Geld & Recht alle pijlers

1 huis, 2 stellen. Hoe dan?

15-07-2016 19:44 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons aan het oriënteren op de mogelijkheid om met twee stellen een woning te kopen.

Het gaat om een woning in het buitengebied en bestaat uit twee wooneenheden onder 1 dak met 1 huisnummer.

We willen dit alleen doen als het kan met beiden een eigen hypotheek en beiden de mogelijkheid om hun deel van de woning te verkopen. Ook willen we geen fiscaal partners worden. Dus eigenlijk naar een twee onder een kap achtige situatie.

Wie heeft hier ervaring mee en hoe hebben jullie dat gedaan? Wat zijn haken en ogen? is het überhaupt mogelijk?



Andere optie is dat een stel alles koopt en de ander erbij komt wonen. Wat zijn dan mogelijkheden, verhuur?



Gesprek met notaris staat, maar pas na de vakantie dus graag ervaringsverhalen
Kadastraal splitsen.
Alle reacties Link kopieren
Kan het huis niet worden opgesplitst in twee woningen?

Eventueel als eerst 1 stel het koopt en dan een deel door verkoopt aan het andere stel?
Alle reacties Link kopieren
quote:OmeHenk schreef op 15 juli 2016 @ 19:47:

Kadastraal splitsen.Heb je dan ook gelijk een verkoopbare deelwoning?
Alle reacties Link kopieren
Het is ook leuk wonen als je andere buren krijgt? Zo ja, dan kun je het perceel en pand kadastraal splitsen. Zo nee, overweeg dan of je het wel of niet wilt kopen.



Bij kadastraal splitsen, krijg je dus 2 volledig zelfstandige woningen die los verkoopbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Recipe for disaster. Zou er niet aan beginnen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Let wel op, je kan het wel kadestraal splitsen, maar als het bestemmingsplan van de gemeente er maar 1 woning toestaat, en ze komen er achter dat je gesplitst hebt zonder vergunning (die je vaak ook niet kan krijgen als het bestemmingsplan het niet toestaat), dan moet je alles herstellen en er weer 1 woning van maken.



Ookal is het kadestraal gesplitst. Er mag dan maar 1 huishouden in wonen. Dus dan ben je veel verder van huis.



Aanvulling: omdat er maar 1 huisnummer op zit (wat de gemeente toe moet kennen) is de kans zowat 100% dat de gemeente niet weet dat er 2 wooneenheden in het gebouw zitten..
Kadastraal splitsen is het beste, je krijgt dan twee 'zelfstandige' adressen. Maar informeer eens bij mensen die dat in die gemeente al hebben gedaan. Kennissen van mij zijn 6 jaar bezig geweest met zo'n zaak. De gemeente wilde niet echt meewerken. Dus het is de vraag of dit haalbaar gaat zijn voor aankoop van de woning.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 15 juli 2016 @ 20:08:

Recipe for disaster. Zou er niet aan beginnen.Dit dacht ik eigenlijk ook meteen.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met 'twee wooneenheden'? Zijn de gas-, water- en elektriciteitsaansluitingen al gesplitst, of moet dat ook nog gebeuren?
quote:prik schreef op 15 juli 2016 @ 20:38:

Wat bedoel je met 'twee wooneenheden'? Zijn de gas-, water- en elektriciteitsaansluitingen al gesplitst, of moet dat ook nog gebeuren?Als er maar één huisnummer is, is de kans dat er twee aansluitingen van alles zit zeer klein.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 15 juli 2016 @ 20:08:

Recipe for disaster. Zou er niet aan beginnen.Onze oude buren hebben dat ook gedaan. Ergens eind jaren '80. Beiden stellen wonen nog steeds met volle tevredenheid. Het kan dus prima, mits de zaken goed geregeld worden. Dus goed gesplitst, uiteraard met vergunning en alle faciliteiten gesplitst. Denk daarbij ook aan echt een stuk eigen grond. Als het een leuk huis is op een leuke plek is het zeker de moeite waard om hierin te investeren.
Alle reacties Link kopieren
Wie is dat andere stel? Vrienden? Familie?
Alle reacties Link kopieren
De gemeente is bekend met de huidige situatie. Volgens mij is het officieel 'inwoning'.

Dus maar 1 nuts aansluiting.



De woning heeft een linker en een rechter kant met ieder een eigen oprit en eigen afgezette ruin. In gebruik zijn het dus echt twee woningen onder een dak maar met tussendeur. Dit maakt ook dat het geen probleem is voor ons als een stel om wat voor een reden dan ook weg moet of wil. Je krijgt dan gewoon nieuwe buren. En die heb je nergens voor het uitkiezen daarom hebben we ook als harde eis dat deel verkoop mogelijk moet zijn. Je gaat er niet vanuit, maar wat als.....
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 15 juli 2016 @ 21:03:

Wie is dat andere stel? Vrienden? Familie?Ouders
Check eerst het bestemmingsplan, of het wel mag. In onze gemeente mag het niet.
Alle reacties Link kopieren
Inwoning wil zeggen "1 huishouden". Ofwel, alsof je met zn allen samenwoont. Er is dan ook sprake van 1 woning. Voor de belastingdienst ben je ook samenwonend. Dus met uitkeringen / toeslagen e.d. zien ze het als 1 gezin.

Je kan hier geen 2 hypotheken op krijgen, dus ook niet afzonderlijk verkopen. Want dan heb je geen "inwoning" meer.



Ik vrees dus dat het niet gaat lukken... :(
Alle reacties Link kopieren
quote:hakketak schreef op 15 juli 2016 @ 21:24:

[...]





OudersEen bank gaat nooit 2 hypotheken verstrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:hakketak schreef op 15 juli 2016 @ 21:23:

De gemeente is bekend met de huidige situatie. Volgens mij is het officieel 'inwoning'.

Dus maar 1 nuts aansluiting.



De woning heeft een linker en een rechter kant met ieder een eigen oprit en eigen afgezette ruin. In gebruik zijn het dus echt twee woningen onder een dak maar met tussendeur. Dit maakt ook dat het geen probleem is voor ons als een stel om wat voor een reden dan ook weg moet of wil. Je krijgt dan gewoon nieuwe buren. En die heb je nergens voor het uitkiezen daarom hebben we ook als harde eis dat deel verkoop mogelijk moet zijn. Je gaat er niet vanuit, maar wat als.....Dan is het waarschijnlijk een huis dat in twee wooneenheden is opgesplitst om bijvoorbeeld de nog steeds inwonende ouders een eigen woonunit te geven. Met name op het platteland kwam dat nog wel eens voor. Maar dat maakt het geen twee separate woningen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft dat gedaan, een boerderij gekocht met een neef en zijn vrouw, ze hebben daardoor jaren problemen gehad omdat die lui schulden bleken te hebben en halsoverkop de benen hadden genomen, voor de koop waren ze de allerbeste vrienden.



Ik zou alleen mijn ouders vertrouwen om zo'n avontuur aan te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ga even te raden bij het Stut in Nijmegen. Die kunnen je vast meer vertellen. http://www.stut-consult.nl/
Het kan wel als het van de gemeente mag waar het huis staat.En dat verschilt nogal.



Eerst aan de gemeente vragen om er een zelfstandige woning van te maken zodat je 2 huisnummers krijgt bv 24 en 24A.Bij positief antwoord.Vergunning aanvragen.En wachten op officiele toestemming/vergunning.

Dan woning zelfstandig maken.

Tussendeur eruit en dicht maken. Eigen G/W/E aansluiting.

Controle en goedkeuring gemeente.

Kadaster splitsing.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt "twee onder een kap achtige situatie". Worden het dan echt zodanige woningen die los van elkaar te verkopen zijn (en waar ook een markt voor is, oftewel is het enigszins marktconform qua indeling e.d., niet de ruimte scheiden met een simpel gipswandje, dat soort dingen)? Wat als 1 van de 2 stellen de boel willen verkopen, is het dan courant genoeg?
Alle reacties Link kopieren
TO is allang verdwenen volgens mij, maar ik denk dat het gaat om een constructie die ik al eerder noemde en die hier in het buitengebied wel vaker voorkomt. De boerderij is dan familiebezit, en er wordt binnen die boerderij (die dan al niet meer in gebruik is als landbouwbedrijf) bijvoorbeeld in de omgebouwde schuur een nieuwe woonunit gecreëerd voor de ouders, de kinderen nemen dan het oorspronkelijke woongedeelte in gebruik.



Zolang dat binnen een familie blijft, is er niks aan de hand. Maar je kunt het niet als twee aparte huizen verkopen of verhypoteciseren. Kadastraal is namelijk één woonbestemming voor één huishouden. Het is ook niet apart verkoopbaar. Dus die weliswaar prachtig tot woonhuis omgebouwde schuur, is nog steeds geen apart huis dat apart van de de rest verkocht kan worden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pejeka dat hangt van de gemeente af.Hier in de buurt zijn wel 2 van zulke boerderijen met bijhuis/schuur als jij bedoelt 2 aparte zelfstandige woningen gemaakt,met eigen huisnummer en eigen WOZ .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven