Ervaringen met cruise vakantie Middellandse zee

13-02-2019 20:01 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Op zoek naar (recente) ervaringen met cruise vakanties op de Middellandse zee in de zomervakantie. Wat zijn aanraders qua maatschappijen die ook nog betaalbaar zijn😁. Ik heb al een beetje rondgekeken op internet maar ben zelfs in mijn oriëntatie rondje redelijk de draad kwijt geraakt dus nu maar op deze manier een zoektocht starten. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.... :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Ervaringen genoeg, maar wat zijn je wensen (behalve betaalbaar) Zoveel verschillende rederijen......
Holland Amerika lijn
Alle reacties Link kopieren
Ik heb cruise ervaring en ben sinds de eerste keer " verslaafd".
Ja, wat zijn je wensen?
Cruisewinkel heeft een fijne site met goede zoekmachine.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook verslaafd en meerder cruises gemaakt. Als je nog nooit heb gecruised is vrijwel alles leuk denk ik. Persoonlijk vind ik Royal Caribbean en Norwegian Cruise Lines goed, maar het is ook wel een beetje afhankelijk van welk schip. Carnival ook prima maar vaart tegenwoordig niet meer in Europa. De HAL is sowieso prima, maar wel een iets ouder publiek en meestal ook net iets duurder. Aida is Duits en heeft een ander concept, meer een goed all-inclusive hotel. Je krijgt daar minder het idee dat ze alles voor je doen en je in de watten willen leggen. Met MSC en Costa heb ik geen ervaring maar van horen zeggen schijnt het allemaal net iets minder goed georganiseerd te zijn.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Wauw dank voor de reacties tot nu toe. We gaan met zijn drietjes waarvan een kind in basisschool leeftijd. Hopen op combinatie zon en luieren en daarnaast cultuur. Wat nog meer...... rond de twaalf dagen of misschien combineren met een paar dagen in de opstap afstap plaats.. idee is tot nu toe buitenhut. Kun je zelf de aanlegplaatsen bezoeken. Hoeveel tijd krijg je gemiddeld?
Is het concept vergelijkbaar met een drijvend all inclusive hotel?
Vragen en
wensen genoeg.... :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ven de moraalridder uithangen: cruisen is de meest vervuilende manier van vakantievieren weet je dat? En met een jong kind??? Dan leg je aan, wordt je massaal gedropt, daar worden de paar winkeltjes/eettentjes massaal overstroomd met mensen, krijg je alleen de supertoeristische dingen te zien en hopjop weer terug. Mijn vakantie zou het absoluut niet zijn maar goed, gelukkig vrije keuze..
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel tijd je gemiddeld krijgt is een beetje afhankelijk van de rederij, Costa en MSC doen over het algemeen genomen wat meer ligplaatsen aan en liggen daar dus wat korter. Maar meestal vaar je 's ochtends vroeg al een haven binnen (rond een uur of 8) en vaar je daar om een uur of 6 's middags weer weg. Maar bij de cruise die je uitzoekt staat dat altijd duidelijk vermeld.
Je kunt de meeste cruises vergelijken met een heel duur hotel, je wordt echt in de watten gelegd en men doet er over het algemeen echt alles aan om het je naar de zin te maken. Overigens is het niet all-inclusive want de drankjes moet je apart betalen afhankelijk van welke rederij je kiest. Vaak kun je er wel een drankenpakket bijkopen.
Let er ook op of het fooiengeld/tip er nog bij komt. Gemiddeld iets van 10 euro per persoon per dag, dus als je met zijn drieën 12 dagen gaat is dat wel een kostenpost waarmee je rekening moet houden.
De meeste havens in het Middellandse Zee gebied kun je op eigen houtje bezoeken maar soms is het makkelijker om een excursie te boeken zodat je voor drukke bezienswaardigheden niet in de rij hoeft.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor deze extra informatie. Zo op eerste zicht lijkt aida wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Bij Aida zijn de drankjes bij lunch en diner inclusief. Ook huiswijn en bier. Niet van toepassing in de specialiteiten restaurants. De hele dag is er onbeperkt koffie thee en water. Smiddags met zoetigheid of snackfood., salades. De fooi is inclusief bij Aida. ( fooi is trouwens nooit verplicht bij cruises, je kan het namelijk de laatste avond terugvragen. Vinden ze niet prettig, maar gebeurt dan wel. Ik vraag enveloppen en geef persoonlijke fooien) . Op de Aida's is het wel fijn dat je redelijk Duits spreekt en begrijpt. De crew spreekt goed Engels, ook de niet hogere functies. De aankondigingen, entertainment, krantjes, alles in het Duits.Gasten 90% Duits.
Mijn voorkeur is NCL, maar Aida is vaak voordeliger. Heb een fijne cruise gehad op de Aida Blu. Ik kijk naar route en prijs. Ik reis alleen, dan rekent een cruisemaatschappij zo'n 50-80 % extra.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het a-sociaal om te zee-cruisen.
De co2 uitstoot van een cruiseschip staat gelijk aan 1 miljoen auto's.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Theekopje. Het is inderdaad wel handig als je redelijk Duits begrijpt.
Maar ik meen me te herinneren dat bij Aida buiten het ontbijt, lunch en diner juist geen onbeperkt water, thee en koffie is. Dat is juist bij alle andere rederijen.
Ook zijn er bij Aida geen gratis à la carte restaurants, maar alleen maar self-service, waar het overigens prima eten is, maar doet wel wat af aan het echte cruisegevoel.
Wij hebben gevaren op de AidaMar, prachtig schip, goede service.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
14-02-2019 22:38
Eens met Theekopje. Het is inderdaad wel handig als je redelijk Duits begrijpt.
Maar ik meen me te herinneren dat bij Aida buiten het ontbijt, lunch en diner juist geen onbeperkt water, thee en koffie is. Dat is juist bij alle andere rederijen.
Ook zijn er bij Aida geen gratis à la carte restaurants, maar alleen maar self-service, waar het overigens prima eten is, maar doet wel wat af aan het echte cruisegevoel.
Wij hebben gevaren op de AidaMar, prachtig schip, goede service.
Bij AIDA zijn er wel gratis a la carte restaurants. Je betaald daar dan wel voor je drankjes (overigens zijn er ook a la carte restaurants waar je wel een toeslag betaald)
Norwegian is niet mijn ding, opdringerig personeel dat je con-stant van alles aan probeert te smeren, wat grover publiek (geen 'tokkies' of zo, maar toch).
Alle reacties Link kopieren
Echt super leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn.👏
merelindesloot schreef:
14-02-2019 18:28
Ik vind het a-sociaal om te zee-cruisen.
De co2 uitstoot van een cruiseschip staat gelijk aan 1 miljoen auto's.
Klopt, cruisen is relatief vies. Al moet je dat ook weer niet teveel opblazen, een retourtje Bali stoot veel, héél veel meer CO2 uit dan een Middelandse Zee-cruise. Je betaalt wel de CO2 hoofdprijs als je naar Australië vliegt en daar ook nog eens een cruise maakt.


En wat dacht je van alle spulletjes is je huis? Die zijn ook niet per zeilschip aan komen waaien. Het is dus zeker een ding om rekening mee te houden, maar om nou te zeggen dat cruisen a-sociaal is? Een beetje hypocriet.
Alle reacties Link kopieren
jumper1 schreef:
15-02-2019 09:17
Echt super leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn.👏
Ach we zijn nou eenmaal verslaafd en daarom kunnen we er over blijven kletsen :-).

Overigens vind ik NCL (=Norwegian) wel goed maar de ervaring heeft geleerd dat het soms ook een beetje aan het schip ligt wat je kiest.

Nog een tip die me te binnen schoot: als het even kan kiezen wij niet voor een vertrek vanuit Venetië want man o man wat een chaos is het altijd daar op dat vliegveld.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
mevrouwiglesias schreef:
15-02-2019 09:30
Ach we zijn nou eenmaal verslaafd en daarom kunnen we er over blijven kletsen :-).

Overigens vind ik NCL (=Norwegian) wel goed maar de ervaring heeft geleerd dat het soms ook een beetje aan het schip ligt wat je kiest.

Nog een tip die me te binnen schoot: als het even kan kiezen wij niet voor een vertrek vanuit Venetië want man o man wat een chaos is het altijd daar op dat vliegveld.
Ik wilde net mijn Norwegian post een beetje aanpassen. We hebben nog steeds een fantastische tijd gehad met Norwegian, en zoals iemand hierboven schreef, als het je eerste cruise is dan valt het waarschijnlijk niet eens op, maar van alle cruises was de ervaring aan boord van dit Norwegian schip toch het minste.

En wellicht lag het aan het schip en niet Norwegian, maar als
-je elke keer dat je naar de sportschool gaat moet uitleggen dat je echt geen foot-analyses wil
-je haast niet langs de schilderijen kunt lopen zonder 'praatje' te maken met de verkopers
-je elke ochtend wordt gewekt door een overenthousiaste cruise director
-het eten heel gewoontjes is vergeleken met alle andere cruises
-het schoonmaakpersoneel openlijk haar ongenoegen uit onderling
-het publiek wat grover is
-de cruise met een gek dansje begint


dan denk ik dat het toch een beetje aan de rederij ligt. En dat is niet erg. Elke rederij heeft zijn eigen sfeer. Vergelijk dat met een Princess waarbij op de fotograaf na, niemand ons ongevraagd heeft aangesproken, het eten dag na dag subliem was en we gewoon uit konden slapen elke ochtend!


Wat Venetië betreft, 100% mee eens, dat is een bestemming waarvan ik volmondig beaam dat het cruisen haar doel voorbijschiet: veel te veel toeristen op een veel te klein oppervlak.
Alle reacties Link kopieren
Theekopje2017 schreef:
14-02-2019 18:16
De fooi is inclusief bij Aida. ( fooi is trouwens nooit verplicht bij cruises, je kan het namelijk de laatste avond terugvragen. Vinden ze niet prettig, maar gebeurt dan wel.
Oh is dat zo? Hoe werkt dat dan? Gewoon vragen en ze geven geld terug?
Dat verplichte fooienbedrag heeft me eigenlijk altijd een beetje tegengehouden om een cruise te boeken. Niet de enige reden om niet te boeken hoor maar het speelde wel mee.
dolfje schreef:
15-02-2019 12:55
Oh is dat zo? Hoe werkt dat dan? Gewoon vragen en ze geven geld terug?
Dat verplichte fooienbedrag heeft me eigenlijk altijd een beetje tegengehouden om een cruise te boeken. Niet de enige reden om niet te boeken hoor maar het speelde wel mee.
Ah, de fooien :)
Als je je geld terug gaat vragen, wees dan wel van tevoren zo eerlijk tegen je room attendant en het bedienend personeel. Ik zou het niet doen, het is een deel van hun salaris. En waar gaat het eigenlijk om? 80-90 dollar of zo na een week cruisen.

Ik vind dat automatische fooibedrag ook niet leuk, en het is wel degelijk iets om rekening mee te houden in het kostenplaatje, zeker als je met een gezin gaat cruisen, maar ik snap wel waarom het zo gegroeid is. En er zijn wel meer landen waar het verwacht wordt dat je fooien geeft. In de VS is het de normaalste zaak van de wereld dat je de bediening een fooi geeft dus waarom niet op zo'n schip (met vaak veelal Amerikanen aan boord).
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 13:40
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die fooien zijn niet zoveel hoor... Ook wel logisch, het personeel maakt hele lange dagen tegen weinig loon!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook nooit zo'n fan van fooien, maar bij een cruise hoort het er gewoon bij. Je weet van te voren wat het kost. Het is een onderdeel van het (lage) loon dat het personeel ontvangt. Als je ziet hoeveel werk ze voor jouw vakantie doen en ook hoeveel uren ze werken, dan kun je het niet over je hart verkrijgen om de fooien eraf te laten halen. Bovendien deelt ook het personeel mee dat je niet ziet, maar wel voor jouw vakantie aan het werk is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met Aida, maar daar zou ook mijn voorkeur naar uitgaan als het om een europa cruise zou gaan. Heb alleen ervaring met Royal Caribbean in het Caribisch gebied (toen nog zonder kind) en dat was echt 100% top!
Wil zo graag ook die middellandse zee cruise doen, maar vriend is nog niet overtuigd. Ik lees even mee voor tips.

B)
Welk deel van de Middellandse Zee wil je bereizen?
Grofweg zijn er twee (heel verschillende) opties:

-Het Zuiden, dus Zuid-Italie, Franse Riviera, Spanje en de Spaanse eilanden, vaak een stukje Tunesië etc.
-Het Noorden/Oosten, veelal vanuit Venetie naar de Balkan (Split, Dubrovnik, Kotor) en de Griekse eilanden

Mijn voorkeur gaat naar het Noorden/Oosten, het is net wat exotischer om wakker te worden en aan dek te ontbijten in de azuurblauwe baai van Santorini dan het havengebied van Barcelona. Maar ook dat heeft weer zijn charmes!

Je kunt ook beide doen, maar dan kom je meestal uit op twee weken, wat voor mij net iets te lang is.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 13:50
79.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als AIDA je aanspreekt, kijk dan ook eens naar TUI cruises. Is iets moderner en luxer dan AIDA en er is nog meer inclusief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven