Geld & Recht alle pijlers

Belasting vraag. Bijzondere zorgkosten.

07-03-2016 09:14 12 berichten
Hallo allemaal! Misschien een hele rare vraag, maar wie niet vraagt....Ik ben bezig met mijn belastingaangifte en wij hebben vorig jaar erg veel kosten gehad voor donorzaad en het verzenden daarvan. Nu lees ik op verschillende forums dat het ingediend kan worden bij de belasting. Over de kosten zit 25% btw Weet wel zoiezo van reiskosten naar ziekenhuis enz. Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou namelijk ook vervelend zijn als we het indienen en vervolgens alles weer moeten terug betalen. Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de belastingtelefoon bellen, dan heb je het juiste antwoord. Op internet weet je dat nooit.

Lijken mij overigens geen zorgkosten.
Alle reacties Link kopieren
Hier staan de zorgkosten geregeld:

http://www.belastingdiens ... osten/overzicht_2014_2016



ivf behandelingen zijn aftrekbaar onder voorwaarden. Als je daar op klikt kun je de voorwaarden zien. Vervoerskosten zijn ook aftrekbaar.



Er is wel een drempel bedrag, kun je ook nalezen op de site, maar als je gewoon de kosten invoert zoals je ze hebt gemaakt rekent het system vanzelf voor je uit wat er afgetrokken kan worden en wat niet.



Als je extra hulp nodig hebt kun je inderdaad altijd de belastingtelefoon bellen, maar deze mensen weten ook niet altijd precies hoe het zit. Daarbij is het zo dat als je foute informative van hen krijgt zij daar niet verantwoordlijk voor zijn als jij je aangifte fout invult.
In ieder geval niet aftrekbaar is het eigen risico!
Als je veel specifieke aftrekposten hebt, is het verstandiger een belastingadviseur je aangifte te laten invullen. Reiskosten naar een ziekenhuis zijn pas aftrekbaar bij een bepaald aantal kilometers tussen huis en ziekenhuis.

Bij de belastingtelefoon zijn ze ook niet goed op de hoogte van deze aftrekposten, dus van dit advies zou ik niet direct uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
Zoals al geopperd door zwartvlekje

http://www.belastingdiens ... osten/overzicht_2014_2016



Of bellen als je het niet zeker weet en dan vast laten leggen per mail. (zodat je niet achteraf boetes moet betalen bij eventueel fout advies)



En nog het beste zet indien mogelijk de teruggave apart. Zodat als het fout is je het in een keer terug kan betalen.





en ps. zit me nu echt in te houden mbt aftrekposten en donorzaad. Sorry.
quote:Suth schreef op 07 maart 2016 @ 11:56:

Zoals al geopperd door zwartvlekje

http://www.belastingdiens ... osten/overzicht_2014_2016



Of bellen als je het niet zeker weet en dan vast laten leggen per mail. (zodat je niet achteraf boetes moet betalen bij eventueel fout advies)



En nog het beste zet indien mogelijk de teruggave apart. Zodat als het fout is je het in een keer terug kan betalen.





en ps. zit me nu echt in te houden mbt aftrekposten en donorzaad. Sorry.Je kunt niet mailen met de belastingdienst en ze leggen dus niets vast van wat ze bij de helpdesk vertellen. De link is handig, maar vertelt lang niet alles. Niet alles is namelijk volledig aftrekbaar, soms maar voor een deel. Een belastingadviseur is veel beter op de hoogte dan de helpdesk van de BD.
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn anders wel hele specifieke vragen waar menig belastingadviseur ook geen antwoord op weet.

Anders misschien langs het dichtsbijzijnde belastingkantoor. Daar kan de informatie wel vastgelegd worden. En soms gelijk verwerkt.
[quote]Suth schreef op 07 maart 2016 @ 11:56:

Zoals al geopperd door zwartvlekje

http://www.belastingdiens ... osten/overzicht_2014_2016



Of bellen als je het niet zeker weet en dan vast laten leggen per mail. (zodat je niet achteraf boetes moet betalen bij eventueel fout advies)



En nog het beste zet indien mogelijk de teruggave apart. Zodat als het fout is je het in een keer terug kan betalen.





en ps. zit me nu echt in te houden mbt aftrekposten en donorzaad. Sorry.[/quote]



Hahah ja die grap hebben we thuis ook al gemaakt!
quote:mary57 schreef op 07 maart 2016 @ 11:51:

Als je veel specifieke aftrekposten hebt, is het verstandiger een belastingadviseur je aangifte te laten invullen. Reiskosten naar een ziekenhuis zijn pas aftrekbaar bij een bepaald aantal kilometers tussen huis en ziekenhuis.

Bij de belastingtelefoon zijn ze ook niet goed op de hoogte van deze aftrekposten, dus van dit advies zou ik niet direct uitgaan.



Nee hoor, dat geldt voor ziekenhuisbezoek ( aan partner bv).



Je mag alle kilometers van medisch gerelateerde afspraken gewoon opvoeren. Dus bv tandarts, bloedprikken, controles etc.



Deze info staat overigens heel duidelijk op de site benoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Suth schreef op 07 maart 2016 @ 11:56:

Zoals al geopperd door zwartvlekje

http://www.belastingdiens ... osten/overzicht_2014_2016



Of bellen als je het niet zeker weet en dan vast laten leggen per mail. (zodat je niet achteraf boetes moet betalen bij eventueel fout advies)



En nog het beste zet indien mogelijk de teruggave apart. Zodat als het fout is je het in een keer terug kan betalen.





en ps. zit me nu echt in te houden mbt aftrekposten en donorzaad. Sorry.De belastingdienst doet niet aan mailverkeer.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik ben heel nieuwsgierig naar het antwoord op deze vraag, aangezien ik in dezelfde situatie zit. Ik vind de site van de belastingdienst niet heel duidelijk, vooral veel algemene informatie. Vervoerskosten van en naar het ziekenhuis zouden we kunnen declareren, want we rijden 100 km voor een enkele reis. Maar kan je de kosten van het donorzaad ook opgeven als zorgkosten? Hopelijk kunnen jullie antwoord geven!
Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven