Vaccineren tegen rabiës of niet?

21-03-2019 18:26 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
De reis gaat naar Maleisië en Singapore en de arts van Reisprik adviseerde om er over na te denken. Wie heeft het wel gedaan en wie niet? En waarom?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Niet. Nog voor geen enkel land nodig gehad en Maleisie en Singapore behoren nog tot de schonere/veiligere landen.
Doen, als je gebeten wordt is er niet altijd snel een vaccinatie ter beschikking.
Als je al een vaccinatie hebt gehaald is dat minder erg.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoekt op een site die inentingen wil verkopen, ga je ongetwijfeld informatie vinden die jou aanraadt om je in te laten enten.

https://www.lcr.nl/Landen/Maleisië

Het kan bij tien mensen goed gaan zonder in te enten, maar je zal maar net de pech hebben om het wél op te lopen.
huisduif wijzigde dit bericht op 21-03-2019 18:33
24.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik heb het wel gedaan, ik ga graag wandelen in de natuur.. apen zie je vrij vlot en er zitten heel wat brutale apen tussen. Ik was op Borneo en daar is Rabies nog relatief recent geweest. '
Better safe than sorry. Maar ik heb sowieso alle geijkte vaccinaties voor reizen ook moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen.
Waarom zou je het niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het niet. Maar op het moment dat je gebeten wordt moet je wel direct de vaccinaties halen. In Maleisië en Singapore zijn die gewoon verkrijgbaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
21-03-2019 18:55
Waarom zou je het niet doen?
De vraag is of het zinvol is. Op sommige sites staat dat het alleen zinvol is voor kinderen (komen sneller in aanraking met dieren) of als je sowieso met dieren gaat werken, diep de jungle in trekt of in grotten gaat (vleermuizen). Dat alles ga ik dus niet doen.


Ik ben erg pro vaccineren, heb al de inentingen gehad, maar ik begreep van de arts dat dit een twijfelgeval is in mijn geval.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
21-03-2019 19:11
De vraag is of het zinvol is. Op sommige sites staat dat het alleen zinvol is voor kinderen (komen sneller in aanraking met dieren) of als je sowieso met dieren gaat werken, diep de jungle in trekt of in grotten gaat (vleermuizen). Dat alles ga ik dus niet doen.


Ik ben erg pro vaccineren, heb al de inentingen gehad, maar ik begreep van de arts dat dit een twijfelgeval is in mijn geval.
de site die hierboven gelinkt staat is begtrouwbaar genoeg. Ik zou het doen iig.. En GGD etc. daar geloof ik niet in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hier al eens eerder geschreven, wij werd vorig jaar besprongen door een aap, gewoon toen we de taxi uitstapten bij ons hotel in Thailand. Sindsdien geloof ik niet meer zo in dat je zelf zoogdieren kan vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het nooit gedaan en zou het voor die twee landen ook niet doen. Als je gebeten wordt, moet je binnen 24 uur in een ziekenhuis zijn waar ze die prikken hebben, dat is in Maleisië doorgaans geen probleem (tenzij je op Borneo heel diep de jungle in gaat, ver van toeristische paden ofzo). Gezondheidszorg is prima geregeld in Maleisië en Singapore.

Zorg ook dat je zelf oplet om een beet te voorkomen. Aai geen honden (en haal ze niet aan) en voer geen apen.
Ja, ik weet dat je van het aaien van een hond geen rabiës krijgt, maar de kans dat zo'n hond ineens bijt is er altijd en een lik van een besmette hond op jouw hand waar net een wondje zit kan ook al risicovol zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-03-2019 18:28
Niet. Nog voor geen enkel land nodig gehad en Maleisie en Singapore behoren nog tot de schonere/veiligere landen.
Tja, aselecte steekproef. Als je het wel had nodig gehad, dan was je hier niet meer geweest ... rabiës is namelijk dodelijk.
Alle reacties Link kopieren
evaq schreef:
21-03-2019 20:13
Tja, aselecte steekproef. Als je het wel had nodig gehad, dan was je hier niet meer geweest ... rabiës is namelijk dodelijk.
Niet als je op tijd vaccinaties haalt, wat ook in het buitenland kan. Als je in NL een aantal vaccinaties hebt gehad, moet je bij een beet of krab alsnog twee prikken halen, dus die prikken die je hier krijgt geven je hooguit iets meer tijd om in het buitenland een ziekenhuis met antistoffen te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
21-03-2019 19:37
Ik heb het hier al eens eerder geschreven, wij werd vorig jaar besprongen door een aap, gewoon toen we de taxi uitstapten bij ons hotel in Thailand. Sindsdien geloof ik niet meer zo in dat je zelf zoogdieren kan vermijden.
En ook gebeten?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik heb m wel gehaald, ken iemand die gebeten is door een aap in Thailand. Ik had geen zin in die stress.
Ik las het laatst in een arbeidsrechtelijke uitspraak (ging over werkgeversaansprakelijkheid).

Een gezonde man (expat voor NGO) in de kracht van zijn leven speelt met een puppy in Haiti, wordt gebeten, haalt geen prik. Paar maanden later dood.

Daar schrok ik wel van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem wel gehaald. In Borneo en Maleisië ben ik behoorlijk veel brutale apen tegen gekomen, je kan echt niet altijd zelf voorkomen dat je niet wordt gebeten en dan is het toch fijn om wat meer tijd te hebben om naar een ziekenhuis te gaan. Rabiës echt krijgen is dodelijk, dus better safe than sorry.
Alle reacties Link kopieren
De kans is klein dat je geinfecteerd raakt en ja, als dat gebeurt dan moet je als nog aanvullende prikken halen maar het zou voor mij de ergste stress weghalen als ik wél gevaccineerd zou zijn. Rabies is namelijk dodelijk.

Wat zou een reden zijn om het niet te doen dan?
Alle reacties Link kopieren
Een reden: Er zijn overal goede ziekenhuizen en klinieken in zowel Maleisië als Singapore waar je binnen één tot een paar uur kan zijn (en ze gaat niet de binnenlanden in op Borneo.)
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
21-03-2019 20:35
En ook gebeten?
Nee. Hij sprong op mij en dreumes (had pakje drinken) en ik gilde zó hard dat ie zich het apezuur schrok denk ik. Maar ik vond em wel echt doodeng, en sindsdien vertrouw ik dit soort dingen dus echt niet meer.
Hillegonda1 schreef:
21-03-2019 21:20
Ik las het laatst in een arbeidsrechtelijke uitspraak (ging over werkgeversaansprakelijkheid).

Een gezonde man (expat voor NGO) in de kracht van zijn leven speelt met een puppy in Haiti, wordt gebeten, haalt geen prik. Paar maanden later dood.

Daar schrok ik wel van.
Ging dat over Rabies? Dacht dat dat binnen 'n paar dagen dodelijk was.
Ah, al gevonden: de incubatietijd bedraagt maar liefst 20-90 dagen!
https://www.rivm.nl/rabies
En ook al heb je je laten vaccineren moet je alsnog vaccinatie halen op het moment dat je daadwerkelijk gebeten bent:
Een volledige serie bestaat uit drie vaccinaties (binnen 1 maand gegeven). Als u een volledige serie heeft gehad, moet u na een incident dat risico oplevert (bijvoorbeeld een hondenbeet) zich alsnog zo snel mogelijk laten vaccineren.
U heeft echter geen antiserium meer nodig. Antiserum is in minder ontwikkelde landen meestal niet verkrijgbaar of van slechte kwaliteit. Ook heeft u maar 2 vaccinaties nodig in plaats van 5.
Dus in geval van moderne landen met goede gezondheidszorg als Maleisie/Singapore zou ik in dit geval niet vooraf vaccineren.

Hoeveel jaar de 'bescherming' van de vaccinatie aanhoudt staat niet vermeld.
https://www.gezondopreis.nl/Vakantievoo ... accinaties
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
21-03-2019 20:18
Niet als je op tijd vaccinaties haalt, wat ook in het buitenland kan. Als je in NL een aantal vaccinaties hebt gehad, moet je bij een beet of krab alsnog twee prikken halen, dus die prikken die je hier krijgt geven je hooguit iets meer tijd om in het buitenland een ziekenhuis met antistoffen te vinden.
Om die reden had ik het ook niet gedaan op de Filipijnen.

Wat een stress heeft met dit gegeven op reis. Ik liep in (sloppen)wijken met overal honden. Even aan het strand liggen met apen in het bos achter je. En dan te bedenken dat je op dat eiland geen ziekenhuis hebt en de kans daardoor best aanwezig is dat ik nooit op tijd zou zijn.

Daarbij mocht ik meelopen in een lokaal ziekenhuis (voor de armere mensen). Daar stond een klein gebouwtje met tralies en sloten op het terrein. Toen ik vroeg waar dat voor was: “voor mensen met rabiës, die gaan toch dood.”

Er is bij mij niets gebeurd, maar de amgst bleef ik houden als er een hond naar me toe kwam of ging snuffelen.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven