Vakantie zonder auto

27-05-2019 17:58 42 berichten
Hoi allen,

ik ben weer eens op zoek naar vakantietips! Vorige keer ben ik goed geholpen hier, dus ik probeer het gewoon weer.

Ik wil eind augustus of begin september graag een weekje, in mijn eentje, naar een zonnig, Europees land. Ik zoek eigenlijk dat eilandgevoel: kleinschalig , stadje(s) waar je lekker doorheen kan slenteren en de mogelijkheid om aan het strand/zwembad te liggen. Extra bonuspunten als er ook nog wat natuur met wandel/fietsmogelijkheden in de buurt is.

Nu is dat op zich niet zo’n uitdaging, ware het niet dat ik geen rijbewijs heb. De eis is dus dat zowel de uitvalsbasis als idealiter de omgeving goed bereikbaar zijn met OV, fiets of te voet. Georganiseerde excursies zijn op zich ook een optie, maar ik ga toch liever zelf op pad.

Qua budget heb ik vrij veel ruimte, dus dat is in principe geen beperkende factor. Ik heb al eens dergelijke trips naar o.a. Lissabon, Barcelona en Sevilla gemaakt, maar die vind ik allemaal een beetje te ‘stedelijk’ voor waar ik nu naar op zoek ben.

Ik hoop dat ik niet al te rare eisen stel ( ;-D ) en dat er andere autolozen zijn die mij aan de gouden tip kunnen helpen!
Alle reacties Link kopieren
Cinque terre noord Italië? Kan je met de trein van stadje naar stadje.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Net terug uit Zakynthos. Ik zeg:doen!
Echt alles wat je zoekt heb je daar..

Of anders..

Mocht je echt willen fietsen, ga dan naar Kos, dit Griekse eiland heeft ideale voorzieningen voor fietsers.
polderbewoner wijzigde dit bericht op 27-05-2019 18:11
45.79% gewijzigd
Vorig jaar waren wij op Kreta (niet in het feestgebied) en openbaar vervoer is er prima geregeld. We hebben heel veel gezien/gewandeld/gedaan zonder auto.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten nu op Malta. Prima openbaar vervoer, goed betaalbaar ook. Er is genoeg te doen. Wij zitten wel in Valletta, vlakbij het busstation. Dat helpt natuurlijk wel.

Gozo is ook leuk, maar daar gaan de bussen maar eens per uur ipv eens per kwartier/half uur zoals op Malta zelf. Alle lijnen rijden ook tot 23.00 uur, echt prima. Onze eerste vakantie zonder huurauto, we missen hem niet.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Want al die landen en eilanden hebben natuurlijk geen vervoer verder :D Die mensen hebben natuurlijk állemaal een auto....
Nee joh, er zijn echt heel echt waar altijd wel bussen oid. En anders is er wel wat anders geregeld. Want geloof het of niet, er zijn best heel wat mensen zonder auto...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou naar Spanje of naar een Canarisch eiland gaan. Op het vasteland van Spanje is het OV prima geregeld, je kan met de bus of trein op veel plekken komen.
Op de Canarische eilanden is er ook prima OV en taxi’s zijn niet duur.
Alle reacties Link kopieren
Canarische eilanden?
Fijn, nu al zo veel tips! Ik hoef niet per se te fietsen, hoor, maar het is een manier van vervoer waar ik ook voor opensta als alternatief voor de auto. :D

@Polderbewoner: Nog een speciale stad op Zakynthos?
@LadyL0101: Waar op Malta zitten jullie?
@Nina: je hebt gelijk, hoor, ik heb zelf ook vaak genoeg met het OV door Europa gereisd. Maar mijn ervaring is dat je overal wel kan komen, maar niet altijd even gemakkelijk (bv. vaak overstappen, of maar 1 bus per dag). Omdat ik maar 1 week heb, dus even gericht de vraag of men hier plekken kent waar je zonder al te veel moeite met het OV kan reizen. :-D

En @Dolfje en @Nala: ik had inderdaad ook al naar La Palma zitten kijken (op die andere eilanden ben ik vrij recentelijk nog geweest of trekken me niet zo qua toerisme). Is een van jullie daar toevallig geweest?
Alle reacties Link kopieren
Gran Canaria?
Daar is het prima weer in september.
De taxi's zijn daar ook niet duur.
Dan kun je bijvoorbeeld naar Maspalomas gaan; ligt aan het strand, er zijn winkels, maar het is allemaal niet zo massaal. Wil je dat wel, dan ga je naar een stad in de buurt met de taxi (niet duur).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een auto gehuurd op vakantie. Als je een pakketreis boekt, heb je vlucht, hotel en transfer. Ik boek ter plaatsenden excursie of ga met openbaar vervoer.
Het is niet helemaal Europees, maar Kaapverdië (Sal in ieder geval) heeft een goedkoop taxinetwerk. Daar zijn wij geweest zonder huurauto. Voor twee euro of zo pak je steeds de taxi naar de stadjes. Wandelen gebeurt daar ook veel. Dus misschien is dat nog wat?

Ik ben alleen op Sal geweest maar wie weet is het op de andere eilanden ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Malta ontzettend leuk en een goed openbaar vervoersnet.
Zat in Sliema vlakbij de bus en boot.
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
27-05-2019 18:18
Fijn, nu al zo veel tips! Ik hoef niet per se te fietsen, hoor, maar het is een manier van vervoer waar ik ook voor opensta als alternatief voor de auto. :D

@Polderbewoner: Nog een speciale stad op Zakynthos?
@LadyL0101: Waar op Malta zitten jullie?
In Valletta vlakbij het busstation. Maar de busverbindingen zijn overal op Malta wel ok.
Oh ja, de taxi’s zijn wel (verhoudingsgewijs) duur.
The owls are not what they seem
Formentera is trouwens ook leuk, daar heb ik fietsen gehuurd. Maar is wel heel klein.
[quote=nina1966 post_id=29978615 time=1558973739 user_id=170687]
Want al die landen en eilanden hebben natuurlijk geen vervoer verder :D Die mensen hebben natuurlijk állemaal een auto....
Nee joh, er zijn echt heel echt waar altijd wel bussen oid. En anders is er wel wat anders geregeld. Want geloof het of niet, er zijn best heel wat mensen zonder auto...
[/quote

Jij bent dus duidelijk iemand die met de auto op vakantie gaat ;-). Was het allemaal maar zo eenvoudig. Ja, langs elk gat komt wel eens een bus. Maar als je altijd met het ov reist in het buitenland, dan gelden de volgende regels:
- de bus gaat nooit waar jij precies heen moet.
- de exacte dienstregeling is een nationaal geheim.
- de enige bus per dag gaat altijd net voordat jij aankomt.
- waar je in moet stappen, is nooit waar jij met al je zooi staat.
- heb je het idee dat je op de juiste tijd en plaats staat te wachten, dan is er een feestdag/herdenking/staking waardoor de bus niet rijdt.
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je van Griekenland? Bijv. op Kos kun je prima fietsen.
Corsica.
Alle reacties Link kopieren
wij reizen altijd met het ov.en september is een heerlijke periode om te gaan.of dat nu portugal,spanje,italie is.misschien is montenegro wat voor je?strand,superleuke plaatsjes en mooie natuur te vinden
Alle reacties Link kopieren
Sorrento is leuk. Je vliegt dan naar Napels en neemt de trein richting Sorrento.

Vanuit Sorrento kun je de bus nemen naar gebieden waar je kunt wandelen of je kunt naar Capri of een andere eiland. Als je een keer zin hebt om naar de stad te gaan, zit je zo in Napels.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Ik vind Corfu echt een aanrader. Groen, zonnig, lekker eten. Bijzondere mix van Griekse en Italiaanse invloeden. En prima te bereizen met het openbaar vervoer.
Alle reacties Link kopieren
Madeira. Echt een waanzinnige natuur, OV is goed geregeld. Als je in Funchal zit, kan je je prima vermaken met slenteren en restaurant kiezen.
LadyL0101 schreef:
27-05-2019 18:49
In Valletta vlakbij het busstation. Maar de busverbindingen zijn overal op Malta wel ok.
Oh ja, de taxi’s zijn wel (verhoudingsgewijs) duur.
Oh ja, sorry, dat zei je natuurlijk al! :facepalm:

@Borgia: dat is een leuke tip, had ik nooit aan gedacht! En zo te zien betaalbaarder dan de Amalfische kust.

@Because: oh ja, Madeira staat ook nog op mijn lijstje. Met het OV reizen is goed te doen daar als je iets wil bezoeken? En hoe zit het met eventueel hiken: zijn er routes die je alleen af kan leggen? Of is het beter in dat geval dan toch maar een begeleide tocht te boeken?
Kihei schreef:
27-05-2019 18:07
Cinque terre noord Italië? Kan je met de trein van stadje naar stadje.
Daar was ik in 1, 2 dagen echt uitgekeken.
En Ischia?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven