Welke regio Frankrijk?

02-03-2019 09:10 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar willen wij voor de eerste keer een vakantie plannen naar Frankrijk. Ons eerste kindje word bijna geboren, en vliegen deze zomer met zo’n kleine baby zie ik niet zitten. Dus, daarom naar Frankrijk met de auto, in een huisje oid.
Maar ik ben totaal niet bekend in Frankrijk. Wat zijn de mooie streken met leuke stadjes, mooie meren en waar ook wel iets te doen is (cultureel). We willen liever niet langer dan 10 uur rijden (gemeten vanaf Utrecht)

Ben benieuwd 😃 alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Frankrijk is prachtig en heeft in alle uithoeken cultuur, strandjes, meren, stadjes en alles dat je maar wil.
Hou er rekening mee dat 10 uur rijden vanaf Utrecht je niet heel zuidelijk zit en het weer soms niet enorm mee zit.
Wij zijn ooit eens naar de Dordogne gereden. Prachtige omgeving, geweldig huisje, kleinschalig bungalow park van NL’se eigenaren die echt enorm veel moeite voor je deden. Helaas zat het weer toen enorm tegen en was het gewoon echt fris. Je weet het nooit natuurlijk maar hou daar wel rekening mee.

Als je niet echt wil kamperen is dit wat mij betreft een aanrader:

https://www.castelwood.fr/nl/

Als je toch iets verder wil doorrijden dan is in de Provence ook een ontzettende toffe plek te vinden: http://www.lodges-en-provence.com/index.php/fr/
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik ben dol op Normandie. Honfleur is een prachtig stadje en als je meer het binnenland in gaat is het prachtig groen met vakwerkboerderijen.

Ik herinner me uit mijn jeugd dat we een keer alle beroemde kastelen langs de Loire (is andere streek) hebben bezocht, vond ik ook prachtig.

Vorig jaar was ik in Les Landes (geloof dat het zo heette, uur onder Bordeaux aan de Atlantische kust en bij Dune de Pilat).
Daar vond ik nou voor het eerst helemaal niets aan. Er was zee en wat meren maar er woonden nauwelijks mensen dus geen leuke dorpjes en stadjes. Alleen toerisme en houtbossen (recht op een lijn staande bomen).
Max. 10 uur rijden vanaf Utrecht. Dan kun je bijvoorbeeld naar de Ardèche als je zoveel mogelijk naar het zuiden wil. Ik zou niet in het hoogseizoen gaan, maar net ervoor of net erna.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook denken aan Luxemburg of de Ardennen, of de Elzas, vrij noordelijk in Frankrijk, maar een prachtige streek.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bourgondië
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Atlantisch Kust, La Rochelle , prachtige stad, en aangename stranden
Alle reacties Link kopieren
Vogezen: leuk, en niet ver weg. Dichtbij: Straatsburg. Leuke stad.
Jura: bergen, groen, mooi!

Dit is allebei aan de oostzijde van Frankrijk. De meeste Nederlanders gaan naar Zuid of West-Frankrijk.
Je mag met zo'n jonge baby niet zo lang auto rijden. Is slecht voor de rug zo lang in een maxi Cosi. Ik zou juist gaan vliegen, en dan naar de Middellandse zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook helemaal weg van de dordogne, prachtige omgeving en vriendelijke mensen op de camping

Ook een vakantie in noord Frankrijk geweest, hele ande ree omgeving maar ook erg mooi.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
02-03-2019 10:46
Je mag met zo'n jonge baby niet zo lang auto rijden. Is slecht voor de rug zo lang in een maxi Cosi. Ik zou juist gaan vliegen, en dan naar de Middellandse zee.

En hoe lang zit die baby dan in een maxi cosi? Eerst naar het vliegveld, daar nog een paar uur wachten, dan in het vliegtuig, dan eruit, weer wachten op bagage en douane, en dan weer in de huurauto...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond vliegen juist heerlijk met de baby geen lange autorit.

Op t vliegveld in de draagdoek.

Eerste vakantie toen ze negen weken was zijn we naar Luxemburg gegaan 2 uurtjes rijden was goed te doen. Mooie omgeving
where ever you go, go with your heart
Vogezen/Elzas is mijn favoriete streek. Niet ver rijden en echt prachtige natuur/cultuur.
pejeka schreef:
02-03-2019 10:55
En hoe lang zit die baby dan in een maxi cosi? Eerst naar het vliegveld, daar nog een paar uur wachten, dan in het vliegtuig, dan eruit, weer wachten op bagage en douane, en dan weer in de huurauto...
In principe alleen van en naar het vliegveld.
Alle reacties Link kopieren
Dordogne is echt favoriet hier, omgeving Sarlat.
Ardeche en Provence ook heel erg mooi, maar heel erg druk in hoogseizoen.
Er zijn veel leuke campings waar je een chalet of stacaravan kunt huren.

Aanraders zijn Le soleil plage in Vitrac en Le Paradis in St Leon sur Vezere.
De eerste ligt echt prachtig aan de Dordogne en op heel korte afstand van bezienswaardigheden.
Zo kun je alles bekijken en veel doen terwijl je snel weer op de camping kunt zijn.
De 2e camping is van NL mensen, goede voorzieningen, mooi opgezette camping.

Huisje zal ongetwijfeld rustiger zijn, maar ik genoot vroeger echt wel van een beetje reuring en aanspraak op vakantie .
pejeka schreef:
02-03-2019 10:55
En hoe lang zit die baby dan in een maxi cosi? Eerst naar het vliegveld, daar nog een paar uur wachten, dan in het vliegtuig, dan eruit, weer wachten op bagage en douane, en dan weer in de huurauto...

Dan haal je je baby eruit natuurlijk.
Ben je ook een beetje op zoek naar goed weer TO? Ik vond de omgeving van Honfleur prachtig, maar wel minder zonzeker dan andere gebieden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist ook gaan vliegen. Met 2 uurtjes vliegen kun je al in Zuid-Europa zitten in plaats van zo’n baby’tje zo lang achterin de auto te zetten.
Bovendien kan het inderdaad slecht weer zijn als je noordelijker gaat.
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
02-03-2019 11:49
Dordogne is echt favoriet hier, omgeving Sarlat.
Ardeche en Provence ook heel erg mooi, maar heel erg druk in hoogseizoen.
Er zijn veel leuke campings waar je een chalet of stacaravan kunt huren.

Aanraders zijn Le soleil plage in Vitrac en Le Paradis in St Leon sur Vezere.
De eerste ligt echt prachtig aan de Dordogne en op heel korte afstand van bezienswaardigheden.
Zo kun je alles bekijken en veel doen terwijl je snel weer op de camping kunt zijn.
De 2e camping is van NL mensen, goede voorzieningen, mooi opgezette camping.

Huisje zal ongetwijfeld rustiger zijn, maar ik genoot vroeger echt wel van een beetje reuring en aanspraak op vakantie .
Off topic, Soleil plage was met name vroeger een fantastische camping. In de jaren 90 ben ik er heel vaak geweest. Maar nu... het lijkt wel een fabriek, zo druk.

De dordogne is wat mij betreft wel de mooiste streek van Frankrijk TO, maar wel ongeveer 1100 km vanaf Utrecht.
Dichterbij is de Jura ook mooi, of de Vogezen
Alle reacties Link kopieren
Raveleijn schreef:
02-03-2019 11:49
Dordogne is echt favoriet hier, omgeving Sarlat.
Ardeche en Provence ook heel erg mooi, maar heel erg druk in hoogseizoen.
Er zijn veel leuke campings waar je een chalet of stacaravan kunt huren.

Aanraders zijn Le soleil plage in Vitrac en Le Paradis in St Leon sur Vezere.
De eerste ligt echt prachtig aan de Dordogne en op heel korte afstand van bezienswaardigheden.
Zo kun je alles bekijken en veel doen terwijl je snel weer op de camping kunt zijn.
De 2e camping is van NL mensen, goede voorzieningen, mooi opgezette camping.

Huisje zal ongetwijfeld rustiger zijn, maar ik genoot vroeger echt wel van een beetje reuring en aanspraak op vakantie .
Off topic, Soleil plage was met name vroeger een fantastische camping. In de jaren 90 ben ik er heel vaak geweest. Maar nu... het lijkt wel een fabriek, zo druk.

De dordogne is wat mij betreft wel de mooiste streek van Frankrijk TO, maar wel ongeveer 1100 km vanaf Utrecht.
Dichterbij is de Jura ook mooi, of de Vogezen
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het eiland Ile de Ré heel leuk met baby. Niet te ver rijden, niet te heet maar wel lekker weer.
Wij hadden een huisje gehuurd, via Micazu, dat vlak bij het strand en dorp lag. Heel fijn dat we alles lopend konden doen.

https://www.micazu.nl/vakantiehuis/fran ... -re-20188/
Alle reacties Link kopieren
Ehm vliegen met een hele kleine baby vond ik 10000x fijner en relaxter dan 10 uur rijden met zo'n kleintje. Dat lijkt me ook niet te doen zonder een overnachting ergens in het midden.

Als je echt wil rijden, dicht bij huis heb je ook de cote d'opale, omgeving boulogne sur mer en le touquet. Leuk, maar wel kans op slecht weer.
Alle reacties Link kopieren
Langres ligt ook in een mooi gebied. Veel meren en niet ver rijden vanaf Utrecht. Wij overnachten meestal hier in de buurt als we op weg zijn naar het zuiden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Langs de Loire is inderdaad elke 30 km ofzo een prachtig kasteel (Tours, Amboise, Blois).
En bijna elke stad in Frankrijk heeft een "camping municipal" die meestal niet duur is.

Inderdaad geen garantie op mooi weer, maar in Nederland kan het ook 35 graden worden in de zomer.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Daar kan ik mee aan de slag! Super 😃.
We willen in het midden overnachten, en vaak stoppen onderweg, zodat de baby niet te lang in de maxicosi zit.
We gaan vlak na het hoofdseizoen, en het hoeft niet perse heel warm te zijn. Als de omgeving mooi is, is het belangrijkste 😃 vandaar dat we 10 uur rijden een beetje willen aanhouden. De campings/vakantieparken die er genoemd zijn ga ik bekijken. Echt top!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven