Geld & Recht alle pijlers

Samengesteld gezin. Hoe verdelen we de financien?

30-10-2008 10:38 454 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik wonen sinds een aantal maanden samen onder een dak met mijn twee kinderen (16 en 13 jaar) uit mijn eerste huwelijk. Ik heb een parttime baan en zorg voor het huishouden. Het netto inkomen van mijn vriend is dubbel zoveel als dat van mij (2500 tegenover 1250). Wij zijn telkens op zoek naar een manier om de vaste laten/huishoudgeld op een eerlijke manier te verdelen maar komen hier niet uit! Op dit moment hanteren we de volgende regeling. Alle vaste lasten (incl. boodschappengeld) komt bij ons per maand uit op 2500 euro. We leggen daarvoor een evenredig deel in (1675/825). Met het bedrag dat overblijft mag ieder van ons doen wat hij/zij leuk vindt. Verder hebben wij de afspraak dat ik verantwoordelijk ben voor de uitgaven van mijn kinderen (zakgeld, kleedgeld, sporten, bijdrage GSM, schoolgeld enz enz). Dat betaal ik dus van het bedrag dat ik overhoud! Ik ontvang daarnaast ook alimentatie van mijn ex (250 euro voor 2 kinderen) en kinderbijslag!



Wat mij niet lekker zit is het volgende: Toen ik nog alleen met de kinderen woonde, had ik recht op verschillende toeslagen (kindertoeslag, zorgtoeslag, teruggave IB belasting ivm alleenstaande ouder kortingen). Nadat ik ben gaan samenwonen zijn deze toeslagen komen te vervallen. Hierdoor heb ik 300 euro per maand minder te besteden. De maandelijke lasten m.b.t. de kids gaan echter gewoon door. Ik wil daarvoor niet bij mijn vriend aankloppen. Hij heeft immers ook zijn eigen verplichtingen en betaald alimentatie aan zijn ex vrouw.



Mijn vraag is : Hoe doen andere samengestelde gezinnen dit? Is onze strikte verdeling goed en vooral eerlijk?
Ik heb geen samengesteld gezin, maar als ik jullie was zou ik alles op een hoop gooien. Er blijft namelijk niet zo heel veel over per maand (denk ik) en daar zou je toch samen uit moeten kunnen komen hoe dit verdeeld wordt.



Ik zou een lijstje maken waar alles op staat wat elke maand betaald moet worden. Dus van beide samen. Dan blijft er een x bedrag over en dat zou ik dan samen op maken aan dingen die jullie samen leuk/nuttig vinden. Vakantie, uitjes, enz.



Ik verbaas me er altijd over hoe moeilijk (dat is mijn mening) mensen doen. Je kiest toch voor elkaar en hebt nu toch samen een gezin. Bij jullie heb ik het idee dat het uiteindelijk toch elke maand (bijna) op is, dus dan maakt het toch niets uit wie wat betaald.



Als je een relatie hebt moet je dit toch kunnen regelen. Kom op!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Vesude,



Geen vergelijkbare situatie hier. Mijn vriend(man vanaf dec) heeft een zoontje (4) uit een vorige relatie. Wij/zij hebben een co-ouderschap. Alle kosten gaan dus evenredig. Omdat we zijn gaan samenwonen vervielen inderdaad een aantal kortingen.

Mijn vriend vond dit ook wel jammer maar daarentegen hebben we nu een gezamenlijk huishouden. We werken allebei fulltime maar verdienen niet hetzelfde. Echter betalen we alles samen.( Het is momenteel nog een beetje andere constructie omdat we nog niet getrouwd zijn en het huis nog niet op mijn naam staat maar dat is nu niet relevant. )

Ik betaal dus gewoon mee aan zijn zoon. Op deze leeftijd is dat nog niet zo veel. Wij kopen samen kleren voor hem, speelgoed, doen leuke dingen etc. Algemene dingen zoals zwemles en later andere clubs en school etc. betalen we ieder de helft, wij de helft en zijn moeder de helft, (soms wij wat meer omdat we gewoon wat meer te besteden hebben) Door met hem samen te gaan wonen en straks te gaan trouwen heb ik de keuze gemaakt om voor dit kind te zorgen en daar draag ik dan ook in bij.

Als we getrouwd zijn is het ook mijn plicht.



Ik weet niet wat jullie toekomst plannen zijn. Maar zeker als jouw kinderen (vooral) bij jullie inwonen denk ik dat het redelijk is dat hij daar ook aan gaat bijdragen.
Alle reacties Link kopieren
Even heel strict bekeken ; hij betaalt dus ook mee aan het eten en het gas, water en lichtverbruik van jouw kinderen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Chapoo!! voor xaartje.



Zo vind ik dat het hoort. Je kiest voor iemand met een kind en je leeft samen jullie leven en betaalt dus ook samen jullie leven.
Niet moeilijk doen, alles op 1 hoop. Jullie willen je leven samen delen toch? Wij wonen samen met mijn zoon uit mijn eerdere relatie. Alle inkomen gaat op de grote hoop, en daar wordt alles van betaald. Je maakt het jezelf zo moeilijk door dit soort berekeningen, dan lijkt me dat de lol er snel vanaf is en dat zou jammer zijn.
quote:Vesude schreef op 30 oktober 2008 @ 10:38:

Mijn vriend en ik wonen sinds een aantal maanden samen onder een dak met mijn twee kinderen (16 en 13 jaar) uit mijn eerste huwelijk. Ik heb een parttime baan en zorg voor het huishouden. Het netto inkomen van mijn vriend is dubbel zoveel als dat van mij (2500 tegenover 1250). Wij zijn telkens op zoek naar een manier om de vaste laten/huishoudgeld op een eerlijke manier te verdelen maar komen hier niet uit! Op dit moment hanteren we de volgende regeling. Alle vaste lasten (incl. boodschappengeld) komt bij ons per maand uit op 2500 euro. We leggen daarvoor een evenredig deel in (1675/825). Met het bedrag dat overblijft mag ieder van ons doen wat hij/zij leuk vindt. Verder hebben wij de afspraak dat ik verantwoordelijk ben voor de uitgaven van mijn kinderen (zakgeld, kleedgeld, sporten, bijdrage GSM, schoolgeld enz enz). Dat betaal ik dus van het bedrag dat ik overhoud! Ik ontvang daarnaast ook alimentatie van mijn ex (250 euro voor 2 kinderen) en kinderbijslag!



Wat mij niet lekker zit is het volgende: Toen ik nog alleen met de kinderen woonde, had ik recht op verschillende toeslagen (kindertoeslag, zorgtoeslag, teruggave IB belasting ivm alleenstaande ouder kortingen). Nadat ik ben gaan samenwonen zijn deze toeslagen komen te vervallen. Hierdoor heb ik 300 euro per maand minder te besteden. De maandelijke lasten m.b.t. de kids gaan echter gewoon door. Ik wil daarvoor niet bij mijn vriend aankloppen. Hij heeft immers ook zijn eigen verplichtingen en betaald alimentatie aan zijn ex vrouw.



Mijn vraag is : Hoe doen andere samengestelde gezinnen dit? Is onze strikte verdeling goed en vooral eerlijk?Jij mekkert over toeslagen die vervallen terwijl je vriend 1675 per maand mee betaalt en dus veel meer (het dubbele!) bijdraagt dan jij? Als je niet was gaan samenwonen had je toch alles volledig zelf moeten bekostigen? Terwijl je vriend nu in verhouding veel meer betaalt en bij het boodschappengeld ook bijdraagt aan 't eten van je 2 puberkinderen. Zou me kapot schamen als ik hem nog meer zou laten betalen.
Ik begrijp nooit zo goed waarom het hier een kwestie van eerlijkheid moet betreffen. Je gunt elkaar toch het beste, wilt het toch samen goed hebben? Dus wat heeft eerlijkheid ermee te maken vraag ik me af.
Elninjoo, ik vraag mij ook af wat de reden is geweest van samenwonen. Wat about liefde? Dit lijkt eerder op een zakelijke overeenkomst. Als dat nu al zo begint..ai.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat als je 1250 euro had plus 250 alimentatie plus 300 aan toeslagen ( totaal 1800 ) dat je nu , met je inleg van 825 , het " schip " ingaat .

hoe kon je een uitgavenpatroon hebben van 2500 met jouw 1800 dan ? Of is je vriend " goed " voor 700 euro extra kosten ?



Welke rekenfouten maak ik ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Villahollandia schreef op 30 oktober 2008 @ 10:48:

Ik heb geen samengesteld gezin, maar als ik jullie was zou ik alles op een hoop gooien. Er blijft namelijk niet zo heel veel over per maand (denk ik) en daar zou je toch samen uit moeten kunnen komen hoe dit verdeeld wordt.



Ik zou een lijstje maken waar alles op staat wat elke maand betaald moet worden. Dus van beide samen. Dan blijft er een x bedrag over en dat zou ik dan samen op maken aan dingen die jullie samen leuk/nuttig vinden. Vakantie, uitjes, enz.



Ik verbaas me er altijd over hoe moeilijk (dat is mijn mening) mensen doen. Je kiest toch voor elkaar en hebt nu toch samen een gezin. Bij jullie heb ik het idee dat het uiteindelijk toch elke maand (bijna) op is, dus dan maakt het toch niets uit wie wat betaald.



Als je een relatie hebt moet je dit toch kunnen regelen. Kom op!

Eens met Vivaholandia.

Zowel zijn kinderen als jouw kinderen zijn jullie gedeelde verantwoordelijkheid. De kosten voor jouw kinderen en de allimentatie die hij betaalt aan zijn kind, horen gewoon tot jullie gezamenlijke vaste lasten.



Alles dus op één hoop, wat je eventueel over hebt kun je nog een deel evenredig verdelen als je dat zou willen ("zakgeld" voor jullie beiden, dat vrij te besteden is).
quote:Pinksterbloempje schreef op 30 oktober 2008 @ 11:10:

[...]



Eens met Vivaholandia.

Zowel zijn kinderen als jouw kinderen zijn jullie gedeelde verantwoordelijkheid. De kosten voor jouw kinderen en de allimentatie die hij betaalt aan zijn kind, horen gewoon tot jullie gezamenlijke vaste lasten.



Alles dus op één hoop, wat je eventueel over hebt kun je nog een deel evenredig verdelen als je dat zou willen ("zakgeld" voor jullie beiden, dat vrij te besteden is).Er staat dat alleen zij kinderen heeft die inwonen, dus het is al geen gelijkwaardige situatie en TO kan niet evenredig bijdragen terwijl hij moet meebetalen aan de kosten van TO met 2 pubers.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2008 @ 11:13:

[...]



Er staat dat alleen zij kinderen heeft die inwonen, dus het is al geen gelijkwaardige situatie en TO kan niet evenredig bijdragen terwijl hij moet meebetalen aan de kosten van TO met 2 pubers.



Exact!



En nog iets anders: is het jullie weleens opgevallen dat degene die roepen dat alles op 1 hoop moet,. altijd die mensen zijn die zelf het minste inbrengen financieel gezien?????
Alle reacties Link kopieren
quote:Maricke schreef op 30 oktober 2008 @ 11:15:

[...]





Exact!



En nog iets anders: is het jullie weleens opgevallen dat degene die roepen dat alles op 1 hoop moet,. altijd die mensen zijn die zelf het minste inbrengen financieel gezien????? Mijn man roept precies hetzelfde , zonder dat ik een pistool tegen zijn hoofd hou of dreig met pikstraf .... en dat is toch echt degene die het meest verdient .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met 5 personen thuis. Vriend en zijn zoon. Ik en mijn dochter, en zoon van Vriend en mij samen.



En wij hebben geen moment nagedacht eigenlijk over het hoe en wat. Alles komt op 1 grote hoop binnen en iedereen krijgt wat ie nodig heeft. Dus de ene maand zullen we meer aan -stief-zoon besteden , den andere keer weer meer aan dochter. En soms meer aan de jongste.



Ik ga me daar echt niet met een lijstje klaarzitten bij houden wie wat krijgt. We wonen als een gezin samen, en zo leven we dan ook.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Maricke schreef op 30 oktober 2008 @ 11:15:

[...]





Exact!



En nog iets anders: is het jullie weleens opgevallen dat degene die roepen dat alles op 1 hoop moet,. altijd die mensen zijn die zelf het minste inbrengen financieel gezien????? Wat een bull. Mijn vriend is degene die het niet nodig vond om verschillende rekeningen te openen. Wij leven volgens het "wat van jou is is van mij en anders om "idee. En weet je? Dat leeft dus heerlijk relaxed.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 oktober 2008 @ 11:18:

[...]





Mijn man roept precies hetzelfde , zonder dat ik een pistool tegen zijn hoofd hou of dreig met pikstraf .... en dat is toch echt degene die het meest verdient .





Weer met BGB eens. Hier ook geen pistool. Gewoon een hoop klaar. Ik heb altijd het idee dat die mensen die de laatste euro's willen verdelen nu al een potje aan het maken zijn voor als ze weer uit elkaar gaan...lekkere basis.



Ik kan me wel voorstellen als er minimaal eur 1000,00 per maand overblijft dat je dan misschien ieder je eigen spaarrekening hebt om daar, naar de verhouding die men dan wenselijk vindt, te sparen voor jezelf. Maar dit hoeft toch niet als je bv eur 200,00 maandelijks samen te besteden hebt. Dit kan dan toch op een hoop.
Alle reacties Link kopieren
dat idee heb ik ook altijd Villa.



Ik ken een stel dat samenwoont, maar alles gescheiden betaald. En zij leent hem regelmatig geld als hij even wat krapper zit. Maar dan wil ze het wel diezelfde week terug.



Gezellig daaar joh.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Misschien ben ik dan wel ouderwets en ik begrijp ook wel dat jullie (nog?) niet getrouwd zijn maar ik ben toch wel voor het delen van goederen.



Je hebt het over een samengesteld gezin en niet over een samengesteld huishouden. Is het niet logischer dat je alles voor kids en huishouden op één hoop gooit en dat ieder een bepaald bedrag 'voor zichzelf' mag houden. Dat komt misschien op hetzelfde neer maar het is andersom gedacht. Je kunt dan of een vast bedrag voor beiden afspreken (allebei 500 voor jezelf) of desnoods een vast deel (allebei 1/3 zelf houden?). Op deze manier hou je op den duur ook een gezamenlijk spaarpotje over. Dan hoef je ook niet opnieuw na te denken over de verdeling als jullie een grote uitgave moeten of willen doen (vakanties, huishoudelijke apparaten of misschien een ander huis? ooit?). Maak desnoods vantevoren een goede afspraak over hoe het geld op die gezamenlijke rekening weer verdeeld gaat worden wanneer jullie toch uit elkaar zouden gaan, bijvoorbeeld dan weer naar ratio van jullie inkomen.



De gedachte is dan dat zolang je een relatie hebt jullie financiele goederen gedeeld worden. Ik snap ook dat dat voor jou misschien lastig is om voor te stellen omdat hij relatief meer gaat betalen dan, maar... er is vast een goede reden waarom hij meer verdient dan jij (hogere opleiding, meer werkuren?) en dat staat wat mij betreft los van het feit dat hij met jou en jouw kinderen samen een gezin wil hebben. Ik zal later ook meer verdienen als mijn (huidige) partner maar toch zou ik het op zo'n manier willen regelen. Ik hou niet van gedoe over geld ;)
borodine: bij jullie vind ik het goed geregeld. Klinkt als een goed lopend samengesteld gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 30 oktober 2008 @ 11:13:

[...]



Er staat dat alleen zij kinderen heeft die inwonen, dus het is al geen gelijkwaardige situatie en TO kan niet evenredig bijdragen terwijl hij moet meebetalen aan de kosten van TO met 2 pubers.

Als ze hun geld gescheiden willen houden, hadden ze zichzelf ook beter gescheiden kunnen houden (niet samenwonen). Als je voor elkaar kiest, vind ik het niet meer dan logisch dan dat je er ook voor kiest om financieel een eenheid te worden.



En, for the record: ik ben de meest verdienende binnen de relatie met Pinksterman, dus ik heb er niet het meeste belang bij om het geld op één hoop te gooien.

Wij delen onze vaste lasten (waar samen sparen ook bij hoort) en wat over is delen we gewoon door 2. En dat kunnen we uitgeven waaraan we willen.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk het eens andersom: is het niet mogelijk om alles op één hoop te gooien, maar dat allebei uit die grote hoop een potje krijgen om aan jezelf te besteden?



Ik snap op zich wel dat je de lasten naar evenredigheid van inkomen wilt verdelen. Dat doen wij ook, met name omdat we nogal wat geld overhouden en mijn man graag dure dingen koopt. Als hij een ingeving krijgt om, zeg, een paar schoenen van 300 euro te kopen, dan is het prettiger als hij dat van zijn eigen rekening doet, dan van de huishoudpot. Uiteindelijk is alles van ons samen, maar het is fijn als je een beetje weet wat je vrij kunt besteden aan jezelf.



Maar bij jullie is het zo ingewikkeld met kinderen en toeslagen, dat er haast geen "eerlijke" verdeling te maken is zonder als een boekhouder te werk te gaan. Niet leuk.

Dus ik zou zeggen maak een grove schatting van wat er overblijft per maand als de huishoudkosten betaald zijn, geef allebei een bedragje aan vrij besteedbaar geld (eventueel hij wat meer dan jij) en veeg de rest op de grote hoop.
Alle reacties Link kopieren
Oh mosterd, ik zie dat zeniiba ongeveer hetzelfde voorstelde....
Alle reacties Link kopieren
Wij houden onze " know-how " gescheiden binnen de relatie ; als hij aan mij vraagt waar de nagelvijl ligt antwoord ik pas na het krijgen van een bepaald bedrag . Ik zeg wel waar de dingen in de ijskast liggen , want na verdeling van zijn salaris en mijn salarisJE bleek dat ik nog wat in moest brengen .



Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maricke schreef op 30 oktober 2008 @ 11:15:

[...]





Exact!



En nog iets anders: is het jullie weleens opgevallen dat degene die roepen dat alles op 1 hoop moet,. altijd die mensen zijn die zelf het minste inbrengen financieel gezien?????



Ik denk dat dat bullshit is!



Ik verdien op dit moment hetzelfde als mn partner. In de nabije toekomst verwacht ik veel meer dan hem te gaan verdienen. Hij heeft 2 kinderen...Als wij gaan samenwonen gooien wij ook alles op 1 hoop. Anders kan ik beter alleen blijven wonen, als we gaan samenwonen kiezen we ervoor ons leven te delen met elkaar dus ook de kosten....dus ook de kosten voor zijn kinderen! Zou toch achterlijk zijn dat de een aan het eind van de maand niet uitkomt en de andere houdt riant over? Lekker gedeeld huishouden heb je dan..
Perfectionisme is niet perfect...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven