ik denk ook wel dat je gelijk hebt. Andersom is het natuurlijk hetzelfde, ik heb maar weinig Serviërs positief over Albanezen gehoord. Wellicht is het daar ook nog wel wat te pril voor is, ik heb wel eens begrepen dat het een paar generaties kost voor de oorlog uit mensen is verdwenen. Helaas. Neem nu dat gedoe weer op het WK, met die eagle sighn, wordt helemaal opgeblazen. Servie is trouwens zelf ook mooi, ik ben met de trein van Belgrado naar Bar gereisd, maar ik voelde niet die klik die ik met Albanie heb.

Leuk om te lezen dat meer mensen het een geweldig land vinden!
Ik vind Albanië ook super. Ik ben er nu drie keer geweest en volgend jaar willen we weer gaan. Indrukwekkend, zowel de natuur, de taal als de historie. Heel aardige mensen ontmoet.

Het valt me wel op dat ik sinds de laatste reis (alweer een paar jaar geleden) meer westerse toeristen zag, en meer hotels. Er is dus langzaam iets aan het veranderen.

Ik heb vooral het zuiden en Tirana gezien. Volgend jaar willen we een rondreis maken.

Ik lees dus mee :-]
Alle reacties Link kopieren
margana schreef:
29-06-2018 01:24
Ik vind Albanië ook super. Ik ben er nu drie keer geweest en volgend jaar willen we weer gaan. Indrukwekkend, zowel de natuur, de taal als de historie. Heel aardige mensen ontmoet.

Het valt me wel op dat ik sinds de laatste reis (alweer een paar jaar geleden) meer westerse toeristen zag, en meer hotels. Er is dus langzaam iets aan het veranderen.

Ik heb vooral het zuiden en Tirana gezien. Volgend jaar willen we een rondreis maken.

Ik lees dus mee :-]
Cool! Ik hoor wel vaker. en heb het zelf ook dat mensen steeds weer willen gaan. Het zuiden is schitterend, in september ga ik een rondje zuiden doen, en dan met 3 plaatsen waar ik nog nooit geweest ben, pohradec, korce, en permet, en dan via de kust weer omhoog, Ik kan bijna niet wachten. Lekker zwemmen, het zeewater is heerlijk in september en het is er niet meer zo vreselijk heet. :D
Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat ik misschien nog wel meer van het noorden houd, Ik vind shkoder echt geweldig, dat had ik toen ik er voor het eerst heen ging nooit verwacht. En lake Koman en Valbona zijn natuurlijk sowieso al het bezoeken waard.


Voor wie twijfelt:
https://www.albanie-info.nl/algemeen/10 ... d-idee-is/
;)
Alle reacties Link kopieren
wij zijn toen we vakantie vierden in een buurland een dagje geweest.was leuk,maar ben dr niet lyrisch over.maar we gaan dit keer naar een ander buurland en manlief wilt wel weer gaan,dus dat doen we wel,ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Hi Mikkie, waar ben je toen precies geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ehm moet ik effe nadenken hoor,was met een excursie.vanaf montenegro af.zou het moeten opzoeken
Alle reacties Link kopieren
mikkie8 schreef:
01-07-2018 23:25
Ehm moet ik effe nadenken hoor,was met een excursie.vanaf montenegro af.zou het moeten opzoeken
Ok ben benieuwd, en ook waar jullie dit jaar de grens over gaan.
Alle reacties Link kopieren
shkoder,was het.en nog iets,maar dat kan ik net meer vinden.dit keer vanaf macedonie (wat ook echt heel lang duurde was de grensovergang)
glitglam schreef:
21-06-2018 11:28
Ik ben nog nooit in Albanie geweest, en zal er ook nooit naartoe gaan.
Ik geloof best dat het een mooi land en mooie natuur is.
Het trekt me echter niet omdat ik juist een heel negatieve indruk heb van de mensen/bevolking.
Ja, ze zullen vast aardig en vriendelijk zijn, maar ik denk een stuk minder als blijkt dat je Servische roots hebt.(wat niet te verbergen is door mijn naam alleen al) In Nederland in elk geval wél meegemaakt dat dat parten speelt bij de Albanezen, en van Albanezen in Nederland wel een slechte ervaring/slechte indruk, dus nee, bedankt.
.
Je kunt ook juist gaan om te kijken of je negatieve indruk (een vooroordeel) klopt of niet.

Ik ben 11 jaar geleden geweest, heb er niet echt een fijne tijd gehad, wel mooie natuur. We zijn alleen in het hoogseizoen langs de kust gereisd en vonden het erg druk met lawaaierige Italiaanse vakantiegangers, dus vluchtten we steeds snel verder met als laatste stop Sarande waar we zo snel mogelijk op de boot naar Griekenland zijn gestapt. We zijn veel lastiggevallen door bedelende kinderen, en dan ook echt op een vervelende manier waarbij ze zich aan je vastklampen, net niet letterlijk. Wij zijn in de ochtend nadat we aankwamen wel heel aardig en enorm gastvrij geholpen door locals in het noorden nadat we midden in de nacht met onze rugzakken de grens over waren gestrompeld :P en verder ook wel prima ontmoetingen met andere Albanezen gehad. Ik zou zeker wel teruggaan, benieuwd hoe het nu is ruim een decennium later.
Alle reacties Link kopieren
Excuses voor de off topic reactie, maar deze kans pak ik direct aan. Partner op dit moment met zoon in Macedonië en heeft gisteren met gids trip naar Albanië gemaakt wat hij fantastisch vond. Nou zijn wij fanatieke koelkast magneet spaarders van bestemmingen waar we zijn geweest. Nu blijkt dat hij tot zijn grote teleurstelling geen magneetje heeft kunnen vinden.
Ik durf het bijna niet te vragen. ........ is iemand hier zo lief om er een mee te nemen? Ik betaal vooraf.
Hopelijk bestaan ze überhaupt, kan me voorstellen dat het er niet stikt van de souvenir winkels.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Alle reacties Link kopieren
mikkie8 schreef:
07-07-2018 10:52
shkoder,was het.en nog iets,maar dat kan ik net meer vinden.dit keer vanaf macedonie (wat ook echt heel lang duurde was de grensovergang)
Oh ik vind Shkodër juist een van de fijnste steden. :o En het kasteel zo mooi! Jammer dat jij het niets vond.
Alle reacties Link kopieren
Utopia2016 schreef:
07-07-2018 13:35
Excuses voor de off topic reactie, maar deze kans pak ik direct aan. Partner op dit moment met zoon in Macedonië en heeft gisteren met gids trip naar Albanië gemaakt wat hij fantastisch vond. Nou zijn wij fanatieke koelkast magneet spaarders van bestemmingen waar we zijn geweest. Nu blijkt dat hij tot zijn grote teleurstelling geen magneetje heeft kunnen vinden.
Ik durf het bijna niet te vragen. ........ is iemand hier zo lief om er een mee te nemen? Ik betaal vooraf.
Hopelijk bestaan ze überhaupt, kan me voorstellen dat het er niet stikt van de souvenir winkels.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ik ga pas in september weer maar wil dan best een magneetje voor je meenemen hoor, Ik spaar ze zelf ook. ;)
Ook geweest In Shkoder en omgeving, als eind van onze Oost-Europa roadtrip. Ik vond het vooral Heel Raar. En lelijk. Interessant was het wel, maar als vakantiebestemming vrij verschikkelijk. Tot slot lukt het mijn vriend na 7 jaar nog steeds niet onze Albanese host van het guesthouse af te schudden, die hem al die jaren elke 6 maanden belt omdat hij hoopt op een toekomst in Nederland.

Maar: verder naar het zuiden en diep in de bergen ben ik niet geweest, vooral in de bergen lijkt me heel gaaf.
Alle reacties Link kopieren
Kaaschipje schreef:
10-07-2018 09:34
Ik ga pas in september weer maar wil dan best een magneetje voor je meenemen hoor, Ik spaar ze zelf ook. ;)
Beter laat dan nooit ben hier al heel blij mee. Ik stuur je een pb.
Alle reacties Link kopieren
Kaaschipje schreef:
10-07-2018 09:32
Oh ik vind Shkodër juist een van de fijnste steden. :o En het kasteel zo mooi! Jammer dat jij het niets vond.
kasteel was leuk,maar stad vond ik niet geweldig nee.
Shkoder en het noorden ken ik nog nauwelijks, maar ben heel benieuwd.

We willen met de kinderen een rondreis doen als ze iets ouder zijn. Ik heb een Albanese vriend en de kinderen worden tweetalig opgevoed. We zitten zelfs te denken een paar maanden te gaan en de kinderen naar school te laten gaan.

Maar die plannen voeren misschien te ver voor dit topic. Ik heb het land afgelopen 10 jaar flink zien veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven